تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/08/07 - 20:44
کد خبر: 520936

دستور عارف برای احصاء راه‌های افزایش رتبه علمی کشور

دستور عارف برای احصاء راه‌های افزایش رتبه علمی کشور

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خواست در سه ماه آینده راهبردهای برون‌رفت از وضعیت شاخص‌های پایین علمی کشور مشخص شود که چرا با وجود داشتن امکانات فراوان به جایگاه اصلی علمی کشور نرسیده‌ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور عصر امروز (دوشنبه) در اختتامیه اولین دوره المپیک فناوری که در پارک فناوری پردیس برگزار شد، با تأکید بر اینکه ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته راهبرد جدی کشور است، تصریح کرد: نگاه اصلی کشور افزایش ثروت ملی از طریق علم و فناوری و دستاوردهای فناورانه است.

وی با اشاره به ضرورت مصونیت کشور در مقابل توطئه‌های دشمنان به‌ویژه در بحث علمی و فناوری تصریح کرد: باید مصونیت امنیتی، علمی و معیشتی مردم را بوجود آوریم.

معاون اول رئیس‌جمهور عدم باور به کار جمعی، نبود اقدامات تشکیلاتی و فرد محوری، عدم اولویت به منافع ملی، کمتر میدان دادن به جوانان خلاق، تنگ‌نظری‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای با نخبگان و دخالت‌های غیر ضروری در امور علمی را از مهمترین موانع رسیدن به جایگاه برتر علمی کشور برشمرد و افزود: دخالت های غیرضروری در امور علمی از آفت های جدی در مسیر رشد و توسعه علمی کشور بوده است و در دولت چهاردهم به دنبال جلوگیری از دخالت های نهادهای غیرمرتبط در امور علمی هستیم.

عارف در این مراسم خطاب به جوانان و نوجوانان و همچنین مراکز علمی و فناورانه و شرکت‌های دانش بنیان با طرح این پرسش که چرا با وجود تلاش‌های انجام شده در راهبردهای اسناد بالادستی به اهداف مورد نظر و جایگاه اول کشور در منطقه نرسیده‌ایم، تأکید کرد: باید راه‌های برون‌رفت آمار کنونی نگران‌کننده علمی ایران در رتبه‌های جهانی بدون تعارف و صادقانه از سوی جامعه علمی پاسخ داده شود و مشخص شود که چرا با وجود راهبردها و حمایت‌ها به این اهداف نرسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به جایگاه علمی اول در منطقه به یک عزم ملی نیاز داریم و پاسخ به این سوال در همه محافل، جامعه و مراکز علمی وجود دارد و به‌دنبال آن هستیم که با یک عزم و اراده ملی و حرکت جوانان با نشاط به جایگاه اصلی خود برسیم.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خواست در سه ماه آینده راهبردهای برون‌رفت از وضعیت شاخص‌های پایین علمی کشور مشخص شود که چرا با وجود داشتن امکانات فراوان به جایگاه اصلی علمی کشور نرسیده‌ایم و می‌خواهیم علاوه بر صادرکننده فناوری در بازارهای منطقه، در میان کشورهای اسلامی الهام‌بخش باشیم.

عارف در ابتدای سخنان خود با قدردانی از برگزارکنندگان ابتکار خلاق المپیک فناوری در یک فضای صمیمی و رقابت علمی بین جوانان و نوجوانان تأکید کرد: در این المپیک زمینه‌های مهم و اولویت اصلی کشور یعنی توجه به علم و فناوری مطرح شده است که در این راستا هوش مصنوعی از اولویت‌های ملی است و در چهار سال آینده و در برنامه هفتم توسعه است.

وی با بیان اینکه امنیت سایبری از ضرورت‌های حیاتی کشور است که با اقدامات انجام شده در پنج سال اخیر موفق شدیم این بحث را به سطح مدارس بکشانیم، از وزارت آموزش و پرورش برای فراهم آوردن زمینه‌های توجه به امنیت سایبری در مدارس قدردانی و تصریح کرد: شرکت 810 نفر از دانش آموزان در این المپیک در بخش امنیت سایبری نشان می‌دهد که دانش آموزان با اهمیت این موضوع به‌خوبی آشنا شده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین بیانیه‌ی گام دوم، سند چشم‌انداز بیست ساله و سند برنامه هفتم توسعه را از مهمترین اسناد بالادستی برای حرکت کشور به سمت اعتلا و پیشرفت دانست و اظهار داشت: بیانیه گام دوم متوجه جوانان و نوجوانان است که راهبرد آینده کشور در پنج دهه آینده و با تبیین جهت‌گیری‌های آن توسط مقام معظم رهبری مبتنی بر علم و فناوری است که مسئولیت قطعی اجرای این بیانیه با جوانان و نوجوانان است.

عارف درخصوص سند چشم‌انداز بیست‌ساله تصریح کرد: طبق این سند بنا است کشور در منطقه پویا و فعال جنوب غرب آسیا جایگاه اول را در زمینه‌های مهم بویژه علم و فناوری، اقتصاد و فرهنگ داشته باشد که به دلایلی فاصله معناداری از اهداف تعیین شده داریم که باید آسیب‌شناسی شود البته معتقدیم چشم‌انداز بیست ساله می‌تواند مستقل از زمان باشد و دولت چهاردهم به دنبال تحقق این سند و رسیدن به اهداف آن است.

وی با اشاره به اینکه جهت‌گیری برنامه هفتم توسعه مبتنی بر دانش و فناوری است تأکید کرد: رشد 8 درصدی در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده است تا بتوانیم در کشور و در شأن مردم پاسخگوی مطالبات آنان به ویژه در حوزه اقتصادی، معیشتی، رفاه و مطالبات جوانان باشیم که رسیدن به این رشد 8 درصدی یک هدف‌گذاری منطقی و اصولی است که باید از طریق بهره‌وری امکان‌پذیر شود که در بخش‌های صنعتی و تولیدی دو واحد از این رشد 8 درصدی از طریق بهره‌وری انجام می‌شود که در این زمینه باید از تجارب کشورهای جهان استفاده کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به سهم 10 درصدی اقتصاد دانش بنیان در برنامه هفتم توسعه ادامه داد: باید در این برنامه و تا پایان دولت چهاردهم سهم اقتصاد مبتنی بر فناوری دیجیتال و اقتصاد دانش بنیان را با کمک جوانان و نوجوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به 10 درصد برسانیم.

عارف با تأکید بر اینکه طبق راهبرد ابلاغی مقام معظم رهبری باید در زمینه هوش مصنوعی کشور اول دنیا باشیم، تأکید کرد: این کار به پشتوانه و تلاش جدی جوانان و نوجوانان شدنی است.

وی با اشاره به آمار جهانی و رتبه 64 ایران در شاخص نوآوری در سال 1403 و افت یازده پله‌ای کشور نسبت به رتبه 53 در سال 1401 در این شاخص و رتبه 115 جهانی در زمینه هوش مصنوعی ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال و اینترنت پرسرعت، بهره‌گیری از سرمایه نیروی انسانی و نیروهای متخصص نوآوری و یکپارچگی اقتصادی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور و تدوین مقررات و سازوکار قانونی چهار راهکار و شاخصه مهم برای جهش معنادار در زمینه هوش مصنوعی است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: طبق آمار جهانی ارزش بازار هوش مصنوعی در منطقه در سال 2020، 500 میلیون دلار بود و تا سال 2026 به 8/4 میلیارد دلار خواهد رسید که باید دید کشور چه سهمی از این رشد 17 برابری خواهد داشت.

عارف تأکید کرد: شاخص‌ها و واقعیت‌های کنونی نشان می‌دهد که باید در این زمینه پیشگیری‌های لازم را چاره‌اندیشی کرد و نسبت به هدف‌گذاری در اسناد بالادستی که میثاق ملی بین حاکمیت و جوانان و دانشمندان است، یک وظیفه ملی علمی و فناوری همگان در کشور است.

وی خاطر نشان کرد: نیروی انسانی مزیت اصلی کشور است که اگر توجه کافی و لازم به فارغ التحصیلان می‌شد امروز فاصله معنی‌داری با کشورهای مدعی داشتیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تلاش رژیم صهیونیستی برای اعمال تحریم‌های شدید بر لبنان
اولین تصاویر از دو قبر برای دفن پیکر شهیدان سیدحسن نصرالله و سید هاشم صفی‌الدین +فیلم
درخواست پنتاگون از ایران
۲ کشتی گیر ایران برای طلا می‌جنگند
الجزایر: در کنار ایران خواهیم ایستاد
معرفی کتاب| روایت تسخیر؛ جامع، خواندنی و قابل اعتماد
مراسم یادبود شهید دکتر علی حیدری در دانشگاه تهران +عکس
آئین استقبال از دانشجویان جدید الورود دانشگاه تهران +عکس
بانک مرکزی مکلف به پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج شد
تأکید رئیس هلال‌احمر بر لزوم تجهیز و توان‌افزایی امدادگران
بیانیه دفتر نتانیاهو درباره توافق پیشنهادی آتش‌بس در نوار غزه
بایدن: به آتش بس در غزه نیاز داریم
تماس تلفنی «بن فرحان» و «عراقچی»
جزئیات توافق مورد نظر صهیونیست‌ها درباره آتش‌بس با حزب‌الله
۲ گروه از مجلس به تفتان اعزام شدند
قبل از دیر شدن اصلاح کنید/ مسئولان دانشگاه باید دارای ویژگی‌هایی درخور انقلاب اسلامی باشند
دستور عارف برای احصاء راه‌های افزایش رتبه علمی کشور
پالس‌های شکست؛ اختلاف در کابینۀ نتانیاهو
تکرار اظهارات متوهمانه نتانیاهو درباره تجاوز اخیر به ایران
جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر اعدام شد
وداع باشکوه خوزستانی‌ها با شهدای امنیت حریم هوایی کشور +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top