به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از ابتداییترین دلایل خرابی قطعات برقی پراید، سوختن فیوز مربوط به آنها است. تعویض فیوز پراید کار آسانی است و شما میتوانید بهراحتی این کار را انجام دهید. البته در گام اول باید بدانید که جعبه فیوز پراید کجاست و سپس باید با بخشهای مختلف جعبه فیوز پراید صبا انژکتوری و سایر مدلها آشنایی کافی داشته باشید. بههمین بهانه در مطلب حاضر، راهنمای جعبه فیوز پراید صبا، 111، 131، 132 و 141 را آماده کردهایم که دعوت میکنیم تا پایان دنبال کنید.
راهنمای جعبه فیوز پراید
مدلهای مختلف پراید (111، 131، 132، 141 و صبا) دارای یک جعبه فیوز اصلی هستند که اصطلاحا تحت عنوان سه فیوز اصلی پراید شناخته میشوند. همچنین یک جعبه فیوز هم تحت عنوان جعبه فیوز داشبورد در کنار غربیلک فرمان این ماشین قرار دارد. در ادامه بهمعرفی جعبه فیوز پراید قدیمی و جدید پرداختیم.
1. سه فیوز اصلی پراید
سه فیوز اصلی پراید با نام فیوز سیمی هم شناخته میشود. اگر این سوال را مطرح میکنید که فیوز استارت پراید کجاست، باید بهدنبال موقعیت سه فیوز اصلی باشید. در سمت راست موتور، کنار باتری و محفظه آب ماشین میتوانید سه فیوز اصلی پراید را مشاهده کنید. در تصویر زیر، موقعیت قرارگیری سه فیوز اصلی پراید را مشاهده میکنید.
همانطور که در تصویر فوق شاهد هستید، سه فیوز سیمی قرار دارند. قطعه وسطی، فیوز MAIN است که کنترل برق ماشین را بهطور کلی برعهده دارد. اگر چنانچه بار جریان برق کل مدار الکتریکی ماشین از حد استاندارد بالاتر برود، این فیوز وارد عمل شده و جریان را قطع میکند.
در اصطلاح، این قطعه تحت عنوان فیوز استارت پراید، فیوز دینام پراید یا فیوز برق پشت آمپر هم شناخته میشود. خرابی فیوز MAIN عملا باعث استارت نخوردن ماشین میشود. ضمن اینکه هنگام استارت زدن، چراغهای پشت آمپر پراید هم روشن نخواهند شد.
در سمت چپ آن، فیوز EGI قرار دارد که مسئولیت کنترل برق سیستم سوخت رسانی ماشین بر عهده آن است. این قطعه بعضا با نام فیوز پمپ بنزین پراید هم شناخته میشود. اگر هنگام استارت زدن، چراغهای پشت آمپر روشن میشود؛ اما در نهایت خودرو روشن نمیشود، احتمال خرابی فیوز EGI وجود دارد که مانع از عملکرد انژکتور و پمپ بنزین شده است.
در سمت راست فیوز MAIN، فیوز HERD قرار دارد. این قطعه اصطلاحا با نام فیوز چراغ جلو پراید شناخته میشود و مسئولیت کنترل جریان برق سیستمهای روشنایی چراغ جلوی ماشین را بر عهده دارد.
2. جعبه فیوز داشبورد پراید
سایر قطعات برقی در پراید مانند سیستم تهویه مطبوع، برف پاک کن، شیشه شوی، چراغهای مه شکن، خطر و ترمز، قفل مرکزی، شیشه بالابر و … نیز هر کدام دارای فیوز اختصاصی هستند. اگر این سوال را مطرح میکنید که فیوز فن پراید کجاست، باید بهدنبال جعبه فیوز داشبورد ماشین باشید.
جعبه فیوز پراید اختصاصی برای این قطعات در محفظهای کنار (سمت چپ) غربیلک فرمان قرار دارد. کافیست درپوش آن را بردارید تا به محتویات جعبه فیوز پراید صبا انژکتوری و سایر مدلها دسترسی پیدا کنید. راهنمای جعبه فیوز پراید صبا 85 را در تصویر زیر مشاهده میکنید.
هر یک از فیوزهای موجود در جعبه فیوز پراید قدیمی و جدید با یک حرف انگلیسی اختصاصی از سایر مجزا شده است. در جدول زیر، راهنمای جعبه فیوز پراید 131 و صبا را مشاهده میکنید.
حرف لاتین |
موقعیت |
مدارهای تحت مراقبت |
ظرفیت (آمپر) |
|||||||||
A |
CNG |
سیستم گاز |
10A |
|||||||||
B |
برف پاککن |
برف پاککن و شیشه شوی |
15A |
|||||||||
C |
چراغ مهشکن |
چراغهای مهشکن |
20A |
|||||||||
D |
فن خنککننده |
فن خنککننده موتور |
40A |
|||||||||
E |
|
|
|
|||||||||
F |
فیوز شیشه بالابر پراید |
کلید شیشه برقی |
30A |
|||||||||
G |
موتور
|
|
|
|||||||||
H |
وسایل سنجش |
گیجها و درجهها، لامپهای هشدار دهنده و چراغ راهنما |
10A |
|||||||||
I |
گرمکن عقب |
گرمکن شیشه برقی |
15A |
|||||||||
J |
توقف |
بوق و چراغهای استپ عقب |
15A |
|||||||||
K |
خطر |
چراغهای هشدار خطر- ساعت و چراغ |
15A |
|||||||||
L |
اتاق |
سیستم صوتی، لامپها- چراغهای داخل- چراغهای صندوق عقب |
10A |
|||||||||
M |
چراغ خطر |
چراغهای راهنمای جلو، چراغ خطر- چراغ نمره- چراغهای کوچک جلو |
15A |
|||||||||
N |
فیوز EGI (مدل مجهز به سیستمانژکتوری بهبودیافته) |
مدارهای مرتبط و ورودی به ECU (خودروهای انژکتوری) |
10A |
|||||||||
O |
فندک |
فندک، ساعت، آنتن |
15A |
|||||||||
P |
قفل مرکزی |
قفل مرکزی |
30A |
|||||||||
Q |
کانکتور عیبیاب |
– |
– |
فیوز دزدگیر پراید کجاست؟
اگر دزدگیر روی پراید نصب کنید، معمولا یک فیوز اختصاصی هم برای کنترل جریان برق عبوری از مدار الکتریکی دزدگیر در نظر گرفته میشود. محل قرارگیری فیوز دزدگیر پراید، همیشه ثابت نیست و بسته به تصمیم نصاب دزدگیر دارد؛ اما معمولا این قطعه بهصورت مجزا در نزدیکی جعبه فیوز داشبورد پراید قرار میگیرد.
راهنمای تشخیص خرابی فیوز پراید
تا اینجا راهنمای جعبه فیوز پراید صبا انژکتوری و سایر مدلهای این ماشین را بررسی کردیم. 2 راه برای تست خرابی فیوز پراید وجود دارد. قبل از اینکه بخواهید فیوز یکی از قطعات برقی ماشین را تعویض کنید، باید مطمئن شوید که فیوز مربوط به آن خراب شده است. سادهترین راه برای بررسی سوختن فیوز، بازرسی چشمی است. تصویر زیر در این زمینه بهشما کمک میکند. فیوزهای A سالم هستند؛ اما در فیوزهای B نوار فلزی ذوب شده و بههمین دلیل سوختهاند.
راه دوم برای تست خرابی فیوز پراید، استفاده از یک اهم متر یا مولتی متر است. اهم متر را روی حالت بیزر قرار دهید. سپس پراپهای اهم متر را به پایههای فیوز متصل کنید. اگر فیوز سالم باشد، باید صدای بوق از دستگاه پخش شود. در غیر این صورت، فیوز خراب است و باید آن را تعویض کنید.
راهنمای تعویض فیوز پراید
فیوزهایی که در جعبه فیوز پراید 131 و سایر مدلهای این خودرو تعبیه شدهاند، بر اثر اضافه جریان عمل کرده و در اصطلاح میسوزند؛ لذا باید تعویض شوند. برای تعویض فیوزهای جعبه فیوز پراید، ابتدا با استفاده از جداول فوق، موقعیت فیوز قطعه مد نظر خود را پیدا کنید. دقت داشته باشید که حتما هنگام تعویض فیوزهای پراید، ماشین را خاموش کنید. سپس بهسراغ جعبه فیوز مربوط به آن بروید.
معمولا داخل جعبه فیوز، یک انبرک پلاستیکی و تعدادی فیوز یدکی وجود دارد. جهت بیرونکشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شدهاست، استفاده کنید. جریان اسمی فیوزها روی آنها نوشته شدهاست؛ لذا بههیچوجه هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده نکنید.
اگر فیوز با ظرفیت یکسان با فیوز سوخته پیدا نکردید، میتوانید از گزینهای با ظرفیت پایینتر بهطور موقت استفاده کنید. بههیچ عنوان از فیوز با ظرفیت آمپر بالاتر هنگام جایگزین کردن قطعه مد نظر استفاده نکنید. همچنین تحت هیچ شرایطی از سیم بهجای فیوز برای اتصال مدار برقی در خودرو استفاده نکنید.
آیا میتوان به جای فیوز پراید از سیم استفاده کرد؟
در این بخش از مقاله راهنمای جعبه فیوز پراید، به یکی از پرتکرارترین سوالات شما عزیزان پرداختهایم. استفاده از سیم به جای فیوز که گاهی توسط برخی مکانیکها یا خود رانندگان انجام میگیرد، بههیچوجه توصیه نمیشود؛ چراکه شما عملاً عنصر حفاظتی مدار را حذف کردهاید و با بروز هرگونه ایراد در مدار مربوطه، احتمال آسیبدیدگی تجهیز اصلی وجود دارد.
بهعنوان مثال، فرض کنید فیوز پمپ بنزین پراید سوخته است و شما آن را با سیم جایگزین کردهاید. اگر اتصالی در مدار رخ دهد و پمپ بنزین خراب شود، هزینه تعویض یا تعمیر آن قابل قیاس با هزینه تعویض فیوز نخواهد بود.
چرا فیوزهای پراید دائما خراب میشوند؟
گاهی اوقات حتی پس از تعویض فیوزهای پراید، خیلی زود قطعه جایگزین شده خراب میشود. اولین چیزی که در این شرایط باید مورد بررسی قرار دهید، وضعیت سیم کشی جعبه فیوز است. مطمئن شوید که اتصال سیم به جعبه فیوز بهصورت درست برقرار شده باشد. همچنین باید مطمئن شوید که در طول سیم، قطعی رخ نداده باشد.
اگر همچنان مشکل پابرجا بود، این احتمال وجود دارد که بار جریان برق در سیستم الکتریکی بیش از حد باشد. برای حل این مشکل باید بهسراغ دینام بروید. تعویض آفتامات دینام پراید خیلی از مواقع مشکل جعبه فیوز پراید قدیمی و جدید را برطرف میکند. در مواردی هم احتمال خرابی قطعات برقی پراید وجود دارد که باید آنها را جداگانه مورد بررسی قرار دهید.
کلام پایانی
در این مطلب، راهنمای جعبه فیوز پراید در مدلهای مختلف را بررسی کردیم. دقت داشته باشید که فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند، ولی در درازمدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند. بهتر است همواره فیوز یدک بههمراه داشته باشید. پیش از تعویض فیوز پراید، حتما منشاء خرابی یا سوختگی آن را پیدا و برطرف کنید؛ در غیر این صورت فیوز دوباره خواهد سوخت.