به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در رتبهبندی کیو اس روش شناسی بر اساس دامنه گسترده ای از فعالیت های دانشگاهی طراحی شده است. دانشگاه ها توسط 6 شاخص در قالب 4 حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی ارزیابی می شوند که وزن هریک در جدول زیر نشان داده شده است. نقطه قابل توجه این سیستم ن آن است که سهم بسیار بالایی حدود 40 درصد را به نظرسنجی از صاحبان مشاغل، فارغ التحصیلان موفق، کارآفرینان، اساتید و صاحب نظران در مورد دانشگاه ها و مراکز عالی آموزشی جویا می شود.
برخلاف رتبهبندی تایمز که اقدام به استفاده از روش جدیدی برای رتبهبندی کردهاست، کیواس همچنان از همان روش قدیمی مشترک خود با تایمز استفاده میکند. کیواس با همکاری با پایگاه الزویر، توانستهاست به یک سیستم رتبهبندی کلی جهانی برای دانشگاهها و موضوعی برای رشتههای مختلف تحصیلی دست پیدا کند.
ابهامات زیادی در مورد کامل بودن داده ها و صحت سیستم رتبه بندی کیواس وجود دارد. برخلاف دیگر سیستم های معروف رتبه بندی مانند تایمز، یو اس نیوز یا رتبه بندی شانگهای، رتبه بندی کیواس، دانشگاه های آمریکایی را در رتبه های ضعیف تری قرار می دهد.
دیوید بلنچ فلاور، محقق و اقتصاددان بریتانیایی این سیستم رتبه بندی را کاملا بی معنی خوانده است. او در این زمینه گفته است: "رتبه بندی کیواس کاملاً اشتباه است و هیچ کس نباید اعتبار خود را در این زمینه بگذارد. نتایج براساس یک روش کاملاً ناقص است که میزان تحقیقات دانشگاه ها در این رتبه بندی اهمیت زیادی ندارند. کیواس یک شاخص ناقص است و نباید به نتایج آن اعتماد کرد."
برایان لایتر، فیلسوف و حقوقدان آمریکایی نیز رتبه بندی موضوعی کیواس را مورد انتقاد داده است و به گفته او: "بسیاری از برنامه ها و رشته های تحصیلی معروف دانشگاه ها که در دیگر سیستم های رتبه بندی از جایگاه بالایی برخوردار هستند در این سیستم دارای رتبه های ضعیفی هستند و دلیل مشخصی برای این مساله وجود ندارد."
فیلیپ آلبچ، استاد و محقق بوستون کالج، در یک مقاله با عنوان جهانی سازی رتبه های کالج ها و دانشگاه ها اعلام کرد: "رتبه بندی کیواس پر ایراد ترین سیستم رتبه بندی است. این سیستم مقدار زیادی به شهرت دانشگاه ها توجه می کند و دانشگاه ها در طول سال های متوالی دچار تغییر رتبه های زیادی می شوند که این قابل قبول نیست."
سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: مؤسسه ISC وظیفه رصد و پایش علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی را بر عهده دارد. یکی از رتبه بندیهای معتبر بین المللی که همواره مؤسسه ISC آن را رصد و پایش میکند، رتبه بندی کیو اس است. لازم به ذکر است تعداد ۳۲ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی کیو اس آسیایی ۲۰۲۵ حضور دارند.
فاضل زاده ادامه داد: نظام رتبه بندی کیو اس، رتبه بندی آسیایی را از سال ۲۰۰۹ ارزیابی و رتبه بندی برترین دانشگاههای آسیا را هر ساله اعلام میکند. در رتبه بندی کیو اس آسیایی ۲۰۲۵، ۹۸۴ دانشگاه آسیایی حضور دارند و دانشگاه Peking از کشور چین با کسب رتبه اول، به عنوان بهترین دانشگاه آسیایی در این رتبه بندی حضور دارد.
وی گفت: نتایج این رتبه بندی بر اساس کشورهای آسیایی و نیز مناطق جغرافیایی آسیایی در چهار بخش ارائه میشود: آسیای مرکزی، آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی و آسیای جنوبی اعلام میشود.
جدول ۱ تعداد دانشگاههای حاضر در این رتبه بندی را بر اساس تقسیمبندی مناطق جغرافیایی نشان میدهد:
رئیس مؤسسه ISC در خصوص روش شناسی رتبه بندی کیو اس آسیایی ۲۰۲۵ گفت: روش مورد استفاده برای این رتبه بندی مشابه روشی است که برای رتبه بندی جهانی کیو اس استفاده میشود، اما شاخصهایی به آن اضافه و وزنها تعدیل شده اند. در روش شناسی رتبه بندی کیو اس آسیایی در سال ۲۰۲۵ از ۱۱ شاخص استفاده شده است که در جدول ۲ نشان داده شده اند.
فاضل زاده در ادامه به وضعیت دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی کیو اس آسیایی پرداخت و اظهار داشت: تعداد ۳۲ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی کیو اس آسیایی ۲۰۲۵ حضور دارند. دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر به ترتیب با کسب رتبه ۸۷، ۹۷ و ۱۴۴ دانشگاههای اول تا سوم ایران هستند. جایگاه دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی کیو اس آسیایی ۲۰۲۵ در جدول ۳ قابل مشاهده میباشد.