تاریخ انتشار: شنبه 1403/08/19 - 11:33
کد خبر: 521866

پیروزی متفقین را راه‌آهن رقم زد

پیروزی متفقین را راه‌آهن رقم زد

اسفند ماه سال ۱۳۰۵ مهدی قلی خان هدایت (مخبر السطنه) نخست وزیر وقت کشور پیشنهاد تأسیس خط راه‌آهن سراسری شمال به جنوب را با خود به مجلس برد. پیشنهادی که ماحصل آن ساخت بزرگ‌ترین پروژه عمرانی سده سیصد را رقم زد. ساخت ایستگاه راه آهن حکایت خواندنی دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ البته این پیشنهاد به دلیل نداشتن منافع اقتصادی در ابتدای کار باعث مخالفت بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله دکتر محمد مصدق شد.

علیرضا زمانی، تهران‌پژوه درباره تاریخچه و ماجرای شکل‌گیری خط راه‌آهن سراسری کشور که نقطه شروع آن درست در دل یکی از روستاهای بلوک غار تهران بود؛ تعریف می‌کند: «کلنگ ساخت این‌ ساختمان در ۲۳ مهر ماه سال ۱۳۰۶ در جنوبی‌ترین بخش پایتخت، خارج از دروازه گمرک با اعتبار ۵ میلیون تومان به زمین‌زده شد. ساخت ایستگاه راه‌آهن از زمان تصویب طرح تا افتتاح ۱۱ سال زمان برد. دکتر محمد مصدق یکی از مخالفان سر سخت تأسیس خط ‌آهن سراسری بود و علتش هم این بود که راه‌آهن هیچ درآمد و نفعی برای مردم در آن دوره نداشت و معتقد بود که باید به جای آن کارخانه قندسازی که بازده اقتصادی بیشتری دارد، ساخته شود.

از طرفی مسیر راه‌آهن سراسری از شهرهای تجاری مهم ایران مانند اصفهان، شیراز، همدان و کرمانشاه عبور نمی‌کرد و بد نبود که این خط غرب به شرق کشور را به هم متصل کند و بعید به نظر می‌رسید که این مسیر ریلی، از انزلی تا تبریز ادامه پیدا کند. خرید مقدار زیادی آهن سالانه از انگلیس در ازای پولی که از در آمد نفت نصیب انگلیسی‌ها می‌شد از دیگر دلایل مخالفت دکتر مصدق برای تأسیس خطوط سراسری راه‌آهن بود.»

به گفته زمانی، ایستگاه راه‌آهن تهران در دوران جنگ جهانی دوم نقش مهمی در جابه‌جایی تجهیزات و نیروهای متفقین و پیروزی آنها در برابر آلمانی‌ها داشت به همین دلیل از آن به‌عنوان کلید پیروزی یاد می‌کنند.

این تهران‌پژوه با بیان این مطلب که ساختمان ایستگاه راه‌آهن تهران یکی از بناهای تاریخی پایتخت در دوره پهلوی اول است، درباره جزئیات ساخت این بنا می‌گوید: «معماری بنای ساخت‌ایستگاه راه‌آهن را «ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکی» اوکراینی برعهده گرفت که با الهام از معماری ایران باستان و به کارگیری سبک معماری اکسپرسیونیسم آرمانگرا این بنا را طراحی کرد. ‌بنای ساختمان در آن زمان دارای دو در بود که یکی از این درها برای ورود عامه مردم و در دیگر آن مختص رفت‌وآمد خاندان سلطنتی بود. به مرورو زمان با توجه به افزایش جمعیت و رفت و آمدهای زیاد، یک در ورودی دیگر برای خروج مسافران ساخته شد. سالن داخلی‌ایستگاه راه‌آهن یکی از بزرگ‌ترین فضاهای عمومی سرپوشیده ایران در آن دوران محسوب می‌شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
مهلت ثبت‌نام آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم سال ۱۴۰۵ تمدید شد
اثرگذاری زنان در سیاست پدیده‌ای نوین در تاریخ معاصر است
بازرسان آژانس در ایران حضور دائمی ندارند
بهترین عکس‌های هوایی‌ سال ۲۰۲۵
صدور هشدار نارنجی هواشناسی تهران
واکنش «دنیس» به حضور در تیم ملی فوتبال ایران
پذیرش دانشجوی مشترک توسط دانشگاه های ملی مهارت و شهید رجایی
مجلس به موضوع افزایش تعرفه خدمات گمرکی ورود خواهد کرد
رتبه بیستم دنیا همچنان در اختیار تیم ملی ایران
معاون آموزش ابتدایی در فهرست پژوهشگران پراستناد جهان اسلام
لگوی هوشمندسازی کلاس‌های درس به تأیید رئیس‌جمهور رسید
به نوبت‌بندی آب نخواهیم رسید
نصب توربین باد در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
نظر رنجبر در مورد حذف آزمون جامع
از ضرورت توجه به بازار ارز تا تذکر به برخی مسئولین بانک مرکزی
ابلاغ اجرای دور جدید عملیات روانی رژیم اسرائیل درباره حمله به ایران
اعزام ۵۲ نفر از مدیران و معلمان به کشور چین با هدف توانمندسازی حرفه‌ای
چهار بازی تیم ملی فوتبال ایران قطعی شد
تصویر زن در مطبوعات دهه شصت
میانگین بارش‌های کل کشور تا نیمه بهمن به وضعیت نرمال می‌رسد
ثبت‌نام بیش از یک میلیون نفر در سامانه اشتغال بهزیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top