تاریخ انتشار: شنبه 1403/08/19 - 11:33
کد خبر: 521866

پیروزی متفقین را راه‌آهن رقم زد

پیروزی متفقین را راه‌آهن رقم زد

اسفند ماه سال ۱۳۰۵ مهدی قلی خان هدایت (مخبر السطنه) نخست وزیر وقت کشور پیشنهاد تأسیس خط راه‌آهن سراسری شمال به جنوب را با خود به مجلس برد. پیشنهادی که ماحصل آن ساخت بزرگ‌ترین پروژه عمرانی سده سیصد را رقم زد. ساخت ایستگاه راه آهن حکایت خواندنی دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ البته این پیشنهاد به دلیل نداشتن منافع اقتصادی در ابتدای کار باعث مخالفت بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله دکتر محمد مصدق شد.

علیرضا زمانی، تهران‌پژوه درباره تاریخچه و ماجرای شکل‌گیری خط راه‌آهن سراسری کشور که نقطه شروع آن درست در دل یکی از روستاهای بلوک غار تهران بود؛ تعریف می‌کند: «کلنگ ساخت این‌ ساختمان در ۲۳ مهر ماه سال ۱۳۰۶ در جنوبی‌ترین بخش پایتخت، خارج از دروازه گمرک با اعتبار ۵ میلیون تومان به زمین‌زده شد. ساخت ایستگاه راه‌آهن از زمان تصویب طرح تا افتتاح ۱۱ سال زمان برد. دکتر محمد مصدق یکی از مخالفان سر سخت تأسیس خط ‌آهن سراسری بود و علتش هم این بود که راه‌آهن هیچ درآمد و نفعی برای مردم در آن دوره نداشت و معتقد بود که باید به جای آن کارخانه قندسازی که بازده اقتصادی بیشتری دارد، ساخته شود.

از طرفی مسیر راه‌آهن سراسری از شهرهای تجاری مهم ایران مانند اصفهان، شیراز، همدان و کرمانشاه عبور نمی‌کرد و بد نبود که این خط غرب به شرق کشور را به هم متصل کند و بعید به نظر می‌رسید که این مسیر ریلی، از انزلی تا تبریز ادامه پیدا کند. خرید مقدار زیادی آهن سالانه از انگلیس در ازای پولی که از در آمد نفت نصیب انگلیسی‌ها می‌شد از دیگر دلایل مخالفت دکتر مصدق برای تأسیس خطوط سراسری راه‌آهن بود.»

به گفته زمانی، ایستگاه راه‌آهن تهران در دوران جنگ جهانی دوم نقش مهمی در جابه‌جایی تجهیزات و نیروهای متفقین و پیروزی آنها در برابر آلمانی‌ها داشت به همین دلیل از آن به‌عنوان کلید پیروزی یاد می‌کنند.

این تهران‌پژوه با بیان این مطلب که ساختمان ایستگاه راه‌آهن تهران یکی از بناهای تاریخی پایتخت در دوره پهلوی اول است، درباره جزئیات ساخت این بنا می‌گوید: «معماری بنای ساخت‌ایستگاه راه‌آهن را «ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکی» اوکراینی برعهده گرفت که با الهام از معماری ایران باستان و به کارگیری سبک معماری اکسپرسیونیسم آرمانگرا این بنا را طراحی کرد. ‌بنای ساختمان در آن زمان دارای دو در بود که یکی از این درها برای ورود عامه مردم و در دیگر آن مختص رفت‌وآمد خاندان سلطنتی بود. به مرورو زمان با توجه به افزایش جمعیت و رفت و آمدهای زیاد، یک در ورودی دیگر برای خروج مسافران ساخته شد. سالن داخلی‌ایستگاه راه‌آهن یکی از بزرگ‌ترین فضاهای عمومی سرپوشیده ایران در آن دوران محسوب می‌شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
انتقاد نمایندگان مجلس از افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان
معاون سیاسی صداوسیما به حرف‌های مردم گوش می‌دهد
محمدبیگی: چرا در لایحه بودجه ۱۴۰۴ اثری از حوزه زنان و خانواده دیده نمی‌شود؟
۱۱ حرکت کلیدی تقویت عضلات پا در باشگاه که باید بدانید
چرا کسب و کار من موفق نیست؟ ۹ گام تا موفقیت در کسب و کار
۶ راه نگهداری از دسته گل طبیعی در خانه (مختص نو عروس ها)
نحوه شکایت از همسر
آموزش ادمینی اینستاگرام
کلاستور؛ مرجع درج آگهی های رایگان آموزشی
شبکه اجتماعی معروف از ترس ترامپ دست به دامن ایلان ماسک شد!
بازگشت مسی به بارسلونا؟
استعفای یک نماینده مجلس
توافق مشارکت روسیه و ایران شامل حوزه دفاعی نیز خواهد بود
هشدار کوبا نسبت به تهدید اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران
رشد ۶۶ درصدی ارزش معاملات فرابورس در آبان
برگشت مصوبه دائمی شدن قرارداد کارگران به بهانه بیکاری
۳۲درصد جویندگان کار از طریق کاریابی ها به کارگمارده شدند
مزایای حق شاغل کارگران از مالیات معاف شد؟
تخصیص ۲۰۰۰میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی برای مشترکان گاز
عوارض سوخت نیروگاهی در قبوض برق افزایش می‌یابد؟
الغا ملی شدن سازمان سنجش /تکلیف چیست؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top