به گزارش خبرنگارهای تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی در نامه ای خطاب به علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: دستیابی به آموزش و پرورش تراز جز از طریق تحول درحکمرانی دست یافتنی نیست.
متن کامل نامه به شرح زیر می باشد:
جناب آقای کاظمی
وزیر محترم آموزش و پرورش
با سلام و تحیات
اهمیت دستگاه تعلیم و تربیت آنچنان بالاست که نیاز به توضیح نیست و زبان قاصر است. لازمه دستیابی به ایران قوی و تمدن اسلامی، آموزش و پرورش تراز اسلامی است که جز با جامه عمل پوشاندن به فرمایشات مقام معظم رهبری و پیمایش نقشه ای که توسط ایشان ترسیم و تاکید شده میسر نمیشود.
شوربختانه وزرای پیشین دستگاه آموزش و پرورش علی رغم تلاشی که در اجرا کردن منویات مقام معظم رهبری داشتند با چالش های وسیع و مشکلات روزمره این وزارتخانه عریض و طویل روبرو شدند. مشکلاتی اعم از مسمومیت های زنجیره ای دانش آموزان، ناتوانی وزارت خانه در پرداخت حقوق های شب عید، کمبود شدید نیروی انسانی و معلم ، مشکلات پیرامون رتبه بندی ها و... که برخی بی توجهی ها به این مشکلات، باعث شد ما شاهد عزل وزیر اسبق نیز باشیم.
این اتفاقات و فراز و فرود ها به ما گوشزد کرد که ساختار تشکیلاتی و حکمرانی دستگاه تعلیم و تربیت باید به گونه ای باشد که بتواند علاوه بر رویارویی و مقابله با مشکلات یومیه و روزمره، برای اصلاح مشکلات زیرساختی که نیازمند برنامه ریزی های بلند مدت است نیز چاره ای بیاندیشد در غیر این صورت دستیابی به آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی به این زودی ها محقق نخواهد شد.
در ادامه برای حل این مسئله بسیار دشوار، محور های کلیدی ذیل را محضرتان تقدیم می نماییم:
آموزش و پرورش باید مستقل و فراجناحی باشد.
بی شک، مهمترین و اساسی ترین قدم برای رسیدن به آموزش و پرورش مطلوب، مصون ماندن دستگاه تعلیم تربیت کشور از سیاست کاری و سیاست زدگی است. مستقل ماندن آموزش و پرورش از جریانا ت سیاسی مطالبه ای است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها در دیدارشان با معلمان داشته اند. ایشان در دیدارشان با معلمان و و فرهنگیان در سال 1393 فرمودند: نگاه سیاسی ، حزبی و جناحی به آموزش و پرورش سمّ است؛ متأسفانه در دورانی، این نگاه غالب شد و خسارتهای فراوانی به همراه آورد. 17/02/1393
آموزش و پرورش متعلق به همهی مردم، آینده سازان و دانشآموزان است و باید مطابق چارچوب های نظام جمهوری اسلامی ایران اداره شود نه جولانگاه جریان های سیاسی خاص بشود. نتیجه بازیچه جریان های سیاسی بودن در سالیان گذشته دستاوردی جز عدم راهبری واحد برای نظام آموزش و پرورش به ارمغان نداشته است. این در صورتی است که برای پیاده سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، ما نیازمند حکمرانی پیوسته و غیرسینوسی هستیم.
متاسفانه ما همواره شاهد بوده ایم که بیشترین سهم خواهی های باندهای سیاسی که عمدتا در هنگام تحولات سیاسی داخلی بوجود آمده است، در وزارتخانه آموزش و پرورش صورت گرفته است. علاوه بر استقامت مدیران و سران دستگاه تعلیم و تربیت در مقابل باند ها و جریان های سیاسی، استفاده کردن و میدان دادن به نخبگان علمی، مدیریتی و تشکیلاتی برای حکمرانی آموزش و پرورش می تواند یکی دیگر از راهکارها برای دستیابی به آموزش و پرورش مستقل و فراجناحی باشد.
بازنگری در شیوه های بکارگیری و بهینه نیروی انسانی
مشکلات کنونی آموزش و پرورش ما صرفا در قلمرو کمی و کیفی نیرو های انسانی و معلمین خلاصه نمی شود بلکه ما حتی در توزیع عادلانه نیروی انسانی نیز با مشکل روبرو هستیم؛ عدم توجه به تنوع زیست بوم ها و اقلیم های جغرافیایی در توزیع نیروی انسانی نیز باعث شده در سالیان گذشته آموزش و پرورش ما برای خود مشکلات خودساخته ایجاد کند.
قطعا با توجه به منویات مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مناسب ترین راهکار برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز و دستیابی به معلمین مطلوب، افزایش جذب دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی است که باید توام با بهبود کیفی و زیرساختی این مراکز نیز باشد. پیاده نظام دستگاه تعلیم و تربیت باید پیش از ورود به عرصه کارزار، علاوه بر دانش تخصصی، به صلاحیت های معلمی و فرهنگی نیز مجهز شده باشد و این تجهیز جز در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی صورت نمی گیرد.
مهمترین راهکار برای دستیابی به نیروی انسانی مطلوب، پایش کیفی و اساسی داوطلبان ورود به عرصه معلمی در 3 بازه گزینش، دوران دانشجویی و دوران پس از دانشجویی(پس از ورود به عرصه معلمی) است. ناگفته نماند که مصون ماندن نظام رتبه بندی معلمان از ارائه اسناد قلابی و جعلی ارتقاء رتبه نیز مساعدت شایانی به پایش و ارتقاء کیفی معلمان خواهد کرد.
به رسمیت شناختن حلقه های میانی فعال در عرصه تعلیم و تربیت
حکمرانی مردمی که بارها از مطالبات و منویات مقام معظم رهبری بوده جزء با دخیل کردن مردم در حکمرانی و بهره بردن از راه حل ها ی مردمی برای حرکت به سوی آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی میسر نمی شود. مردمی سازی آموزش و پرورش علاوه بر کوتاه کردن دست های جریان های آلوده سیاسی از نهاد مقدس آموزش و پرورش، عرصه را برای ورود نخبگان انقلابی و دغدغه مند فراهم می سازد و همچنین کمک بزرگی است به مسئولین و مدیران دستگاه تعلیم و تربیت که شاید درگیر مشکلات روزمره آموزش و پرورش شده باشند و زمان کافی برای رسیدگی و برنامه ریزی های کلان را نداشته باشند. قطعا اولین اقدام برای وارد کردن حلقه های میانی به عرصه حکمرانی، افزایش کمی و کیفی جلسات مسئولین و مدیران آموزش و پرورش با گروه ها و نهادهای مردمی فعال در عرصه تربیتی و آموزش و پرورش و همچنین تشکل های دانشجویی دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی می باشد.
معاونت پرورشی و فرهنگی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی، معاونت تربیت بدنی و سلامت، معاونت آموزش ابتدایی و معاونت آموزش متوسطه از جمله ساختارهای دستگاه تعلیم و تربیت هستند که بیش از دیگر بخش ها باید با حلقات میانی و تشکل های مردمی ارتباط بگیرند تا علاوه بر ایجاد دغدغه عمومی، شاهد گسترش فهم عمومی از دغدغه های نظام آموزش و پرورش باشیم.
آموزش و پرورش ایران اسلامی جزء با اراده و حرکت ملی و مردمی رشد نخواهد کرد.
ما به عنوان اعضای انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه راهبردی و معظم تربیت دبیر شهید رجائی، در راستای رشد درخت تنومند آموزش و پرورش ایران قوی، پیشنهادات و راهکارهایمان را در مکاتبات بعدی برای جنابعالی ارسال خواهیم کرد.
پیشاپیش از بذل توجه شما کمال تشکر و امتنان را داریم.
حسن مهدیزاده
دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی