به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛
قطاری که اختصاصی دانشجویان است تا در امنیت و سلامت کامل به دانشگاه شهید مدنی در خارج از شهر برسند. عمر نخستین و تنها قطار دانشگاهی کشور به ۱۷ سال میرسد. «علی حافظی» با ۲۶ سال تجربه راهبری قطار، یکی از نخستین راهبرهای این قطار دانشگاهی است و به همشهری میگوید: «با افتخار خدمتگزار قشر تحصیل هستم.»
راهبرهای با تجربه
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی سال ۱۳۶۷ آغاز به کار کرد. یک مجتمع دانشگاهی که خارج از شهر است و دانشجویان برای رفت و آمد باید مسیر ۴۰ کیلومتری آن را از جاده آذرشهر طی کنند. دوری مسیر سبب شد تا سال ۱۳۸۶ قطار دانشگاهی در مسیر دانشگاه شهید مدنی و شهر تبریز به عنوان نخستین قطار دانشگاهی کشور با همکاری شرکت مسافربری قطار رجا برای دانشجویان راهاندازی شود.
«علی حافظی» که از همان نخستین روز راهبری قطار دانشگاهی را بر عهده داشت و حالا یکی از آموزگاران لوکوموتیورانهای شرکت راهآهن هم هست به همشهری میگوید: «نخستین قطاری که برای این مسیر در نظر گرفته شد، دست دومهای کشورهای اروپایی بود. اما الان یک قطار ریلباس بهروز و یک قطار برقی در این مسیر داریم که در طول مسیر ۴ ایستگاه شهید عباسی، شهید زارعی، شهید سلیمی و دانشگاه شهید مدنی را طی میکنند.»
حافظی میگوید که آغاز کار قطار، ساعت ۷ صبح است و هر روز به جز پنجشنبه و جمعه، حدود ۱۶۰۰ نفر با ریلباس و حدود ۷۰۰ نفر با قطار برقی در این مسیر که ۴۰ دقیقه طول میکشد، جابهجا میشوند.»
حافظی ادامه میدهد: «تمام راهبرهای قطار از با تجربهها هستند. من هم از سال ۱۳۹۰ آموزگار لوکوموتیوران هستم و تمام آموزشهای لازم را برای راهبران این خط ارائه میکنم.» ظرفیت قطار ریلباس با ۴ واگن، ۳۳۶ مسافر نشستهاست.
امنیت اولویت ماست
«ترافیک جاده سبب شده تا انتخاب ما قطار دانشگاه باشد. هر چند دانشجویان میتوانند از سواریهای آذرشهر از میدان راهآهن تبریز یا اتوبوسهای آذرشهر از مبدا ترمینال بزرگ تبریز نیز تردد کنند.» این را حسن سلیمزاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته شیمی دانشگاه شهید مدنی به همشهری میگوید و ادامه میدهد: «در ساعات پیک مثل اول صبح معمولا جایی برای نشستن نیست. اما حدود ۴۰ دقیقه را میشود سر پا ایستاد. خیالمان هم راحت است که سر ساعت به کلاس میرسیم. زمان برگشت هم معمولا این زمان را مینشینیم و استراحت میکنیم.»
نازنین درخشان، دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه شهید مدنی مهمترین مزیت این قطار دانشگاهی را امنیت عنوان میکند و به همشهری میگوید: «بهترین جایگزین وسیله نقلیه عمومی برای ما همین قطار است که هم تمیز است و هم امنیت داریم و از خطرات جادهای به دور هستیم.»
درخشان خاطرهای را تعریف میکند: «سال گذشته در طول مسیر یکی از دانشجوها تشنج و یکی از بچههای رشته پزشکی به او کمک کرد. به نظر من راهبر قطار هم لازم است کمکهای اولیه بداند تا در این موارد اضطراری راهگشا باشد.»
دانشجویان معتقدند هزینه سفر با قطار دانشگاهی هم متناسب با وضعیت دانشجویی است؛ ریلباس ۴هزار تومان و قطار برقی ۶هزارتومان. از طرفی میگویند که تعداد واگنها متناسب نیست و تعداد زیادی از دانشجویان مجبورند سرپا بایستند.
افزایش ظرفیت قطار اتوبوسی تبریز - دانشگاه شهید مدنی
در حالی خواسته دانشجویان افزایش ظرفیت قطار اتوبوسی تبریز- دانشگاه مدنی است، مدیرکل راهآهن منطقه آذربایجان امروز شنبه (۲۶ آبان) گفت که ظرفیت این قطار به منظور ارائه خدمات بهتر به دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه با افزوده شدن یک واگن ۸۰ نفری افزایش یافت. به گفته علیرضا سلیمانی، در حال حاضر یک ست ریل باس و یک رام قطار اتوبوسی متعلق به شرکت حمل و نقل ریلی رجا متشکل از پنج واگن در مسیر تبریز– دانشگاه شهید مدنی آذربایجان فعالیت میکنند.
سلیمانی همچنین به همشهری میگوید: «نسبت هزینهای که برای قطار دانشگاه شهید مدنی تبریز میشود به مراتب بسیار بیشتر از آورده آن است. تنها هدف از برقراری این خط امنیت، آرامش و رفاه دانشجویان است.»