تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/09/01 - 09:50
کد خبر: 523064

خلق هنر محیطی با زباله و استخوان!

 خلق هنر محیطی با زباله و استخوان!

کریم‌اله خانی ـ هنرمند ـ در گفت‌وگویی با ایسنا به شرح دیدگاه خود از هنر محیطی پرداخته و گفت: به نظر می‌آید یکی از جامع‌ترین تعاریف از هنر محیطی توسط خانم جین ترنر ارائه‌شده است، اما همچنان که از نام هنر محیطی پیداست، مهم‌ترین ویژگی‌اش تعامل با محیط است. از آنجا که در برخی تقسیم‌بندی‌ها هنر زمین و هنر خاکی زیر مجموعه‌ی هنر محیطی نیامده است و یا با شبهه همراه است، می‌توان به تعریف جین ترنر از هنر محیطی مراجعه کرد که می‌گوید «فرم هنری بر اساس این پیش‌فرض که یک اثر هنری باید بر تمامیت معماری اطراف آن غلبه کند و به‌صورت یک فضای کامل در نظر گرفته شود، نه اینکه به یک ابژه آویخته به دیوار یا چیزی که درون یک فضا قرار داده می‌شود، تقلیل پیدا کند. خلق هنر محیطی با زباله و استخوان! او ادامه داد: از تعریف فوق چنین برمی‌آید که مهم‌ترین اصل در خلق اثر هنر محیطی احاطه بر معماری اطراف اثر وتعامل اثر با محیط است. حال اگر این تعریف را بپذیریم می‌توان گفت هنر زمینی و هنر خاکی نیز از آن جهت که در محیط خاص و وابسته به آن شکل می‌گیرند، می‌توانند در تقسیم‌بندی هنر محیطی قرار گیرند، حتی اگر با رویکردی متفاوت از محیط زیست خلق‌شده باشند. این هنرمند با اشاره به مجموعه «مازادها» که می‌گوید قصد دارد در ماه‌های آینده در خانه هنرمندان ایران به نمایش بگذارد اظهار کرد: مجموعه‌ «مازادها» در آثار امروز من پرداختن به هر آن چیزی است که انسان معاصر پس از استفاده سعی در دور کردن آن از خود دارد یا بهتر بگویم نوعی پرداختن به لایه‌های پنهان جامعه و زندگی انسان معاصر است. از جمله­‌ این مازادها می­توان به استخوان‌­های حیوانات، زباله‌­ها، پس‌مانده‌های صنعتی در حوزه‌­ی اشیا و در گستره‌ اجتماعی سالمندان، بیماران، ازکارافتادگان و... را در نظر داشت. خاستگاه نظری این برداشت از مازادها را می­توان در اندیشه­‌ فیلسوفان فرانسوی مانند میشل فوکو و ژرژ باتای جستجو کرد. خلق هنر محیطی با زباله و استخوان! اله‌خانی افزود: از دید فیلسوفان اخلاق، کشتن حیوان غیر موذی به دست انسان، مصداق «رنج غیر ضرور» است. باقی‌مانده‌ حیوان نابودشده، استخوانی است رهاشده در طبیعت که جستجو در پی این استخوان‌ها را سبب می‌شود. در پروژه­‌ استخوان­‌نویسی، ایجاد پیوند میان ادبیات و باقی‌مانده‌ لاشه‌ حیوانات پراکنده در محیط‌های شهری و غیر شهری نوعی توجه دادن اذهان به این مهم است. او معتقد است که در این جستجوگری استخوان‌ها ابژه‌ اثر شده و با نشانه‌گذاری مکانی، مخاطب به حضور در فضایی نامتعارف برای مشاهده‌ اثر هنری دعوت می‌شود تا ضمن تامل در مازاد به‌جامانده از این رنج غیر ضرور شاهد تعامل اثر با محیط باشد. خلق هنر محیطی با زباله و استخوان! این هنرمند درباره پروژه‌ دیگری که در پی گرفته است هم گفت: در ادامه‌ پروژه‌ مازادها و استخوان‌نویسی این‌بار دیوار را فرصتی برای شکل‌گیری بخش پنهان جامعه‌ معاصر در یک رفتار اجتماعی دیده و با گزینش چند استخوان ریخته شده در میان زباله‌ها یک محیط عمومی و آشکار ساختن آن‌ها در ارائه‌ای خاص به خلق اثر پرداختم. این اثر در ادامه‌ پروژه‌ مازادهاست که استخوان‌های گردآوری‌شده از زباله‌دان، استخوان نویسی شده و تلفیق آنها با ورق‌های طلا و نقره جزییات ادای وظیفه‌ی شهروندی است از طرف یک هنرمند و دعوتی است برای « عمل» به عدم بی‌تفاوتی و واکنشی است به زشتی. او در استیتمنت پروژه دیگرش هم عنوان کرده است که «توجه دادنِ افراد به آن‌چه دیده نمی‌شود شاید بخشی از رسالت هنر باشد. دیواری در یکی از بهترین مناطق شهر نقش حایل را میان دو فضا بازی می‌کند: پیاده‌رو و زباله‌دان پسِ دیوار در یک رفتار اجتماعی! بدل به زباله‌دان شده است.» خلق هنر محیطی با زباله و استخوان! این آثار رویکرد محیط زیستی دارد و بیانی برای دفاع از حیوانات است. آثار این هنرمند از مجموعه «مازادها» شامل استخوان‌هایی است که جمع‌آوری شدند و بر هر کدام متنی حکاکی شده است. حجم‌های دست‌چین او پس از حکاکی چیدمان شده و گاه با ورق طلا، ورق نقره و جزییات دیگر تلفیق شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از ایسنا؛ کریم‌اله خانی به شرح دیدگاه خود از هنر محیطی پرداخته و گفت: به نظر می‌آید یکی از جامع‌ترین تعاریف از هنر محیطی توسط خانم جین ترنر ارائه‌شده است، اما همچنان که از نام هنر محیطی پیداست، مهم‌ترین ویژگی‌اش تعامل با محیط است.

از آنجا که در برخی تقسیم‌بندی‌ها هنر زمین و هنر خاکی زیر مجموعه‌ی هنر محیطی نیامده است و یا با شبهه همراه است، می‌توان به تعریف جین ترنر از هنر محیطی مراجعه کرد که می‌گوید «فرم هنری بر اساس این پیش‌فرض که یک اثر هنری باید بر تمامیت معماری اطراف آن غلبه کند و به‌صورت یک فضای کامل در نظر گرفته شود، نه اینکه به یک ابژه آویخته به دیوار یا چیزی که درون یک فضا قرار داده می‌شود، تقلیل پیدا کند.

او ادامه داد: از تعریف فوق چنین برمی‌آید که مهم‌ترین اصل در خلق اثر هنر محیطی احاطه بر معماری اطراف اثر وتعامل اثر با محیط است. حال اگر این تعریف را بپذیریم می‌توان گفت هنر زمینی و هنر خاکی نیز از آن جهت که در محیط خاص و وابسته به آن شکل می‌گیرند، می‌توانند در تقسیم‌بندی هنر محیطی قرار گیرند، حتی اگر با رویکردی متفاوت از محیط زیست خلق‌شده باشند.

این هنرمند با اشاره به مجموعه «مازادها» که می‌گوید قصد دارد در ماه‌های آینده در خانه هنرمندان ایران به نمایش بگذارد اظهار کرد: مجموعه‌ «مازادها» در آثار امروز من پرداختن به هر آن چیزی است که انسان معاصر پس از استفاده سعی در دور کردن آن از خود دارد یا بهتر بگویم نوعی پرداختن به لایه‌های پنهان جامعه و زندگی انسان معاصر است. از جمله­‌ این مازادها می­توان به استخوان‌­های حیوانات، زباله‌­ها، پس‌مانده‌های صنعتی در حوزه‌­ی اشیا و در گستره‌ اجتماعی سالمندان، بیماران، ازکارافتادگان و... را در نظر داشت. خاستگاه نظری این برداشت از مازادها را می­توان در اندیشه­‌ فیلسوفان فرانسوی مانند میشل فوکو و ژرژ باتای جستجو کرد.

اله‌خانی افزود: از دید فیلسوفان اخلاق، کشتن حیوان غیر موذی به دست انسان، مصداق «رنج غیر ضرور» است. باقی‌مانده‌ حیوان نابودشده، استخوانی است رهاشده در طبیعت که جستجو در پی این استخوان‌ها را سبب می‌شود. در پروژه­‌ استخوان­‌نویسی، ایجاد پیوند میان ادبیات و باقی‌مانده‌ لاشه‌ حیوانات پراکنده در محیط‌های شهری و غیر شهری نوعی توجه دادن اذهان به این مهم است.

او معتقد است که در این جستجوگری استخوان‌ها ابژه‌ اثر شده و با نشانه‌گذاری مکانی، مخاطب به حضور در فضایی نامتعارف برای مشاهده‌ اثر هنری دعوت می‌شود تا ضمن تامل در مازاد به‌جامانده از این رنج غیر ضرور شاهد تعامل اثر با محیط باشد.

این هنرمند درباره پروژه‌ دیگری که در پی گرفته است هم گفت: در ادامه‌ پروژه‌ مازادها و استخوان‌نویسی این‌بار دیوار را فرصتی برای شکل‌گیری بخش پنهان جامعه‌ معاصر در یک رفتار اجتماعی دیده و با گزینش چند استخوان ریخته شده در میان زباله‌ها یک محیط عمومی و آشکار ساختن آن‌ها در ارائه‌ای خاص به خلق اثر پرداختم. این اثر در ادامه‌ پروژه‌ مازادهاست که استخوان‌های گردآوری‌شده از زباله‌دان، استخوان نویسی شده و تلفیق آنها با ورق‌های طلا و نقره جزییات ادای وظیفه‌ی شهروندی است از طرف یک هنرمند و دعوتی است برای « عمل» به عدم بی‌تفاوتی و واکنشی است به زشتی.

او در استیتمنت پروژه دیگرش هم عنوان کرده است که «توجه دادنِ افراد به آن‌چه دیده نمی‌شود شاید بخشی از رسالت هنر باشد. دیواری در یکی از بهترین مناطق شهر نقش حایل را میان دو فضا بازی می‌کند: پیاده‌رو و زباله‌دان پسِ دیوار در یک رفتار اجتماعی! بدل به زباله‌دان شده است.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات قطار تهران - وان اعلام شد
نخستین اظهارات قاتل امیرمحمد خالقی
افزایش ۳۵ درصدی ظرفیت پروازهای نوروزی/ افزایش قیمت بلیت نداریم
کارتال مثل گاریدو؛ پرسپولیس بدون هویت تاکتیکی در مسیر تکراری سردرگمی
ثبت نام پذیرفته شدگان بدون آزمون کارشناسی پیام نور از امروز آغاز شد
آمار دریافت کارت داوطلبان آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۴
امیر قطر به تهران می‌آید
پیش‌فروش بلیت قطارهای نوروزی در دهه اول اسفند
بازار سیب‌زمینی هفته آینده متعادل می‌شود
تداوم موج سرما درکشور و نیاز مبرم به صرفه جویی انرژی
آموزش زبان آلمانی و راهکارهای سریع یادگیری آن
بررسی مدیریت زمان و آینده بازارهای مالی با بروکر آمارکتس amarkets
بهترین سن عمل لب شکری چه زمانی است؟
یک نرم‌ افزار دبیرخانه و بایگانی خوب چه ویژگی هایی دارد؟
معرفی بهترین فیلم های کمدی ایرانی
آیا واش بتن بهترین انتخاب برای محوطه‌سازی است؟
عسل طبیعی؛ طلای شیرین طبیعت در فروشگاه آنلاین بلوبی
چرا تعمیر خودروهای چری نیاز به مکانیک متخصص دارد؟
کشورهای اروپایی ۲۵ هزار نیروی نظامی به اوکراین اعزام می‌کنند
ارتش لبنان بعد از عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست در مناطق جنوبی مستقر شد
امیر واحدی: نیروی هوایی ارتش روی پای خودش ایستاده است
ثبت نام پذیرفته شدگان بدون آزمون کارشناسی پیام نور از امروز آغاز شد
آمار دریافت کارت داوطلبان آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۴
آموزش زبان آلمانی و راهکارهای سریع یادگیری آن
اولین مرکز آموزش علمی کاربردی پتروشیمی کشور افتتاح شد
نامه وزیرعلوم به روسای دانشگاه‌ها برای تامین امنیت فضای اطراف دانشگاه
قتل در تاریکی؛ روایت جدید دانشگاه تهران
دیدار سرلشکر سلامی با جمعی از نخبگان علمی کشور
رتبه علمی ایران در ۳ رشته داروسازی، دندانپزشکی و پرستاری
دو انتصاب در وزارت علوم
آخرین تغییرات احتمالی در کنکور سراسری
اینفوگرافیک| نحوه پرینت و رفع نقص کارت شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۴
آمار متقاضیان آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۴ اعلام شد
بررسی جزئیات قتل دانشجوی دانشگاه تهران در کمیسیون آموزش مجلس
تشکیل کمیته بررسی خودکشی دانشجویان و دستیاران پزشکی ابلاغ شد
رقابت ۸۳۰ نخبه حوزوی در رویداد علمی حوزه‌های علمیه
کارت ورود به جلسه آزمون دکتری سال ۱۴۰۴ منتشر شد
پدر امیر محمد خالقی: ما سیاسی نیستیم/ فقط خواستار مجازات قاتلان هستیم
نامه مهم وزیر علوم به وزیر کشور و سردار رادان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top