به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، صبح امروز - دوشنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۳- در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: شرایط شهرداری تهران طی ۳ سال اندی در حال پیشرفت است و مجموعه ای از افتتاح ها و بهره برداری از امکانات در ماههای آینده خواهیم داشت.
خبر خوش و ویژه اینکه در هفته های آتی خانه روزنامه نگاران به بهره برداری می رسد. در واقع عملیاتی عمرانی تمام شده و امیدواریم مدت حداکثر یک ماه آینده افتتاح شود. این خانه متعلق به خبرنگاران است و محلی برای دورهمی اصحاب رسانه خواهد بود.
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین ورود حمل و نقل برقی و فروش املاک شهرداری در بورس گفت: موضوع پرونده برقی سازی طبق قرارداد طرف چینی و پیگیری مدیریت شهری در جریان است. با همراهی ویژه رئیس شورا و دولت سیزدهم و چهاردهم برای حل مشکل ترافیک بسته ای از حمل و نقل عمومی پرشتاب داریم. راه حل ترافیک و آلودگی برقی سازی است و با پیگیری انجام شده، ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۹ دستگاه تاکسی به زودی در تهران مشاهده خواهد شد. پس از بسته اول امیدواریم این فرایند ادامه داشته باشد و امیدواریم اتوبوس های برقی را به ۵۰۰ دستگاه تا پایان سال و یا ابتدای سال آینده برسانیم.
محمد خانی درباره انتصابات مدیران و معاونان هم گفت: اولین نکته در خصوص عبارت یکی از نمایندگان شورا این است که تاکید شهردار تهران این است در عین رعایت نظارتی شورا به عبارت های توهین آمیز را ندهیم. در خصوص تغییرات هم متوسط تغییرات مدیران شهری در مقایسه با ادوار گذشته اتفاق جدیدی رخ نداده لست.
در برخی از از موارد هم ضرورت دارد. مانند رفتن شهردار منطقه ۲۲ و جایگزین شدن نفر جدید. در عین حال تغییرات فعالیت پویا و دقیق در مدیریت شهری به وجود می آورد و این مسیر ادامه دارد. براساس نظر شهردار تهران و کمیته ارزیابی تغییرات آن انجام می شود.
شهرداری تهران قطعا و حتما خود را تابع صددرصدی دستگاه های نظارتی می داند
محمدخانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری تسنیم در رابطه با رفع ابهامات قرارداد شهرداری تهران با چین، یادآور شد: در مورد قرارداد چین و سازمان بازرسی، خبری هفته گذشته توسط یکی از رسانه ها منتشر شد که یک روایت سینمایی پرکششی بود که بر اساس آن در جلسه سازمان بازرسی دعوایی صورت گرفته و غیر از این روایت فانتزی موضوع مورد توجه این بود که هیچ منبع معتبری برای آن خبر وجود نداشت و ما از هر مدیری پرسیدیم، اظهار بی اطلاعی کرد.
وی افزود: شهرداری تهران قطعا و حتما خود را تابع ۱۰۰ درصدی دستگاه های نظارتی می داند. این دستگاه ها از جمله سازمان بازرسی ممکن است سوالاتی داشته باشند که در فضای کارشناسی به آن پاسخ داده می شود.
بر اساس آخرین گزارشات، همکاری سازنده و همراهی مثبت و رو به جلو در برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهرداری و سازمان بازرسی وجود دارد و مسیر رو به جلو است و این موضوع از دغدغه های آنهاست.
در عین همکاری دولت، مجلس و سازمان بازرسی، رد پای مافیای خودرو قابل لمس است
سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه شرایط کشور در حوزه تجارت بین الملل و مسیر گمرکی مصائبی دارد که خوشبختانه در حال رفع است، گفت: در تمام طول این مسیر در عین همکاری دستگاه های دولتی، مجلس و سازمان بازرسی، رد پای مافیای خودرو در داخل کاملاً قابل لمس است.
تفاوت قیمت خرید این اتوبوس ها با نمونه های مشابه با فرایندی غیرمنطقی و غیر مناسب که به ضرر بیت المال و اموال عمومی شهرها اتفاق افتاده، قابل توجه است. ۸۰ هزار یورو تفاوت قیمت وجود دارد که می توان با قیمت روز یورو و تعداد اتوبوس ها، حساب کرد که چه میزان عدم النفع خواهد داشت.
وی با بیان اینکه مواجهه با مافیا غیرقابل کتمان است اما امیدواریم بتوانیم با آن مقابله کنیم، خاطرنشان کرد: بخشی از تولیدات اولیه در حال ورود است که در بسته های بعدی تعداد دستگاه های وارداتی افزایش خواهد یافت.
با توجه به اینکه مدلی که شهرداری تهران در واردات این اتوبوس ها داشته، طبیعی است که چالش هایی وجود داشته باشد اما ما به نفع مردم و صرفه جویی در اموال شهر، این مسیر را انتخاب کردیم و عامدانه تصمیم گرفتیم این راه پر پیچ و خم را طی کنیم. اگر از مسیرهایی که برخی دوستان بر آن اصرار دارند، اتوبوس وارد می کردیم به جای دو هزار و ۵۰۰ دستگاه درنهایت هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس وارد می شد.
در مورد انتخاب شهردار تهران توسط مردم تابع قانونیم
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در رابطه با موضوع انتخاب شهردار تهران توسط مردم، یادآور شد: تصمیم گیری در مورد این موضوع در اختیار مجلس شورای اسلامی است و طبیعتاً هر قانونی در مجلس تصویب شود، همه مجموعه ها و شهروندان ملزم به رعایت آن هستند و اگر چنین تصمیمی بگیرند، مدیریت شهری تابع آن خواهد بود. گرچه مشخص نیست که این موضوع به انتخابات بعدی شوراها خواهد رسید یا خیر؟
وی ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری ما پویش بزرگ من شهردارم را اجرایی کردیم و بخش قابل توجهی از اختیارات مدیریت شهری را به شهروندان دادیم که در سال اول بیش از سه همت، سال دوم نزدیک به ۹ همت و امسال بیش از ۱۰ همت اعتبار برای پروژه های این طرح اختصاص داده شده است.
پویش من شهردارم ۳ از دهم آذرماه آغاز و پروژه ها با رأی مردم انتخاب می شود و این طرح ها را شهرداری در قالب لایحه بودجه به شورا ارائه می دهد. این نوع از مدیریت یکی از اصول دموکراسی است که شهرداری به آن عمل می کند.
محمدخانی به پرسشی درباره آلودگی هوا و راه حل های کاهش آن هم پاسخ داد و گفت: در کنار بسیاری از راه حل ها مانند افزایش مراکز معاینه فنی و توجه به کاهش الاینده های زیست محیطی و خروج کارخانه ها، بهترین و سریعترین راه حل، گسترش و توسعه حمل ونقل عمومی برقی است و میزان استفاده از حمل ونقل عمومی و خصوصی که ۳۵ به ۶۵ است باید برعکس شود و حمل و نقل عمومی هم باید با سوخت پاک اتفاق بیفتد که اگر این کارها را انجام دهیم بخش زیادی از این مساله را حل کردیم.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره لاین ویژه در بزرگراه همت و استفاده خودروهای شخصی از لاین بی. آر.تی در خطوط مختلف بیان کرد: نظارت در مورد لاین های فعلی اتوبوس های تندرو برعهده مجموعه راهور است و گاهی ممکن است با تدبیر خودشان برای حل مقطعی ترافیک از ظرفیت مسیر برای کاهش ترافیک استفاده کنند. اما با نصب دوربین های بیشتر در سالهای آتی بخشی از ورود غیرقانونی خودروهای شخصی به مسیر ویژه بیآر.تی برطرف می شود.
وی ادامه داد: درباره خط HOV در اتوبان همت، چندبار اعلام شد که این خط بی آرتی نیست و یک روش جدیدی برای عبور و مرور و برای کمک به تسهیل خودروهای پرسرنشین است. این مدل در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده می شود تا هزینه استفاده از خودروهای تک سرنشین را بالا ببرند. این روش شبیه طرح ترافیک است که در ابتدا با نارضایتی هایی مواجه شود. در مجموع نیاز به فرهنگ سازی در مورد آن وجود دارد.
سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: نباید با اتوبان سازی و بدون هیچگونه قانون گذاری در اتوبان ها افراد را به استفاده از خودروهای شخصی تشویق کنیم زیرا اگر ترافیک در بزرگراه ها کاهش پیدا کند به نفع همه شهروندان است.
محمدخانی به پرسش خبرنگار صدا و سیما در خصوص نحوه مدیریت پسماند در سطح شهر نیز پاسخ داد و گفت: گزارشات ما در سامانه ۱۳۷ از افزایش نارضایتی ها خبر نمی دهد بلکه میزان رضایتمندی در مورد جمع آوری پسماند افزایش یافته است. بعد از طرح تحولی شهرداری تهران رضایت از اقدامات افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در شهرهای شمالی برای پسماند تر بحران زیست محیطی بسیار بزرگی داریم، یادآور شد: با تدبیر دولت سیزدهم قرار شد زباله سوز در ساری نصب شود. برای مراحل پایانی نصب این زباله سوز، در یک بازه زمانی یک هفته ای، شهر ساری از برخی شهرهای بزرگ اطراف برای انتقال زباله کمک خواست.
سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه درست است انتقال این پسماند مشکل بزرگی از ساری حل می کرد اما تأثیر خاصی در میزان پسماند پایتخت نداشت، تصریح کرد: این برداشت پیش آمد که تهران در مدیریت پسماند مشکل دارد و پسماند دیگر شهرها را نیز پذیرفته است.
این خبر به غلط منتشر شد و اعلام کردند که شهر تهران جمع آوری پسماند ساری را نیز پذیرفته که اولاً تنها تهران نبود و چهار شهر دیگر هم بودند، دوماً بخشی از پسماند به دلیل نصب زباله سوز به تهران منتقل شده و چند روز است که انتقال پسماند کاملاً به پایان رسیده است. بهتر بود فعالان محیط زیستی از شهرهایی که همراهی کردند، حمایت می کردند.
محمدخانی در ادامه یادآور شد: بخشی از وعده های سازمان مدیریت پسماند کاملاً محقق شده که از جمله می توان به طرح نوماند اشاره کرد و پسماند خشک در قالب برنامه شهرزاد، از درب منازل مردم جمع آوری می شود که نوعی تحول محسوب می شود و میزان پسماند خشک جمع اوری شده عدد قابل توجهی است.
بیش از ۵۰ هزار مخزن پسماند در سطح شهر وجود دارد
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار مخزن پسماند در سطح شهر وجود دارد، گفت: در دوره ششم ۲۳ هزار مخزن نو جایگزین مخازن قبلی شده است. داده های ما در سامانه ۱۳۷ نیز نشان می دهد که وضعیت رو به بهبودی است؛ با این وجود ادعا نمی کنیم که در برخی محلات و در برخی ساعات شبانه روز، مشکل وجود ندارد. در هر فرایندی نیم درصد خطای کار قابل قبول است اما در ماه های آینده با گسترش استفاده از طرح نوماند، این وضعیت بهبود خواهد یافت.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه استفاده از اتباع در جمع آوری پسماند موضوع پیچیده ای است، یادآور شد: مهاجرت های قانونی و بسیار گسترده در سالهای اخیر و ناامنی و جنگ در منطقه، باعث حضور اتباع در تهران شده است.
جرائم سنگینی برای پیمانکاران جهت استفاده از اتباع پیش بینی شده و در مواردی با پیمانکاران برخورد شده و اتباع غیرمجاز با همکاری قرارگاه اجتماعی و وزارت کشور در مسیر رد مرز قرار گرفته اند. تعداد قابل توجهی نیز از مسیر گزارشات مردمی شناسایی و رد مرز شده اند. در هر صورت وقتی مرزها به سوی آنها باز است، در نقطه آخر نمی توانیم به راحتی جلوی فعالیت اتباع را بگیریم.
وجود گروه های ذینفع پشت پرده ممانعت از ساماندهی دستفروشان
سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری برنا در مورد ساماندهی دست فروشان در قالب فعالیت وانت بارها در سطح معابر، اظهار کرد: موضوع دست فروشان و خرده فروشان کاملاً اختلافی است و موضوع به سادگی قابل حل نیست.
وی ادامه داد: گروه های ذینفع نیز پشت پرده این اتفاق هستند و همکاران ما در شهرداری بیشترین آسیب را از دست فروشان دیده اند. موارد متعددی در این زمینه وجود دارد و تنها راه آن ساماندهی از مسیر یک بستر الکترونیکی است که ماجرا را مدیریت کند.
در مجموعه شهرداری مراحل آزمایشی این موضوع را انجام داده و در مرحله نهایی قرار دارد. در مواردی نیز موضوع حل شده و در چهارراه ولیعصر، سد معبر سنگینی که به دلیل این مسئله ایجاد شده بود، رفع شد. نمی توان تنها از شهرداری انتظار داشت که در نقطه آخر با دست فروشی برخورد کند اما با این وجود سعی دارد که در قالب یک نرم افزار کاربردی ساماندهی دست فروشان را انجام دهد.