تاریخ انتشار: 10 بهمن 1388 - 00:00:00
کد خبر: 5243

شهید باقری نماد دگرگونی در اطلاعات

سردار سعید قاسمی اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس معروف است که شهید سردار حسن باقری فرهنگ برنامه‌های اطلاعات و عملیات در جبهه‌‌ها را بنا کرده و باعث دگرگونی جنگ‌های کلاسیک ارتش‌های جهان شده بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایرن»به نقل ازفارس، وی افزود: در جنگ‌ها متداول بود که برای مقابله با ترتیب و ترکیب نیروهای دشمن از یک نوع آموزه‌های کلاسیک استفاده شود که متعاقبا در اوایل جنگ نیز بسیاری از این نوع جنگ‌های متداول و مدرن کلاسیک حمایت می‌کردند.

سردار قاسمی با اشاره به اینکه شخصا با شهید حسن باقری بعد از عملیات بیت‌المقدس در قرارگاه‌های مشترک سپاه و ارتش در سال 60 آشنا شده است، گفت: این شهید بزرگوار در جلسات معروفی که با سرداران جنگ بر پا می‌شد تمام این بزرگان را با تحلیل‌ها و اطلاعات کامل خود از بابت اشراف مناطق عملیاتی متعجب می‌کرد.

*جلسه نخست توجیه طرح اطلاعات ـ عملیات شهید حسن باقری در تحیر سپری شد

وی به جلسه نخست توجیهی طرح اطلاعات ـ عملیات شهید حسن باقری که برای سرداران جنگ در قرارگاه مشترک ارتش و سپاه برگزار شد و موجب تحیر حضار شده بود اشاره کرد و افزود: در این جلسه بسیاری از سرداران و دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌های دافوس ارتش، طرح‌های این شهید بزرگ را غیرعملیاتی و در نهایت به تمسخر گرفتند.

سردار قاسمی با بیان اینکه سردار شهید حسن باقری با برآورد وضعیت جنگ به این نتیجه رسیده بود که ما نمی‌توانیم با ملاحظات تاکتیک‌های کلاسیک که بسیار هم در جنگ‌های جهان متداول بود بجنگیم، گفت: به واقع اندیشه تغییر در نوع جنگ از کلاسیک مدرن به تاکتیک‌های بومی بود که به حق تا پایان جنگ نیز این تفکر اطلاعات ـ عملیاتی او بر صحنه دفاع مقدس برای پیروزی رزمندگان کشورمان حاکم بود.

وی به برخی از تاکتیک‌های کلاسیک جنگ مدرن از جمله جنگ در روز، آتش سه برابر در مقابل آتش یک برابری دشمن، حمله، تصرف و تحویل مقرر مربوطه به نیروهای پشتیبانی و در نهایت ریختن آتش روی دشمن و تک زدن و تصرف سرزمین‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: پیاده کردن تفکر جنگ مدرن با وجود فقدان تعداد نیروهای خودی، سطح پایین آموزش و کمبود تجهیزات جنگی کشورمان در آن زمان به هیچ وجه کارایی نداشت.

سردار قاسمی با بیان اینکه یکی از اصول جنگ‌های مدرن و کلاسیک رعایت فاصله 3 کیلومتری نیروهای خودی تا خط لبه مقابل نبرد دشمن است، گفت: بسیجیان سرافراز وطن با کمترین آموزش ولی با طرح اطلاعاتی و عملیاتی شهید حسن باقری، نبردهایی که در دنیا معروف به کماندویی بود را تا در عمق 20 تا 30 کیلومتری مواضع دشمن انجام می‌دادند.

وی اظهار داشت: در جنگ کلاسیک مدرن نیروهای کماندو پس از تصرف مواضع باید نقطه تصرف شده را به نیروهای پشتیبان تحویل دهند و این در حالی بود که طبق طرح‌های شهید حسن باقری رزمنده ایرانی باید پس از پیشروی در عمق 30 کیلومتری مواضع بعثی‌ها را پس از خستگی و گرسنگی تازه شروع می‌کردند به سنگر کندن، پدافند کردن و در نهایت تثبیت مواضع را نیز خودشان باید انجام می‌دادند که تمام این طرح‌ها در جنگ مدرن دنیا امری تازه و غیرممکن به حساب می‌آمد.

*دگرگونی جنگ‌های کلاسیک دنیا توسط نماد اطلاعات ـ عملیات تاریخ دفاع مقدس

سردار قاسمی موفقیت‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس را سرچشمه از تفکرات اطلاعات و عملیاتی دانست و گفت: با وجود اینکه در تمام جنگ‌های مدرن شناخت جو، زمین، نیروهای دشمن و اطلاعات رزمی بسیار مهم است ولی نوع پیاده کردن این جنگ‌ها در دفاع مقدس با طرح‌های دگرگون شده بود و حالت بومی داشت.

وی به شعار معروف شهید حسن باقری که بر روی سنگر خود با این عنوان « صد در صد شناسایی، صد در صد موفقیت » اشاره کرد و تصریح کرد: این شهید بزرگوار غیر از تواضع خاصی که داشت یکی از خصلت‌ها و منش‌هایش در جبهه‌ها زبان و بیان ویژه او بود که بسیار هم در روابطش بین رزمندگان تأثیر شگرفی ایجاد می‌کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بهانه‌های بنی اسرائیلی تل‌آویو برای کارشکنی در توافق جدید
اظهارات گروسی در خصوص مذاکراتش در ایران
نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
رونمایی از ۳ محصول نوآورانه و خلاق در اینوتکس ۲۰۲۴
زلفی‌گل: نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند
برگزاری دو دیدار آینده پرسپولیس و سپاهان فقط با تماشاگر خانم
حجت الاسلام نبویان منتخب اول تهران در دور دوم انتخابات به چه کسانی رای می‌دهد؟
کاریکاتور| انقلاب اسلامی ایران زنجیرهای وابستگی به غرب و آمریکا را گسست
مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس +عکس
اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق التدریس دانشگاه علمی‌کاربردی
کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی +عکس
دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با قالیباف +عکس
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه با شرایط ویژه پذیرش می‌شوند
عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو خبرنگار
دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین +عکس
وقوع زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۲.۹ ریشتر در شهرستان دماوند
کاریکاتور| سرکوب دانشجویان، دروغین بودن ادعای آزادی بیان در آمریکا را فاش کرد
رایگان شدن بازدید از موزه فاطمی در روز میلاد حضرت معصومه(س)
مراسم تجلیل از مدال آوران ورزش کشور با حضور رئیسی +عکس
المپیاد فناوری؛ رقابت در هوش مصنوعی، پهپاد و برنامه‌نویسی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top