به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیش از یک سال از رسمی شدن قرارداد تهران و چین و خرید ناوگان برقی حملونقل میگذرد. در این مدت چهرههای بسیاری با این اقدام همراهی و از آن حمایت کردهاند.
البته برخی صداها نیز از گوشه و کنار شنیده میشود که با آن مخالفت کردهاند و این دستاورد شهری بزرگ در ورود یک مد حملونقلی پاک به تهران را نادیده گرفتهاند. طبق آنچه در برنامه ورود ناوگان اتوبوسهای برقی به تهران اعلام شده، بهزودی باید منتظر حضور این ناوگان در معابر عمومی شهر باشیم. اما نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی دراینباره چه نظری دارند؟
یک کار بزرگ، بیسابقه و ارزشمند برای پایتخت
امیرحسین ثابتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: تهران روزانه شاهد ترددهای زیاد و قابلتوجهی در معابر اصلی و فرعیاش است که باید با حملونقل عمومی آن را سامان داد؛ اتوبوسهایی که تاکنون در شهر تردد داشتهاند، کارآمدی خود را بهدلیل فرسودگی از دست دادهاند.
از طرفی احتراق سوختهای فسیلی باعث گسترده شدن آلودگی هوا شده و میشود. در خبرها شنیدم که شهرداری تهران در قراردادی با کشور چین در حال وارد کردن اتوبوسهای برقی است؛ از طرفی در جلسه گروه دوستی پارلمان ایران و چین، آقای زاکانی، شهردار تهران جزئیات این قرارداد و نحوه ورود این اتوبوسهای برقی به تهران را توضیح داد.
امیدوارم این کار بهصورت کامل در دوره ششم مدیریت شهری عملیاتی شود. این کار بزرگ، بیسابقه و ارزشمند است؛ چون نهتنها مانع از مصرف سوخت بیشتر میشود، بلکه صرفه اقتصادی بالایی دارد. از طرفی شاهد کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت تردد در شهر خواهیم بود که یک گام زیربنایی برای پیشرفت تهران است.
بهانه شهرداران سابق تحریم بود
علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: راهکاری که شهرداری تهران برای برقیسازی در پیش گرفته، بهترین گزینه برای کاهش آلودگی پایتخت است. مجلس قانون هوای پاک را تصویب کرده و یکی از راهکارهایش را برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی دانسته است.
پس برقیسازی ناوگان باید در کنار بقیه راهحلهای مقابله با چالش آلودگی هوا دنبال شود. براساس گزارشهایی که از شهردار تهران پس از سفر به چین ارائه شد، علاوه بر نهایی شدن قرارداد 791واگن، این هیأت برای خرید ناوگان حملونقل عمومی برقی اقدام کرده است؛ درحالیکه در ادوار گذشته مدیریت شهری و حتی اعضای دولت، در مواجهه با مشکل حملونقل و آلودگی هوا، منفعلانه عمل و وجود تحریمها را بهانه میکردند.
برقیسازی بهترین گزینه برای کاهش آلودگی هوا و توسعه حملونقل عمومی است. میتوان گفت شهرداری تهران فراتر از تکالیف قانونی خود، به این گزینه مهم توجه کرده و در تعامل با دولت برای تأمین مالی و نهایی شدن قراردادها تلاش میکند.
توجه به همه جوانب؛ شرط مهم برای توسعه ناوگان برقی
سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: سازوکار اجرایی در بحث وسایل حملونقلی برقی، نیازمند بررسی و توسعه برنامهمحور است. نمایندگان مجلس وسایل نقلیه برقی را راهحلی برای رهایی از مشکلات تهران میدانند، اما نباید تمامی تمرکزها بر اتوبوس و تاکسی برقی جمع شود، بلکه باید از ظرفیت وسایل نقلیه با منابع انرژی دیگر نیز استفاده شود.
فراموش نکنیم که ما 45سال برای توسعه خودروهای بنزینی هزینههای بسیاری دادیم؛ پس نباید بدون درنظر گرفتن هزینهها و مسائل احتمالی به سمت واردات خودروهای برقی برویم، اما تامین برق و جایگاههای شارژ را نادیده بگیریم.
تهران از نظر شرایط اکولوژیک وضع مناسبی ندارد و نباید بارگذاری بیش از حد بر آن تحمیل شود؛ بنابراین توجه به همه جوانب، شرط مهم برای توسعه ناوگان برقی تهران است. قطعا اصل برقیسازی، گامی مهم و مناسب در شرایط فعلی است، اما نباید شرایط بهنحوی پیش برود که 4سال بعد نتوانیم به بخش خصوصی و مردم بگوییم هنوز زیرساختی برای تاکسی و اتوبوس برقی نداریم.
اقدام ارزنده برای تهران
زهرهسادات لاجوردی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: اتوبوسهای برقی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای شهر تهران یک ضرورت حیاتی است. با توجه به جمعیت زیاد تهران و ترافیک بسیار شدید در معابر بهویژه در ساعتهای صبح و عصر باید تدبیر اساسی برای تردد مردم اندیشیده شود.
این مشکل هم با توسعه کمی خطوط اتوبوسرانی رفع میشود. قطعا یکی از راهحلهای بنیادی در این مسیر توسعه وسایل پاک و ازجمله اتوبوسهای برقی است. این وسیله اهمیت زیادی دارد؛ چون علاوه بر ترددهای آسان شهروندان، آلایندههای هوا هم بهعلت عدمانتشار آلودگی کاهش مییابد.
امیدواریم روزگاری شاهد استفاده از این وسایل نقلیه برقی باشیم. این وسایل در این روزهای سال که آلودگی هوا تشدید میشود، راهکار بسیار مفیدی برای تهران است و از این نظر این اقدام ارزندهای برای تهران محسوب میشود.
حمایت نمایندگان تهران از شهردار
سیدعلی یزدیخواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: بهعنوان یک شهروند و البته خادم مردم باید بگویم که تهران نیازمند هوای سالم برای تنفس است؛ به همین علت نمایندگان مردم تهران در مجلس تمامقد از اقدام شهردار تهران برای ورود ناوگان برقی به شبکه حملونقل شهر حمایت و تقدیر میکنند.
این ناوگان شامل اتوبوس، تراموا، تاکسی و موتورسیکلت برقی میشود و هیچ استفادهای از سوختهای فسیلی آلوده نمیکنند. این اقدام برای بهبود کیفیت هوای شهر بسیار مؤثر و مفید است. این که شهرداری تهران توانسته موضوع وارد کردن یا خرید اتوبوس برقی از تولیدکنندگان داخلی یا خارجی را عملیاتی کند ، کار بسیار ارزندهای است.
لزوم تسریع قرارداد تهران و چین
روحالله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی: در جلسه گروه دوستی پارلمانی ایران و چین که با شهردار تهران برگزار شد، آخرین وضعیت قرارداد شهرداری تهران با طرفهای چینی و مسیر به نتیجه رسیدن تفاهمات مورد بررسی قرار گرفت.
استفاده از این وسایل نقلیه برای تهران و شهرهای بزرگ قطعا یک ضرورت است. در اینباره در جلسهای با حضور زاکانی، جزئیات قابلتوجهی از ظرفیتهای بین 2کشور بهویژه در حوزههای حملونقل و زیرساختی بیان شد.
همچنین مقرر شد از ظرفیت اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و چین برای تسریع به نتیجه رسیدن مفاد قرارداد تهران و چین استفاده شود تا خدماترسانی به شهروندان تهرانی و سایر کلانشهرها به بهترین شکل صورت پذیرد.