تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/11/17 - 09:31
کد خبر: 529222

آشنایی با انواع رفتار مصرف کننده و عواملی که بر آن اثر می گذارد

آشنایی با انواع رفتار مصرف کننده و عواملی که بر آن اثر می گذارد

انواع رفتار مصرف کننده نقش بسیار اساسی برای موفقیت بیشتر در کسب ‌و کارها دارد، به این دلیل که تصمیم‌ گیری‌ های مشتریان در خرید محصولات و خدمات، تحت تاثیر این رفتارها شکل می‌ گیرد. هر خرید، برای مثال یک تصمیم ساده و روزمره یا انتخاب‌ های پرهزینه تر، حاصل مجموعه ‌ای از عوامل روان ‌شناختی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می باشد. درک و بررسی این رفتارها کمک می کند تا صاحبان کسب ‌و کارهای مختلف با نیازها و خواسته ‌های مشتریان آشنا گردیده و استراتژی ‌های بازاریابی هوشمندانه ‌تری طراحی کنند. در این مطلب ...

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انواع رفتار مصرف کننده نقش بسیار اساسی برای موفقیت بیشتر در کسب ‌و کارها دارد، به این دلیل که تصمیم‌ گیری‌ های مشتریان در خرید محصولات و خدمات، تحت تاثیر این رفتارها شکل می‌ گیرد. هر خرید، برای مثال یک تصمیم ساده و روزمره یا انتخاب‌ های پرهزینه تر، حاصل مجموعه ‌ای از عوامل روان ‌شناختی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می باشد. درک و بررسی این رفتارها کمک می کند تا صاحبان کسب ‌و کارهای مختلف با نیازها و خواسته ‌های مشتریان آشنا گردیده و استراتژی ‌های بازاریابی هوشمندانه ‌تری طراحی کنند. در این مطلب با بررسی انواع رفتار مصرف کننده و عوامل مختلفی که بر تصمیم ‌گیری‌های مشتریان موثر هستند، خواهیم پرداخت.

انواع رفتار مصرف کننده

رفتار مصرف کننده یکی از اصلی ترین مفاهیم در بازاریابی و تحلیل بازار می باشد که به انواع شیوه‌ های مختلفی که افراد برای خرید محصولات و خدمات استفاده می کنند، می پردازد. این رفتارها تحت تاثیر عوامل گوناگونی مانند نیازهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی قرار خواهند داشت. در ادامه به هریک از این رفتارها بیشتر پرداخته ایم.

رفتار خرید عادی

یکی از رایج ‌ترین انواع رفتار مصرف کننده، رفتار خرید عادی می باشد. در این رفتار افراد به صورت منظم و بدون نیاز به فکر کردن، محصولات مورد نیاز و اساسی را تهیه می کنند. این رفتار به کالاهایی مربوط می ‌شود که مصرف روزانه دارند و نیاز به بررسی و تحقیق زیادی نخواهند داشت برای مثال محصولات غذایی یا لوازم بهداشتی در این دسته قرار می گیرند.

رفتار خرید پیچیده

در مقابل خرید عادی، رفتار خرید پیچیده قرار دارد که زمانی اتفاق می افتند که مصرف کنندگان تصمیم به خرید کالاهایی با قیمت زیاد یا با ویژگی‌ های خاص می‌ گیرند. در این نوع رفتار مصرف کننده، افراد زمان بیشتری را برای تحقیق و مقایسه گزینه ‌های مختلف می گذارند. همچنین، به توصیه‌ های دیگران یا تبلیغات برندهای مختلف بسیار توجه می کنند.

رفتار خرید گاه به گاه

گاهی اوقات مصرف کنندگان به صورت کاملا تصادفی و بدون برنامه ‌ریزی قبلی به خرید می ‌پردازند. این نوع رفتار مصرف کننده بیشتر در خریدهایی که از نظر مالی فشار زیادی ایجاد نمی ‌کنند، مانند خرید لباس یا لوازم تزئینی، مشاهده می گردد. با استفاده از تبلیغات خاص، پیشنهادات ویژه و پیش بینی فروش درست، این رفتار می تواند شکل بگیرد.

رفتار خرید تحت تاثیر عوامل اجتماعی، انواع رفتار مصرف کننده

یکی دیگر از انواع رفتار مصرف کننده، رفتار خرید تحت تاثیر عوامل اجتماعی می باشد. این نوع رفتار تحت تاثیر فضای مجازی، اطرافیان و خانواده شکل می گیرد. این رفتار بیشتر در میان نوجوانان، جوانان و یا افرادی که تمایل به پذیرش تاثیرات اجتماعی دارند، رایج می باشد.

عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده

رفتار خرید مبتنی بر احساسات

یکی دیگر از انواع رفتار مصرف کننده، رفتار خرید مبتنی بر احساسات می باشد. این رفتار هنگامی مشاهده می گردد که خرید بیشتر بر اساس احساسات و خواسته ‌های درونی فرد باشد. در این رفتار، مواردی مثل تجربه مثبت خرید، زیبایی محصول یا حتی ارزش ‌های معنوی و احساسی آن، بیش از قیمت و عملکرد کالا موثر خواهد بود.

عوامل موثر بر رفتار مصرف ‌کننده

  1. عوامل فرهنگی: فرهنگ یکی از اصلی ‌ترین مواردی است که بر رفتار مصرف ‌کننده اثر می گذارد. هر جامعه و فرهنگ ویژگی ‌ها و ارزش‌ های خاص خود را دارد که بر رفتار مردم آن جامعه تاثیر می‌گذارد. برای مثال، در یک گروه خاصی از افراد، بعض از محصولات یا خدمات محبوب ‌تر از بقیه باشد، زیرا این گروه ارزش ‌های خاص خود را دارد.
  2. عوامل اجتماعی: از دیگر عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده، عوامل اجتماعی مانند خانواده، دوستان، همکاران و حتی شبکه ‌های اجتماعی می باشد. مصرف ‌کنندگان اغلب از نظرات و تجربیات اطرافیان برای خریدهای خود استفاده می کنند. همچنین، وضعیت اجتماعی افراد هم بر نحوه خرید آنها بسیار موثر می باشد.
  3. عوامل فردی: ویژگی‌ های فردی افراد یکی دیگر از عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده می باشد. مواردی مثل سن، شغل، میزان درآمد و وضعیت اقتصادی، سبک زندگی و شخصیت فرد، همگی در خرید کردن موثر می باشند. افراد در سنین یا در مراحل مختلف زندگی نیازها و ترجیحات متفاوتی دارند، برای نمونه، افراد جوان به دنبال خرید محصولات مد روز هستند، در حالی که افراد مسن ‌تر بیشتر به کیفیت محصولات اهمیت می دهند.
  4. عوامل اقتصادی: وضعیت اقتصادی یکی از مهم ‌ترین عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده می باشد. زمانی که اقتصاد در وضعیت خوبی قرار داشته باشد، مصرف‌ کنندگان تمایل بیشتری به خرید کالاها و خدمات خواهند داشت. در مقابل، در شرایط اقتصادی نامساعد، سبب می شود تا مصرف کنندگان خریدهای خود را محدود تر کرده و بیشتر به دنبال گزینه ‌های اقتصادی و ارزان ‌تر باشند. قدرت خرید افراد به صورت مستقیم بر انتخاب‌ و تصمیم گیری تاثیر گذار می باشد.
  5. تبلیغات و بازاریابی: تبلیغات و شرکت ‌های بازاریابی یکی دیگر از عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده ها می باشند. پیام‌ های تبلیغاتی بر نحوه تصمیم‌ گیری مصرف ‌کنندگان بسیار تاثیر گذار خواهند بود. تبلیغات درست برای برندها و محصولات سبب جذب مصرف ‌کنندگان می شود آن ها را به سمت خرید یک محصول هدایت می کنند. همچنین می توان برای بهتر پیش رفتن مراحل بازاریابی و فروش، از کتاب های مفید برای یادگیری اصول فروش استفاده کنید.
  6. تجربه‌ های قبلی: تجربه ‌های قبلی افراد از خرید محصولات و استفاده از خدمات یکی دیگر از عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده می باشد. اگر مصرف ‌کننده تجربه ‌ای مثبت داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که در آینده، مجدد از آن محصول یا خدمات استفاده کند.

چطور می‌ توان انگیزش در رفتار مصرف کننده ایجاد کرد؟

برای ترغیب مشتری به خرید، باید اول انگیزش در رفتار مصرف کننده را درک کنیم. هر شخص بر اساس نیازها، احساسات و منطق خود تصمیم به خرید می ‌گیرد. اگر این انگیزه‌ ها را شناسایی کنید و برای ارتباط با مشتریان از آنها بهره ببرید، احتمال خرید بسیار افزایش می یابد. برای نمونه، وقتی مشتری احساس کند که محصول ارائه شده می ‌تواند نیازهای او را برطرف سازد، بیشتر برای خرید تمایل نشان خواهد داد. جهت آشنایی بیشتر با عوامل موثر برای ایجاد انگیزش در رفتار مصرف ‌کننده می توانید از اصول اثر طعمه بهره ببرید.

انگیزش در رفتار مصرف کننده

سخن پایانی

در اینجا به بررسی انواع رفتار مصرف کننده و مهم ترین عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده پرداختیم و متوجه شدیم که هر یک از این عوامل چه تاثیراتی می توانند بر رفتار مصرف کننده داشته باشند. با درنظر گرفتن موارد گفته و شده و تلاش برای ایجاد انگیزش در رفتار مصرف کننده می توانید فروش موفقی داشته باشید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بقایی: تحریم‌های جدید علیه ایران گواه قانون‌شکنی و تزویر آمریکا است
خاندوزی: منفعت مردم برای شهید رئیسی خیلی اهمیت داشت
استقبال ایران از توافق صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان
نامه ۱۳۸ نماینده به سران قوا در خصوص ضرورت برخورد انتظامی با بانک آینده
هری جادوگر/ بله، پنالتی‌زدن هم هنر می‌خواهد
آخرین وضعیت خرید مردم با کالابرگ/ «خواربار» بیشترین انتخاب مردم برای خرید
میوه شب عید چند؟/ سود عجیب دلالان در واردات موز!
کلاس های آموزشی دانشگاه تهران هفته آخر اسفند مجازی شد
ارتش لبنان نظامی ربوده شده خود را تحویل گرفت
طلای جهانی تغییر مسیر داد
واکنش مصر به اظهارات ترامپ درباره عدم اخراج ساکنان غزه
آغاز طرح سفرهای نوروزی از امروز/ بلیت اتوبوس برای همه مسیرها موجود است
اظهاری عجیب/ پزشکیان: نمی‌دانم برای این گرانی‌ها باید یقه چه کسی را بگیرم!
تعطیلی پروژه برج‌سازی دانشگاه تهران/ سازمان هواشناسی وظیفه خود را دنبال کند!
جهش در عرصه تبلیغ استعدادهای برتر حوزوی در ۱۴۰۴
هت‌تریک ناامیدی/ سقوط آزاد بازیکن پرسپولیس!
شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۴
اطلاعیه دانشگاه آزاد درباره تعطیلی واحدها در نوروز
عراقچی: ایده‌ جدیدی برای حل مسائل هسته‌ای مطرح شده است/ شرط مذاکره مستقیم با آمریکا
اولین شماره نشریه دانشجویی «نور» منتشر شد +دانلود
پنجمین شماره نشریه سیاسی-فرهنگی «خراسان‌داد» منتشر شد +دانلود
کلاس های آموزشی دانشگاه تهران هفته آخر اسفند مجازی شد
جهش در عرصه تبلیغ استعدادهای برتر حوزوی در ۱۴۰۴
شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۴
اطلاعیه دانشگاه آزاد درباره تعطیلی واحدها در نوروز
گروه‌های انحصاری در دانشکده‌های خاص مخالف اعطای زمین به مردم و تسهیلات برای ساخت هستند
سه عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در فهرست برترین‌های همکاری با صنعت
ثبت‌نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۴ آغاز شد
تلاش دانشگاه پیام نور برای حل مشکل متقاضیان افغانستانی
سرپرست یکی از دانشکده‌های دانشگاه تربیت مدرس منصوب شد
سامانه تیکت دانشگاه آزاد از ۲۹ اسفند تعطیل می‌شود
اخذ مجوز و راه‌اندازی ۲۱ رشته و گرایش جدید در دانشگاه خوارزمی
اطلاعیه مهم دانشگاه شهیدبهشتی برای دانشجویان خوابگاهی
تاثیر معدل در قبولی کنکور دانشگاه فرهنگیان ۵۰ درصد است
ساخت نخستین خوابگاه دانشجویی سبز کشور در دانشگاه تهران
اعلام جزئیات و ضوابط ثبت نام در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴
دانشجویان فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
غذای دانشجویی از منابع صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شد
ثبت نام در دکتری بدون آزمون دانشگاه خواجه نصیر آغاز شد
ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه خواجه نصیر آغاز شد
آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور سراسری‌ سال‌ ۱۴۰۴ از فردا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top