تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/11/22 - 19:52
کد خبر: 529552

نگاهی به یک فیلم فجر ۴۳؛

ضدقهرمان‌ها عموما اهل حمله هستند

ضدقهرمان‌ها عموما اهل حمله هستند

ضدقهرمان‌ها عموماً اهل حمله هستند؛ در شرایط بحرانی و درست زمانی که قرار است به مقصد برسیم، درست زمانی که قهرمان از راه می‌رسد. چالش اینجاست که آیا قهرمان در این چالش ضعیف می‌شود و مسیرش را رها می‌کند. یا قهرمان‌تر می‌شود؟

به گزارش سرویس فرهنگی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زهرا سادات غمیلوی، فعال حوزه سینما و رسانه نوشت: ناتور دشت جز معدود فیلم‌های جان‌دار جشنواره فجر بود، فیلم کشش داشت، قهرمان داشت، واقعیت داشت، تصمیم درست داشت، بلوغ داشت، دنیای پرامید داشت، خیر و شر داشت، بازی خوب داشت، میزانسن درست داشت.

برجسته‌ترین سکانس فیلم سکانس حمله روانی آیهان به احمد پیران برای پوشش گناه خود و برملا نشدنِ دزدیده شدن یسنا بود که این موضوع دوباره در سکانس خانه سعید آقاخانی، به شکلی دیگر اتفاق افتاد.

ضدقهرمان‌ها عموماً اهل حمله هستند؛ در شرایط بحرانی و درست زمانی که قرار است به مقصد برسیم، درست زمانی که قهرمان از راه می‌رسد. چالش اینجاست که آیا قهرمان در این چالش ضعیف می‌شود و مسیرش را رها می‌کند. یا قهرمان‌تر می‌شود؟

این انتخاب و میزان این استقامت نقطه عطف قصه است. آیا قهرمان در این سرزنش‌ها حل می‌شود و تسلیم می‌شود یا از بند آنتاگونیست خود و مردم را می‌رهاند.

در ناتور دشت اما احمد پیران فراتر از این‌ها بود، او از حرف‌های ضدقهرمان درس گرفت و کماکان به مسیرش ادامه داد، پرورش یافت ولی غرق نشد و در مسیر ماند.

از دیدگاهی دیگر شخصیت پردازی کاراکتر احمد پیران در سکانس هایی از این اثر سوراخ داشت، برای مثال اتهامات آیهان به شخصیت اصلی در آن سکانس برای مخاطب بیگانه بود؛ ولی قوس شخصیتی او به درستی تحقق یافته بود و هادی حجازی‌فر مثل همیشه به فیلم وزن داده بود، همانطور که در گذشته نیز پیشران قصه‌های دراماتیک بوده است

حجازی‌فر هرچند بعضا در قالب‌های تکراری ایفای نقش‌ می‌کند، اما همچنان توانسته به خوبی از پس نقش‌آفرینی‌ها برآید و قوی و مسلط ظاهر شود. در ناتور دشت هو ایضاً درخشان مثل گذشته،طوری که گویا همه‌ی او احمد پیران است و حجازی‌فری وجود ندارد.

نقش مکمل مرد داستان هم خوش درخشد؛ میرسعید مولویان با بازی درست و به جا سبب شد کاراکتر آیهان برای مخاطب منفور شود. جهان‌بینی و نگرش سینمایی محمدرضا خردمندان، مبنی بر ساخت فیلم‌های اجتماعی با شخصیت اصلی پروتاگونیست بسیار شایسته تحسین است؛ همانطور که در ناتور دشت لابه‌لای تمام معضلات اجتماعی فیلم، خالق یک قهرمان برانگیزاننده و محبوب از دل اجتماع شد و یک درام تصویری در شان ساخت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
مهلت ثبت‌نام آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم سال ۱۴۰۵ تمدید شد
اثرگذاری زنان در سیاست پدیده‌ای نوین در تاریخ معاصر است
بازرسان آژانس در ایران حضور دائمی ندارند
بهترین عکس‌های هوایی‌ سال ۲۰۲۵
صدور هشدار نارنجی هواشناسی تهران
واکنش «دنیس» به حضور در تیم ملی فوتبال ایران
پذیرش دانشجوی مشترک توسط دانشگاه های ملی مهارت و شهید رجایی
مجلس به موضوع افزایش تعرفه خدمات گمرکی ورود خواهد کرد
رتبه بیستم دنیا همچنان در اختیار تیم ملی ایران
معاون آموزش ابتدایی در فهرست پژوهشگران پراستناد جهان اسلام
لگوی هوشمندسازی کلاس‌های درس به تأیید رئیس‌جمهور رسید
به نوبت‌بندی آب نخواهیم رسید
نصب توربین باد در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
نظر رنجبر در مورد حذف آزمون جامع
از ضرورت توجه به بازار ارز تا تذکر به برخی مسئولین بانک مرکزی
ابلاغ اجرای دور جدید عملیات روانی رژیم اسرائیل درباره حمله به ایران
اعزام ۵۲ نفر از مدیران و معلمان به کشور چین با هدف توانمندسازی حرفه‌ای
چهار بازی تیم ملی فوتبال ایران قطعی شد
تصویر زن در مطبوعات دهه شصت
میانگین بارش‌های کل کشور تا نیمه بهمن به وضعیت نرمال می‌رسد
ثبت‌نام بیش از یک میلیون نفر در سامانه اشتغال بهزیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top