تاریخ انتشار: جمعه 1404/01/15 - 16:21
کد خبر: 533246

تکمیل خطوط ۶ و ۷ متروی تهران تا پایان بهار

تکمیل خطوط ۶ و ۷ متروی تهران تا پایان بهار

مدیرعامل شرکت مترو تهران از تکمیل ایستگاه های باقی مانده خط ۶ و ۷ مترو تا پایان فصل بهار خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نعمت الله فرزان‌پور با بیان اینکه سال ۱۴۰۳ همچون سنوات اخیر برای شرکت مترو تهران، همچنان سال کار و تلاش بود، گفت: در سالی که پشت سر گذاشتیم، اقدامات زیرساختی مهمی صورت پذیرفت تا روند توسعه و بهره‌برداری‌های آتی از شبکه رو به گسترش راه آهن ریلی زیرزمینی در تهران، دچار خلل نشود. در واقع سال ۱۴۰۳ را می‌توان به یک معنا، سال «کاشت برای برداشت‌های آتی» دانست.

او با بیان اینکه اولویت فعالیت‌های شرکت مترو تهران در سال اخیر در سه شاخه دسته‌بندی می‌شد، اظهارکرد: مورد نخست، تلاش برای تکمیل ایستگاه‌های باقی مانده خطوط ۶ و ۷ و برخی ورودی‌های جدید ایستگاههای در حال بهره‌برداری بود. مساله بعد اقدامات توسعه ای خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ به همراه رسیدگی به وضعیت پایانه ‌ها و پارکینگ‌های در دست احداث برای سرویس دهی هرچه بهتر خطوط است و در نهایت پیگیری موضوع مهم و اساسی آغاز عملیات اجرایی خطوط جدید مترو که البته در این میان، خط ۱۰ خوشبختانه در مسیر پیشروی عملیات حفاری و احداث تونل است.

احداث ایستگاه های باقی مانده خط ۶ و ۷

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به تکمیل نواقص خطوط هفتگانه گفت: یکی از برنامه‌های مهم سال ۱۴۰۳ شرکت مترو، تکمیل نواقص خطوط هفتگانه موجود بود. این امر شامل رفع نقص‌های تجهیزاتی خط ۳ (هواسازها و هواکش‌ها، برخی ورودی‌ها و دسترسی‌ها، زهکش خط، سیستم اسکادا و ...)، ادامه روند ساخت ۷ ورودی جدید در خطوط ۶ و ۷ که البته همگی در سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسند و از همه مهمتر احداث ایستگاه‌های باقی مانده از جمله ایستگاه ورزشگاه تختی در خط ۷ و ایستگاه های سرباز و استاد نجات اللهی در خط ۶ بود. این دسته از اقدامات در جهت بستن پرونده خطوط موجود صورت پذیرفت و پیش‌بینی می‌شود در بهار سال ۱۴۰۴ بسیاری از آن‌ها به ثمر بنشیند و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به توسعه خطوط و جذب مسافر بیشتر گفت: خطوط هفتگانه مترو برای پوشش مناطق کم بهره از سیستم حمل و نقل عمومی، طرح‌های توسعه‌ای را در دل خود دارد. در همین راستا خط ۲ از ایستگاه فرهنگسرا تا پردیس مسافربری شرق باید امتداد یابد که عملیات اجرایی آن در تیر ماه سال ۱۴۰۳ و همزمان با اتمام فاز نخست این پایانه جدید آغاز شد. این امر به معنای اتصال شبکه های حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری است که در نوع خود بسیار حائز اهمیت است و کارکردهای هر دو بخش را اعتلا می‌بخشد.

از ساخت پایانه ها چه خبر؟

فرزان پور ادامه داد: از سوی دیگر در خط ۴، موضوع احداث دو ایستگاه باقی مانده از بخش توسعه غربی با جدیت دنبال شد تا این خط پرمسافر به محدوده میدان چهارباغ برسد؛ پروژه‌ای که انتظار می‌رود تا سال ۱۴۰۵ نتیجه دهد. در پروژه توسعه جنوبی خط ۶ که مسیری به طول ۱۰ کیلومتر و عملیات حفاری و ساخت تونل آن تمام شده است، مرحله ساخت ایستگاه‌های محدوده شهر ری را پیش رو داریم و انتظار می رود سال ۱۴۰۴ برخی ایستگاه‌های آن افتتاح شوند و خط ۷ نیز پروژه توسعه شمال غربی خود از میدان کتاب تا محدوده حصارک را آغاز کرده و در بخش حفاری و ساخت تونل، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است که البته بهره برداری از ایستگاه‌های این محدوده طی سال ۱۴۰۵ محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: در کنار این اقدامات و فعالیت ها، سال گذشته پروژه های تجهیز فاز دوم پارکینگ شهید کلاهدوز در خط ۴، ادامه عملیات اجرایی فاز نخست پایانه آزادگان در خط ۳ و پیگیری عملیات عمرانی پایانه دولت آباد در خط ۶ دنبال شد و طبق برنامه انتظار داریم با تامین به موقع منابع مالی لازم، فاز دوم پایانه شهید کلاهدوز و فاز نخست پایانه آزادگان در سال جاری باید به بهره برداری برسند.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه آنچه به عنوان مهمترین برنامه سال ۱۴۰۳ شرکت مترو تهران مدنظر قرار داشت، شروع عملیات اجرایی خطوط جدید بود، گفت: این اقدام اصطلاحاً «از نان شب هم واجب تر» و متضمن اتکای حداکثری پایتخت نشینان به سیستم حمل و نقل عمومی در سالهای آینده خواهد بود. در واقع شبکه مترو اگر بخواهد به افق پوشش روزانه حداقل ۵ میلیون سفر دست یابد، هیچ راهی ندارد جز آنکه تمام نقاط شهر را در برگیرد.

فرزانپور ادامه داد: این هدف در سایه احداث و بهره برداری از ۴ خط جدید ۸ تا ۱۱ محقق می‌شود؛ به عبارتی یعنی ایجاد ۱۷۵ کیلومتر مسیر ریلی – تونلی دیگر و ساخت حدود ۱۳۰ ایستگاه جدید که کاری بزرگ و هزینه بر است. در سال گذشته عملیات حفاری مکانیزه و ساخت تونل خط ۱۰ سرعت گرفت و می توان گفت این پروژه از آب و گل درآمده است. دومین دستگاه حفار مکانیزه نیز به‌زودی در این خط آماده شروع به کار می شود.

او افزود: قرارداد خطوط ۸ و ۹ هم اسفند ماه سال ۱۴۰۳ در حضور رییس جمهوری و شهردار تهران رسما منعقد شد و حالا در مرحله تجهیز کارگاه‌های مختلف و اختصاص اراضی مورد نیاز برای شروع عملیات اجرایی است و به نظر می رسد در سال ۱۴۰۴ این دو خط وارد بخش حفاری و ساخت تونل با دستگاه حفار مکانیزه شوند. خط ۱۱ نیز به مرحله عقد تفاهمنامه نزدیک شده است و مقدمات آغاز عملیات اجرایی آن بزودی فراهم می شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازی شطرنج بدون مشاور، چرا اندیشکده‌های داخلی در سایه‌اند؟
آغاز چرخه باطل؛ دولت بی‌برنامه، جامعه‌ بی‌حافظه!
چهارمین شماره نشریه فرهنگی- اجتماعی «مبدا» منتشر شد +دانلود
زوایای پنهان مذاکره با آمریکا
اولین شماره نشریه علمی- دانشجویی «ایران مهر» منتشر شد +دانلود
عزم رئیس‌جمهور چین بر مقابله با آمریکا
صعود بیت‌کوین با توقف ۹۰ روزه تعرفه‌های آمریکا
نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند
قیمت نفت عقب‌نشینی کرد
امشب آخرین مهلت ثبت‌نام نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۴؛ فرصت تمدید نمی‌شود
تازه‌ترین آمار ثبت‌نام در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد
عراقچی: آتش‌بس در غزه کلید حل دیگر بحران‌های منطقه است
واردات طلا رکورد زد
روغن نداریم حتی برای شما دارنده کالابرگ +جدول قیمت کالای اساسی
حراج شمش طلای دولتی یکشنبه ۲۴ فروردین ماه برگزار خواهد شد
وکیل کیفری برای مواد مخدر: چگونه از اتهام پاک شوید؟
نکات حقوقی ثبت شرکت را بشناسید
هشدار چین به شهروندانش: سفر به آمریکا خطرناک است!
وقتی نبود نسخه موبایل‌فرندلی، مشتری‌هامونو فراری داد!
فیلم| اولویت مجلس باید حل مشکلات اقتصادی باشد / وزارت خارجه روایت اول روند مذاکرات را اطلاع‌رسانی کند
زوایای پنهان مذاکره با آمریکا
نظرسنجی
عملکرد دولت پزشکیان در سال 1403 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟



مشاهده نتایج
go to top