تاریخ انتشار: چهارشنبه 1404/02/31 - 15:04
کد خبر: 536293

یکی از دلایل فروش کمدی‌ها تعداد زیاد سانس‌هایشان است؛

بهترین سانس‌ها، بیشترین‌سالن‌ها

بهترین سانس‌ها، بیشترین‌سالن‌ها

در حالی که بیش از نیمی از سانس‌های سینمایی کشور در اختیار تنها چهار فیلم کمدی قرار گرفته، سهم سایر آثار از اکران به حداقل رسیده و سیاست‌گذاری فرهنگی در عرصه سینما جای خود را به منطق صرف بازار داده است؛ روندی که نه‌تنها عدالت در اکران را زیر سؤال می‌برد، بلکه تربیت ذوق و سلیقه مخاطب را نیز به دست منافع اقتصادی می‌سپارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعید است جز صاحبان کمدی‌های پرفروش و سینمادارانی که از فروش فیلم‌ها منتفع می‌شوند، کسی دیگر از توزیع سانس‌های سینما در ایران راضی باشد.

از مجموع ۱۸۰ هزار سانس برای ۱۸ فیلم اکران شده از ابتدای سال، سهم ۴ فیلم کمدی ۸۷ هزار سانس بوده، یعنی ۴۸ درصد سانس‌های سینما به ۴ فیلم کمدی تعلق داشته و ۵۲ درصد دیگر به ۱۴ فیلم.

در این وضعیت آیا می‌شود توقع داشت که فیلم‌های غیرکمدی با فیلم‌های کمدی رقابت پایاپایی داشته باشند؟

برخلاف دهه‌های ۱۳۶۰، ۱۳۷۰ و حتی اوایل دهه ۱۳۸۰ که نه فقط ‌خواست سینماداران، بلکه سیاست‌های تعیین‌شده از سوی مدیران سینما در توزیع سانس‌ها و مدت زمان اکران هر فیلم مؤثر بود، حالا تقریبا بیش از یک دهه می‌شود که عملا فقط مناسبات بازار و تمایل سینماداران به نوع خاصی از فیلم‌هاست که جریان فروش در سینمای ایران را تعیین می‌کند. سیاستگذار دیگر مثل سابق دست بالا را در تعیین مناسبات اکران برعهده ندارد و سعی می‌کند این ضعف را در بخش تولید با سرمایه‌گذاری فراوان   که معمولا هم بازگشتی ندارد، جبران کند. از طرف دیگر، فروش بالای فیلم‌های کمدی به مدیران سینما امکان می‌دهد که این فروش را حاصل سیاست‌های خودشان نشان دهند و موفقیت‌شان را با چوب‌خط فروش کمدی‌ها بسنجند.

نکته دیگری که سیاستگذاران سینمایی را در زمره حامیان کمدی‌ها جای می‌دهد، به‌ظاهر بی‌دردسر بودن و مسئله نداشتن این نوع فیلم‌هاست.

در این وضعیت، چرا نباید بیشتر سانس‌های سینماها قسمت کمدی‌ها شود؟ نه‌تنها تعداد سانس‌های کمدی‌ها بیشتر است، بلکه سانس‌های خوب و به‌اصطلاح پرتماشاگر عصر یا آخر هفته نصیب این فیلم‌ها می‌شود و سانس‌های صبح و کم‌تماشاگر به فیلم‌های غیرکمدی تعلق می‌گیرد.

هزینه نگهداشت سالن‌ سینما، دستمزد پرسنل یا هزینه تهیه تجهیزات نمایش فیلم ازجمله دلایلی است که سینماداران در توجیه اختصاص سانس‌های بیشتر و بهتر به فیلم‌های کمدی ردیف می‌کنند. اما واقعیت این است که منفعت اقتصادی مهم‌ترین دلیل تمایل سینماداران به اکران کمدی‌‌هاست.

سؤالی که پیش می‌آید این است که واگذار کردن تربیت ذوق عامه به افرادی که سینما را به چشم محل کسب نگاه می‌کنند تا پایگاهی فرهنگی که می‌تواند در توسعه فرهنگ و هنر نقش‌آفرینی کند، منطقی است؟ جای سیاستگذاران سینما در این معادله کجاست و تماشاگری که فرصت تماشای آثار متنوع را از دست می‌دهد، چقدر در این میانه ضرر می‌کند؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
نصب توربین باد در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
نظر رنجبر در مورد حذف آزمون جامع
از ضرورت توجه به بازار ارز تا تذکر به برخی مسئولین بانک مرکزی
ابلاغ اجرای دور جدید عملیات روانی رژیم اسرائیل درباره حمله به ایران
اعزام ۵۲ نفر از مدیران و معلمان به کشور چین با هدف توانمندسازی حرفه‌ای
چهار بازی تیم ملی فوتبال ایران قطعی شد
تصویر زن در مطبوعات دهه شصت
میانگین بارش‌های کل کشور تا نیمه بهمن به وضعیت نرمال می‌رسد
ثبت‌نام بیش از یک میلیون نفر در سامانه اشتغال بهزیستی
تنها مصدوم استقلال مقابل المحرق مشخص شد
سونامی سالمندی در راه است
مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها؛ تهدیدی جدی برای درمان عفونت‌ها
فیلم | مصوبه واردات استانی نمونه آشفتگی دولت در سیاست گذاری ارزی
تامین و فروش مستربچ برای صنایع خودرو، لوازم خانگی و بسته‌بندی
قیمت و خرید نایلون دسته موزی مستقیم از تولیدی
سیم‌کارت سفید یا سیم‌کارت بدون فیلتر چیست؟
بهترین سایت ساز های رایگان
نظر مشتریان، مسیر واقعی رشد در دنیای امروز
دانلود آهنگ جدید، ریمیکس و موزیک ویدئو با کیفیت عالی از ناب صدا
خرید لوازم خانگی با انواع طرح های اقساطی و نقدی در نفیس ۲۴
۵ سرگرمی خانگی ساده برای روزهای بی‌حوصلگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top