تاریخ انتشار: 12 بهمن 1388 - 00:00:00
کد خبر: 5366

مشخصات فنی تونل توحید

سرانجام تونل توحید پس از گذشت 30 ماه از روز کلنگ زنی آن که با حضور شهردار تهران صورت گرفت با حضور 10 شهروند نمونه افتتاح شد. ناظران این پروژه و کسانی که از نزدیک شاهد احداث تونل توحید بوده اند، متفق القول بر این عقیده اند که احداث این تونل به دست توانای مهندسان ایرانی، بهترین الگو برای انتقال تجربیات مدیریت شهری به سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است.

 به گزارش « خبرنامه دانشجویان ایران » به نقل از مهر، شهروندان تهرانی حالا می توانند به درون پیکره ای عظیم و مدرن بروند که نمادی از کارامدی مدیران، توانایی مهندسان و تلاش کارگران ایرانی است. تونل توحید، فنی ترین و بزرگترین تونلی که تاریخ زندگی شهروندی ایرانیان به خود دیده است صبح امروز گشایش یافت.

تونل توحید از بزرگراه شهید چمران تقاطع سر خیابان باقرخان آغاز و در بزرگراه شهید نواب (پایین‌تر از خیابان آذربایجان) به اتمام می‌رسد. این تونل با طول دو هزار و 136 متر و دو رشته تونل مجاورهم و هر رشته دارای سه باند رفت و برگشت با توجه به ترافیک سنگین و نیاز شدید بخشی از شهر به اتصال دو بزرگراه چمران و نواب صفوی احداث شده است.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص ویژگیهای تونل توحید گفته است؛ "طبق استانداردهای روز دنیا برای تونل‌های با طول بیش از یک کیلومتر، طیف وسیعی از سیستمهای هوشمند طراحی می‌شود و برای تونل توحید به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و در عین حال پر ترافیک ترین تونلهای خاورمیانه، طیف وسیعی از تأسیسات و تجهیزات ترافیکی هوشمند در نظر گرفته شده است."

تاریخچه تونل توحید نشان می دهد که این پروژه در پس تصمیمات سلیقه ای به جای مانده بود و تا سال 1377 اتصال این دو بزرگراه (از میدان توحید تا میدان جمهوری) بلاتکلیف بود اما با توجه به حساسیت، ترافیک سنگین و نیاز شدید شهر تهران به اتصال این دو بزرگراه، شهرداری تهران در سال 1377 اقدام به اتصال این دو بزرگراه کرد. به دنبال این مسئله در اواخر سال 1385 پیمانکار این طرح انتخاب و در 21 خرداد سال 86 به تصویب رسید و آغاز شد. این تونل با دو پرتال از شمال خیابان باقرخان تا خیابان آذربایجان در بزرگراه نواب احداث می‌شود.

در احداث تونل توحید از تکنولوژی و دانش فنی و مهندسی روز بهره گرفته شده است که از جمله شامل 70 عدد جت ‌فن، 11 اگزوز فن برای تهویه وخروج هوای آلوده و ورود هوای تازه به تونل، ژنراتورهای اختصاصی و اضطراری برق که در صورت قطع برق تهران و شبکه سراسری به ‌صورت خودکار برق تونل را همواره روشن نگه داشته و قطع برق را جبران خواهد کرد. تامین روشنایی استاندارد و پیش ‌بینی تنظیم نور طبیعی بیرون و نور مصنوعی داخل تونل (عدم‌ خیرگی)، تعبیه شبکه‌های فاضلاب و همچنین نصب بیش از  سه هزار شمع و بیش از 25 هزار قطعه بتنی و نصب سیستم هوشمند و محاسبه دقیق و مقاوم‌سازی‌ تونل در مواجهه با زلزله و تکان‌های تخریبی ناشی از گسلهاست.

با بهره ‌برداری از تونل توحید، مشکل ترافیک در حدفاصل تقاطع خیابان باقرخان و بزرگراه شهید چمران و خیابان آذربایجان و بزرگراه شهید نواب صفوی رفع می‌شود که صرفه‌جویی روزانه یک میلیون لیتر بنزین و سالانه 20 میلیون ساعت وقت شهروندان در کنار کاهش آلودگیهای هوا، صوتی و بصری از مزایای این تونل خواهد بود.

سیستم اطلاع ‌رسانی و هشدار تونل توحید، رانندگان را از وضعیت لحظه‌ای تونل یا وقوع تصادفات احتمالی آگاه می کند و شامل سیستم کنترل خط عبوری، چراغهای راهنمایی و هشدار، تابلوهای متغیر خبری، تابلوهای متغیر اعلام سرعت مجاز و تابلوهای اطلاع ‌رسانی خروجیهای اضطراری است.

همچنین سیستم کنترل و تشخیص ارتفاع غیر مجاز در فاصله 350 متر مانده به ورودی هر یک از تونلها نصب شده و ارتفاع خوردوهای عبوری را اندازه‌گیری می‌ کنند و به محض عبور خودروی با ارتفاع بیش از حد مجاز چراغ راهنمایی هشدار به رنگ قرمز روشن شده و از ورود خودروی مربوطه به داخل تونل جلوگیری می‌شود.

ضمن اینکه "سیستم تشخیص ترافیک تونل" به منظور اندازه گیری عوامل ترافیکی در ورودی‌های تونل از جمله طول صف، سرعت و تعداد خودروهای عبوری راه‌اندازی شده است. از سوی دیگر، "سیستم تشخیص حریق تونل" از طریق حسگرهای با قابلیت تشخیص و واکنش‌فوری به گرمای بیش از حد و تشعشع‌های ناشی از منبع حریق مقابله می‌نماید.

همچنین "سیستم اطلاع‌رسانی صوتی تونل" در زمانی به کار می‌رود که علاوه بر فعالیت سیستمهای خودکار و اطلاع‌رسانی از طریق علائم و تابلوها، ارتباط مستقیم با افراد حاضر در تونل مورد نیاز باشد و به همین منظور آمپلی‌فایر‌ها و بلندگوهای ویژه‌ای به منظور اطلاع‌رسانی صوتی در داخل تونل به کار گرفته شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید دارد که بکارگیری سیستمهای پیشرفته مدیریت ترافیک در تونل هوشمند توحید نشان‌دهنده استفاده مدیریت شهری پایتخت از جدیدترین فن‌آوری‌های روز جهانی در جهت آسایش و رفاه شهروندان و نیز نشانگر توان و تخصص کارشناسان و متخصصان داخلی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
یک زنِ دیگر به بانوان دولت اضافه شد
خانواده؛ یک شبکه اجتماعی بدون نیاز به اینترنت!
بیانیه هشدارآمیز حماس نسبت به ساخت شهرک صهیونیستی جدید در قدس اشغالی
تاکید بیانیه پایانی تظاهرات مردم یمن بر مخالفت با توافق گازی مصر با رژیم صهیونیستی
تماس تلفنی وزیر خارجه قبرس با عراقچی
طالبان: هرگونه تجاوز به افغانستان با پاسخ قاطع روبه‌رو می‌شود
سقوط یک پهپاد ناشناس در ازمیت ترکیه
سوئد سفیر ایران را احضار کرد
بقائی: آمریکا عدالت‌خواهان را تحریم و نسل‌کش‌ها را آزاد گذاشت
ترامپ احتمال جنگ با ونزوئلا را رد نکرد
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد
تحلیل رسانه عبری: افشاگری هکرها می‌تواند به زندگی سیاسی "بنت" پایان دهد
پوتین: توقیف دارایی‌های روسیه عواقب جدی برای «دزدها» به همراه خواهد داشت
پاکستان: هیچ تصمیمی برای اعزام نیرو به غزه گرفته نشده است
هند صدور محدود ویزا برای شهروندان افغانستان را از سر گرفت
بودجه نظامی آمریکا رکورد زد
ادعای محافل صهیونیست: مرد روسی بعد از مدت‌ها جاسوسی از بنادر اسرائیل دستگیر شد
فیلم | جمله‌ای که شهید مطهری درباره شهید مفتح به رهبر انقلاب گفت
افق‌های جدید برای مدیران فرهنگی
دلیل عدم حضور جبهه پایداری در جلسه احزاب با پزشکیان چه بود؟
استاد دانشگاه: ابتلا به سرطان در ایران یک‌سوم متوسط جهانی است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top