تاریخ انتشار: چهارشنبه 1404/03/07 - 20:09
کد خبر: 536835

نامه ۷۸ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به پزشکیان؛

تنوع بخشی یا کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان؛ ایده جمهوری اسلامی کدام است؟

تنوع بخشی یا کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان؛ ایده جمهوری اسلامی کدام است؟

از شما به عنوان مسئولی معتقد به الگوی حکمرانی امیرالمومنین (ع)، ولایت مدار با باور قلبی به فرمایشات مقام معظم رهبری و همانطور که ایشان فرمودند؛ فردی که به دنبال تحول در نظام آموزشی کشور می باشد و به آن اهتمام دارد؛ انتظار داریم با بررسی کارشناسانه مواد ۸۸ و ۹۲ برنامه هفتم پیشرفت و صدور دستور طرح ریزی مجدد آیین نامه اجرایی آن مطابق با نکاتی که در ادامه مطرح خواهد شد حمایتی به جهت تضمین‌ پیشرفت، بالندگی و تحقق تمدن نوین اسلامی با تکیه بر آموزش و پرورش و خصوصا مسئله تربیت معلم در دهه‌های آینده باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۷۸ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نامه‌ای به مسعود پزشکیان تصویب تامین معلمان مورد نیاز از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در جلسه اخیر هیئت وزیران را تیری زهرآلود بر پیکر پیر نظام تربیت معلم کشور تلقی کردند.

متن کامل نامه را در ادامه می‌خوانید؛

جناب آقای دکتر پزشکیان

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و رئیس محترم هیئت امنا دانشگاه فرهنگیان

سلام علیکم

آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی‌ترین نهاد اجتماعی، نقشی بی‌بدیل در تربیت نیروی انسانی و شکل‌دهی به هویت نسل آینده ایفا می‌کند. از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش صرفاً یک دستگاه خدماتی همچون سایر دستگاه‌های اجرایی نیست، بلکه مأموریت اصلی آن خلق و تربیت منابع انسانی متعهد، متخصص و انقلابی است. در این مسیر، معلمان در خط مقدم این مأموریت خطیر قرار دارند و دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی به عنوان نهاد مأموریت‌محور تربیت معلم، نقش کلیدی در تحقق این اهداف ایفا می‌کند؛ اما چندی پیش با ابلاغ آیین نامه اجرایی بند (ب) ماده 88 قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران با موضوع تامین معلمان مورد نیاز از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در تصویب نامه اخیر هیئت وزیران مواجه شده‌ایم که تیری زهرآلود بر پیکر پیر نظام تربیت معلم کشور می‌باشد.

سیاستی که نه تنها با اسناد بالادستی چون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش، و منویات رهبری و تذکرات اخیر ایشان پیرامون اهمیت این دو دانشگاه و تاکید بر عدم واسپاری آن به باقی دانشگاه‌ها همخوانی ندارد، بلکه با نادیده گرفتن فرآیند تدریجی و عمیق هویت‌یابی معلمی، مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت کشور را از مسیر اصلی خود دور کرده و تهدیدی جدی برای کیفیت منابع انسانی در آموزش و پرورش به شمار می‌رود؛ درحالی که تربیت معلم باید فرآیندی یکپارچه، مبتنی بر الگویی مأموریت‌محور باشد؛ فرآیندی که دانشگاه فرهنگیان طی چهار سال فرصت طلایی خود می‌تواند به بهترین شکل آن را محقق کند اما پیش نیاز آن توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی اعم از افزایش توانمندی‌های آموزشی، پژوهشی و مهارتی دانشجومعلمان، گسترش زیرساخت‌های این دانشگاه‌ها، بررسی نقاط ضعف، تعمیر و معماری مجدد برنامه درسی کلان دانشگاه‌ها، تدوین نظام نامه جامع تربیتی دانشجومعلمان است که تنها راهکار پایدار برای رفع بحران ناترازی منابع انسانی آموزش و پرورش  و جبران ضرر بی کفایتی مسئولین امر در دهه 90 می‌باشد. سیاست‌های سطحی، مقطعی و پرداخت هزینه‌ای به موضوع تربیت معلم و رویکرد شغل محور باعث می‌شود به جای پیگیری رشد و تعالی تربیت معلم هر روز با مسائلی رو به رو شده که دست نفوذ را در نظام حکمرانی این کشور پررنگ‌تر نشان می‎‌دهد.

 از شما به عنوان مسئولی معتقد به الگوی حکمرانی امیرالمومنین (ع)، ولایت مدار با باور قلبی به فرمایشات مقام معظم رهبری و همانطور که ایشان فرمودند؛ فردی که به دنبال تحول در نظام آموزشی کشور می باشد و به آن اهتمام دارد؛ انتظار داریم با بررسی کارشناسانه مواد 88 و 92 برنامه هفتم پیشرفت و صدور دستور طرح ریزی مجدد آیین نامه اجرایی آن مطابق با نکاتی که در ادامه مطرح خواهد شد حمایتی به جهت تضمین‌ پیشرفت، بالندگی و تحقق تمدن نوین اسلامی با تکیه بر آموزش و پرورش و خصوصا مسئله تربیت معلم در دهه‌های آینده باشد.

از اساس مفهوم بند (ب) ماده 88 چه می باشد؛

موضوع عدم تامین نیروی مورد نیاز از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و تامین آن از طریق دانشجویان دیگر دانشگاه‎‌ها یک مسئله فرعی و برای حل نیاز کوتاه مدت درحین پرداخت بلند مدت و سرمایه‌ای تعبیر می شود و نه خود به عنوان رویکرد محوری که فکر توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش را کنار گذاشته و به دنبال تامین معلم با هزینه حداقلی باشد، به قولی این تبصره به جهت رفع کمبود معلم مورد نیاز سالانه و پرکردن کلاس‌های درس برای تسهیل در ساماندهی منابع انسانی مطلوب در برنامه هفتم آورده شده‌است.

به همین دلیل انتظار می‌رفت تدوین آیین نامه اجرایی آن توسط شورای عالی آموزش و پرورش، پیشنهاداتی برای توسعه زیرساخت و تجهیزات عمرانی دانشگاه، افزایش تعداد هیئت علمی و افزایش نسبت آن به دانشجو که افق 1به 30 آن در برنامه هفتم یاد شده‌است، افزایش تعداد جذب دانشجو مطابق با محور 2 از بند (ث) ماده 92 در مقطع کارشناسی، تعمیر و اصلاح برنامه درسی و افزایش سرانه و بودجه دانشگاه‌ها را دربر داشته باشد و رویکرد ثانویه آن به دنبال طرح ریزی کوتاه مدت تامین معلم به همراه اجرای دوره مهارت آموزی یکساله از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد که متاسفانه این مصوبه حاکی از آن است که جریان نفوذ در بدنه آموزش و پرورش همچون گذشته چنین چیزی را بر نتابیده و به دنبال اجرای سیاست هایی دم دستی می باشد.

جناب آقای رئیس جمهور؛

در موضوعاتی اعم از مدت و عمق تربیت معلم، هویت یابی حرفه‌ای، نقش پذیری فرهنگی و اجتماعی، تعهد حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی، فرصت تجربه و بازخورد مستمر، پیوند تئوری و عمل، پایداری و ثبات در حرفه معلمی و جایگاه اجتماعی معلم مسائلی مطرح می باشد که حد فاصل دو لغت تربیت و تامین معلم به صورت واضح مشهود است؛ چگونه می‌توان در دوره مهارت آموزی که تمرکزش بر روی آموزش فنون و اصول تدریس است دم از شکل گیری هویت معلمی و درونی سازی ارزش‌ها و باورهازد؟یا با صرف پرداخت به آموزش های تکنیکی و مهارتی انتظار کنش الگو محور و مرشد مانند در سطح جامعه و تاریخ را از او طلب کرد؟چگونه با نگاه شغلی و استخدامی می توان در یک سال مسئولیت اجتماعی را تبدیل به یک دغدغه هدفمند در فرآیند تمدن سازی اسلامی نمود؟

پیوند مستمر دانشگاه و مدرسه در دوره کارشناسی و تربیت معلم چهارساله در واحدهایی همچون کارورزی با تمامی نواقص فعلی با رفت و برگشت مستقیم علم و عمل و مواجه با چالش ها و آسیب های میدانی سطح مدرسه  بدون شتابزدگی  و با تمرکز بر تقویت قوه تحلیلی مسائل آموزشی و تربیتی باعث ارتقای کیفیت معلمان و پایداری آموزه‌ها و تقویت خلاقیت برای ارائه راهکار خواهد شد، درحالی که در دوره کوتاه مدت یکساله بدون پرداخت به این مسائل تشدید بحران های منابع انسانی آموزش و پرورش رقم خواهد خورد.

رئیس محترم هیئت امنا دانشگاه

 در گزارش وضعیت ضعف 68 درصدی معلمان برای مدیریت کلاس درس و عدم گزینش مناسب 39 درصد آنان که توسط معاونت محترم راهبردی ریاست جمهوری احصا شده است؛ تامین ظاهری نیروی انسانی، کاهش کیفیت آموزشی و بی ثباتی در محیط های آموزشی را می‌خواهیم یا تخریب تدریجی هویت نظام آموزش و پرورش و افزایش هزینه‌های پنهان و آشکار به جهت جبران ضعف و توانمندسازی این معلمان؟ حال این نکته را نیز باید درنظر داشته باشیم که افت کیفیت معلم افت مدرسه و در نهایت باعث تضعیف نظام آموزش و پرورش کشور خواهد شد که اینها همگی از پیامدهای کوتاه و بلند مدت اجرای این سیاست است و چگونه می‌توان آن را با تربیت معلم مومن، متعهد، عالم و تمدن ساز که از اهداف انقلاب اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت است، هم‌خوانی داد؟ تربیت معلم یک فرآیند مکانیکی و فنی نیست که با گذراندن دوره یکساله و مهارتی به سرانجام مطلوب برسد و نیازمند مدل و اجرایی تدریجی و تمدنی می باشد.

با بررسی منصفانه و منتقدانه این آیین نامه و اهمیت و ضرورت پرداخت فوری به این موضوع برای جلوگیری از بازگشت به عقب در تربیت معلم، بدنه دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی نکات، پیشنهادات و راهکارهای خود در فایل پیوست این نامه به صورت مبسوط آورده و از شما انتظار می رود با بررسی کارشناسانه آن مطابق با افق مقام معظم رهبری و استناد درست به اسناد بالادستی دستورات لازم به جهت تنظیم و طرح‌ریزی اجرایی مدل های جذب به آموزش و پرورش را صادر فرمایید، لازم به ذکر است دانشگاه فرهنگیان برای آموزش و پرورش است و جنبش دانشجویی از این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

امضا کنندگان:

۱- پایگاه شهدای دانشجومعلم بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان دکتر شریعتی ساری
۲- پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری نوشهر
۳_ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز امام جعفر صادق علیه السلام بهبهان
۴_حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری قم
۵_حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهر تهران
۶_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران تهران
۷_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهدای مکه تهران
۸__پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید بهشتی تهران
۹ـ حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان فارس
۱۰_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سمنان پردیس شهید رجایی
۱۱_ حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان
۱۲_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهیدرجایی بابل
۱۳-پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس ایلام
۱۴_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ، واحد شهید بهشتی گنبد کاووس
١۵-پایگاه بسیج دانشجویی پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان اصفهان
۱۶-حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان کرمان
۱۷_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد پردیس شهیدان پاکنژاد
۱۸ـ حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی
۱۹_پایگاه شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان استان قم پردیس آیت‌الله طالقانی(ره)
۲۰_ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبائی بوشهر
۲۱_ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید آیت نجف آباد
۲۲ـ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مقصودی همدان
۲۳_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی تربت حیدریه
۲۴ـپایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تبریز شهید باهنر
۲۵_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان حضرت رسول اکرم(ص) اهواز
۲۶_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی مرکز برازجان استان بوشهر
۲۷_ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت ا... خامنه‌ای گرگان
۲۸_ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید میرشاکی الیگودرز
۲۹ـ پایگاه بسیج دانشجویی شهید عبدالله زاده دانشگاه فرهنگیان استان کرمان
۳۰_ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی اردبیل
۳۱_ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه
۳۲_پایگاه شهدا بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری زاهدان
۳۳_پایگاه ولی‌عصر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری واحد زابل
۳۴_پایگاه شهید توکلی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری واحد ایرانشهر
۳۵_پایگاه امام محمد تقی (ع) بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری واحد چابهار
۳۶_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز دکتر محفوظی رودسر
۳۷_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی خرم آباد
۳۸_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یاسوج پردیس شهید ایزدپناه
۳۹_ حوزه بسیج دانشجویی پردیس شهید مفتح شهرری
۴۰_ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان حکیم فردوسی البرز
۴۱_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اراک
۴۲_پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان امام محمد باقر ع بجنورد
۴۳-حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اصفهان
۴۴- پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زنجان
۴۵-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز عالی عترت_تهران
۴۶بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان،مرکز آموزش عالی زینب کبری(س) بروجرد
۴۷_بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان قزوین پردیس شهیده بنت الهدی صدر
۴۸_بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سمنان پردیس الزهرا«س»
۴۹-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی، مرکز شهید مطهری خوی
۵۰-بسیح دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینب کبری (س) اراک
۵۱-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شهرکرد
۵۲-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز امام خمینی(ره) کاشان
۵۳-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد پردیس شهید هاشمی نژاد
۵۴- بسیج دانشجویی حوزه دانشگاه فرهنگیان هرمزگان
۵۵- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس خواهران
۵۶-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد (ع)
۵۷- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت سیستان
۵۸-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان پردیس رسالت زاهدان
۵۹-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا بندرعباس
۶۰.حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمان خواهران
۶۱-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پایگاه میرداماد شهرکرد
۶۲-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پایگاه فاطمه زهرا(س)اصفهان
۶۳. بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی اصفهان
۶۴-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کردستان، پردیس بنت الهدی صدر سنندج
۶۵- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه پردیس شهید صدوقی
۶۶-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی پردیس امام جعفرصادق «ع»
۶۷-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زینبیه مرکز ورامین
۶۸-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شیراز
۶۹- پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید رجایی کرمان.
۷۰-پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز سلمان فارسی شیراز
۷۱-پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا س اهواز-واحد پاداد
۷۲.پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمی نژاد مشهد مقدس_به همراه مراکز تابعه ثامن الحجج ، مرکز شهید کامیاب و ایت الله سعیدی
۷۳-پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمان،مرکز رفسنجان
۷۴-پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس،مرکز زینب کبری س کازرون
۷۵- پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مازندران، مرکز بیت الهدی آمل
۷۶- پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان البرز، مرکز امیرکبیر
۷۷-پایگاه بسیج دانشجویی مرکز بنت الهدی صدر فردوس
۷۸-پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان مرکز زینب کبری(س)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
یک زنِ دیگر به بانوان دولت اضافه شد
خانواده؛ یک شبکه اجتماعی بدون نیاز به اینترنت!
بیانیه هشدارآمیز حماس نسبت به ساخت شهرک صهیونیستی جدید در قدس اشغالی
تاکید بیانیه پایانی تظاهرات مردم یمن بر مخالفت با توافق گازی مصر با رژیم صهیونیستی
تماس تلفنی وزیر خارجه قبرس با عراقچی
طالبان: هرگونه تجاوز به افغانستان با پاسخ قاطع روبه‌رو می‌شود
سقوط یک پهپاد ناشناس در ازمیت ترکیه
سوئد سفیر ایران را احضار کرد
بقائی: آمریکا عدالت‌خواهان را تحریم و نسل‌کش‌ها را آزاد گذاشت
ترامپ احتمال جنگ با ونزوئلا را رد نکرد
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد
تحلیل رسانه عبری: افشاگری هکرها می‌تواند به زندگی سیاسی "بنت" پایان دهد
پوتین: توقیف دارایی‌های روسیه عواقب جدی برای «دزدها» به همراه خواهد داشت
پاکستان: هیچ تصمیمی برای اعزام نیرو به غزه گرفته نشده است
هند صدور محدود ویزا برای شهروندان افغانستان را از سر گرفت
بودجه نظامی آمریکا رکورد زد
ادعای محافل صهیونیست: مرد روسی بعد از مدت‌ها جاسوسی از بنادر اسرائیل دستگیر شد
فیلم | جمله‌ای که شهید مطهری درباره شهید مفتح به رهبر انقلاب گفت
افق‌های جدید برای مدیران فرهنگی
دلیل عدم حضور جبهه پایداری در جلسه احزاب با پزشکیان چه بود؟
استاد دانشگاه: ابتلا به سرطان در ایران یک‌سوم متوسط جهانی است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top