تاریخ انتشار: دوشنبه 1404/07/21 - 23:23
کد خبر: 546557

نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان با محوریت کریدور شمال جنوب

نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان با محوریت کریدور شمال جنوب

در حالی که همکاری‌های اقتصادی روسیه و جمهوری آذربایجان به محور اصلی روابط دو کشور برای خنثی‌سازی مشکلات سیاسی تبدیل شده، نشست سه‌جانبه با ایران در باکو، بر تسریع پروژه کلیدی کریدور شمال-جنوب متمرکز شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ «الکسی اورچوک» معاون نخست‌وزیر فدراسیون روسیه، در نشست سه‌جانبه در باکو به تشریح توسعه همکاری‌ها میان روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران در پروژه کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب پرداخت. به گفته اورچوک، در شش ماهه نخست امسال، حجم حمل‌ونقل از طریق مرز روسیه و آذربایجان با 13 درصد افزایش به 680 میلیون تن رسیده است.

وی افزود: «بیش از 176 هزار وسیله نقلیه از مرز دولتی عبور کرده‌اند که نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.»

الکسی اورچوک همچنین از توسعه حمل‌ونقل کانتینری چندوجهی در چارچوب کریدور شمال-جنوب خبر داد و گفت که این فرمت در حال حاضر توسط راه‌آهن‌های روسیه، آذربایجان و ایران در مسیر غربی این کریدور در حال آزمایش است.

او تأکید کرد که هدف اصلی این نشست سه‌جانبه، ایجاد یک محیط «راحت و یکپارچه» برای حمل‌کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان است.

اقتصاد، محور اصلی روابط روسیه و آذربایجان

ولادیسلاو کندراتیف، سردبیر پورتال تحلیلی «کاسپیسکی وستنیک» بر اهمیت تماس‌های فعال اقتصادی میان آذربایجان و روسیه به عنوان بنیان روابط دوجانبه آن‌ها تأکید کرد.

این کارشناس روس گفت: «روابط اقتصادی مهم‌ترین عاملی است که به تعمیق روابط میان دو کشور کمک می‌کند. ما می‌دانیم که در حوزه سیاسی، به طور دوره‌ای مشکلاتی به وجود می‌آید. با این حال، همین مشکلات سیاسی با علاقه دو کشور به توسعه همکاری‌های اقتصادی خنثی می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های متقابل بسیار بزرگ است و روسیه سرمایه‌گذاری زیادی در آذربایجان انجام می‌دهد.»

کندراتیف تأکید کرد: «مسکو و باکو به طور طبیعی علاقه جدی به پیشبرد بیشتر همکاری‌ها دارند، به ویژه اینکه پتانسیل بزرگی برای توسعه وجود دارد. روابط اقتصادی در مورد روابط روسیه و آذربایجان، محرک اصلی برای توسعه تدریجی است.»

چشم‌انداز کریدور شمال-جنوب: کلید در تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا است

این کارشناس همچنین به تشریح چشم‌انداز راه‌اندازی کامل شاخه غربی کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب پرداخت.

او توضیح داد: «حمل‌ونقل بار در این مسیر در حال حاضر فعال است، اما به صورت چندوجهی: بارها از طریق راه‌آهن از روسیه به آذربایجان و از آذربایجان به آستارای ایران منتقل می‌شوند، سپس در آنجا به کامیون‌ها منتقل شده و از طریق جاده به مقاصد نهایی خود در شهرهای ایران یا بنادری که از آنجا با کشتی به کشورهای ثالث ارسال می‌شوند، ادامه مسیر می‌دهند.»

کندراتیف افزود: «برای تسریع حمل‌ونقل بار، ساخت راه‌آهن میان شهرهای آستارا و رشت در ایران ضروری است. این امر امکان ارتباط ریلی بدون وقفه را فراهم کرده و به روسیه دسترسی به شبکه راه‌آهن ایران را می‌دهد. در حال حاضر فرآیند هماهنگی مسیر در جریان است، قرارداد ساخت در حال آماده‌سازی برای امضا است و خرید اراضی که ریل‌ها از آن عبور خواهند کرد، در حال انجام است. ساخت‌وساز فرآیند سریعی نخواهد بود: باید حدود 150 کیلومتر راه‌آهن در اراضی کشاورزی کشیده شود، بنابراین کارشناسان زمان‌های متفاوتی، در حدود 5 سال، را ذکر می‌کنند.»

وی در پایان نتیجه‌گیری کرد: «دیدارهای سه‌جانبه در سطح بالا قطعاً به تسریع این فرآیند کمک خواهد کرد. هرچه وزرا و معاونان نخست‌وزیر بیشتر دیدار کنند و کشورها علاقه بیشتری به این موضوع نشان دهند، پروژه با اطمینان بیشتری اجرا خواهد شد. امیدواریم که این موضوع به زودی از نقطه سکون خارج شود و این امر فرصت‌های خوبی را نه‌تنها برای توسعه همکاری‌های سه‌جانبه، بلکه برای یک سیستم حمل‌ونقل و لجستیک پنج‌جانبه در منطقه خزر ایجاد کند.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
حیدری: افزایش قیمت بنزین تأثیری بر کرایه تاکسی‌ها ندارد
اقتصاد رها، حاشیه‌ها در اوج
ناگفته‌های وکیل اولیای دم امیرمحمد خالقی؛ حکم قصاص قاتل به کجا رسید؟
الگوی زن تراز در نگاه رهبر انقلاب؛ انسان عرشی و کنشگر اجتماعی
ترامپ، پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای را سخت عنوان کرد
موفقیت جهانی پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس در تولید سوخت پاک از زیست توده
برنامه‌های تشویقی برای کاهش وابستگی مالی دانشگاه‌ها به دولت
تلاش بی‌نتیجه ریاض و ابوظبی برای توقف درگیری میان مزدوران یمنی خود
جنجال جایزه «ترامپ»؛ آیا رئیس فیفا جریمه می‌شود؟
کشته شدن آمریکایی‌ها در سوریه را تلافی می‌کنیم
هیچ‌وقت به آمریکا به‌عنوان یک مذاکره کننده صادق اعتماد نکرده‌ایم
نتایج آزمون ورودی کارآموزی وکالت سال ۱۴۰۴ کانون وکلا دادگستری اعلام شد
حوزه حکمرانی آب نیازمند ایجاد ساختار صحیح اجرایی است
آمادگی معاونت علمی برای سرمایه‌گذاری یک‌ همتی در شبکه آزمایشگاهی کشور
جنجال جایزه «ترامپ»
کالابرگ سه دهک اول واریز شد
شبکه «شاد» باید منظم، عادلانه و پیشرو باشد
واکنش حماس به ارتکاب جنایت هولناک جدید رژیم صهیونیستی در غزه
دولت تعرفه واردات خودرو از ۴ تا ۱۶۵ درصد را ابلاغ کرد
جایگاه اولی علمی در منطقه دست‌یافتنی است
از هوسرانی تا کرامت زن
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top