به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از نرگس قیصری/// داشتن الگو فقط مخصوص این زمانه نیست؛ در هر روزگاری بودهاند زنانی که میخواهستند برای بشریت الگوی یک زن کامل را بسازند؛ اما این موضوع انکار نشدنیست که نسلهای زیادی برای پیدا کردن این الگو فدا شدند و خود به آن نرسیدند. تنها میتوانیم بگوییم تاریخشان عبرتی شد برای تکرار نکردن دوباره همان دردها و سختیها. زن در جهان به دنبال الگو گشت اما میان انسانهای مدعی. حالا سوالی را خسته از دویدن در دل تاریخ، ازخود میپرسد. وقتی بشر خود نمیداند که چگونه میتواند الگوی انسان کامل باشد، چگونه میخواهد آن را به تمام جهان ارائه کند؟ شاید مقصد اینبار در جایی باشد که او تابه حال به سراغش نرفته است.
از خلأ تا الگو؛ بازسازی هویت در جهان متلاطم
تاثیر الگو بر ذهن مردم زیاد است؛ اگر زن بخواهد دربرابر هر گونه هجومی بایستد و مقاومت کند شرطش داشتن یک الگوی واضح است. از طرفی خلا الگو فرصت مجال ارائه الگوهای شکست خورده دیگر را ایجاد میکند.
با این ضرورت حالا اگر قرار است الگویی جامع نسبت به زن وجود داشته باشد قطعا الگویی است که باید تمام ویژگیهای یک زن را در نظر داشته باشد. مقام معظم رهبری با احیای تفکر نوین اسلامی الگویی را با نام الگوی سوم معرفی میکنند؛ الگویی که ویژگیهای آن برگرفته از شخصیت برترین زن مسلمان یعنی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.
الگوی سوم با نگاه به دو الگوی دیگر معرفی میشود. زن شرقی که میدانیم، زیر سلطه جنسی برتر جز رنج و سکوت واژه دیگری نمیشناسد. تمام دنیای او در خانه خلاصه میشود و حق حضور در جامعه و فعالیتهای جمعی را ندارد. از زن غربی هم کم ندیدیم که برای احقاق حق خود و به دستآوردن ارزشی که جامعه غرب به زن میدهد، تمام ویژگیهای زنانه خود را به بهانه برابری با مرد، ازبین برده است. فمنیسم، رهایی از مسئولیتهای ازدواج، آزادی روابط جنسی و... را فریاد میزند که آسیب آن قطعا برای زنان بیشتر خواهد بود. آزادی بهانهای است که زن به اسارت فرهنگ مصرفی مخرب کشیده شود تا راحتتر بشود تربیتیافتگانشان را چون ابزاری بیاراده استثمار کند.
در الگوی سوم تمام ویژگیها، حقوق و مسئولیتهای زن در نظر گرفته شده و دو الگوی قبل را رد میکند.
در این الگو زن با کسب ۳ ویژگی میتواند به سعادت برسد و نبود هر کدام از این ویژگیها نقص در شخصیت یک زن است.
از الگوی سوم تا سعادت
از ویژگی که در منظومه رهبری مورد توجه است توجه زن به بعد خانوادگی است.
ایشان توجه به پدر قبل از ازدواج را از لقب امابیها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها استنباط میکنند. در زمان سختی که هیچ کس غمخوار یک رهبر بزرگ نیست این روح بلند یک دختر است که مایه آرامش پدر میشود. بوسیدن دست ایشان توسط پیامبر اسلام هم جایگاه یک زن را در دین اسلام مشخص میکند.
در دوره بعد از ازدواج، رهبری با اشاره به جهیزیه ساده، قناعت و مهریه کم این حضرت معتقدند که این افتخار یک زن است. توجه نداشتن به اموال دنیا روح یک زن را تعالی میبخشد. از موارد مهم در این دوره از زندگی توجه زن به همسر است. صبر و تحمل سختیهای زندگی با حالت رضایت برای پشتیبانی و حمایت، تکلیف یک زن نسبت به همسرش است؛ همچنین وجود چنین وضعیتی نشانه نپرداختن زن به اهدافش نیست.
در شان مادری بیشترین تاثیر را مادر بر فرزندان خود دارد. ایمان و اخلاقی که مادر در دل یک فرزند میپرورد با تربیتهای دیگر متفاوت است.
در مقام معنویت یک زن با روحیه لطیف و ظریفی که دارد باید ارتباط خود را با خداوند تقویت کند. در منظومه فکری رهبری، زن، هوایی است که فضای خانواده را انباشته؛ یعنی همچنان که شما در فضا تنفّس میکنید، اگر هوا نباشد، تنفّس ممکن نیست. اگر هوا سالم نباشد خانواده مسموم میشود. زنان با تربیت فرزند و آرامشی که در فصای خانه ایجاد میکنند آیندهی جامعه را میسازند پس لازم است که برای حفظ روحیه خود و تربیت انسان روح خود را با معنویت اغنا کنند. ارتباط با خدا نه تنها آرامش روحی را تضمین میکند بلکه ارتباط نزدیکی با انجام اهداف و برنامههای زندگی دنیوی دارد.
از دیگر ویژگیهایی که شاید تا سالها پیش در جامعه ما مغفول مانده است عرصه مجاهده سیاسی و اجتماعی یک زن است. از مسئولیتی که نسبت به اجتماع دارد غافل بماند به سعادت نخواهد رسید. رهبری با اشاره به حضور فاطمه زهرا سلام الله علیها در خطرناکترین بخشهای جامعه بیان میکنند که در صحنه مبارزات اجتماعی زن میتواند با محور مبارزه بودن حضور فعال داشته باشد و باید اینگونه باشد.
البته درست است که حضور اجتماعی هم وظیفه زنان و هم وظیفه مردان است اما در تعارض میان خانواده و تربیت فرزند اولویت برای یک زن قطعا خانواده است. به طور کلی حضور یک زن در عرصه اجتماع همراه با ظرفیت اوست. باید در این مورد انجام تکلیف در نظر باشد نه رقابت میان زن و مرد برای فعالیت در سطح جامعه. میتوانیم به این نکته نیز اشاره کنیم که فعالیت اجتماعی حتما در میدان جامعه نیست بلکه تربیت فرزندی که آینده را میسازد، کمک به بانوان و دختران برای ارتقای رشد بصیرتی و اجتماعی، پشتیبانی از جبهه در زمان جنگ و... همه فعالیت اجتماعیاند.
به طور کلی مقام معظم رهبری برای زن و جایگاهش سه محور معنویت، خانواده و فعالیت اجتماعی را در نظر دارند. سه محوری که باید هر سه به صورت همزمان در زن وجود داشته باشد تا شخصیت او را بسازد. در نهایت ایشان با رد دو الگوی قبلی، زن شرقی و غربی، الگوی سوم را که برآمده از شخصیت والای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، به تمام زنان ارائه میکنند.



