به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ فرجالله ایلیات با اشاره به اهمیت راهبردی این پروژه ملی، اظهار داشت: قطار برقی تهران–مشهد یکی از طرحهایی بود که سالها در مسیر تصمیمسازی معطل مانده بود اما اکنون با اعلام آمادگی مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، اجرای آن با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.
وی با تأکید بر آثار مثبت این طرح در حوزه حملونقل کشور بیان کرد: راهاندازی قطار برقی تهران–مشهد میتواند نقش مؤثری در کاهش فشار بر محورهای مواصلاتی ایفا کند و پیشبینی میشود بین 30 تا 50 درصد از سفرهای جادهای در این مسیر کاهش یابد.ایلیات افزود: کاهش حجم تردد جادهای بهطور مستقیم به صرفهجویی قابل توجه در مصرف سوخت منجر خواهد شد و این موضوع، علاوه بر منافع اقتصادی، آثار زیستمحیطی مثبتی نیز به همراه دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان خاطرنشان کرد: برآوردها نشان میدهد با بهرهبرداری از این پروژه، سالانه بین 8 تا 12 میلیون سفر کاهش پیدا میکند که این رقم، صرفهجویی چشمگیری در مصرف بنزین و هزینههای مرتبط با حملونقل ایجاد خواهد کرد.
وی با اشاره به شیوه تأمین منابع مالی این اَبَرپروژه اظهار داشت: بخشی از اعتبارات مورد نیاز اجرای قطار برقی تهران–مشهد از محل صرفهجویی حاصل از کاهش مصرف سوخت تأمین میشود که همین موضوع، توجیهپذیری اقتصادی طرح را تقویت کرده است.
ایلیات تصریح کرد: این پروژه از نظر فنی و اقتصادی دارای توجیه بالایی است و مجموعه دولت و دستگاههای مسئول با نگاه ملی، اجرای آن را بهعنوان یک اولویت دنبال میکنند.
وی در پایان تأکید کرد: تحقق این طرح، علاوه بر ارتقای ایمنی سفرها و کاهش تصادفات جادهای، میتواند تحول قابل توجهی در نظام حملونقل ریلی کشور ایجاد کرده و زمینهساز توسعه پایدار در مسیر تهران–مشهد باشد.



