تاریخ انتشار: پنجشنبه 1348/10/11 - 03:30
کد خبر: 5614

غنی سازی ۲۰ درصدی از سه شنبه

رییس جمهوری اسلامی ایران صبح روز یکشنبه در سخنانی در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه دستاوردهای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران، با تاکید بر توانمندی‌های ملت ایران در عرصه‌های مختلف به رییس سازمان انرژی اتمی دستور داد تا غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز کند.

به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران» ،رئیس آژانس انرژی اتمی گفت : ایران روز دوشنبه تصمیم خود برای غنی سازی اورانیوم به میزان 20 درصد را طی نامه ای به آژانس انرژی بین المللی انرژی اتمی اعلام و با حضور بازرسان از روز سه شنبه این سطح از غنی سازی را آغاز خواهد کرد.

دکتر علی اکبر صالحی یکشنبه شب در گفت و گو با شبکه خبری "العالم"، اظهار داشت: غنی سازی 20 درصد از روز سه شنبه آغاز خواهد شد.

احمدی‌نژاد که پس از بازدید از این نمایشگاه و در جمع دانشمندان و متخصصان علوم و فنون لیزر ایران سخن می‌گفت، با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای طرف مذاکره‌ افزود: ما قبلا هم به آنها اعلام کرده بودیم در عین حال که قادر هستیم غنی‌سازی 20 درصد را انجام دهیم، اما حاضریم سوخت هسته‌ای را مبادله کنیم، اما آنها مسیر دیگری را دنبال کردند.

رییس‌جمهوری خطاب به رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه با سانتریفیوژهایی که در اختیار دارید غنی‌سازی 20 درصد را انجام دهید، در عین حال خاطرنشان کرد: راه تعامل باز است اما اگر کسی بخواهد در برابر ملت ایران زور بگوید، هیچ‌کس نمی‌پذیرد.

صالحی با اشاره به این دستور رییس جمهوری برای آغاز غنی سازی به میزان 20 درصد گفت: آقای احمدی نژاد امروز اعلام کرد که ایران غنی سازی اورانیوم به میزان 20 درصد برای استفاده در راکتور اتمی تهران را آغاز خواهد کرد.

وی افزود: ما امروز فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردیم، و نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی نامه نوشتیم که غنی سازی اورانیوم به میزان 20 درصد را آغاز خواهیم کرد، و این نامه را فردا برای آژانس ارسال خواهیم کرد و غنی سازی را روز سه شنبه با حضور بازرسان و ناظران آژانس آغاز خواهیم کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: همانطور که قبلا اعلام کردیم ایران قادر به تولید سوخت با هر میزان از غنی سازی است، اما از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورهای خارجی اعلام کردیم که ترجیح می دهیم سوخت هسته ای راکتور تحقیقاتی تهران را از خارج تهیه کنیم؛ اما متاسفانه مشخص شد که آنها برای تعامل با ما آمادگی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما بر اساس گشودن باب تعامل به جای رویارویی استوار بود، اما پس از هفت ماه انتظار دکتر احمدی نژاد امروز اعلام کرد و دستور داد که تولید سوخت مورد نیاز خود را آغاز کنیم و ان شاء الله روز سه شنبه غنی سازی اورانیوم به میزان 20 درصد آغاز خواهد شد.

صالحی درباره موضوع مبادله سوخت هسته ای میان ایران و کشورهای غربی گفت: پیشنهاد ما همچنان مطرح خواهد بود و ما همچنان برای گرفتن سوخت از خارج آمادگی داریم و وقتی سوخت را از خارج تحویل بگیریم، غنی سازی اورانیوم را متوقف خواهیم کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: هر زمان سوخت مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران را تحویل بگیریم غنی سازی اورانیوم را متوقف خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اهمیت راکتور تحقیقاتی تهران گفت: این مرکز داروهای ضد سرطان و ایزوتوپهای پزشکی برای حدود یک میلیون ایرانی نیازمند به این گونه داروها را فراهم می کند و این داروها برای درمان بیماری های سرطانی و تشخیص بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند؛ بنابراین ما نمی توانیم فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران را متوقف کنیم.

علی اکبر صالحی با تاکید بر توانایی ایران برای غنی سازی سوخت به میزان 20 درصد گفت: ناظران و بازرسان آژانس بر این کار نظارت خواهند کرد و این کار در پایگاه هسته ای نطنز صورت خواهد گرفت.

وی درباره مدت غنی سازی اورانیوم برای دستیابی به سوخت مورد نیاز، اظهار داشت: تولید سوخت مستمر خواهد بود، و این امر فقط به تهیه مقدار مورد نیاز برای راه اندازی راکتور تحقیقاتی تهران محدود نیست و غنی سازی ادامه خواهد داشت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرانسه: تشدید درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل به نفع هیچ کسی نیست
موج همبستگی با فلسطین از پاریس و لندن تا ژنو، وین و برلین
صادرات فرش دستباف ایران به ۴۰ میلیون دلار رسید
برگزاری ششمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و عراق
تامین ۴.۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال جاری
واکنش رئیس پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها
برنامه امسال تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی است
دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
آرسنال دربی لندن را برد و در صدر ماند
اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را که از دست داد؛ قدم بعدی چیست؟
تمرکز اعتراضات جهانی علیه اسراییل؛ دستاوردی برای مردم فلسطین
حرفهای جالب مدیر عامل حذف پرسپولیس با یکسال قرارداد!
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا
اعتراض باشگاه استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ برتر
مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top