تاریخ انتشار: پنجشنبه 1348/10/11 - 03:30
کد خبر: 5964

هر نظامی جز نظام ولایی طاغوتی است

یکی از مراجع عظام تقلید در قم با تاکید بر اینکه اسلام هر نظامی جز نظام ولایی را طاغوتی می‌داند،‌ گفت: هر نظامی غیر از نظام ولایی اسلام، طاغوتی، نامشروع و نامعقول است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ، وی گفت: به تدریج تغییراتی در طول دوران‌های مختلف به وجود آمد که معارف اسلامی به طور کامل مورد توجه قرار نگرفت که در این زمینه فرماندهان و سلاطین نیز بسیار موثر بودند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر معارف اسلام به طور کامل عملی می‌شد بنی‌امیه، بنی‌عباس، قاجار و پهلوی در کشور شکل نمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه باید در راس حکومت اسلامی پیامبر (ص) باشد، تصریح کرد: اگر پیامبر ارتحال پیدا کرد امام معصوم (ع) زمام امور را در حکومت اسلامی باید به دست بگیرد و اگر امام معصوم (ع) نباشد، راه روشن است مثل زمان کنونی فقیه عادل، ‌مدیر، مدبر و شجاع باید در راس حکومت قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اسلام هر نظامی جز نظام ولایی را طاغوتی می‌داند،‌ اظهار داشت: هر نظامی غیر از نظام ولایی اسلام، طاغوتی، نامشروع و نامعقول است.

نوری همدانی وسعت معارف اسلام را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: طلاب باید به همه این معارف وارد شوند و تفقه در دین داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه تفقه در دین کار آسانی نیست، بیان داشت: برای پیمودن این راه عظیم همت،‌ جدیت، توفیق خداوند و اراده و تصمیم محکم لازم است که باید خودمان را به آنها مجهز کنیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برای پیمودن راه تفقه دین باید به تمام معارف اسلام توجه شود،‌ خاطرنشان کرد: سلاطین که تفقه دین به این وسعت را بر نمی‌تافتند شروع به کوبیدن دین کردند.

وی گفت: آنها دانسته یا نادانسته برای دین تفسیر و توجیهاتی جدید آوردند و موجب به وجود آمدن اسلام تحجری شدند، اسلامی که در آداب فردی و خالقی محصور بود و به ابعاد دیگر توجهی نداشت.

نوری همدانی تصریح کرد: اینکه امام (ره) از برخی مقدسین فریاد می‌کشید به همین سبب بود که مقدسینی مانند خوارج به وجود آمدند که تنها به امور فردی توجه می‌کردند و از دیگر معارف اسلامی غافل شدند.

وی برداشت‌های تک بعدی از اسلام را سبب به وجود آمدن مذاهب و دین‌های ساختگی مانند صوفی‌گری دانست و اظهار داشت: فرقه صوفیه اسلام را به کشکول، تبرزین و ریش و خانقاه تفسیر کرد و سلاطین نیز از آنها پشتیبانی کردند و به آنها بال و پر دادند.

این مرجع تقلید اسلام آمریکایی را ره‌آورد برداشت‌های تک بعدی از اسلام عنوان کرد و ابراز داشت: اسلام آمریکایی، اسلامی است که با حکومت سلاطین استبدادگر بر ما منافاتی ندارد و از اینکه ما زیر سیطره آمریکا و انگلیس باشیم حمایت می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه کامل به تمام معارف اسلامی را خواستار شد و گفت: دشمنان دین اسلام را مورد آماج توهین‌ها قرار دادند و تلاش کردند به روش‌های مختلف اسلام را دینی تک بعدی معرفی کنند و در همین راستا گاهی سخنانی گفتند که زن را به اسلام بدبین کنند و گاهی تبلیغاتی کردند که فقرا را از اسلام دور کنند.

نوری همدانی جدایی دین از سیاست را یکی از تبلیغات دشمنان دانست و اظهار داشت: آنها کوشیدند که اسلام را از سیاست جدا کنند و برای این کار تلاش کردند مسلمانان را سرگرم اعمال عبادی فردی کنند.

وی تاکید کرد: البته امام خمینی (ره) آن عارف حماسه‌آفرین، بار دیگر تمام معارف اسلام را به صحنه آورد و همین امر سبب شد دست مستکبران و استبدادگران از این نظام اسلامی ولایی کوتاه شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اندیشه‌های سیاسی علما قبل از امام نیز به صورت کتاب در دسترس قرار داشت،‌ تصریح کرد: اما امام توانست این معارف و اندیشه‌ها را به صحنه عمل آورد و آنها را پیاده کند و پرچم اسلام حقیقی را در دنیا به اهتزار درآورد.

وی تاکید کرد: امام کار بزرگی را انجام دادند و این نظام ولایی را تشکیل دادند و امروز نیز آیت‌الله خامنه‌ای خلف صالح ایشان نیز دنبال رو خط امام هستند و وظیفه همگان به ویژه جوانان است که این نظام را حفظ کنند.

این مرجع تقلید افزود: تقویت و نگهداری این نظام که با خون شهیدان و تلاش‌های زیادی به دست آمده است وظیفه همه ما و از اوجب واجبات است.

وی خاطرنشان کرد: از زمان غیبت امام عصر (عج) چنین نظامی با چنین عظمتی که در دنیا موج ایجاد کند به وجود نیامده بود.

نوری همدانی از انقلاب عظیم اسلامی ایران به عنوان جهاد و کاری الهی یاد کرد و افزود: ما این نهضت را واسطه قیام کربلا و امام عصر (عج) می‌دانیم که از کربلا الگو گرفته است و زمینه‌ساز ظهور امام عصر (عج) است.

وی گفت: با انقلاب ایران مستضعفان که قرن‌ها زیر چکمه استکبار و استبدار بودند هوشیار و بیدار شدند و با خودباوری استکبار را در هم خواهند کوبید.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: البته آمریکا، صهیونیست، انگلیس و... هیچگاه از مرکب استکبار پیاده نخواهند شد و با پیشرفت‌های علمی در راه سلطه‌گری بسیج می‌شوند و در مقابل مستضعفان با تاثیرپذیری از فرهنگ انقلاب و اسلام بیدارتر می‌شوند و این دو در مقابله هم قرار دارند تا امام عصر (عج) ظهور کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
"دانشجومعلمان ۹۱ و ۹۲" در انتظار کارت پایان خدمت
افتتاح مجتمع جدید دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در قم
آیت‌الله جوادی آملی: صهیونیست با اصل اسلام مخالف است
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top