تاریخ انتشار: پنجشنبه 1348/10/11 - 03:30
کد خبر: 6137

تقلید از نویسندگان آلمانی

محسن مومنی از نویسندگان متعهد ادبیات ایران به تازگی در اظهاراتی از برخی داستان نویسهایی که با آثار خود باعث خوشحالی دستگاه تبلیغاتی دشمن شدند به شدت انتقاد کرد .

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ،او در گفت وگویی گفته است :در هنگام جنگ، بارزترین خصیصه ادبیات متعهد ما برانگیزانندگی بود. چیزی که امروز به آن ادبیات تبلیغی هم گفته می‌شود، گرچه من با این اصطلاح موافق نیستم اما این طبیعی است که در میدان جنگ هر دو طرف رجز بخوانند و برای برانگیختن روحیه و شجاعت در رزمندگان و مردم پشت جبهه حماسه‌سرایی کنند. در میدان جنگ هیچ سلاحی ویرانگرتر از ایجاد یأس و نومیدی نیست لذا ممنون ادیبانی هستیم که در آن روزهای تنهایی ملت ما، از ایمان و شجاعت ایرانی‌ها گفتند و امید به پیروزی را در آنان زنده نگه داشتند. البته در کنار این شاخه از ادبیات، گروهی نیز برعکس آنان، مدام از مصائب و ویرانگری‌های جنگ می‌گفتند و ستایشگر صلح بودند. هر چند حرف درستی بود ولی چون در غیر زمان خود گفته می‌شد، دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن نیز از آن استقبال می‌کردند.

وی درادامه گفته است :طبعاً در فضای حماسی آن روز کشور این گونه ادبیات مخاطبان زیادی نداشت و چون برخلاف مسیر آب بود انگ «ضد جنگ» به خود می‌گرفت.اما با پایان غیرمنتظره جنگ و اتفاقاتی که در ذهن و باور مسئولان اجرایی کشور افتاد، ارزش‌ها و افتخارات جنگ مورد تردید قرار گرفت و این تردید در اواخر دهه هفتاد و اوایل هشتاد تبدیل به هجمه علیه آن ارزش‌ها شد. طبیعتاً این نگاه بیش از همه در ادبیات خودنمایی کرد.

در این سال‌ها در داستان‌هایمان دیگر شاهد حماسه‌ها و ایثارها نیستیم بلکه به تأسی و تقلید از نویسندگان در تبعید آلمان، خواننده داستان‌های انسان‌های پشیمان جنگ هستیم. انسان‌های آرمان باخته و تحقیر شده که شرمنده نسل بعد و فرزندان خوداند. متأسفانه این نگاه در سینما هم کم و بیش تسری یافت در حالی که جریان نویسندگان در تبعید آلمان، به جنگی اعتراض داشتند که آتشش را کشور خودشان برافروخته و دنیایی را به خاک سیاه نشانده بود، نه کشوری که مورد تعدی دشمن قرار گرفته و باید از خود دفاع کند!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کلاهبرداری تلگرامی با نقاب پشتیبان دیوار
قالیباف رئیس مجلس دوازدهم می‌ماند؟
کارت شرکت در آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
جزئیات تازه درباره دستگیری صادق زیباکلام
اظهارات تازه نخست وزیر قطر درباره مذاکرات حماس و اسرائیل
هشدار به فرانسه درباره ورود به تصمیمات قضایی ایران
یحیی سریع: در صورت ورود زمینی آمریکا آماده نبرد هستیم
طرح کاهش ساعات کاری کارمندان بازهم ناتمام ماند
حسرت پرسپولیسی‌ها در لیگ برتر۶ ساله می‌شود
از تحریم تنباکو تا تحریم بمب اتم
حکیم توس؛ احیاگر تاریخ اساطیری ایران
بارش‌های سیل‌آسا در برخی نقاط کشور
ارائه مهلت جدید ثبت نام آزمون دکتری تخصصی داروسازی در خردادماه
لیلا اوتادی صداوسیما یا اینستاگرام؟ +فیلم
استرالیا سردار قاآنی و امیر آشتیانی را تحریم کرد
تجمع دانشجویان تورین ایتالیا در حمایت از غزه +فیلم
بازیکن استقلال ترس را به جان ستاره تراکتور انداخت
۲ محکومیت جدید باشگاه استقلال پس از صدرنشینی
جرثقیل بازویی چیست؟
آموزش‌های آکادمی روبلکس : نقش بیت کوین به عنوان یک فروشگاه ارز
موافقت دولت با کاهش ساعت کاری کارمندان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top