تاریخ انتشار: پنجشنبه 1348/10/11 - 03:30
کد خبر: 6246

طرح کاخ سفید برای فشار علیه ایران

روزنامه واشنگتن تایمز - نزدیک به جمهوری خواهان و نو محافظه کاران - در گزارشی به قلم "اِلی لیک" نوشت: در این مقطع زمانی دولت اوباما طرح بمباران هوایی تاسیسات هسته ای ایران را کنار گذاشته و به جای آن طرح جدا کردن هر چه بیشتر ایران از سیستم مالی بین المللی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ، همزمان با ادامه تلاشهای ایران برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای و ناکامی دولت اوباما در ایجاد رابطه حَسنه با تهران، کاخ سفید قصد دارد با اعمال فشارهای غیرمنتظره، سیاست سخت تر و جدی تری را در قبال ایران اعمال کند.

تحت این طرح اولین هدف آمریکا احتمالا بانکهای ایران خواهند بود. وزارت خزانه داری آمریکا قصد دارد در اقدامی که بنای آن طی دومین دوره ریاست جمهوری جورج بوش ریخته شد، بانک مرکزی ایران را به عنوان یک نهاد حامی فعالیتهای تروریستی معرفی کند.

" آوی جوریش" یک مشاور سیاسی سابق در امور بودجه رسانی فعالیتهای تروریستی در وزارت خزانه داری آمریکا در این رابطه مدعی شد: بانک مرکزی ایران در فعالیتهای هسته ای ایران دخالت دارد بنابراین با توجه به حساسیت این موضوع منطقی است که وزارت خزانه داری آمریکا اقداماتی را علیه بانک مرکزی ایران انجام بدهد.

با این حال " تامی ویتور" سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که حتی اگر آمریکا در مسیر اعمال فشار بیشتر علیه ایران قرار داشته باشد، درها برای تعامل هنوز باز است.

از دیگر تلاشهای کاخ سفید در جدا کردن ایران از سیستم مالی جهان می توان به تلاشها برای متقاعد کردن بانکهای اتحادیه اروپا در عدم تبادلات مالی با ایران با واحد پولی یورو اشاره کرد.

"حسین اصغری" استاد امور اقتصادی و بین المللی دانشگاه جورج واشنگتن و متخصص در فعالیتهای مالی ایران که به وزارت خزانه داری آمریکا مشاوره نیز می دهد، تصریح کرد: هدف نهایی این تلاش دولت آمریکا انزوای امور و فعالیتهای مالی ایران در سطح بین المللی است.

اصغری خاطر نشان کرد: دیدگاه من این است که در نهایت تحت این طرح جدید واشنگتن، تمامی بانکهای ایران از تبادلات مالی با سیستم مالی جهان محروم خواهند شد. این بدان معناست که زمانیکه این طرح اجرا شود، ایران دیگر نمی تواند از بانکهای خارجی پولی دریافت کند و یا حتی در آن بانک ها حساب داشته باشد. تحت این طرح زمانیکه ایران قرار باشد چیزی به کشوری بفروشد، باید به خود آن کشور یا سازمان مراجعه کند و پول را از خود سازمان دریافت کند و بازگردد.

در ادامه این گزارش  واشنگتن تایمز آمده است: تلاش جدید آمریکا برای انزوای مالی ایران در عرصه بین المللی، همزمان با تلاش جامعه اطلاعاتی آمریکا در بازبینی ارزیابی های سال 2007 خود انجام می شود.

" ژنرال دیوید پترائوس " فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه اخیرا این موضوع را تایید کرده که جامعه اطلاعاتی آمریکا در حال فعالیت برای انتشار ارزیابی جدید در مورد فعالیتهای هسته ای ایران است.

این در حالی است که در گزارش سال 2007 جامعه اطلاعاتی آمریکا این موضوع تایید شد که ایران فعالیت در راستای ساخت کلاهک هسته ای را در سال 2003 متوقف کرد. این گزارش خشم جمهوری خواهان و هم پیمانان اروپایی آمریکا را برانگیخت.

حال این سوال مطرح است که آیا مجامع بین المللی بویژه چین و روسیه در راستای طرح اعمال فشارهای جدید علیه اقتصاد ایران گام برخواهند داشت یا خیر. در این زمینه آمریکا به حمایت چین برای تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران نیاز دارد. البته به نظر نمی رسد که چین با عدم تبادلات مالی میان بانکهای خود و ایران موافقت کند.

اوایل ماه جاری " جوزف بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، وی به این موضوع خوشبین است که چین با طرح تحریم های جدید علیه ایران موافقت کند.

اسرائیل نیز اعلام کرده که در روزهای آتی رئیس بانک مرکزی خود را برای دیدار با مقامات چین با هدف بررسی موضوع اعمال فشارهای بیشتر در زمینه تبادلات مالی علیه ایران به پکن اعزام خواهد کرد.

اخیرا نیز در بیانیه ای از سوی 32 بانک مرکزی جهان از جمله بانک مرکزی چین اعلام شده است که اگر جمهوری اسلامی ایران نسبت به قوانین بین المللی بی توجه باشد، بانکهای ایران تحریم خواهند شد.

این در حالی است که این بیانیه با استقبال وزارت خزانه داری آمریکا روبه رو شده اما "جاناتان شوانزر" یک تحلیل گر امور فعالیتهای مالی در جهان هشدار داد که این بیانیه نمی تواند ملاک خوبی برای ارزیابی حمایتهای جهانی با هدف اعمال فشار علیه ایران باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top