به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ، شورای شهر تهران «نرخ بلیت اتوبوس» در سال آینده را با توجه به مسافت 25 (نرخ پایه) تا 100 تومان تعیین و تصویب کرد.
رسول خادم ــ رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ــ پیشنهاد کمیسیون توسعه و عمران مبنی بر قیمت نهایی 50 تومان برای همه مسیرها، پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه را قرائت کرد.
بر این اساس قیمت بلیت در مسافتها و تا هفت کیلومتر 25 تومان (یک بلیت)، هفت تا 12 کیلومتر 50 تومان (دو بلیت)، 12 تا 16 کیلومتر 75 تومان (سه بلیت) و در 16 کیلومتر و بالاتر 100 تومان (چهار بلیت) تعیین شده است.
جعفر تشکری هاشمی ــ معاون ترافیک شهردار تهران ــ که در جلسه حاضر بود در توضیحی یادآور شد: قیمت تمام شده هر سفر با بلیت بدون هزینه استهلاک 300 تومان و با محاسبه استهلاک تنها اتوبوس 350 تومان میشود.
وی با اشاره به تعهد پرداخت یک سوم سهم یارانه بلیت اتوبوس توسط دولت، شهرداری و مردم، گفت: در روش جدید محاسبه شده در بلندترین خط 100 تومان و کوتاهترین خط 25 تومان پرداخت میشود و بر این اساس 560 اتوبوس در مسافت کمتر از هفت کیلومتر، یکهزار و 56 دستگاه اتوبوس در مسافت هفت تا 12 کیلومتر، 616 دستگاه اتوبوس در مسافت 12 تا 16 کیلومتر و 861 دستگاه اتوبوس هم در مسافت بیش از 16 کیلومتر فعال است.
تشکری هاشمی خاطر نشان کرد: تعداد اتوبوسهایی که مسافت طولانی دارند، چهار بلیت (100 تومان) دریافت میکنند تنها 20 درصد کل ناوگان است و سهم بلیت 50 تومانی (دو بلیت) تقریبا برابر نصف کل ناوگان است.
معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و محمدعلی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز تاکید داشتند که اجرای این شیوه در مجموعه ناوگان پیچیده و سخت است و امکان محاسبه مسیر مسافران بین خطوط فراهم نمیشود و به این ترتیب کسی که تنها چند ایستگاه مسافر اتوبوس است، باید کل مبلغ مسیر را بپردازد.
حمزه شکیب نیز با تاکید بر پیشنهاد کمیسیون عمران در تعیین 50 تومان قیمت بلیت برای همه خطوط گفت: این سیستم شرایط را مشکل و پیچیده میکند و کسی از نیمی از مسیر را طی میکند باید همان ابتدا پول کل مسیر را بپردازد.
معاون ترافیک شهردار تهران هم در توضیحی گفت: ساختار اتوبوسها و اتوبوسرانی به گونهایست که امکان استفاده از کارت برای کنترل مسیر مسافران و خروج آنها وجود ندارد و در هر صورت نمیتوان مسافت طی شده توسط مسافران را تعیین کرد.
تشکری هاشمی گفت: در این روش که استفاده بلیت الکترونیک هم اضافه میشود، دیگر مشکل پول خرد هم نداریم و بلیت 50 تومانی که برای بیشتر خطوط استفاده میشود نسبت به سایر هزینههای مردم مبلغ ناچیزی است.
وی در عین حال با اشاره به کسری بودجه اتوبوسرانی در دو سال گذشته ، گفت: امسال 40 میلیارد تومان کسری داریم که باید هر چه زودتر در متمم بودجه لحاظ شود و بتوانیم حقوق کارکنان را تا پایان سال بپردازیم، ضمن این که این رقم کسری در سال آینده به 100 میلیارد تومان میرسد .
مهدی چمران ــ رییس شورای شهر تهران ــ با تاکید بر این که پایه بلیت 25 تومان است، گفت: 18 سال است که قیمت بلیت 20 تومان بوه و تغییری نداشته و حالا این مبلغ در مقابل همه آن ثابت ماندنها اضافه میشود ، در عین حال این ارقام با توجه به مسافت است و همه مردم شامل قیمت 75 یا 100 تومان نمیشوند.
در جلسه امروز به دلیل کمبود وقت فرصت بررسی قیمت اتوبوسرانی خصوصی و مینیبوسرانی فراهم نشد.