تاریخ انتشار: پنجشنبه 1348/10/11 - 03:30
کد خبر: 6550

اعتراض البرادعی به قانون مصر

"محمد البرادعی " که با بازگشت به قاهره "جمعیت ملی تغییر " در مصر را تاسیس کرد، در اولین بیانیه خود به عنوان رئیس این جمعیت گفت: دستیابی به هدف نهایی یعنی نظام سیاسی مبتنی بر دموکراسی واقعی و عدالت اجتماعی، در گام اول آن متضمن تضمین‌های سیاسی برای برگزاری انتخاباتی آزاد و بی‌طرفانه با مشارکت تمامی مصری‌ها، هم در انتخابات پارلمانی و هم ریاست‌جمهوری است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با پایان دوره فعالیتش به قاهره بازگشته در شروطی هفت‌گانه، خواستار تغییر در قانون اساسی، پایان حالت فوق‌العاده و برگزاری انتخابات آزاد بدون محدودیت‌های موجود برای نامزدهای ریاست‌جمهوری مصر شد.

این بیانیه البرادعی با نام "باهم تغییر خواهیم داد " صادر شد و خواستار تضمین‌هایی شامل پایان دادن به حالت فوق‌العاده از30 سال گذشته،‌ نظارت کامل قوه قضائیه بر فرایند برگزاری انتخابات، نظارت سازمان‌های جامعه مدنی داخلی و بین‌المللی بر انتخابات، ایجاد فرصت برابر در رسانه‌ها برای همه کاندیدا‌ها به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری است.

این بیانیه همچنین خواستار تضمین‌هایی دیگری شامل اعمال حق انتخاب مصری‌های مقیم خارج با شرکت در رای‌گیری در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های مصر، تضمین حق کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بدون محدودیت در راستای تعهدات مصر بر اساس توافقنامه‌های حقوق سیاسی و مدنی بین‌المللی و محدود شدن حق کاندیداتوری برای ریاست جمهوری به دو دوره و انتخاب از طریق آرای ملی است.

بر اساس این بیانیه، البرادعی تحقق این تضمین‌ها را مستلزم اصلاح سه بند از قانون اساسی دانسته و تاکید کرد: هدف "جمعیت ملی تغییر " تنها محدود به تغییر اصول کاندیداتوری ریاست جمهوری یا کسانی که کاندیدا خواهند شد نیست، بلکه تلاش برای تغییر فراگیر به وسیله تایید مردمی و با شیوه‌ای مسالمت‌آمیز از دیگر اهداف این جمعیت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه درهای جمعیت ملی تغییر متشکل از احزاب و تشکل‌ها و اندیشمندان مصری، به روی همه مصری‌های خواهان تغییر در داخل یا خارج باز است، تاکید کرد: این جمعیت کار خود را با تحقق سلامت انتخابات آغاز و با آماده‌سازی قانون اساسی جدید به پایان خواهد برد.

صدور این بیانیه درحالی است که حزب ملی فعالیت‌های خود علیه البرادعی و مخدوش کردن چهره وی در میان افکار عمومی مصر را آغاز کرده و در همین راستا او را "نامزد آمریکا " با هدف تحقق اهداف آمریکائی در مصر نامیده ‌است.

حزب "الغد " از احزاب مخالف دولت مصر پیشتر اعلام کرد که "ایمن نور " بنیانگذار و رهبر خود را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر نامزد کرده است.

ایمن نور گفت: من به نمایندگی از حزب خود وارد انتخابات خواهم شد اما اگر نیروها و احزاب مخالف دولت درباره معرفی نامزد واحدی توافق کردند، در آن صورت به این توافق ملی متعهد خواهم بود و نامزد معرفی شده را پشتیبانی خواهم کرد.

احزاب و گروههای سیاسی مخالف در مصر از جمله گروه "اخوان‌المسلمین "، حزب "کفایه " و حزب الغد معتقدند که "حسنی مبارک " رئیس جمهوری مصر در تلاش برای موروثی کردن قدرت و جایگزین کردن فرزندش "جمال مبارک " به جای خودش است.

احزاب و گروههای سیاسی مخالف دولت برای مقابله با این کار تشکل "فراخوان مقابله با موروثی کردن قدرت " را تشکیل داده و درصدد هماهنگی با یکدیگر برای ارایه نامزد واحدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر هستند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خانواده‌های اسرای صهیونیست: نتانیاهو باید فورا برکنار شود
تظاهرات گسترده معترضان علیه نتانیاهو در تل‌آویو
بازار ارز توافقی در مرکز مبادله ایران راه‌اندازی می‌شود
۲.۳ میلیارد دلار ارز به کالای اساسی اختصاص یافت
هشدار طغیان رودخانه‌های فصلی و آبگرفتگی معابر در ۱۰ استان
شناسایی بیش از ۴۳۰۰ میلیارد فرار مالیاتی
آمادگی سازمان اورژانس تهران به مناسبت مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره)
برای نخستین بار در ایران عمل اهدای عضو پس از ایست قلبی انجام شد
نخستین گروه زائران ایرانی امروز مُحرم می‌شوند
فیلم/ بارش تگرگ در حرم مطهر رضوی
عملیات وعده صادق ناگفته های زیادی دارد
عکس/ تشییع پیکر همسر زنده یاد علی حاتمی
سرعت در جذب اعضای هیات علمی رتبه دانشگاه‌ها را تغییر می‌دهد
آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد و دانشگاههای دولتی
موسسه علم و فناوری شهید مسعود علیمحمدی راه‌اندازی شد
سد البرز مازندران سرریز شد
سرکوب وحشیانه دانشجویان حامی فلسطین در هلند +فیلم
ماجرای گردنبند خاص وحید شمسایی +فیلم
اولویت سازمان سنجش پس از ملی شدن چیست؟
شکست مذاکرات دانشجویان معترض با مسئولان دانشگاه ملبورن
کودک نابینا بعد از یک سال مادرش را دید +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top