تاریخ انتشار: 30 تیر 1388 - 00:00:00
کد خبر: 745

اطلاعاتی در خصوص خورشید گرفتگی فردا

این خورشیدگرفتگی طولانی ترین کسوف سال جهانی نجوم است که فردا روز 31 تیر ماه از کشور هند آغاز می شود و پس از عبور از کشورهایی چون نپال، بوتان، بنگلادش و چین در جزایر جنوبی ژاپن در اقیانوس آرام به پایان می رسد.

خبرنامه دانشجویان ایران:طولانی ترین خورشیدگرفتگی سال جهانی نجوم و قرن بیست و یکم که فردا چهارشنبه 31 تیرماه به مدت 6 دقیقه و 39 ثانیه از کشور هند آغاز می شود در مناطق شرقی کشور ما نیز به صورت جزئی در صبح هنگام طلوع خورشید ساعت 5:27 قابل مشاهده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازمهر، این خورشیدگرفتگی طولانی ترین کسوف سال جهانی نجوم است که فردا روز 31 تیر ماه از کشور هند آغاز می شود و پس از عبور از کشورهایی چون نپال، بوتان، بنگلادش و چین در جزایر جنوبی ژاپن در اقیانوس آرام به پایان می رسد.

در مسیر این گرفت هر چه به سمت شرق پیش برویم مدت زمان گرفت کامل افزایش می یابد از این رو در جزایر جنوبی کشور ژاپن بیشترین زمان گرفت دیده می شود و اکثر گروههای رصدی جهان برای رصد این پدیده به شرق آسیا سفر خواهند کرد.

این پدیده در ایران نیز در بخشهای شرقی کشور به صورت گرفت جزئی قابل رویت است و هرچه به سمت شرق پیش برویم مدت زمان گرفت کاهش می یابد. بیشترین زمان گرفت در ایران در منطقه در مرز ایران و پاکستان خواهد بود و رصد گران برای رصد این پدیده نجومی باید به قسمتهای شرقی کشور سفر کنند.

این گرفت در ایران در صبح هنگام طلوع خورشید ساعت 5:27 قابل مشاهده است.

حفاظت از چشم در هنگام رصد برای جلوگیری از نابینایی 
اسدالله قمری نژاد دبیر اجرایی انجمن نجوم ایران در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازمهر، با تاکید بر اینکه مطالعه این پدیده باید با رعایت کامل استانداردها و ایمنی انجام شود، گفت: متاسفانه بسیاری از افراد بدون توجه به جنبه های ایمنی اقدام به رصد خورشیدگرفتگی با چشم غیرمسلح می کنند که نه تنها موفق به رویت پدیده نمی شوند بلکه در برخی موارد مضرات نگاه کردن به خورشید را هم باید متحمل شوند.

قمری نژاد به مضرات رویت خورشیدگرفتگی با چشم غیرمسلح اشاره کرد و به مهر گفت: بیشترین آسیبها در گرفتهای جزئی اتفاق می افتد چرا که تا دقایقی قبل از گرفت کامل بدون فیلتر نمی توان گرفت جزئی را تشخیص داد و افرادی که در این زمان اقدام به دیدن خورشید می کنند، آسیبهای جبران ناپذیری را متحمل می شوند.

وی دراین باره توضیح داد: یکی از موارد مهم در رصد گرفت جزئی، نگاه مستقیم به خورشید است. در این حالت به دلیل حساسیت بیش از حد سلولهای بینایی و وضعیت خاص اعصاب بینایی در صورت رویت خورشید با چشم غیر مسلح، آسیبهای جدی به چشم وارد می شود.

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم با تاکید بر اینکه اعصاب بینایی هیچ دردی را منتقل نمی کنند، اظهار داشت: از این رو 20 تا 30 ثانیه پس از دیدن مداوم خورشید فرد دچار کوریهای موضعی و یا گاه نابینایی های دائمی می شود.

قمری نژاد ادامه داد: هر چند برای رویت گرفتهای جزئی استفاده از شیشه های دوداندود، فیلترهای جوشکاری و یا فلاپی دیسکها توصیه می شود ولی از آنجا که طول موجهای مضر خورشید قابل دیدن نیست از این رو استفاده از این ابزار تنها برای چند ثانیه مفید خواهد بود.

عضو انجمن نجوم ایران استفاده از عینکهای مخصوص خورشیدگرفتگی و فیلترهای "بادر" و یا "مایلار" را برای رصد گرفت جزئی خورشید پیشنهاد و گفت: علاقه مندان به رصد این پدیده می توانند این فیلترها را از فروشگاههایی که ابزار رصدی را عرضه می کنند، تهیه کنند.

قمری نژاد با تاکید بر اینکه برای رصد این پدیده از استفاده مستقیم تلسکوپها و دوربینهای دو چشمی پرهیز شود، افزود:  قبل از رصد این پدیده لازم است این وسایل به فیلترهای ویژه مجهز شوند و یا رصد به صورت غیر مستقیم انجام شود. همچنین برای عکسبرداری لازم است تا دوربینهای عکسبرداری مجهز به فیلترهای خاصی باشند تا آسیبهای چشمی به حداقل برسد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top