تاریخ انتشار: 14 بهمن 1392 - 14:48:41
کد خبر: 120047

همراه با جشنواره32// مریم اسماعیلی

یاداشتی بر «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»

خبرنامه دانشجویان ایران: مریم اسماعیلی// فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، سومین ساخته سینمایی «روح الله حجازی» است که همچون ساخته قبلی وی به موضوع خانواده و روابط بین زن و شوهر می پردازد. فیلم تقابل سنت و مدرنیته در دو نسل سنی مختلف را نشان می دهد که بی شک موضوعی مهم و چالش برانگیز جامعه کنونی ماست.

آقای محمودی و همسرش محدثه  به همراه دخترشان نگین در خانه قدیمی زندگی می کنند. ساناز خواهرزاده محدثه به همراه همسرش رامتین به منظور یکسری تعمیرات ساختمانی به مهمانی خاله خود می آید. در ادامه فیلم شخصیت ها  با رازهای پنهانی زندگی خویش معرفی می شوند. 

رامتین مردی با تفکرات روشنفکرانه ومدرن که همه جور آزادی برای همسرش قائل است. ساناز زنی آزاد وخودمختار که تعهدی به زندگی زناشویی ندارد ودرادامه فیلم   هم مشخص می شود که با رامتین هم صرفا دوست هستند؛ نه زن وشوهر!

آقای محمودی مردی سنتی و غیرتی  که نسبت به همسرش  آزادتر می اندیشد و این را می توان از روابط صمیمی اش با ساناز و همچنین رابطه نزدیکترش به دخترشان نگین فهمید.

محدثه زنی مذهبی وخانه  دارو البته سخت گیر که تحصیلات وعلایق اش را بخاطر زندگی مشترک رها کرده و سالهاست که به غیر از  همسر  وفرزندش به چیز دیگری نمی اندیشد. بطوریکه خود وسلامتی اش راهم فراموش کرده است.

فیلم سعی دارد موضوعاتی چون مدرنیته، تشکیل خانواده، غیرت، اعتماد  و صداقت را مطرح کند و در قالب زندگی دو زوج یکی سنتی ودیگری مدرن به چالش بکشاند و البته دست آخر بیننده را به میدان قضاوت بکشاند و نتیجه را به او بسپارد.

کارگردان افراط ها و تفریط ها را بخوبی نشان می دهد وبه گونه ای آسیب های احتمالی آن را گوشزد می کند.

برای مثال نتیجه برخورد افراطی مادر در مقابل نگین که حتی حق انتخاب در پوشیدن لباس را از او می گیرد، با شخصیت سرکش ساناز نشان می دهد که خود قربانی رفتاری های سخت  گیرانه مادرش بوده است.

ویا اصرار ساناز  بر برداشتن دیواربین اتاق های خانه را، به معنای از بین رفتن حجب وحیا بین روابط محرم ونامحرم تلقی  کرد که این مهم  با تخریب رابطه رامتین وساناز و دل بستگی متین، دوست رامتین به ساناز نشان داده می شود  که از آسیب های دیگر در نتیجه روابط بیش از حد آزاد، زندگی مدرن است.

در مجموع فیلم زندگی مشترک آقای محمودی بانو فیلمی خوش ساخت است که به خوبی توانسته است معضل آسیب پذیر  بودن زندگی مدرن بدون پایبندی به ارزش  های اخلاقی را به تصویر بکشاند.

البته ناگفته نماند در آخر بیننده مجبوراست به ادامه  زندگی محمودی وهمسرش هم فکر کند و درباره بقای آن هم قضاوت کند و این درحالی است که محدثه قبل از ازدواج زنی تحصیل کرده و خوش ذوق بوده است و این نوع رفتار خشک و بی روح تضادی ناملموس در زندگی وی می باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top