تاریخ انتشار: 19 فروردین 1393 - 10:03:14
کد خبر: 125380

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب پنجاهم؛

کار علمی، جهاد با نفس است «توقف ممنوع»

کار علمی، جهاد با نفس است «توقف ممنوع»

"توقف ممنوع" مجموعه ای از بیانات مقام معظم رهبری طی سال های 1369 تا 1389 درباره ی دوران نوجوانی و جوانی و انتظارات ایشان از جوان ایرانی است که توسط خانم اسما حیدری گردآوری شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: "جهاد یعنی حضور در میدان با مجاهدت، با تلاش، با هدف و با ایمان؛ این می شود جهاد. «جاهدوا بااموالکم و انفسکم فی سبیل الله»؛ جهاد با نفس، جهاد با مال. جهاد با نفس کجاست؟ فقط به این است که توی میدان جنگ برویم و جانمان را کف دست بگیریم؟؛ نه، یکی از انواع جهاد با نفس هم این است که شما شب تا صبح را روی یک پروژه تحقیقاتی صرف کنید و گذر ساعات را نفهمید. جهاد بانفس این است که از تفریحتان بزنید، از آسایش جسمتان بزنید، از فلان کار پر پول و پر درآمد بزنید و در این محیط علمی و تحقیقی و پژوهشی صرف وقت کنید تا یک حقیقت زنده ی علمی را به دست بیاورید و مثل دسته ی گل به جامعه تان تقدیم کنید؛ جهاد با نفس این است. یک قسمت کوچکی هم جهاد با مال است."

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ "توقف ممنوع" مجموعه ای از بیانات مقام معظم رهبری طی سال های 1369 تا 1389 درباره ی دوران نوجوانی و جوانی و انتظارات ایشان از جوان ایرانی است که توسط خانم اسما حیدری گردآوری شده است.

در سرآغاز کتاب آمده:
 " اثر پیش رو، بیانات رهبری در قالب یک مدل مفهومی برای رسیدن به تولید علم می باشد؛ یک فرآیند جهت دار از حرکت دانش آموزی تا جنبش نرم افزاری که محصول دانشگاه و تحصیلات تکمیلی خواهد بود. بر اساس فرمایشات ایشان، در این راستا وظایفی بر عهده ی نوجوان و جوان ایرانی می باشد که بر ویژگی های آن ها مبتنی است و خانواده، مدرسه، اجتماع و دانشگاه نیزدر این باروری تاثیر تعیین کننده ای خواهند داشت. قطعا آنچه نگاشته شده، همه ی ظرافت های کلام معظم له را نداشته و در عمق کلام ایشان مفاهیم و اندیشه هایی بیش ازاین مکتوب است. "

کتاب شامل 3 فصل است. فصل اول؛ ویژگی های نوجوان و جوان ایرانی، با زیر شاخه های؛ رشد جسمانی، رشد شناختی، رشد هیجانی-عاطفی، رشد فرهنگی-اجتماعی.

حضرت آقا در دیدار با جوانان استان اصفهان می فرمایند:"
جوان حق را آسان می پذیرد. از جمله نقاط ستایش برانگیز جوانی، نیرو، قدرت، ابتکار و نشاط در وجود جوان است. این ها در شما به طور طبیعی وجود دارد. آیا جوان این امتیازات را کسب کرده است؟ نه. شما برای این که امتیاز حق طلبی، حوصله و همت جوانی را به دست آورید، تلاش به خصوصی نکرده اید. این یک مرحله طبیعی از عمر و زندگی است. و در مقابل آن تکلیف وجود دارد و باید جواب داد."

فصل دوم؛ انتظارات رهبری از نوجوان و جوان ایرانی در راستای حرکت علمی، و پرداختن به مباحثی مانند: خودشناسی و خودسازی، خودسازی علمی، خودسازی اخلاقی، خودسازی جسمی، بینش سیاسی و ...

" ما می خواهیم جوانان را به چه چیزی دعوت کنیم؟ نمی خواهیم شعار های کلی بدهیم. بعضی از شعارها، بسیار کلی و مبهم است. مثل دعوت کردن به میدانی است که راه ورودی آن معلوم نیست یا بسته است. البته بخشی از تکالیفی که ما متوجه جوانان می دانیم، تکالیف شخصی آن هاست. خودسازی علمی، خودسازی اخلاقی، خودسازی جسمی. این ها تکالیف مهمی است؛ مطالباتی است که ما حق داریم از جوان بکنیم و جوان هم به این خودسازی ها احتیاج دارد.
بیانات در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان – 74/8/10 –"

فصل سوم؛ توصیه ها و انتظارات ایشان از اجتماع، مدرسه و دانشگاه و تبیین وظایف آنان است.

" باید تولید «نظریه و فکر»، تبدیل به یک ارزش عمومی در حوزه و دانشگاه شود و در قلمرو های گوناگون عقل نظری و عملی، از نظریه سازان، تقدیر به عمل آید و به نوآوران، جایزه داده شود و سخنان شان شنیده شود تا دیگران نیز به خلاقیت و اجتهاد، تشویق شوند. باید ایده ها در چارچوب منطق و اخلاق و در جهت رشد اسلامی با یکدیگر رقابت کنند و مصاف دهند تا جهان اسلام، اعاده ی هویت و عزت کند و ملت ایران به رتبه ای جهانی که استحقاق آن را دارد بار دیگر دست یابد. حرف من به شما ملت و مسئولان این است که درست است که ما رکورد زدیم، ما پیشرفت کردیم، اما اگر بایستیم و خود شیفته شویم مطمئنا به عقب پرت خواهیم شد. در جاده ی پیشرفت توقف ممنوع است."

و در آخر توصیه ای پدرانه:
" شما در دوران جوانی هستید؛ این انبار هنوز پر است. بخشی از این انبار باید به صورت بذر از آن استفاده شود. آن بخش، مربوط به همین سال های جوانی شماست؛ این بذر آینده است. برای زندگی تان برنامه ریزی صحیح کنید. چیزهایی هست که برای انسان تا بعد از آخر عمر – یعنی در دوران زندگی بعد – هم مفید است. چیزهایی هست که برای انسان در دوران های حوادث مهم، مفید واقع می شود. شما ده ها سال در این دنیا زندگی خواهید کرد؛ بنابراین خودتان را ازلحاظ علم مجهز کنید. علم از جمله چیزهایی است که تا آخر عمر برای انسان مفید است.
بیانات در دیدار اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان – 79/12/8 –"

زمستان 91، " موسسه سرلشگر شهید حاج احمد کاظمی " چاپ دوم " توقف ممنوع " 192 صفحه ای را با قیمت 4000 تومان، وارد بازار کتاب کرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top