تاریخ انتشار: 30 فروردین 1393 - 10:21:48
کد خبر: 126614

کتابخانه دانشجویان ایران/ معرفی 5 کتاب به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س)

خدا فاطمه را از نور خودش آفرید، پیش از آنکه آدم را خلق کند

خبرنامه دانشجویان ایران: حضرت صدیقه طاهره بانوی مکرم اسلام است؛ و شناخت ایشان برای مسلمانان ضروری. خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) پنج کتاب درباره ایشان را معرفی کرده است.

"مادر آفتاب"

" پیامبر نشسته بود بین اصحابش. فرمود: خدا نور فاطمه را خلق کرد، قبل از آنکه آسمان و زمین را بیافریند. یکی گفت: یعنی فاطمه مثل ما نیست!؟ پیامبر فرمود: فاطمه در باطن فرشته و است در ظاهر انسان. دیگری سوال کرد: یعنی چه!؟ پیامبر جواب  داد: خدا فاطمه را از نور خودش آفرید، پیش از آنکه آدم را خلق کند. یکی دیگر از صحابه پرسید: پیش از خلقت آدم، نور فاطمه در کجا بود!؟ پیامبر فرمود: در حقّه ای زیر ساق عرش. پرسیدند: غذایش چه بود؟ فرمود: خوراکش تسبیح و تقدیس خدا و حمد و لا اله الا الله."

"مادر آفتاب" جلد سوم از مجموعه ی چهارده جلدی "چهارده خورشید و یک آفتاب" است. این کتاب؛ شامل صد روایت داستانی به زبانی ساده و نوشتاری کوتاه اما جامع و مفید و اثرگذار؛ از زندگی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به قلم مهر السادات معرک نژاد می باشد و توسط مرکز آفرینش های ادبی قلمستان با قیمت 2500 تومان منتشر شده است.

"صحیفه فاطمیه"

" فرشتگان با فاطمه (س) سخن می گفتند و او با ایشان به مباحث علمی و عرفانی می پرداخت و امام علی (ع) سخنان فاطمه و فرشتگان را به نگارش در می آورد و صحیفه ی فاطمیه، در بردارنده ی همان درّ گرانبها می باشد. ادعیه و کلماتی که از زهرای مرضیه نقل شده است، مقام عالی ایمانی و عرفان فوق تصور حضرت را نشان می دهد. این مقام آن گونه است که پیامبر (صل الله علیه و آله) می فرمایند: «تمام وجود فاطمه را ایمان به خدا فراگرفته است.» و همین ایمان و صداقت و عرفان بود که توانست فرزندانی را تربیت نماید که نور وجودشان تا ملکوت آسمان ها پرتو افشانی کند. "

"صحیفه فاطمیه" کتابی است که شامل خطبه ها، کلمات قصار، ادعیه، اشعار، فضائل، کرامات و سایر ملحقات حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیه) می باشد و توسط «حمید احمدی جلفائی» گردآوری شده است. کتاب شش فصل دارد که عبارتند از: فصل اول؛ چهل حدیث در فضیلت حضرت زهرا - فصل دوم؛ خطبه ها و بیانات طولانی حضرت - فصل سوم؛ کلمات قصار و حکمت آمیز حضرت - فصل چهارم؛ اشعار حضرت - فصل پنجم؛ ادعیه و حرز متعلق به حضرت - فصل ششم؛ عطیه و ملحقات. در انتهای کتاب نیز فهرست موضوعی بیانات درج شده است. انتشارات زائر آستان مقدس حضرت معصومه (س) چاپ بیست و سوم این کتاب 320 صفحه ای را زمستان سال 92 با قیمت 12000 تومان منتشر کرده است.

"تحلیل سیره فاطمة الزهرا (سلام الله علیها)"

"فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تنها زن معصوم امت اسلامی است که نقش رهبری دارد و به عنوان «حجت» و «اسوه» برای مردم معرفی و اطاعتش نیز واجب می باشد. بنابراین، ابعاد فکری و زندگی ایشان باید کاملا شناخته شود و پیروان آن حضرت باید بدانند که زنان نمونه در مسائل تربیتی و پرورش فرزندان از چه شیوه هایی استفاده کنند و با شوهران خویش چگونه برخورد نمایند."

در این کتاب که حاوی یک مقدمه و سی فصل است تاریخ زندگی آن حضرت از ولادت تا شهادت و فضائل بی نظیر ایشان که بیشتر از کتب اهل سنت انتخاب گردیده؛ شیوه های تربیتی و پرورش فرزندان، تامین حقوق شوهر و آئین همسری و رفتارهای ایثارگری او با مردم و اجتماع، و آموزش و پرورش اجتماعی در مکتب آن حضرت کاملا بیان شده و ثابت شده که دختر رسول گرامی اسلام با حفظ شئون عصمت و حجاب و حیا و وقار کامل، در صورت لزوم یک زن فعال سیاسی و اجتماعی بوده است.
همچنین در این مجموعه، خطبه های دشمن شکن حضرت در مسجد رسول الله و مناظراتش با خلیفه، تجزیه و تحلیل گردیده است. در قسمت دیگر؛ بخشی از مصائب و ستم های وارده و ایام تلخ و تهاجم از منابع و مدارک اهل سنت آورده شده و در انتها ابعاد معنوی و عبادت های ملکوتی و مصاحبه های طولانی آن بانو با ملائکه و جبرئیل امین خاطر نشان شده و بحث کوتاهی از خزانة الاسرار و کتب آسمانی و مصحف فاطمه به میان آمده است.
چاپ هفتم این کتاب که توسط «علی اکبر بابازاده» در 312 صفحه نوشته شده را، انتشارات دانش و ادب منتشر کرده است.

"فرهنگ سخنان حضرت زهرا (سلام الله علیها)"

"پیامبر از یاران خود پرسیدند: در کدام لحظه زن به خدا نزدیک تر است؟ پاسخ مناسبی مطرح نشد، تا اینکه حضرت زهرا (سلام الله علیها) سوال پدر را شنید و پاسخ داد: آن لحظه ای زن در خانه خود می ماند و به امور زندگی و تربیت فرزند می پردازد به خداوند نزدیک تر است."

این کتاب دویست و هفتاد صفحه ای، مجموعه ای ست شامل دویست و سیزده حدیث از حضرت فاطمه (س) که به صورت موضوعی و بر اساس حروف الفبا در بیست فصل به همت «محمد دشتی» گردآوری شده است. برخی از موضوعات مطرح شده در چهارمین جلد مجموعه ی نهج الحیاة عبارتند از: خداشناسی، اخلاص در عبادت، دنیا و دنیازدگی، زن و کار، زن و زینت و آرایش، سیاست و مبارزات سیاسی، شفاعت فاطمه، عبادت و عرفان فاطمه، علم و آگاهی بی نهایت فاطمه، کرامات و معجزات، وصیت های اخلاقی و...
چاپ اول این کتاب توسط موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمومنین با قیمت 1500 تومان منتشر شده است.

"فاطمه، گلواژه ی آفرینش"

" فاطمه! ای گلواژه ی آفزینش! کجا زبان ما رسد که وصف تو گوییم و کجا به اندیشه ی ما آید که ذکر تو آریم، و کجا توان قلم بود که نقش حسن تو نویسد و کدام آیینه است که درخشش نور تو را بتاباند. فاطمه! ای بزرگ بانو! ای نام تو جامع کمالاتت که گویای عصمت آتش سوز توست. ای آنکه بر در بهشت، نامت نقش بسته است، تو مظهر خشم خدایی، تو جلوه گاه رضای حقّی."

"فاطمه، گلواژه ی آفرینش" مجموعه ای است از روایات که در سه زمینه «شخصیت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)» ، «زن، جایگاه و مسئولیت» و «خانواده و مسئولیت ها» در قالب سه «چهل حدیث» گزینش شده است. مجموعه ای که به همراه ترجمه روایات و پاره ای توضیحات تلاش می کند چهره ای هرچند اجمالی را از سه موضوع یاد شده در سخنان اهل بیت نشان دهد.
سید ضیاء مرتضوی این کتاب 129 صفحه ای را به کمک انتشارات موسسه بوستان کتاب با قیمت 1200 تومان منتشر کرده است.

" فاطمه، ای کوثر حیات! ای مقتدای ما، خط سرخ شهادت را ملت ما که امام شان آنان را فرزندان معنوی کوثر تو خواند، از تو و گلهای دامنت گرفته اند. نیک می دانیم که حضور تو در صحنه ی محشر، محشر دیگر است. آنگاه که قایمه عرش را به دست می گیری و داوری خون کربلایت را خواهانی. به خدای کعبه سوگند که حق از آن توست، و بهشت در انتظارت. آنک دلمان به حضور تو خوش است؛ ما را دریاب."

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top