تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/02/28 - 14:43
کد خبر: 129520

یک و نیم میلیون نفر در صف وام ازدواج/ وام ازدواج تعطیل!

نان، عشق، فساد سه هزار

نان، عشق، فساد سه هزار

82000 میلیارد تومان 27 برابر فساد سه هزار میلیاردی است که در تاکسی ها و در این دو سه سال گرمی بخش محفل راننده و مسافران است. نکته قابل توجه در مورد فساد سه هزار میلیاردی که در این مدت مغفول مانده است، بازگشت بخش اعظمی از سه هزار میلیارد است و جای تعجب که معوقات بانکی هنوز برنگشته است.

خبرنامه دانشجویان ایران: 1432»»؛ عددی که شاید بعد از خواندن این گزارش خوب به خاطر بسپارید و آن را فراموش نکنید. مخصوصا اگر این روزها برای گرفتن وام ازدواج به سامانه http://ve.cbi.ir مراجعه کرده باشید. البته «1432» هیچ ربطی به این سامانه ندارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هزارو چهارصد و سی دو نفر در کشور هستند که مبلغی نزدیک به 82 هزار میلیارد تومان از بانک ها گرفته اند و پس نمی دهند. (آمار اعلامی توسط معاون اول رییس جمهور)

در سیستم بانکی کشور ۱۴۳۲ بدهکار میلیاردی وجود دارند که ۹۰۰ نفر آنها بدهی بالای ۱۰ میلیارد تومان داشته و ۵۳۲ نفر دیگر آنها بدهی بالای ۵۰، ۱۰۰، ۵۰۰ و هزار میلیاردی دارند.

82000 میلیارد تومان از چند جهت با چند پدیده نسبتا همزان در کشور قابل مقایسه است:

82000میلیارد تومان یا به عبارتی 25 میلیارد دلار، مجموع معوقات بانکی و مشکوک الوصولی است که توسط چند صد نفر قبضه شده است؛ بیشتر از 6 برابر درآمدی است که ممکن است بعد از کلی رفت و آمد آقای ظریف به وین و ژنو و نیویورک و توافق نامه ضعیف ژنو قرار است حاصل شود یا نشود؟(درآمد حاصل ز توافق ژنو 4.2 میلیارد دلار یا به عبارتی 13680 میلیارد تومان است)

82000 میلیارد تومان 27 برابر فساد سه هزار میلیاردی است که در تاکسی ها و در این دو سه سال گرمی بخش محفل راننده و مسافران شده است. نکته قابل توجه در مورد فساد سه هزار میلیاردی که در این مدت مغفول مانده است، بازگشت بخش اعظمی از سه هزار میلیارد است و جای تعجب که معوقات بانکی هنوز برنگشته است.

82000 میلیارد تومان 23 برابر پولی است که دولت ماهیانه برای یارانه ها هزینه می کند.

در نهایت، 82 هزار میلیارد تومان، 18 برابر مبلغی است که با آن می توان وام معلق یک و نیم میلیون زوج را فراهم کرد.

بر اساس آخرین آمار سامانه ثبت وام ازدواج یک و نیم میلیون نفر، در سامانه ثبت وام ازدواج ثبت نام کرده اند که در صورت اعطای وام سه میلیونی  بالغ بر 4500میلیارد تومان هزینه در بردارد. در صورت اعطای وام 5 میلیونی این هزینه چیزی بالغ بر 7500 میلیارد تومان می شود که کمتر از 0.1 (یک  دهم)  پولی است که در اختیار 1432 نفر است.

در حالیکه یک زوج جوان برای گرفتن یک وام سه یا پنج میلیونی باید ضامن و چک و سفته مهیا کنند، کسی پاسخگوی عدم تحویل تسهیلات میلیاردی بانکی 1432 نفر نیست.

افزایش معوقات بانکی در شرایطی ادامه دارد که رفته رفته از میزان کسانی که وام های ازدواج دریافت می کنند، کاسته می شود. جدول زیر سیر نزولی تعداد افراد دریافت کننده وام ازدواج را نشان می دهد. هم اکنون پرداخت وام ازدواج متوقف شده است.

سال

تعداد افراد دریافت کننده وام ازدواج

89

1,130,016

90

1,253,654

91

934,734

92

891,671

تا 15 اردیبهشت 93

58,315

توجیهات عدم اعطای وام از سوی بانک ها، هیچ سنخیتی با شعارهای دولت در اکرام جوانان و برنامه داشتن برای آنها ندارد. با توجه به پایین بودن سود وام ازدواج، بانک ها تمایل و رویکردی به پرداخت اینگونه وام ها ندارند.محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان گفته است: «باید بپذیریم که رویکرد بانک ها اقتصادی و سودآور آور است و سود 4 درصدی وام ازدواج نفعی برای آنها نداد. »

از سوی دیگر گویا مجلس نیز نسبت به این مسئله بی توجه است. طرح دو فوریت وام ازدواج را تعدادی از نمایندگان به مجلس ارائه داده بودند که دو فوریت آن تصویب نشد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تشریح دلایل توقف وام ازدواج جوانان گفت:در تلاشیم که دوباره موضوع پرداخت وام ازدواج به جوانان را در شورای عالی جوانان و همچنین در هیات دولت مطرح کنیم تا شاید امکان و راهکاری برای پرداخت دوباره آن ارائه شود.

دردآور تر از همه آنچه ذکر شد اینکه بر اساس گزارشهای موجود تنها 14 درصد این مبلغ(82000میلیارد تومان) صرف تولید و صنعت شده است و الباقی می ماند و نورچشمی ها و اراده ای که برای بازپس گیری معوقات وجود ندارد.

مدتی پیش رییس جمهور در ابلاغیه ای از معاون اول خود خواسته بود که اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوءاستفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه را فراهم کرده‌اند، در اولویت کار قرار گیرد.

پس از تلاشهای برخی رسانه ها در تبیین این موضوع نهایتا در 15 اردیبهشت و نزدیک به چهار ماه پس از دستور روحانی در جمع فراکسیون اصولگرایان اعلام کرد که اسامی 575 بدهکار کلان بانکی به قوه قضاییه ارسال شده است.

با همه این ها اسامی در جیب مانده است...

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top