تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/03/13 - 10:53
کد خبر: 131150

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب هفتاد و هفتم؛

آوینی درباره «خمینی و خامنه‌ای» چه می‌گوید/ دهه شصت دهه امام خمینی بود

آوینی درباره «خمینی و خامنه‌ای» چه می‌گوید/ دهه شصت دهه امام خمینی بود

"امام (ره) و حیات باطنی انسان" مجموعه نوشتاری است به قلم شهید سید مرتضی آوینی. در این کتاب؛ شهید آوینی به صورت نظم و نثر به توصیف جایگاه عرفانی و مقام معنوی امام خمینی (ره) و نقش تاریخی ایشان در تحولات قرن حاضر می پردازد.

خبرنامه دانشجویان ایران: "داغ های همه تاریخ را ما به یکباره دیدیم، چرا که ما امّت آخرالزمانیم، و خمینی، این ماه بنی هاشم، میراث دار همه صاحبان عهد بود در شب یلدای تاریخ. در عصر ادبار عقل و فلک زدگی بشر، در زمانه غربت حق، در عصری که دیگر هیچ پیامبری مبعوث نمی شد و هیچ منذری نمی آمد، خمینی میراث دار همه انبیا و اسباط ایشان بود و داغ او بر دل ما، داغ همه اعصار؛ داغ بی تسلی. امام رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین ماندیم، با داغ جراحتی سخت بر دل و باری سنگین بر دوش. امام رفت تا بار تکلیف ما بر گرده عقل و اختیارمان بار شود و همان سان که سنّت لا یتغیّر خلقت بوده است، چرخه بلیّات ما را نیز به میدان کشد و آزموده شویم و این آیت ربّانی درست درآید که: وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجاهِدینَ مِنْکُمْ وَ الصَّابِرینَ. "

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ "امام (ره) و حیات باطنی انسان" مجموعه نوشتاری است به قلم شهید سید مرتضی آوینی. در این کتاب؛ شهید آوینی به صورت نظم و نثر به توصیف جایگاه عرفانی و مقام معنوی امام خمینی (ره) و نقش تاریخی ایشان در تحولات قرن حاضر می پردازد.

" دهه شصت دهه امام خمینی بود و از این پس دهه ها هرچه بیایند، به جز او انتساب نخواهند داشت. امام خمینی پیامبر تازه ای نبود، اما از یادآوران بود، از مخاطبان إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ، که عهد فطری مردمان با خداوند را به آنان یادآوری کرد. امام حتی برای یک بار نگفت که «من آمده ام که ایران را به توسعه ی اقتصادی برسانم.» او خود را در برابر «احیای حیات باطنی بشر» مکلّف می دانست و می فرمود که چون باطن انسان حیات یابد، امور مربوط به دنیای او هم اصلاح خواهد شد. مسلمانان به قدرت اقتصادی و تسلیحاتی نیز دست خواهند یافت، اما این امر مسلّما موکول و مسبوق به یک «تحوّل انفسی» است که امام خمینی برای آن قیام کرده بود و به آن هم رسید. و بی رودربایستی، همه تحولات تاریخی دهه شصت هجری و دهه هشتاد میلادی معلول همین علت یگانه است: قیام امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی. چه دیگران این حقیقت را بفهمند و چه نفهمند."

کتاب "امام (ره) و حیات باطنی انسان" شامل سه مقاله با عناوین « دهه ی شصت و امام خمینی »، « امام و حیات باطنی انسان »، « هنر، تاریخ و میثاق ولایت » و دو متن ادبی و دلنوشته ی  «فراق یار نه آن می کند که بتوان گفت »، « داغ بی تسلی » و چهار شعر « انتظار »، « ای عزّت ممثّل »، « آن سان که تو رفتی » و « فار التّنّور » می باشد.

تصاویر چهره و دست خط امام خمینی (ره)، مراسم عزاداری و تشییع پیکر ایشان نیز در کنار مطالب آورده شده. آخرین مطلب کتاب، نوشته ای است به نام « مبشّر صبح » که شهید آوینی در آن به مدح مقام معظم رهبری پرداخته است.

" دیدیم که می شناسیمش و تصویرش را از این پیش در خاطر داشته ایم. دیدیم که می شناسیمش، نه آن سان که دیگران را و نه حتی آن سان که خود را. چه کسی از خود آشناتر؟ دیده ای هرگز که کسی نقش غربت در چهره ی خویش بیند و خود را نبشناسد؟! آن صورت ازلی را چه کس بر این لوح قدیم نقش کرده بود؟ می دیدیم که چشمانش فانی است، اما نگاهش باقی؛ می دیدیم که لبانش فانی است، اما کلامش باقی. چشمانش منزل عنایتی ازلی بود و دهانش معبر فیضی ازلی و دستانش... چه بگوییم؟ کاش گوش نامحرمان نمی شنید. عزیز ما، ای وصیّ امام عشق، آنان که معنای « ولایت » را نمی دانند در کار ما سخت در مانده اند، اما شما خوب می دانید که سرچشمه ی این تسلیم و اطاعت و محبت در کجاست. خودتان خوب می دانید که چقدر شما را دوست می داریم و چقدر دلمان می خواست آن روز که به دیدار شما آمدیم، سر در بغل شما پنهان کنیم و بگرییم. ما طلعت آن عنایت ازلی را در نگاه شما باز یافتیم. لبخند شما شفقت صبح را داشت و شب انزوای ما را شکست. سر ما و قدمتان، که وصیّ امام عشق هستید و نایب امام زمان (عج). "

نشر واحه، چاپ جدید "امام (ره) و حیات باطنی انسان" 48 صفحه ای را با قیمت 5000 تومان در سال 92 منتشر کرده است. نکته ی دیگر اینکه، انتشارات روایت فتح نیز در سال 78 ناشر این کتاب بوده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top