تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/04/04 - 14:05
کد خبر: 133600

میزگرد تخصصی با موضوع تغذیه و جمعیت (قسمت دوم)؛

بهترین راه غلبه بر یک کشور، تغییر غذا و آشپزخانه/ فست فودهای سنتی ما کدامند؟/ لباس‌های تنگ باعث عقیم شدن می شود

بهترین راه غلبه بر یک کشور، تغییر غذا و آشپزخانه/ فست فودهای سنتی ما کدامند؟/ لباس‌های تنگ باعث عقیم شدن می شود

نحوهٔ تغذیه به سمت و سوی سوسیس و کالباس که از زائدات گوشت گاو است، سوق دادند. بنده یادم می‌آید وقتی برای اولین بار پیتزا مصرف کردم به شدت بدم آمد ولیکن بعد از چند بار خوردن و سر سفره می‌آمد و برای همگان مطلوب شد و خوششان آمد.

خبرنامه دانشجویان ایران: تغذیه، مهم است؛ خیلی مهم. آنقدر که می‌تواند سبک زندگی یک کشور را به هم بریزد یا از نو بسازد؛ شجاعت را به یک کشور برگرداند یا از یک کشور بگیرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این گفتگو، با حضور سه متخصص طب سنتی برگزار شده است؛ در مرکز تخصصی طب سنتی. طب سنتی هم، به روایت یکی از این متخصصان، تصور نکنید که همان طب سوزنی است؛ یک دنیای دیگری اصلاً برای خودش دارد. دکتر حسن حاج طالبی، دکتر سمانه موهبتی و دکتر محسن عالی همان متخصصان طب سنتی بودند که پای صحبت‌های آنها نشستیم تا درباره تأثیر فست فودها بر تغذیه و جسم ما، اهمیت غذا در زمانه ما و نیز تأثیری که بر جنسیت فرزند و فرزندآوری و ... دارد، نکات ارزشمندی را بیان کنند.

قسمت اول این میزگرد را از اینجـــا دنبال کنید.

•    افزایش استفاده از انواع فست فود‌ها چه تاثیراتی بر تغذیه ما ایرانی‌ها داشته است؟

دکتر موهبتی: می‌خواهند فرهنگ را تغییر دهند. در گذشته خانم‌ها مادام در آشپزخانه بودند و تفریح آن‌ها هم در آنجا بوده است و از آن فضا و آشپزی کردن بسیار لذت می‌بردند، اما زمانی که غذاهای فست فودی می‌آید نتیجه این می‌شود که آن خانم‌ها دیگر در آشپزخانه نیستند و کاری ندارند و لذت را از آن خانم‌ها می‌گیرند و سپس کار بیرون را به آنان پیشنهاد می‌کنند. به بهانهٔ دادن استقلال، زن را از محیط خانه بیرون می‌رود و هنگامی هم که به خانه می‌رسد، بسیار خسته است که دیگر حوصله آشپزی ندارد. چرا که محیط بیرون با مزاج زن سازگار نیست و وقتی که به خانه می‌رسد، با سرعت غذایی تهیه می‌کند که مانند غذای گذشته نیست، ابتدا زودپز را وارد می‌کنند و رفته رفته غذاهای بیرون را ایجاد می‌کنند و مردم استفاده می‌کنند. مغز‌ها سرد می‌شود و فکر نمی‌کنند آن درآمدی که بدست می‌آورند و خرج غذاهای نامناسب بیرون می‌کنند به‌‌ همان مقدار باید خرج درمان بیماری‌هایی که برایشان ایجاد می‌شود، کنند.

احادیثی داریم راجع به این موضوع که از گوشت‌‌ همان حیوانی که استفاده می‌کنید به‌‌ همان سمت و سو هم گرایش پیدا می‌کنید، به همین دلیل است که خوردن گوشت خوک نهی شده است، تنها بحث بهداشت آن نیست چرا که با پیشرفت علم توانسته‌اند گوشت آن را هم استریل کنند بلکه بحث این است که نفس این خوک چگونه زندگی می‌کند؛ که دائما در نجاسات خودش است و از آن تغذیه می‌کند. مثلا افرادی که زیاد مرغ مصرف می‌کنند، بی‌حوصله می‌شوند و دائما در حال غر زدن هستند، نه آنقدر گرما و حرارت دارند که جرأت کنند برای بلند حرف زدن و نه آنقدر صبور‌ند که در خودشان حل کنند و پایه و زندگی را با همین غرزدن‌ها نابود می‌کنند و از آن طرف دیگر وقتی فرد گوشت گاو می‌خورد، هیچ حرفی را نمی‌فهمد، گاو هنگامی که از خیابان می‌خواهد عبور کند اصلا به اطراف‌اش‌ توجه نمی‌کند و اگر ماشینی هم بیاید به راهش ادامه می‌دهد ولی گوسفند آن هوشیاری‌اش را دارد. همچنین نحوهٔ تغذیه به سمت و سوی سوسیس و کالباس که از زائدات گوشت گاو است، سوق دادند. بنده یادم می‌آید وقتی برای اولین بار پیتزا مصرف کردم به شدت بدم آمد ولیکن بعد از چند بار خوردن و سر سفره می‌آمد و برای همگان مطلوب شد و خوششان آمد، در واقع برای افراد عادی شد و قبح آن از بین رفت. در قدیم آبگوشت را با ولع می‌خورند ولیکن امروزه فرزندان ما به آن تمایلی ندارند.

•    ما در تاریخ خودمان، چیزی شبیه به فست فود داشته‌ایم یا خیر؟

دکتر عالی: ما در گذشته هم فست فود داشتیم، فست فود یعنی یک غذای سریع‌تر و آماده. غذای سریع و آماده شدهٔ ما همواره ارده و شیرهٔ انگور، سرکه و شیرهٔ انگور و غیره بود. ولیکن زمانیکه این نوع فست فود وارد شد موجب شد که از لحاظ تغذیه خیلی‌ها دچار مشکل شوند و بیماری‌های فراوانی بوجود بیاید مانند بواسیر و نقرس و غیره، همینطور اینکه در داخل این فست فود‌ها ادویه‌ای استفاده می‌کنند به اسم «جوز هندی» که آن یک دز مصرفی دارد و اگر از آن دز مصرفی بالا‌تر استفاده بشود حالت حرامیت مشروب الکی پیدا می‌کند ولی در خیلی از پیتزا فروشی‌ها استفاده می‌شود.

دکتر حاج طالبی: واقعیت این است که طب سنتی و طب اسلامی یک مکتب درمانی و بر پایهٔ اصول است و نظریه‌ای نیست که چند سال آینده کسی آن را رد کند. امروزه سفره آرایی امری پسندیده است و غذای دیداری محسوب می‌شود و باعث ترشح بیشتر بذاق دهان و جویدن بهتر و هضم بهتر غذا می‌شود، ولی واقعیت این است که امروزه معیار‌هایمان این است که چه غذایی خوشمزه‌تر می‌شود، چه غذایی ظاهر بهتری دارد در صورتی که نباید این گونه باشد، مکتب طب سنتی که آنقدر غنی است که تعیین می‌کند چه غذایی را کی و کجا و با چه تغذیهٔ دیگری و درچه فصلی و در چه سنی مصرف شود، در واقع در یک سفره غذای کودکان و بزرگسالان و خانم‌های باردار و مسن‌‍تر‌ها باید متفاوت باشد یا اگر یکسان است حتما بایستی چاشنی‌هایشان متفاوت باشد.

در این باره احادیث زیادی آمده است، یک حدیث از پیامبر اکرم (ص) آمده است که می‌فرمایند: «آن نسبتی که من با امتم دارم نمک با همهٔ غذا‌ها دارد.» این نشان دهندهٔ آن است که نمک بایستی همراه با همه غذا‌ها باشد ولیکن نه زیاد، بلکه به اندازه. البته آن نمکی که پیامبر (ص) فرمودند و آن زمان بود با نمکی که امروزه سرسفره‌های ما وجود دارد متفاوت است. هرچیزی را اگر نمک بزنیم، آب و عفونت آن را بیرون می‌کشد، ولی ما امروزه وقتی نمک می‌خوریم بدنمان ورم می‌کند پس قاعدتا این نمک آن نمک نیست و در آن تغیراتی ایجاد شده و در حال حاضر به سم سفید معروف شده است.

در قدیم اگر می‌خواستند ماست بخورند می‌دانستند آب ماست را نباید بخورند، چون سودا زاست، به همین دلیل آن را چکیده می‌کردند و باز آن را فقط طبایع گرم و آن هم در فصول گرم و خشک همراه با چیز دیگری و مصلحی مثل پونه و نعناع و آویشن و کاپوتی می‌خوردند یا به عنوان مثال اگر در منطقه‌ای بودند که زنیان داشتند با زنیان می‌خوردند یا اگر در کرمان که زیره دارد بودند با زیره می‌خوردند یا اگر در ملایر که شیره دارد بودند با شیره می‌خوردند ولیکن امروزه ماستی که بر سر سفره‌های ما می‌آید یا به تنهایی می‌آید و یا با خیار که باز سرد است استفاده می‌کنیم همه به این دلیل است که ما از مکتب طب سنتی خودمان استفاده نکرده‌ایم.

•    تغذیه چقدر در زمانه ما مهم است؟

دکتر حاج طالبی: نکته‌ای دیگر این است که در حال حاضر اندیشمندان دنیا که دربارهٔ کل سیستم جهانی نظر می‌دهند می‌گویند، یک زمانی جنگ، غلبه و قدرت بر اساس ابزار جنگی بود. یعنی هر کس تانک و هواپیمای بیشتری داشت قدرتمند‌تر بود و بعد به تدریج به این نتیجه رسیدند که معیار‌ها تغییر کرده و گفتند هر کشوری که مدیریت بهتری دارد آن کشور قدرتمند‌تر است که در مصداق مدیریت می‌توان به مدیران و بازار چین اشاره کرد که حتی طبشان را هم قبضه کردند، به نحوی که ما وقتی از طب سنتی سخن می‌گوییم همه تصور می‌کنند‌‌ همان طب سوزنی است. حال اندیشمندان به تدریج به این نتایج رسیده‌اند که قدرت جهانی و حتی قدرت غلبه بر دیگران برای حفظ کشور خود از طریق تغذیه است و بر این تصورند که بهترین راه تصاحب و غلبه بر کشورهای دیگر تغییر تغذیه و آشپزخانهٔ آن کشور است. شما زمانی که می‌خواهید یک پادگان را تصاحب کنید سم در غذاهای سربازان را جایگزین آوردن تانک کنید.

ماهی را همراه با ماست به سربازان بدهید و همینطور خوراکشان را سرد‌تر و سرد‌تر کنید و همینطور افکار سرد را به آن‌ها تحمیل کنید که از هم از لحاظ جسمی و روحی و هم از لحاظ جنسی سرد شوند و موجب کاهش جمعیت شود. کسی که کالباس می‌خورد دخترزایی‌اش حتما بیشتر است چون آن قدرت و رطوبت کافی که در وجود اسپرم باید باشد دیگر نیست و این رطوبت‌ها عارضی و بیماری زاست و رطوبت غریزه‌ای نیست، مخصوصا حرارت را خیلی تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر جنسیت بچه تأثیر دارد.

•    درباره پرخوری که از عارضه‌های تغذیه‌ای روزگار ماست، نیز مطالبی برای گفتن دارید؟

دکتر حاج طالبی: یکی از علل عمدهٔ بیماری در دنیا، پرخوری، کاهش تحرک و بدخوری است. راجع به بدخوری چون مکتب خاصی نیست هر دانشمندی یک نظریه‌ای می‌دهد. راجع به بدخوری خیلی صحبت‌ها وجود دارد و عوام هم فهمیده‌اند که برای تناسب اندام و سلامتی جسمی و روحی پرخوری خوب نیست و آن را کمی رعایت می‌کنند و همچنین کم تحرکی عامل بسیار مهمی در ایجاد بیماری‌ها، بخصوص چاقی است که این نکته را هم بسیار افراد می‌دانند ولیکن به دلیل کمبود وقت و حوصله به آن توجه نمی‌کنند. راجع به بدخوری هم ما در طب سنتی و اسلامی‌مان خیلی صحبت‌ها داریم که در مکاتب دیگر بخصوص طب غربی وجود ندارد. به امید خدا بتوانیم با این الگوی طب سنتی فرهنگ تغذیه را تغییر دهیم و بهبود ببخشیم که این تاثیر بهبود تغذیه در همهٔ ابعاد زندگی اعم از سیاسی و فرهنگی و اقتصادی مارا کمک می‌کند و به اهدافمان می‌رساند.

•    آیا تغذیه در تعیین جنسیت جنین و دختر یا پسر شدن فرزندان هم تأثیرگذار است یا خیر؟

دکتر عالی: بله، صحبت‌های ائمه در کتابی جمع آوری شده است به اسم «گلبرگ سعادت» که در آن با احادیث، روایات، گیاهان دارویی، تعیین جنسیت، زیبایی و ذکاوت نوزاد، درمان ناتوانی جنسی و غیره براساس صحبت‌های ائمه و پیامبر اکرم(ص) آمده است که از نحوهٔ غذایی که شما شروع می‌کنید به میل کردن آن تا زمان همبستری در آن آمده است. ابوعلی سینا از والدینی متولد شد که پدر و مادر ساده‌ای بودند، یک شب یک منجم به خانه‌شان می‌آید و به آن‌ها می‌گوید مرا ساعت ۳ صبح بیدار کنید، آن‌ها منجم را ساعت ۴- ۵ صبح بیدار می‌کنند. او می‌پرسد چرا من را بیدار نکردید؟ مرد می‌گوید با همسرم همبستر شدیم، منجم می‌گوید من این لحظه را که در بحث نجوم زمان مهم و با ارزشی بود، از دست دادم، ولی اگر از شما نطفه‌ای بسته شده باشد بچه‌ای که متولد خواهد شد که علامهٔ دهر می‌شود.

از ساعت‌ها، ماه‌ها و روزهای سال برای فرزندآوری توصیه شده است. به عنوان مثال می‌گویند در شب عید قربان همبستری نکنید که اگر بچه‌ای بدنیا بیاید ۶ انگشتی بدنیا خواهد آمد! می‌فرمایند اگر شب قصد نطفه گذاری دارید غذاهای سرد نخورید بلکه غذاهای گرم بخورید. اگر قصدتان این است بچه‌تان زیبا و صبور باشد خرما بخورید، حضرت مریم از همسری باردار نشد ولی خداوند به او خرما می‌دادند که هم مادر و هم فرزند صبور باشند. تغذیه نقش اول این قضیه است همراه با آن پنج تطهیر که پدر و مادر باید رعایت کنند، اعم از تطهیر و تغذیهٔ جسمی و روانی و جنسی و خونی و غیره که همهٔ این‌ها در این موضوع دخیل‌اند. با تغذیه می‌توانیم علامه و دانشمند تربیت کنیم، مانند محمدحسین طباطبایی که الان یک فرد بیست و چند ساله هستند ولی در کودکی حافظ قرآن کریم شد، پدر ایشان گفتند شرایطی را رعایت کردیم که این کودک از بدو تولد به همه چیز آگاه بود.

دکتر حاج طالبی: برای تشکیل یک نطفه زمان قبل از تشکیل نطفه، هنگام نطفه و حتی بعد از نطفه هم در صحت و سلامت عقلی و جسمی و هم در نوع جنسیت تاثیرگذار است. روایات مختلفی موجود است که برای تشکیل نطفه از چهل روز قبل هرچه خورده شده باشد و حتی تفکرات و کارهایی که انجام گرفته است در تشکیل نطفه تاثیرگذار است و چه بسا احادیث و روایاتی وجود دارد که چهل سال قبل را می‌گویند. یکی از مواردی که می‌توان در تغذیه به آن اشاره کرد، حرام و حلال بودن آن لقمه‌ای است که وارد معدهٔ پدر و مادر می‌شود و از طریق سلول‌ها و کبد و در ‌‌نهایت در هضم چهارم در طب سنتی از طریق اسپرم و تخمک وارد رحم می‌شود و تشکیل نطفه می‌دهد که در نوع تفکر و جسم و روان آن نطفه تاثیر دارد. ضرب المثل‌های خیلی زیادی در قدیم داشتیم که حاکی از این موضوع بوده است، واژه‌ای تحت عنوان «حرام لقمه» که یکی از ناسزاهای بسیار بد بود و خیلی تلاش می‌کردند، در مثقال کالایی که به مردم می‌فروختند دقت کنند و نانی که به همسر و فرزندشان می‌دهند حلال باشد. و دیگر نوع غذا است، در طب کلاسیک و طب غربی می‌گویند که اگر محیط نطفه‌گذاری و اسپرم اسیدی باشد جنین دختر می‌شود و اگر محیط قلیایی باشد پسر می‌شود که این یک صدم اطلاعاتی است که در طب سنتی و اسلامی وجود دارد. بیش از صد فاکتور در تشکیل نطفه تاثیر گذار است و این اسیدی و قلیایی بودن را در طب سنتی سردی و گرمی می‌نامند و در واقع با این همه پژوهش‌ها و آزمایشات در تعیین جنسیت، علم جدیدی را مطرح نکردند.

در تشکیل نطفه و فصل و زمان و مکان آن همانطور که آقای عالی اشاره کردند تاثیرگذار است. در طب سنتی بهترین زمان رشد و نمو و تشکیل نطفه فصل بهار است زیرا فصل بهار فصل رشد و نمو برای طبیعت و همینطور برای نطفه خواهد بود و بهترین ماه آن اردیبهشت ماه است که اوج رشد و نمو است و بد‌ترین فصل، فصل پژمردگی و پوسیدگی و رکود یعنی فصل پاییز است که مردم با دانستن حداقل این دو نکته بدانند که در چه اوقاتی زمان مناسب همبستری با نیت تشکیل نطفه است.

در تعیین جنسیت مطلبی در طب سنتی وجود دارد که هنوز مکتب غرب به آن نرسیده است. این آن است که بعد از تشکیل نطفه، تغذیه و یک سری کارهای دیگر در تعیین جنسیت می‌تواند تاثیرگذار باشد ولی آنقدر پیچیده است که هنوز اطبای کشورمان راجع به آن نظری نداده‌اند.

•    آیا تغذیه در عقیم سازی افراد هم تأثیرگذار است؟

دکتر حاج طالبی: در عقیم سازی تغذیه و ابزاری که بکار می‌برند نقش دارد، ابزاری که در قدیم استفاده می‌کردند این بود که شالی بر دور کمر می‌بستند، که باعث گرم شدن قسمت تناسلی و سرد بدن مانند کبد و کلیه و معده می‌شد. امروزه یک کمربند تهیه کرده‌اند و درون آن یک شی فلزی قرار داده‌اند، که درست بر روی مثانه و قسمت تناسلی تاثیر می‌گذارد. تغذیه هم به همین صورت، با تغذیه، تمام مردانی که در حرمسراها خدمت می‌کردند را عقیم کرده بودند و مردانگی آن‌ها را گرفته بودند و بالعکس با تغذیه می‌شود این مردانگی را به اوج رسانید.

دکتر موهبتی: یک سری خوراکی‌ها در طب سنتی وجود دارد که به عنوان اسرار آمده و باعث ناباروری می‌شود. یک سری به عنوان اسرار زنان مطرح است و یک سری هم در مورد آقایان صادق است. اما مسئله اینجاست که اسرار را مردم نمی‌دانستند و اطبا هم نمی‌گفتند چرا که قرار نبود اینگونه مسائل سقط جنین مطرح شود و آشکارا باشد. امروزه هم مردم اطلاع چندانی ندارند و تنها کم و بیش می‌دانند که چه چیزهایی در بارداری مضر است و بعضی اوقات از روی نادانی چیزهایی که برای بارداری مفید است را گمان می‌کنند که مضر است، هر نهاد و کشوری که این دیدگاه‌های غلط و پوچ را ایجاد و بین مردم گسترانده آنقدر خوب و حساب شده این کار را کرده است که در باور اکثر مردم گنجانده شده است.

دکتر عالی: یک نکته‌ عرض کنم که به فاصلهٔ یک هفته‌ای صحبت مقام معظم رهبری که فرموده‌اند که جمعیت را زیاد کنید، نتانیاهو در اسرائیل گفت ایرانیان شلوار جین نمی‌پوشند، ایرانیان موسیقی غربی گوش نمی‌دهند، آزادی ندارند. وقتی تغذیه نادرستی داشته باشید و شلوار جین که شلواری چسبان است پوشیده شود، باعث نازایی در آن نسل و نسل‌های بعدی خواهد شد. مردم ما سالی یکبار گوشت می‌خوردند ولیکن امروزه در هر وعدهٔ غذایی گوشت استفاده می‌کنند و همینطور جدا از تغذیه عوامل دیگر هم در این قضیه تاثیر می‌گذارند. نوع پوشش را تغییر می‌دهند و لباس‌های تنگ وچسبان و بعد فلزات را وارد می‌کنند که بتوانند مسلمانان گرم مزاج را نابارور کنند.

دکتر حاج طالبی: یک نکته‌ای که بنده می‌خواستم به آن اشاره کنم و جزء تغذیه‌های هشتگانه محسوب می‌شود این است که در تمام کشورهایی که سنتی بودند یعنی حکمای آن‌ها دستور می‌دادند که مردم چگونه زندگی کنند، می‌دانستند که کمر جایگاه خیلی مهمی دارد، به این معنا که همه اقوام اعم از ترکان و لران و غیره یک شال بر کمر داشتند، در کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی یک بالشت بر کمر خود می‌بستند و در طب سنتی اعتقادشان بر این است که کمر جایگاه انرژی است. ضرب المثل داشتیم که کسی که دیگر آخرین و سخت‌ترین ضربه به او می‌خورد می‌گفتند کمرش شکست و واقعیت این است بحث ناحیهٔ کمر خیلی وارد حیطهٔ فرهنگی و اقتصادی کشور‌ها شد، به عنوان مثال ابوعلی سینا می‌گوید شما اگر ۴۵۰ گرم سرب را یک ماه به اطراف بیضه ببندید فرد عقیم می‌شود. حال اینکه این سرب به گونه‌های مختلف وارد زندگی ما شد، آن شال‌ها کنار رفت و کمربند‌هایی با سگک‌های بزرگ که تاثیر بر روی مثانه و بیضه‌ها داشت، آمد. علاوه بر این‌ها یکی دیگر از چیز‌هایی که برای کمر مضر است سرما است. یکی از توطئه‌های انگلیسی‌ها برای چینی‌ها، این بود که لباس‌های چینی که سراسری بود را تغییر دادند، به صورتی که کاملا ناحیه کمر آن‌ها بیرون و در معرض سرما بود و همین کار را هم با کشور ما کردند و بتدریج شلوارهای تنگ و جین و فاق کوتاه و بعد لباس‌های زیر پلاستیکی که عوارض بدی دارند در بازار وارد کردند.

•    این موارد واقعاً قطعی و علمی است؟

دکتر عالی: بگذارید یک نکته برایتان بگویم. علت اینکه بیضهٔ مردان بیرون قرار گرفته شد این است که حرارت آن آنقدر بالاست که اگر در داخل بود باعث از بین رفتن آن می‌شد و بایستی در بیرون می‌ماند تا خنک شود، به همین دلیل افغان‌ها و عراقی‌ها هنوز در این قضیه اصرار دارند و لباس‌های محلی خودشان را دارند؛ ولی در ایران و ترکیه برداشته شد و به همین علت هنوز افغان‌ها از لحاظ جمعیت زیاد هستند ولی از لحاظ کیفیت و تغذیه در سطح پایین قرار دارند.

•    الگوی غذای ایرانی به چه صورتی در حال از بین رفتن و تغییر است؟ این تغییر چه تأثیری در زندگی ایرانیان دارد؟

دکتر حاج طالبی: در قدیم پدربزرگان و مادر بزرگان تجربیات چندین و چندساله خودشان و همچنین تجربیاتی که از حکمای دورانشان فراگرفته بودند را به فرزندانشان انتقال می‌دادند و این الگو‌ها سینه به سینه بین نسل‌ها می‌گذشت ولی متاسفانه امروزه الگوهایی که ما از آن‌ها پیروی می‌کنیم الگوهایی است که جوانان بدون هیچ علمی وارد تغذیه خانواده‌ها کرده‌اند و به نظر من بهتر است ما رنگ و لعاب غذا‌ها را تغییر دهیم که جوانان به غذاهایی که در قدیم بوده تمایل پیدا کنند. چرا که ما جوانان و تفکرات‌شان را که نمی‌توانیم تغییر دهیم ولی می‌توانیم رنگ و لعاب غذاها را بهتر کنیم که با ذائقه و فطرت جوانان هم همخوانی داشته باشد و بتدریج آن‌ها را به سمت و سوی غذاهای مفید و آنچه که در قدیم استفاده می‌کردند ببریم و الگوهای تغذیه‌مان را تغییر دهیم. در واقع تخریب خیلی آسان و سریع است شاید ما در طول ۵۰ سال الگوهای تغذیه‌مان دچار تخریب شد و ساختن آن سخت است ولیکن از آنجا که در وجود و تفکر و فطرت ایرانیان وجود دارد ما می‌توانیم آن‌ها را از طریق رسانه‌ها، روزنامه‌ها، دانشگاه‌ها، همایش‌ها، میزگرد‌ها و غیره به اصلشان بر گردانیم و بتدریج بتوانیم به جوانان بیاموزیم که این راه رفته شده عیب و ایرادهایی داشته است و آن را اصلاح کنیم.

دکتر عالی: یکی از نکاتی که باید رعایت شود در بحث عزاداری‌ها و شادی‌ها است. در مراسمات شادی تغذیه‌هایی که سرو می‌کردند متفاوت با مراسمات عزاداری بود. در قدیم در مراسمات عزاداری عدس پلو سرو می‌کردند، چرا که عدس اشک آور است. نوع نوشیدنی‌ها در مراسمات عزاداری و شادی متفاوت بود. می‌توانیم در راستای فرهنگ سازی از برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی استفاده کنیم به عنوان مثال در مراسم عزاداری غذاهایی با فرهنگ گذشته‌مان نشان بدهند، در رادیو به جای اینکه بگویند چای بنوشید بگویند نوشیدنی‌ها و دم نوش‌های طبیعی بنوشید، در زمستان خرفه بخورید که این گیاه مورد علاقه حضرت فاطمه (س) بوده است و همه مشکلات روده و معده را درمان می‌کند.

در نوع پوشش شیعیان، مجریان تلویزیونی، بازیگران و غیره باید دقت شود، پیراهن‌هایی با یقه‌های انگلیسی نپوشند و یقه‌های اسلامی استفاده کنند. سبک ریش‌ها و کلاه‌ها مانند غربی‌ها شده است و همچنین در بحث تغذیه، برای پذیرایی از مهمان سرکه و شیرهٔ انگور را جایگزین سن ایچ آب پرتقال کنند.

•    چه تغذیه‌هایی در فصول مختلف می‌بایست استفاده شود که باعث رشد جمعیت شود؟

دکتر عالی: حکما در بحث اینکه چه تغذیه‌ای مناسب است، تغذیه را در فصول مختلف تقسیم می‌کردند، به عنوان مثال غذاهایی که در فصل بهار یا تابستان مصرف می‌کردند با غذاهای فصل پاییز یا زمستان متفاوت بود حتی در بحث مصرف گوشت، غذاهای گیاهی و نباتات و غذاهای معدنی هم به همین صورت بود. به عنوان نمونه در زمستان بیشتر غذاهای گرم و گوشتی مصرف می‌شد و در تابستان بسیار کمتر از گوشت و غذاهایی به صورت رقیق و خنک کننده استفاده می‌کردند. همچنین برای خوردن آب در آن سرکه می‌ریختند که ضدعفونی کننده بود ولی امروزه از کلر استفاده می‌کنند. یا سعی می‌کردند از آب چشمه - نه چاه که آب راکد است- بنوشند.

دکتر حاج طالبی: طبیعت که بدن انسان هم جزئی از آن است بایستی در طبع گرم برای نگهداری حرارت غریزی و یک رطوبت مختصر در جهت نگه داشتن آن رطوبت غریزی اصلی که منشأ آن از نطفهٔ انسان است و به ما می‌رسد حفظ شود. اگر همه چیز بر اساس این تعادلی پیش رود به این معنا که حیات بر اساس یک گرما و رطوبت نسبی باشد تمام چیزهایی که در زندگی ما وجود دارد اعم از تغذیه و غیره باید طوری تنظیم شوند که این گرما و رطوبت مختصر در بدن ما احاطه داشته باشد.

در غذاهایی که ما استفاده می‌کنیم بدلیل طبعی که امروزه به عنوان طبع عارضی بر مردم ما و همینطور مردم جهان غالب شده است، بدلیل اینکه از نظر مغزی و روانی و هم جسمی و جنسی سردی آن‌ها افزایش پیدا کرده است باید بتوانیم این گرما و رطوبت‌شان را افزایش بدهیم. در فصل سرما و زمستان مقدار انرژی و گرمایی که به افراد قرار است برسد بیشتر است و همچنین در شهرهای سرد بیشتر است. در واقع ما براساس مزاج افراد، شهر و اقلیمی که در آن زندگی می‌کنند، فصلی که در آن هستند، دختر و پسر بودنشان و سنین مختلف آن گرم و رطوبت نسبی را در بدنشان حفظ می‌کنیم و چون اکثرا دارای طبع سرد هستند تغذیه‌های پیشنهادی ما گرم است.

•    چه راهکارهایی برای حفظ الگوی تغذیهٔ ایرانی-اسلامی وجود دارد؟

دکتر حاج طالبی: راهکاری که بنده پیشنهاد می‌دهم که در این زمینه گام برداریم این است که هر کس به سهم خود، پدربزرگان و مادر بزرگان در حیطه زندگی و تجربیات خودشان، من به عنوان یک پزشک در همایش‌ها، شما به عنوان یک خبرنگار با کتب و نشریات و مجلاتی که با آن‌ها در ارتباط هستید و رسانه‌ها هم هرکدام در جایگاه خودشان بخصوص تلویزیون این آگاه سازی را انجام دهند، مهم‌ترین آن‌ها تلویزیون است. ما با تلویزیون می‌توانیم در پر بیننده‌ترین ساعات نکته‌هایی را که حکما گفته‌اند، ائمه اطهار و پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که در زندگی‌مان بخصوص تغذیه‌مان رعایت کنیم آن‌ها را به تدریج به افکار مردم بخصوص نسلی که در حال رسیدن به بلوغ هستند و تعیین کنندهٔ سرنوشت کشور هستند انتقال دهیم، وقتی ما این اسلوب را رعایت کنیم مطمئنا بهتر می‌توانیم به فرزندانمان آموزش دهیم و آن‌ها را بهتر تربیت کنیم. به طور خلاصه اینکه در طب سنتی همه افراد جایگاهی دارند و باید به نوبهٔ خود تلاش کنند که بتوانیم این مطالب را به نسل آینده انتقال دهیم.

•    و سخن آخر ...

دکتر حاج طالبی: به عنوان نکتهٔ پایانی اینکه بنده توصیه می‌کنیم که همواره از انسان‌های فرهیخته و آگاه بیاموزیم و از تفکرات آن‌ها استفاده کنیم، کسانی که یا خطایی ندارند مانند ائمه اطهار و پیامبر اکرم(ص) یا دانشمندانی که اگر خطایی دارند از دیگران صحیح‌تر گفته‌اند مانند ابوعلی سینا، که مطمئن هستیم با وجود داشتن خطاهایی جزء افراد برجسته است یا از حکما و عالمان دینیمان بیاموزیم که زمانی مردمان ما با کمترین امکانات و تغذیه و بودجه بالا‌ترین سنین و طول عمر را داشتند و بتوانیم الگوی خوبی را برای زندگی بهتر داشته باشیم.

گفتگو از ملکه سادات امجد
 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
فتانه
1393/04/05 - 11:51

درود حلیم فتانه ای گفت:

گوشت گاو نخورید وگرنه نمی توانید از خیابان عبور کنید و سرانجام کباب کوبیده می شوید.

گوشت گوسفند بخورید تا هوشیار باشید و دور و بر خیابان نپلکید به جای این کار به خواندن طب سنتی روی آورید.

گوشت بز بخورید تا بتوانید از پله های پل عابر بالا بروید و غر نزنید که چرا پله برقی آن را درست نمی کنند.

گوشت مرغ نخورید وگرنه ناچار می شوید پیش از عبور از خیابان به سر راننده ها، چراغ راهنما یا پلیس راهبر غر بزنید.

گوشت بلدرچین بخورید تا صورت مسئله را پر کنید و به جای عبور از خیابان از روی خیابان پرواز کنید.

گوشت شتر بخورید تا بتوانید جاده خاکی و دست اندازهای خیابان را هم تحمل کنید و به سر شهردار غیر نزنید.

گوشت اسب بخورید تا از این سر خیابان تا آن سر دنیا بتازید و ماشین ها به گرد پایتان هم نرسند.

گوشت ماهی نخورید وگرنه هنگام عبور از خیابان به جوی کنار آن پرت می شوید و باید شنا کنید.

به نظر این حلیم فتانه اگر شهردار و پلیس راهبر از میان قصابان برگزیده شوند، گرفتاری ترافیک پایتخت برطرف خواهد شد.
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top