تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/04/24 - 21:02
کد خبر: 136016

نارضایتی مردم از دانشجویان و مطالبه نکردن مسائل اصلی کشور

خبرنامه دانشجویان ایران: برنامه این هفته ثریا با موضوع جنبش دانشجویی و با حضور فعالان دانشجویی به روی آنتن رفت.

به گزارش فارس، برنامه این هفته ثریا با موضوع جنبش دانشجویی و با حضور فعالان دانشجویی از جمله آقای صادق شهبازی و امیر جلیلی نژاد دبیران اسبق جنبش عدالتخواه، داریوش چیوایی عضو بسیج دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، محمد حسین عظیمی مسئول بسیج دانشگاه شیراز، مرتضی کیا مسئول اسبق بسیج دانشگاه تهران و احسان ایرانمنش مسئول مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه شریف آغاز شد و به نمونه هایی در زمینه فعالیت‌های جنبش دانشجویی و همچنین به نقد و بررسی فعالیت‌هایی این تشکل ها پرداخت.

محسن مقصودی مجری این برنامه در آغاز تاکید کرد از آنجایی که معمولا جنبش دانشجویی از جریانهای به شدت منتقد کشور است ما تصمیم گرفته ایم در این برنامه به خود جنبش دانشجویی را زیر ذره بین قرار دهیم و با حضور چهره ها و فعالان قدیمی این تشکیلات به نقد و بررسی آن بپردازیم.

بی عدالتی در نظام سلامت باید درد دانشجویان باشد

داریوش چیوایی در ابتدای برنامه در رابطه با کارکرد جنبش دانشجویی، گفت: جریان دانشجویی از این نظر ضرورت دارد که باعث پیشرفت و توسعه کشور می‌شود و این امر به دلیل ویژگی آرمان‌گرایی و عدم وابستگی این جریان به احزاب است، همانطور که آقا فرمودند آرمانگرایی و مصلحت اندیشی دانشجویان می‌تواند باعث پیشرفت باشد.

وی  در خصوص فعالیت های دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در حوزه نظام سلامت و فعالیت هایی که تاکنون صورت گرفته است، گفت: حوزه سلامت بخاطر ارتباطی که با مردم جامعه دارد بسیار  گسترده است؛ بنده  بخاطر دارم که در بیمارستان شخصی آمده بود و پزشکان به او گفتند شما یک ماه است سرطان داشتید ولی پیگیری نکردید و آن شخص گفت بخاطر مخارج درمان نمی‌توانستم پیگیر باشم؛ این ها درد است.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: ماحصل آرمان‌گرایی و عدم وابستگی به احزاب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی این شد که این دانشجویان احساس کردند باید کار سازمان یافته ای انجام دهند تا این مسائل را پیگیری کنند.

وی در ادامه افزود: اولین قدم این بود که  مرکز مطالعات پژوهش های سیاست گذاری در نظام سلامت را در دانشگاه تهران بدون حمایت مسئولین پایه گذاری کردیم و همچنین سیر مطالعاتی را در شناخت ابعاد مدیریت نظام پزشکی برگزار کردیم که چگونه خدمات پزشکی و هزینه های درمان بیمار تامین شود، نه صرفا مسائل تخصصی پزشکی و نهایتا به کار فرهنگ سازی در این حوزه پرداختیم که چگونه پزشکان آینده به فکر جیب و پول مردم باشند.

چیوایی در رابطه با مشکلات اصلی که در کار با آن مواجه بوده‌اند، گفت: عدم اجرای قانونی مانند قانون پنجم توسعه یکی از مشکلات اصلی است که این قانون اجرایی نشده و بحث مهمی مثل بحث "تفکیک پزشکان یا وجود یک نفر در بخش خصوصی و دولتی"  پیاده سازی نشده است و مسئولین هم  پاسخی به آن ندادند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همیشه مقاوت در برابر تغییر وجود دارد و در برابر فعالیت‌های ما جریان های ذینفعی بوده اند که مقابل جریان دانشجویی مقاومت می‌کردند.

برای بیدار کردن مسئولین دست به کارتن خوابی با محرومین زدیم

امیر جلیلی نژاد در رابطه باکارهای تحلیلی که هنگام تهیه بیانیه‌ای انجام می‌دادند اظهار داشت: ما برای تهیه یک بیانیه محکم و مستدل از مجموعه کتاب‌های الحیاه و فرمایشات رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) استفاده می‌کردیم.

وی افزود: در فضای سیاسی وقت به حرکت‌های جنبش دانشجویی بعنوان یک فعالیت های سیاسی نگاه می‌کردند و این نگاه تا جایی ادامه پیدا کرد که مجبور شدیم برنامه هایی برای هشیارتر کردن دانشجویان انجام دادیم، مانند برنامه ختمی که برای مفاسد اقتصادی در دانشگاه تهران برگزار کردیم.

دبیر اسبق جنبش دانشجویی با اشاره به یک خاطره تاثیر گذار دیگر افزود: زمستان 83 زمستان سردی بود و تعداد افراد زیادی از کارتن خواب‌ها فوت کردند و همین امر سبب شد که دوستان ما پیگیر شدند که مسئولینی که وظیفه رسیدگی به این نابسامانی را برعهده دارند چه کسانی هستند.

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه افزود: بعد از اینکه نهادهای مسئول شناسایی شدند، مجموعه ای از دانشجویان دانشگاه های تهران در مقابل نهاد های مسئول با یک کارتن و پتو حاضر شدند و مسئولین مجبور شدند نیمه های شب در میان آنها بیایند و پاسخگو باشند.

محسن مقصودی، مجری برنامه در تکمیل سخنان جلیل نژاد افزود: یکی از ویژگی های کار شما در قضیه کارتن خوابی این بود که کار کاملا غیر سیاسی بود چرا که بچه‌های شما هرشب مقابل نهادهایی مثل شهرداری و مجلس اصولگرا و دولت اصلاحات بودند و این نشان داد که کار شما سیاسی نبود و به برکت این اقدامات شما شهرداری گرم‌خانه ها را احداث کرد.

در این بخش مستند کارتن خواب‌ها نمایش داده شد و فعالیت هایی که دانشجویان برای پیگیری این موضوع انجام داده بودند به تصویر کشیده شد.

جنبش دانشجویی مسائل زندگی عادی مردم را نمی بیند

محمد صادق شهبازی در خصوص آرایش کنونی تشکل ها و مقابله آن با جنگ اقتصادی و شرایط اقتصادی و فرهنگی که در آن هستیم، اظهار داشت: جنبش دانشجویی علی‌رغم تمامی اقدامات موثری که انجام داده است با واقعیت زندگی مردم گره نخورده است؛ با توجه به اینکه کشور ما دشمن خارجی دارد اما تمامی مشکلات ما مسئله تحریم نیست مسئله اصلی بیماری در اقتصاد است و تشکل ها باید این مسائل را فهم کنند و بر اساس آرمانهای جمهوری اسلامی از جمله عدالت، جمهوریت، آزادی و غیره نقش آفرینی کنند.

این فعال دانشجویی افزود: ضعف تشکل‌ها به دو دلیل است، یکی برمی‌گردد به عدم شناخت مسائل زندگی مردم و دیگری عدم شناخت آرمانهای انقلاب است.

وی تصریح کرد: استکبار ستیزی لوازم مخصوص خود را دارد و لوازمش این است که مثلا در حوزه اقتصاد، اقتصاد کشور را تقویت کنیم و در این حوزه به قدرت برسیم؛ سلطه نظام سلطه، مانند استعمار دلار، ان پی تی و مسائل دیگر را باید شناخت و کشور را در آنها تقویت کرد.

شهبازی اظهار کرد: ناکارآمدی های داخلی کشور جدا از اقدامات نظام سلطه است مثل سازوکارهای بانک که عامل اصلی تورم است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: چرا رسانه های ما به مسائل سیاسی ضریب می‌دهند؟ و به مسائلی از جمله قضیه کارخانه ماشین سازی زابل و برنامه خط قرمزهسته ای که امروز برگزار شد، بهایی نمی‌دهند و به ابعاد علمی آن نمی‌پردازند.

در شیراز 14 بیمارستان در بالا شهر و 2 بیمارستان در پایین شهر داریم

محمد حسین عظیمی درباره سطح تاثیر گذاری دانشجو گفت: دانشجویان باید سطح اثر کاری را که انجام می‌دهند تنها در حوزه دانشگاه ندانند بلکه باید تاثیر آن را در سطح جهان بدانند.

وی در رابطه با همین اثرگذاری با برد بالا، گفت: سال 80 برای حمایت از مرد مظلوم بحرین در سواحل خلیج فارس تحصن داشتیم و بعد از مدتی یکی از مسئولین بحرین آمد و گفت که چقدر به مردم بحرین روحیه داده‌اید و مردم بحرین ستاد استقبال از این جریان را تشکیل دادند.

مسئول بسیج دانشگاه شیراز اظهار داشت: در شیراز 16 بیمارستان ساخته شده است که حدود 14 تا از این بیمارستان ها در بالاشهر است و فقط دو تا در پایین شهر است و همچنین تمام جاذبه های شهری در بالا شهر است؛ از مسئولین میپرسیم که چرا شرایط اینگونه است؟ پاسخ می‌دهند این درست نیست که مالیات را از بالا شهر بگیریم و خرج پایین شهر کنیم که پای منقل هایشان دود کنند!

وی درپایان خاطرنشان کرد: این فضایی که بوجود آمده است کاملا با آرمان های انقلاب اسلامی متضاد است.

گزارش از اطلاعات مردم جامعه در رابطه با شناخت تشکل های دانشجویی نمایش داده شد که مردم بسیار شناخت ضعیفی نسبت به تشکل های داشنجویی دارند

بانک ها با تخریب باغات به برج سازی ورود کرده اند

مرتضی کیا با اشاره به جمله ای از شهید بهشتی " بالا بروید یا پائین بیائید ، اصلاً قرآن را بر سر جامعه پهن کنید ، مادام که در آن جامعه در یک سو گرسنه ی بیچاره ی از سرما لرزان وجود دارد و از سوی دیگر متنعّمان برخوردار از همه چیز ، این جامعه لَجَن است . تمام چهره اش را هم که با قرآن بپوشانید باز لَجَن است . " گفت: ما که دانشجوی دانشجو دانشگاه سراسری هستیم با پول مردم در حال درس خواندن هستیم و نباید صرفا به فکر آینده خودمان باشیم و به مشاغل آینده فکر کنیم؛ در همین راستا یکی از وظایف جنبش دانشجویی که متاسفانه مغفول واقع شده است مسئله عدالت و آزادی در جمهوری اسلامی است.

مسئول بسیج اسبق دانشگاه تهران در رابطه چگونگی آغاز مباحث زمین خواری و نتیجه های آن، گفت: یکی از کارهایی که در جنبش دانشجویی پیگیری شد، مسئله زمین خواری است.

وی  با اشاره به برخی آمارها از سمت مسئولین در رابطه با تخلفات زمین خواری اظهار داشت: این آمارهای رسمی نشان می‌دهد زمین خواری مقوله بسیار مهمی است و ابعاد آن بسیار گسترده است.

کیا با بیان اینکه بصورت خاص سه مورد  پرونده زمین خواری در جنبش دانشجویی پیگیری شده است، به شرح یکی از آنها پرداخت و گفت: این پروژه به نام باغ معنوی، زمینی است دارای وسعت 20هزار متر،  در ارتفاع 1800 متری در ضلع جنوبی پارک جمشیدیه که کاربری آن باغ بود اما یکی از بانک های کشور مجوز تغییر کاربری این باغ به برج را گرفته بود.

وی افزود در این پرونده چند جرم هم اتفاق افتاده بود که عبارتند از: اقدام به خشک کردن این باغ و تغیر کاربری از باغ به مسکونی و غیره.

وی اظهار داشت: تشکل های دانشجویی نامه های متعددی را به نهادهای مربوطه زدند تا نهایت در دی ماه 1392 کار متوقف شد و  کار نتیجه داد.

کیا در پایان خاطر نشان کرد: مسئله بزرگتر ما این است که چرا بانک به برج سازی ورود کرده است؟

تاثیر گذاری یعنی اینکه شما فضا سازی می‌کنید و در جامعه گفتمان شکل می‌دهید

احسان ایرانمنش: از پنج سال پیش تعدادی دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف دور هم جمع شدند و دغدغه مسائل اقتصادی کشور را داشتند و دغدغه های مختلف را با هم درمیان می‌گذاشتند تا یک دغدغه واحد پیدا کنند و نهایتا در همین راستا شروع به کار کردند.

مسئول مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه شریف در رابطه با فعالیت هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی انجام داده‌اند، گفت: از سال 89 که واژه اقتصاد مقاومتی مطرح شد ما ابتدابه مفهوم شناسی این واژه در سطح دانشگاه پرداختیم.

وی درپایان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان گفت: رهبر انقلاب میفرمایند تاثیرگذاری به این نیست که فورا صدای شما به گوش مسئولین برسد، تاثیر گذاری یعنی اینکه شما فضا سازی می‌کنید و در جامعه گفتمان شکل می‌دهید.

سوال پیامکی برنامه به شرح زیر بود:

آیا تشکل های دانشجویی مسائل اصلی کشور و مردم را پیگیری و مطالبه می‌کنند؟

1_بله    2_خیر     3_نمیدانم

که حدود 49 درصد به گزینه خیر 21 درصد به گزینه نمی دانم و 30 درصد به گزینه آری رای دادند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top