تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/04/30 - 14:37
کد خبر: 136536

گزارش عملکرد معاونت فرهنگی وزارت علوم از سوی ضیاء هاشمی تشریح شد؛

برای ایجاد تشکل‌های جدید برنامه داریم

برای ایجاد تشکل‌های جدید برنامه داریم

معاون وزیر علوم گفت: ما با قانون‌شکنی مخالفیم و معتقدیم عمل به قانون باعث ایجاد نشاط و آرامش در دانشگاه‌ها می‌شود و بر همین اساس محور تلاش‌های خود را در چند ماهه اخیر در دانشگاه‌ها در حوزه تقویت و توسعه قانونمندی قرار داده‌ایم و اعتقاد به رویکرد کنترلی نداریم.

خبرنامه دانشجویان ایران: سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست‌خبری با موضوع عملکرد 9 ماهه این معاونت در دولت جدید، ضمن محکوم کردم کشتار مردم غزه، گفت: متاسفیم در دنیای مدرن و قرن بیست و یکم دنیای متمدن با سکوت جنایت آلود خود شاهد این تصاویر هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وی با اشاره به اینکه حوادث امروز غزه نقطه تاریک و ننگ و مورد شرم‌ساری همه روشنفکران و آزاداندیشان عالم است، یادآور شد: دانشگاهیان ایران و معاونت فرهنگی وزارت علوم به عنوان بخشی از جامعه دانشگاهی حوادث اخیر غزه را محکوم می‌کنند و از سایر کشورهای اسلامی انتظار داریم نسبت به این مسئله بی‌تفاوت نباشند.

هاشمی با اشاره به عملکرد 9 ماهه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، اضافه کرد: سال تحصیلی 92 - 93 یکی از آرام‌ترین فضاهای دانشگاهی بود و در ترم تحصیلی گذشته سیاست وزارت علوم مبنی بر ایجاد فضای آرام و با نشاط در دانشگاه‌ها حاکم بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: ما با قانون‌شکنی مخالفیم و معتقدیم عمل به قانون باعث ایجاد نشاط و آرامش در دانشگاه‌ها می‌شود و بر همین اساس محور تلاش‌های خود را در چند ماهه اخیر در دانشگاه‌ها در حوزه تقویت و توسعه قانونمندی قرار داده‌ایم و در این مسیر دانشگاهیان را به عنوان بهترین مروجان قانون می‌دانیم و اعتقاد به رویکرد کنترلی نداریم، بلکه معتقدیم با همکاری، مشارکت و هم‌فکری دانشگاهیان می‌توانیم فعالیت مناسبی را در دانشگاه‌ها شاهد باشیم.

وی به برخی از اقدامات صورت گرفته در چند ماه اخیر در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، اشاره کرد و گفت: برگزاری 2 نشست مشترک با معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور به منظور تشریح و توزیع سیاست وزارت علوم و تهیه و تدوین و ابلاغ بخشنامه‌هایی برای فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها در زمینه تشکل‌ها، انجمن‌های علمی، کانون‌های علمی از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است.

هاشمی با بیان اینکه هدف معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در برگزاری برنامه‌ها، مشارکت فعال دانشجویان و اساتید در بخش‌های مختلف بوده است، گفت: جشنواره حرکت، همایش دبیران کانون‌های قدرت و عزت بوده که تلاش داریم با بسترسازی مناسب زمینه فعالیت مضاعف آن را فراهم کنیم. برگزاری نمایشگاه قرآن در بخش دانشجویی با همکاری وزارت علوم و سایر بخش‌های دانشجویی باعث شد در زمینه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها شاهد جهش چشمگیری باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: برگزاری همایش مدیران مسئول نشریه‌های دانشجویی در مشهد نیز که برگزار شد از دیگر اقداماتی بود که در ماه‌های اخیر به وقوع پیوست.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت علوم در مقوله فعالیت تشکل‌های دانشجویی، تصریح کرد: مبنای ما در زمینه فعالیت تشکل‌های دانشجویی اجرای قانون است و معتقدیم بر این اساس دانشجویان و اساتید حق دارند تشکل‌های مورد علاقه خود را ایجاد کنند. در حال حاضر چندین اتحادیه بزرگ دانشجویی داریم که از فعالیت آنها حمایت می‌کنیم و اگر درخواستی داشتند تلاش کرده‌ایم که آنها را برطرف سازیم، اما معتقدیم تشکل‌های دانشجویی باید به سمت توازن حرکت کنند و همه دانشجویان احساس کنند نماینده‌ای در تشکل‌ها دارند و هدف ما در این زمینه ایجاد تعادل و توازن در مسیر قانون و بر اساس ضوابط موجود است.

هاشمی افزود: معتقدیم همه دانشجویان در چارچوب قانون حق دارند تشکل داشته باشند و فعالیت دانشجویان بر مبنای قانون و چارچوب مدون و به صورت شناسنامه‌دار حواشی ایجاد شده در مباحث فرهنگی را از بین می‌برد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در همین راستا با نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های کشور، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت همکاری‌هایی را داریم و فعالیت‌هایی را برای ایجاد تشکل‌های جدید با اعمال نظارت‌های قانونی و در راستای قانون انجام داده‌ایم و البته نگاه خود را بر مبنای همدلی و اعتماد قرار داده‌ایم.

هاشمی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، گفت: در طی سال‌های گذشته و با وجود تاکیدات مکرر رهبر انقلاب این امر در دانشگاه‌ها تحقق نیافت و طبق بررسی‌های صورت گرفته یکی از موانع عدم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی آئین‌نامه اجرایی کرسی‌های آزاداندیشی بود که با همکاری نهاد مقام معظم رهبری، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها کمیته‌ای را تشکیل دادیم که در حال حاضر مشغول بازنگری در این آئین‌نامه هستیم و آن را پس از تدوین به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم.

وی گفت: آئین‌نامه قبلی ضعیف بود که رویکرد غلطی نسبت به کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها داشت و به شکلی سو گرفته از نگاه سیاسی خاصی بود، به طوری که براساس آن فهرستی از سخنرانان به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شد و فقط بخشی از طرفداران نظام در آن فهرست وجود داشت. معتقدیم نگاه سیاسی به فعالیت‌های فرهنگی آفتی برای فعالیت‌های فرهنگی است. لذا به دنبال اصلاح این رویه بودیم که طبق آن همه افرادی که براساس نظر هیئت نظارت بر فعالیت دانشگاه‌ها نظیر اعضای هیئت‌علمی و شخصیت‌های علمی و فرهنگی و اشخاصی که قانون منعی برای حضور آنها در دانشگاه‌ها ندارند می‌توانند براساس آئین‌نامه جدید در این کرسی‌های آزاداندیشی شرکت کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: فرآیند نظارت، برنامه‌ریزی و تثبیت برنامه‌های کرسی‌های آزاداندیشی بر عهده مجموعه فرهنگی است و امیدواریم با این رویکرد زمینه‌ساز رشد فعالیت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها باشیم.

وی با اشاره به فعالیت کمیته‌های مختلفی در وزارت علوم مبنی بر بررسی نقاط ضعف و قوت برنامه‌های مختلف این وزارتخانه، یادآور شد: در این چارچوب فعالیت‌هایی که معطوف به علایق دینی، انقلابی و مورد علاقه دانشجویان است نسبت به مسائلی مانند دفاع مقدس، مورد توجه معاونت فرهنگی وزارت علوم است و ما با همکاری‌هایی که با بسیج دانشجویی و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس داشته‌ایم به برپایی اردوهای راهیان‌نور اقدام کرده‌ایم و معتقدیم هر دانشجو حداقل یک بار به زیارت شهدای ایران نائل شود.

هاشمی به همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بنیاد امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: هدف از فعالیت‌های صورت گرفت در این چارچوب تقویت سیره رضوی است که این برنامه‌ها در 9 دانشگاه برگزار شده و امیدواریم بتوانیم در طی ماه‌ها و سال‌های آینده تعداد بیشتری از دانشجویان را در این فعالیت داشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اجباری بودن حضور دانشجویان در اردوهای راهیان‌نور، گفت: حضور در اردوهای راهیان‌نور برای دانشجویان هرگز اجباری نبوده و در هیچ دوره‌ای چنین رویکردی وجود نداشته و در آینده نیز چنین رویکردی در این مقوله وجود نخواهد داشت. حضور دانشجویان در اردوی راهیان‌نور براساس علاقمندی آنهاست و این علاقه در بین دانشجویان بسیار گسترده است تا جایی که با وجود اینکه دستگاه‌های مختلفی در زمینه برگزاری این اردو حمایت می‌کنند ظرفیت موجود برای علایق دانشجویان در این زمینه پاسخگو نیست.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تعداد نشریات دانشجویی و تشکل‌های فعال که در سطح دانشگاه‌ها به فعالیت می‌پردازند، گفت: نشریاتی که مجوز می‌گیرند با نشریاتی که فعالیت دارند آمار متفاوتی دارند، زیرا تشکل‌هایی که درخواست مجوز برای نشریه دادند پس از مدتی اقدام به فعال کردن نشریه خود می‌کنند. در حال حاضر براساس برخی آمار 3 هزار و 500 نشریه مجوزدار دانشجویی در کشور فعالیت می‌کنند که طبق برآورد ما حدود 2 هزار نشریه از بین آنها فعال هستند.

وی افزود: در ماه‌های اخیر نشریات دانشجویی مختلفی مجوز فعالیت گرفتند که ما آماری از آنها نداریم و در تلاشیم میزان حمایت‌های مادی و معنوی خود را در حوزه چارچوب و ضوابط قانونی بیشتر کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خصوص آمار تشکل‌های فعال در دانشگاه‌ها، گفت: در حال حاضر بیش از 100 دانشگاه در کشور وجود دارد که مجوز تشکل‌ها را برای فعالیت در فضای دانشگاه صادر می‌کند. آمار رسمی و قطعی که قابل انتشار در این زمینه باشد زمانی محقق می‌شود که این آمارها از سطح دانشگاه‌ها به ما اعلام شود.

هاشمی گفت: طی ماه‌های گذشته تشکل‌های جدیدی تشکیل شدند که تشکل‌های جدیدی با رویکردهای مختلفی ایجاد شدند که گاها بر گرفته از جریانات فکری مختلف هستند. ایجاد تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها امروز از سال گذشته بیشتر است، اما عدد قطعی آنها را نمی‌توانیم در حال حاضر بگوییم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نحوه مجوز گرفتن تشکل‌های دانشجویی و سیاست وزارت علوم در این مقوله، گفت: سیاست ما و روال قانونی به این شکل است که تشکل‌ها در سطح دانشگاه درخواست مجوز می‌کنند و اساسنامه خود را تحویل هیئت 3 نفره دانشگاه می‌دهند و پس از تایید اساسنامه در این هیئت امکان فعالیت خواهند داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: این تشکل‌ها می‌توانند با یکی از اتحادیه‌های دانشجویی ادامه فعالیت دهند و طبق قانون تشکلی که در 20 دانشگاه فعالیت داشته باشد و از دفاتر فعالی برخوردار باشد، می‌تواند درخواست اتحادیه دانشجویی دهد و تقاضای اتحادیه جدید دانشجویی داشته باشد.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نحوه فعالیت دفتر تحکیم وحدت، گفت: تغییر و تحولاتی در دفتر تحکیم وحدت ایجاد شد و اختلافاتی در بین اعضای آن پدید آمد و برخی از تشکل‌ها و دفاتر آن در دانشگاه‌های مختلف به دلایلی تعطیل شدند. مسیری که ما در زمینه تشکل‌ها در پیش می‌گیریم بر خلاف برخی از ادعاها به‌گونه‌ای است که ما به دنبال تشکل‌های دولت‌ ساخته نیستیم. معتقدیم تشکل‌های دانشجویی باید مستقل از جریانات بیرون باشند، اما اینکه بخواهند تابع تشکیلات خارجی باشند دیگر نمی‌توانند تشکل دانشجویی محسوب شوند.

وی گفت: ما با تشکل‌های ساختگی مخالفیم و معتقدیم ارزیابی و تشکیل آنها از پایین به بالاست یعنی فعالیت آنها از سطح دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود. اگر اعضای یک تشکل دانشجویی و  دفاتر آن تقویت شود و افزایش یابند می‌توانند در بین خودشان انتخابات برگزار کنند و مسیر جدیدی را پیش بگیرند و ما خواهان تعطیلی هیچ تشکلی نیستیم، زیرا تعطیلی هر تشکلی ضربه به بدنه دانشگاهی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: تغییر و تحولات دفتر تحکیم وحدت باید در یک حرکت درون‌جوش ادامه یابد. اعضای آن تغییراتی را بر مبنای قانون انجام می‌دهند والا ما از موضع بالا تغییری در هیچ تشکلی ایجاد نمی‌کنیم.

هاشمی با اشاره به جلسه امروز وزیر علوم با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، گفت: عمده اتحادیه‌های دانشجویی منتقد وزارت علوم هستند، اما بخشی اعظمی از دانشگاهیان از حامیان وزارت علوم محسوب می‌شوند و این به این معنی است که تشکل‌هایی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند بخشی از دانشجویان را نمایندگی می‌کنند.

وی گفت: امیدواریم همه این تشکل‌ها و دانشجویان بتوانند نماینده‌ای در بین تشکل‌های دانشجویی داشته باشند، زیرا این رویکرد مانع تندروی و افراط می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خصوص فعالیت خانه فرهنگ در دانشگاه‌ها، گفت: تعداد بسیار کمی از دانشگاه‌های کشور در حال حاضر از خانه فرهنگ برخوردارند. معتقدیم باید اقداماتی را انجام دهیم تا خانه‌های فرهنگ امکان حضور و فعالیت در دانشگاه‌ها را در جای بسیار خوبی از دانشگاه‌ها داشته باشند. البته امسال و سال گذشته با کمبود بودجه‌ قابل توجهی روبرو بودیم که امیدواریم بتوانیم آن را جبران کنیم.

هاشمی در خصوص عدم برگزاری جلسات هیئت نظارت با نشریات دانشجویی، گفت: جلسات هیئت نظارت بر نشریات دانشجویی این‌گونه نیست که جلسات ثابتی با زمان مشخصی داشته باشد و براساس نیازها و ضرورت‌ها جلسات آن برگزار می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نزدیک شدن به پایان ترم و امتحانات پایان ترم و همچنین ماه مبارک باعث شد جلسات آن به تعویق بیفتد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top