تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/05/01 - 11:40
کد خبر: 136778

چرا «هفت سنگ» نمی‌تواند مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد؟

چرا «هفت سنگ» نمی‌تواند مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد؟

اصلی‌ترین دلیل ضعف سریال «هفت سنگ» در فیلمنامه و شخصیت‌پردازی‌های آن است. «هفت سنگ» از سه خانواده با سه پدر و سه مادر که به هیچ وجه شباهتی با والدین ایرانی ندارند و شدیدا تحت تاثیر سریال آمریکایی مذکور هستند، تشکیل شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران:: حسن قنبری// از برنامه‌های دائمی و همه ساله‌ی رسانه ملی برای ماه مبارک رمضان پخش سریال‌های پس از افطار می‌باشد که سال‌هاست ادامه یافته و اغلب خاطره مردم ایران در این بخش از فعالیت‌های رسانه ملی با سریال‌های طنز رضا عطاران گره خورده است. امسال نیز این‌گونه رویه پخش سریال از شبکه‌های سیما ادامه دارد و سه شبکه پر مخاطب کشور در حال پخش سریال‌های خود هستند.

شبکه یک همچون چند سال گذشته در کنداکتور برنامه‌ها و سریال‌های مناسبتی‌اش به سیروس مقدم و سبک فیلمسازی‌اش اعتماد کرده و با سریال «مدینه» در خدمت مخاطبان است. شبکه دوم سیما سریال «فاخته» را برای مخاطبینش در نظر گرفته است و شبکه سوم از میان سریال‌های «هفت سنگ» علیرضا بذرافشان و «شمعدونی‌ها»ی سروش صحت سریال «هفت سنگ» را برای پخش در ماه مبارک رمضان برگزیده است.

در این مطلب به برخی از ویژگی‌ها (ضعف‌های) سریال «هفت سنگ» که هم‌اکنون در حال پخش از شبکه سوم سیما می‌باشد خواهیم پرداخت.

نخستین دلیلی که «هفت سنگ» نمی‌تواند با مخاطبین پرتماشاگرترین شبکه رسانه ملی ارتباط برقرار کند مسئله مناسبتی نبودن و همان بی‌ارتباطی حال و هوای سریال، داستانک‌ها و افرادش با ماه مبارک رمضان است، خب بالاخره سال‌هاست مخاطب ایرانی چه با رضا عطاران و سریال‌هایش و چه با دیگر فیلمسازان انتظار و عادت تماشای قصه‌هایی را دارد که در فضای ماه مبارک می‌گذرند و در پی لمس حس و حالی است که خود در این ایام دارای آن است، اما متاسفانه «هفت سنگ» سریالی است که برای پخش از شبکه سوم سیما در نظر گرفته شده بود اما نه برای پخش در ماه مبارک رمضان و مطابق با حال و هوای آن، که این اشتباه را می‌توان نتیجه انتخاب نادرست مسئولین دانست.

دومین دلیل گره نخوردن المان‌ها و اتفاقات سریال با مولفه‌های ذهن مخاطب، مسئله‌ی بی‌اعتمادی مخاطبین به فیلمساز است. در واقع همان مسئله‌ای که در نخستین روزهای پخش سریال «هفت سنگ» در ماه مبارک رمضان سر و صدای بسیاری به راه انداخت و این اتفاق کپی نعل به نعل دیالوگ‌ها و میزانسن‌های سریال «هفت سنگ» از سریال پر مخاطب شبکه abc یعنی «خانواده مدرن» بود و البته موج عظیمی که برای افشاسازی این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها و نشریات مکتوب به راه افتاد، سبب می‌شود اعتماد مخاطب به فیلمساز از بین برود.

اما لازم است در مورد این موج حرکت اهالی رسانه (دیداری، شنیداری و مکتوب) به نکته‌ای کوچک اشاره کنم؛ اینکه برخی از اهالی سرشناس رسانه و سینما با به اشتراک گذاشتن ویدئوی مربوط به نشریه تایمز در مقایسه دو سریال «هفت سنگ» و «خانواده مدرن» و یادداشت‌های طعنه‌آمیزشان قصد بر افشاسازی داشته‌اند یا تمسخر رسانه ملی و مسئولینش، یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که بر حواشی زرد این اتفاق و گسترده‌تر شدنش دامن می‌زند که به حقیقت اتفاقی اشتباه و به نوعی خودزنی است. به جرأت می‌توان گفت اغلب مردم ایران سریال «خانواده مدرن» را ندیده و نامش را نیز نشنیده بودند و اگر این موج کودکانه افشاگری (به نظر من لج‌بازی) نبود اغلب مخاطبین «هفت سنگ» پی به این عمل فیلمساز نمی‌بردند، اما به هر نحو این بند از یادداشت توجیهی بر عمل خلاف عرف فیلمساز و نویسندگانش نیست و زمانی که مخاطب سر از این اتفاق در می‌آورد و از توهین نویسنده اثر به شعور خود مطلع می‌شود دیگر حتی قسمت‌های کپی نشده سریال هم با او ارتباط بر قرار نمی‌کنند.

سومین مسئله و به نوعی اصلی‌ترین دلیل ضعف سریال «هفت سنگ» در فیلمنامه و شخصیت‌پردازی‌های آن است. «هفت سنگ» از سه خانواده با سه پدر و سه مادر که به هیچ وجه شباهتی با والدین ایرانی ندارند و شدیدا تحت تاثیر سریال آمریکایی مذکور هستند، تشکیل شده است (البته این نظم در سریال آمریکایی مورد نظر قرار نگرفته است و جنسیت افراد متفاوت است).

پدران فیلم معرفی (سابقه و فعالیت) نمی‌شوند، هیچ یک شاغل به معنای واقعی نیستند، بابا نصیر که فقط یک نام و تابلوی قنادی را با فرزندانش به یدک می‌کشد، محسن و روزبه نیز در وضعیتی مجهول (دلال یا تعدیل شده) به سر می‌برند و این مجهول ماندن وضعیت مردان خانواده در مقابل وضع مناسب معیشتی آنها (نوع خانه، اتومبیل، خوراک و پوشاک) قرار می‌گیرد، خب در این صورت بدیهی است که مخاطب نمی‌تواند بین بیکار بودن و ماندن مرد ایرانی در خانه و این رفاه و وضع زندگی دلنشین ارتباطی برقرار کند حال آنکه حداقل سخنی از یارانه‌ها نیز به میان نمی‌آید..

بابا نصیر تنها پدر به ظاهر شاغل اثر نیز از چنان انفعالی در مقایسه با محسن و روزبه برخوردار است که از پرداختن به شخصیت ضعیف و سطحی و فکر نشده آن اجتناب می‌کنیم.

مادران هفت سنگ نیز زنانی عصبانی، پرخاشگر، هیستریک و شکاک هستند، این ویژگی‌ها در هر سه آنها بارز، دائمی و پر تکرار است، همگی آنها فریاد می‌زنند و خشم خود را در مقابل همسر و فرزندان خود بروز می‌دهند، از پرداختن به آرامش و تشویق خانواده به این امر بی‌بهره‌اند، از تخریب شخصیت پدر و فرزندان در مقابل یکدیگر واهمه‌ای ندارند که این ویژگی‌ها در مغایرت با زن و مادر آرام و معصوم ایرانی است و بطور کلی این روند طراحی زندگی‌ها، شخصیت و شغل کاراکترهای هفت سنگ ایرانی نیست و به دل نمی‌نشیند تا مخاطب ایرانی این سریال را همچون «متهم گریخت»، «مثل هیچ کس»، «میوه ممنوعه» و «اغما» بپسندد و پای آن بنشیند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1393/05/02 - 05:02

هر کی خودش از سریال خوشش نمیاد دست به قلم میشه و مینویسه که سریال موفق نبوده دلیلشم چیه چون کپی هستش. آقا مردم دارن این فیلم رو نگاه می کنن نه به خاطر اینکه بعد افطار هستش و مجبورن بلکه اتفاقا دارن دنبال میکنن. یه دونه فیلم طنز هستش که هم خانوادگی هستش هم مناسب چرا گیر دادید به این فیلم. کپی هستش که هستش ما بینندش هستیم و خوشمون هم اومده. گیر الکی ندید. اگه راست می گید خودتون برید یه دونه فیلم بسازید ببینم چی می کنید.
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top