تاریخ انتشار: 30 مرداد 1388 - 00:00:00
کد خبر: 1391

آینده مبهم خیابان ولیعصر در عصر جدید

خیابان 18 کیلومتری ولیعصر که هفتاد و نه سال پیش در دوران پهلوی اول ساخته شد و میدان راه آهن را به منطقه شمیرانات و میدان تجریش متصل کرد، امروز دوران جدیدی از زندگی خود را تجربه می‌کند. ترافیک تهران خاطرات جدیدی را برای طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه رقم می‌زند.

خبرنامه دانشجویان ایران:تغییر و تحولات در خیابان ولی عصر؛ در حالی تبدیل به مهم‌ترین موضوع محاوره‌های روزهای اخیر پایتخت‌نشینان شده است که کسی از نتیجه نهایی آن اطلاعی ندارد. آینده‌ای مبهم در انتظار بزرگترین خیابان خاورمیانه.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازفارس، خیابان 18 کیلومتری ولیعصر که هفتاد و نه سال پیش در دوران پهلوی اول ساخته شد و میدان راه آهن را به منطقه شمیرانات و میدان تجریش متصل کرد، امروز دوران جدیدی از زندگی خود را تجربه می‌کند. ترافیک تهران خاطرات جدیدی را برای طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه رقم می‌زند. خیابانی که با چنارهای بلندش به خیابان خاطره‌های تهران شهرت دارد، چشم انتظار است تا ببیند که مسئولان شهری تهران چه نقشه‌ای برایش کشیده‌اند.

پس از ریزش تونل توحید و مدفون شدن یک کارگر و در پی آن فشار افکار عمومی، اجرای طرح یکطرفه کردن خیابان ولیعصر توانست تا حدودی نگاه‌ها را به سمت خود منحرف کند و از فشارهای وارد شده بر شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران بکاهد. اگرچه اجرای این طرح هم صدای بسیاری از کارشناسان و شهروندان را در آورده اما برای مسئولان شهری بسیار قابل تحمل‌تر از انتقادات وارد شده در خصوص اجرای شتابزده تونل توحید است.

طرح یک طرفه شدن خیابان ولیعصر از خیابان شهید بهشتی تا پل پارک وی در حالی‌که قرار بود در 23 مرداد به اجرا در آید به علت حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مشهد با تأخیر چهار روزه عملیاتی شد. رانندگان تهرانی در صبحگاه روز سه‌شنبه گذشته با استوانه‌ها و بشکه‌های ترافیکی مواجه شدند که از حرکت آنان به سمت جنوب در خیابان ولیعصر جلوگیری می‌کرد. این در حالی بود که در آخرین جلسه شورای شهر تهران طرح یک طرفه کردن خیابان ولیعصر و احداث خط چهار BRT در آن بررسی و مقرر شد که احداث خط چهار BRT در خیابان ولیعصر (عج) تا چهار ماه معلق بماند.

* باز هم اجرای شتابزده پروژه‌‌های شهری
مسئولان شرکت مطالعات جامع حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران مدعی هستند که برای اجرای طرح یکطرفه سازی و ایجاد خط BRT در خیابان ولیعصر (عج) مطالعات جامع و کاملی صورت گرفته ولی آنچه که امروز در خیابان ولیعصر دیده می‌شود گواه چیز دیگری است. جدول‌بندی خیابان‌ها و اخیرا مسدود کردن آنها، جدولبندی و پیاده راه‌سازی پارک وی و تخریب سریع و بی‌ضابطه آنها و همچنین از کار افتادن دو جایگاه عرضه بنزین به هیچ وجه نشان نمی‌دهد که برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی در پس اجرای این پروژه بوده است.

* توپ ترافیک در زمین شهروندان
یکطرفه کردن خیابان ولیعصر باعث اعتراض برخی از شهروندان نیز شده است. از کاسب و مغازه‌دار و کارمند گرفته تا رانندگان تاکسی و اهالی محل هر کدام مشکلات و دلایل خاص خود را دارند. کاسب و مغازه‌دار از اجاره‌بهای مغازه‌هایشان و اوضاع کساد بازار می‌گویند و رانندگان تاکسی از نبود مسیر برگشت ابراز گلایه می‌کنند. اهالی محل نیز از آلودگی صوتی ناشی از بوق زدن خودروها نالانند و ترافیک ناشی از اجرای این طرح را باعث جمع‌شدن دست فروش‌ها و دوره‌گردها در سطح خیابان‌ها می‌دانند. کارمندان کلافه از دیر رسیدن به محل کار خود هستند و زمین و زمان را در این مسئله مقصر می‌دانند.

اما شهردار تهران معتقد است که در ابتدای فعالیت اتوبوس‌های تندرو (BRT) نیز مخالفت‌ها و اعتراضات زیادی صورت می‌گرفت، اما اکنون می‌دانند که اتوبوس‌های تندرو موجب بهبود رضایت مردم و سهولت در حمل و نقل آنها شده است.

شهردار تهران در حالی پای اتوبوس‌های تندرو را وسط می‌کشد که کارشناسان ترافیک معتقدند که تعداد محدودی "اتویوس ‌سوار " در شمال تهران وجود دارند و در کریدورهای پرظرفیتی چون ولیعصر، همت، چمران و شریعتی نه به اندازه کافی مسافر برای اتوبوس هست و نه آنکه اتوبوس‌ها بتوانند به راحتی در این مسیر حرکت کنند.
شهرداری تهران به دنبال این است که با ایجاد محدودیت‌های جدید برای خودروهای سواری، شهروندان را به استفاده از حمل‌ و نقل عمومی ترغیب کند اما باید پیش از اجرای هر طرحی زمینه‌های لازم برای آن فراهم شود. چگونه ممکن است که به مردم بگوییم که خودروی خود را متوقف کنید و برای تردد در خیابان ولیعصر از اتوبوس استفاده کنید در حالیکه نه تنها فضای پارک خودرو به میزان کافی وجود ندارد بلکه با یک طرفه کردن خیابان فضاهایی که در گذشته تحت پوشش طرح پارکبان بود نیز از بین رفته است. از طرفی فرض کنیم تمام مردمی که از این مسیرها تردد می‌کنند خودروهای شخصی خود را منزل بگذارند و بخواهند با حمل و نقل عمومی تردد کنند، این سوال مطرح است که آیا سیستم‌های حمل و نقل عمومی شهرداری تهران در این مسیرها پاسخگوست؟

* طرح یکطرفه شدن ولیعصر سالها پیش مطرح و رد شد
اسفندیار صدیقی، معاون اسبق مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشکل اصلی در ساماندهی ترافیک پایتخت عملکرد سلیقه‌ای مسئولان می‌داند.

به گفته وی اگر بخواهیم سلیقه‌ای به حل مشکل ترافیک تهران بپردازیم یک بار دور برگردان می‌زنیم، یک بار به دنبال هوشمند کردن چراغ‌ها می‌رویم، بار دیگر دنبال توسعه بزرگراهی هستیم و بعد هم می‌گوییم باید حمل و نقل عمومی گسترش یابد.

صدیقی درباره یک‌طرفه شدن خیابان ولیعصر می‌گوید: این طرح سال‌ها پیش چندین بار در سازمان ترافیک آمد اما مخالفت کردیم چرا که می‌دانستیم محدوده پل پارک وی، بزرگراه حقانی حد فاصل ونک تا آفریقا و خیابان آفریقا به تنهایی کشش خودروهای این مسیر را ندارد. اما مشخص نیست آقایان عواقب یک طرفه شدن این خیابان را دیدند یا خیر؟

وی با بیان اینکه شهرداری تهران تنها به سیستم حمل و نقل اتوبوسی نگاه می‌کند، می‌افزاید: وقتی که می‌گویند باید 75 درصد سفرها با حمل و نقل عمومی انجام شود چرا به میزان سهم مترو برای آن خرج نمی‌کنیم و به جای آن به دنبال احداث زیر گذر و رو گذرهای مختلف هستیم. با یک رویه غلط به دنبال ایجاد بزرگراه‌ها هستیم در صورتی که نقش بزرگراه‌ها را درک نکرده‌ایم؛ چرا که بزرگراه‌ها مانند یک آهنربا جاذب مردم برای استفاده از خودروهای شخصی هستند. همانطوری که دیدیم تنها 2 ماه طول کشید تا ترافیک بزرگراه حکیم با همت یکی شد.

*آیا ولیعصر یکطرفه می‌ماند؟
همانطور که شواهد و قرائن نشان می‌دهد برای اجرای طرح یک‌طرفه کردن خیابان ولیعصر کار کارشناسی وسیعی صورت نگرفته و شیوه اجرای آن را می‌توان شیوه منسوخ آزمون و خطا دانست.

نابر این باید منتظر گذر زمان بود تا ببینیم که این طرح با موفقیت همراه است یا شکست می‌خورد.

شعبانی، کارشناس مسائل حمل و نقل ترافیک با تایید این نکته می‌افزاید: متأسفانه در کشور ما، همه طرح‌ها حالت آزمون و خطا را پیدا کرده و مفید بودن یا نبودن این طرح برای مردم تهران در آینده روشن خواهد شد. چرا که در آغاز اجرای طرح عده‌ای معترض هستند و نگران خواهند بود. همان گونه که به یاد داریم، ماجرای اتوبوس‌های BRT، نیز در آغاز برای برخی از شهروندان مشکل ایجاد کرده بود و باعث نارضایتی شماری از آنان شده بود، اما با گذشت زمان، همان افراد، این سیستم حمل و نقل را رضایتبخش می‌‌دانند؛ البته نه از لحاظ کیفیت بلکه از لحاظ آماری و مصرف، نگاهی مثبت و رضایتمندانه به اتوبوس‌های این خط دارند.

وی معتقد است که باید در زمینه یکطرفه کردن خیابان ولیعصر اطلاع‌رسانی دقیق و خوبی از راه‌های جایگزین برگشت صورت گیرد تا مانند بستن بزرگراه نواب از میدان جمهوری، مردم دچار سردرگمی نشوند.

شعبانی در ادامه با انتقاد از نامتناسب بودن معابر و تعداد وسایل نقلیه گفت: با توجه به ناهمخوانی تعداد وسایل نقلیه و معابر تهران، ‌هر طرحی که در تهران به مرحله اجرا برسد، نتیجه و تأثیر مطلوب ما را نخواهد داشت. اما با توجه به اتومبیل‌های عبوری و بررسی همه جوانب، پیش‌بینی‌های لازم برای چنین طرحی در نظر گرفته شده است.

*مردم شرایط جدید را بپذیرند
بسیاری از سازمان‌ها، مراکز آموزشی، تفریحی و درمانی مهم در خیابان ولیعصر واقع شده‌اند و این موضوع موجب می‌شود که مردم راه سختی را برای عادت کردن به شرایط جدید پیش رو داشته باشند. با تمام این اوصاف مردم مجبورند که خود را با شرایط جدید وفق دهند و آن را تحمل کنند. مردم تحمل خواهند کرد اما امیدواریم که مسئولان شهری حداقل توجیه‌های قابل قبولی را برای این تصمیم‌گیری‌های آنی خود داشته باشند.

با آغاز فصل مدرسه و شروع به فعالیت مراکز آموزشی حجم سفرهای درون‌شهری افزایش خواهد یافت و نتیجه این تصمیم‌گیری‌ها در پر رفت‌وآمد ترین شریان شهر تهران بیش از پیش برای مسئولان روشن خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top