تاریخ انتشار: 30 مرداد 1388 - 00:00:00
کد خبر: 1394

مشروح حرف های ضرغامی در شبکه دو

سید عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو حضور پیدا کرد و در رابطه با تمهیدات رسانه ملی برای ماه رمضان صحبت کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران:رئیس سازمان صدا و سیما گفت: کل بضاعت سینمای ایران ماکزیمم 100 فیلم است که البته به به دلیل محدودیت‌ها، ملاحظات ملی و مسائل قومی و مذهبی ما نمی توانیم همه 100 فیلم را در رسانه ملی نشان دهیم.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازفارس، سید عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو حضور پیدا کرد و در رابطه با تمهیدات رسانه ملی برای ماه رمضان صحبت کرد.

مشروح گفت‌وگوی وی در زیر آورده شده است:
** در ماه رمضان، هیچ منعی برای پخش آثار هنرمند خاصی وجود ندارد
سید عزت‌الله ضرغامی در خصوص ویژه شدن برنامه‌های تلویزیونی در ماه رمضان گفت: شرایط این ماه شرایط ویژه‌ای است. در این ماه باید جشن گرفته شود و آشتی با پروردگار صورت بگیرد. از این رو کلیه برنامه‌های رسانه ملی در جهت بهره‌برداری از این ماه است.

وی در ادامه با بیان این که در تمام ساختارها به برنامه فاخر توجه ویژه داریم، افزود: در ماه رمضان امسال قرآن به صورت قرائت، ترتیل، تجوید، آموزش و جمع‌خوانی در تمام شبکه‌ها پخش می‌شود همچنین همانند سال گذشته که قرآن به صورت جمع‌خوانی در قم به تصویر کشیده می‌شد، امسال در شهر مشهد این کار انجام می‌شود و هر روز یک جزء بعد از اذان صبح به صورت جمع‌خوانی روی آنتن می‌رود همچنین این جمع‌خوانی در شبکه 3، شهر قم را نیز پوشش می‌دهد.

ضرغامی ادامه داد: امسال هم با حضور آقایان مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و جوادی آملی برنامه‌های 5 و 6 دقیقه‌ای ضبط شده از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود.

وی در خصوص حضور هنرمندان و خوانندگان در برنامه‌های مختلف ماه رمضان بیان داشت: سعی ما بر این است که از همه ادعیه‌ای که در این ماه تاکید شده، استفاده کنیم و در این راه از همه هنرمندان استفاده می‌شود و تهیه‌کنندگان در این امر دست‌شان باز است و هیچ منعی برای خواننده خاصی وجود ندارد؛ همان طور که اذان‌ها، نمازها و ادعیه‌های مختلف روی آنتن می‌رود. البته تاکید من روی محتوای کار است و باید دقت کنیم دعاها چه چیزی می‌گویند و ما چطور باید خودمان را با حرف‌های‌شان تطبیق بدهیم که در این موضوع، صدای خوب هم تاثیرگذار است.

** تأسیس شبکه‌های فیلم، کودک و ورزش در اولویت برنامه‌های سیما
سیدعزت‌الله ضرغامی در خصوص تاسیس شبکه‌های تخصصی گفت: برنامه ما در آینده این است که شبکه‌های تخصصی مانند شبکه فیلم و سریال، شبکه ورزش و شبکه کودک و نوجوان تاسیس کنیم که این سه شبکه در اولویت کاری ما قرار دارد. البته با سیستم آنالوگ ما این امر، امکان‌پذیر نیست و ما باید با پخش دیجیتالی این کار را انجام بدهیم. همچنین این سیستم، امتحان‌های خودش را هم پس داده است.

وی در ادامه گفت: این شبکه‌ها اشکالاتی هم دارند که یکی از اشکالاتش این است که بیننده ممکن است فقط شبکه ورزش یا شبکه فیلم و سریال یا هر شبکه مورد علاقه‌اش را بببند و از موضوعات دیگر، بهره‌ای نبرد که ما برای این موضوع هم راهکارهایی پیدا کرده‌ایم.

** تلویزیون در ماه رمضان تیزرهای رایگان فیلم‌های سینمایی را پخش می‌کند
ضرغامی در خصوص کاهش رونق سینما به علت پخش برنامه‌های تلویزیونی، اظهار داشت: متأسفانه این مسئله وجود دارد و تهیه‌کننده‌های مختلف با من این در این رابطه صحبت‌ کردند و بعضی‌ها هم با صراحت گفتند متهم شماره اول بی‌رونقی سینما، صدا و سیما است.

وی افزود: به یک تعبیری این صحبت‌ها درست است و به دلیل پخش‌ سریال‌ها، مردم کم‌تر رغبت می‌کنند به سینما بروند ولی این قضیه عمومیت ندارد؛ چنانچه در مورد ایام نوروز دیدیم، فیلم سینمایی «اخراجی‌ها2» توانست رکورد فروش تاریخ سینما را بشکند و این در مقطعی بود که ما سریال‌های زیادی داشتیم. بنابراین اگر فیلم‌ها سینمایی خوب و مورد اقبال مردم وجود داشته باشد، این ربطی به پخش سریال‌های تلویزیونی ندارد.

رئیس سازمان صدا وسیما ادامه داد: من آمادگی دارم صنوف خانه سینما و تهیه‌کنندگان در این ماه اگر پیشنهادها و درخواست‌هایی از ما مانند تبلیغ مناسب، تخفیف‌ بیشتر و پخش تیزرهای رایگان و هرگونه امکانی که در وسع ماست دارند؛ همکاری لازم را انجام می‌دهیم.

** «نردبام آسمان» به جای «شب هزار و یکم»؛ سریال ماه‌رمضان شبکه یک
سیدعزت‌الله ضرغامی با اشاره به این که امسال به جای چهار سریال مناسبتی، سه سریال روی آنتن سیما می‌رود، گفت: تجربه در سال گذشته نشان داد، اگر تعداد سریال‌ها زیاد باشد، مردم نمی‌توانند بهره کافی از آن‌ها ببرند همچنین اگر تعداد سریال‌ها زیاد باشد، خانواده‌ها نمی‌توانند به امور عبادی و فعالیت‌ها‌ی‌شان برسند.

وی ادامه داد: امسال بین سریال اول که بعد از افطار از شبکه سه پخش می‌شود و سریال دوم؛ یک ساعت فاصله است تا مردم بتوانند به مساجد بروند همچنین این تصمیم‌گیری در تعامل با سازمان‌های مرتبط مختلف انجام شده است و با این کار، استقلال سازمان صدا و سیما زیر سوال نمی‌رود بلکه یکی از کارهای سازمان این است که با تمام سازمان‌های مسئول هماهنگ باشد.

ضرغامی در خصوص جایگزین شدن سریال «نردبام آسمان» به جای سریال «شب هزار یکم» گفت: سریال شبکه اول تا 24 ساعت قبل، «شب هزار و یکم» اعلام شده بود ولی این تصمیم مورد تجدید نظر قرار گرفت و قرار شد سریال «نردبام آسمان» که یک سریال الف ویژه و پرهزینه است، در این ایام پربیننده روی آنتن شبکه یک سیما برود همچنین رضایتمندی و حقوق مخاطبان برای ما اهمیت فراونی دارد و اگر قبلا اعلام شده یک سریال پخش می‌شود و حالا یک سریال دیگر پخش می‌شود مانعی ندارد و اگر ما این کار را انجام نمی‌دادیم، یک جور رو در بایستی با مردم می‌کردیم و حقوق مردم ضایع می‌شود.

وی افزود: سریال شب هزار و یکم یک سریال دفاع مقدسی است و در زمان خودش در ایام دفاع مقدس پخش می‌شود همچنین سریال‌هایی مانند «در چشم باد»، «بشارت منجی»، «افسانه جومونگ» و سریال‌های خارجی و ایرانی شبکه تهران، همانند گذشته روی آنتن می‌رود.

** «رستگاران» در نظرسنجی‌ها 11درصد از «جومونگ» پیشی گرفت
رئیس سازمان صدا و سیما در خصوص پخش سریال‌های شرقی اظهار داشت: وقتی سریال خوبی در هرکجای دنیا تولید می‌شود، رسالت ما این است که سریال را تهیه کنیم و برای مردم نمایش بدهیم و مثل بعضی کشورهای کمونیستی قدیم نیستیم که درها را به روی خودمان ببندیم و فقط برخی برنامه‌های تبلیغی را نمایش بدهیم همچنین اگر عکس این موضوع اتفاق بیافتد و سریال‌های غربی نمایش داده شود، همین سوال به نوعی دیگر مطرح می‌شود که چرا شما سریال‌های غربی را نمایش می‌دهید ولی من در ابتدای کارم در 5 سال گذشته یکی از سیاست‌های مورد توجهم این بود که سریال‌های شرقی به دلیل نزدیکی فرهنگ بیشتر به ما، می‌تواند مورد استفاده بهتر قرار بگیرد.

وی در خصوص نظرسنجی سازمان در رابطه با سریال‌ها، افزود: سریال رستگاران در نظرسنجی نهایی ما، حدود 11 درصد از سریال افسانه جومونگ پیشی گرفت.

** سال گذشته 187 فیلم تلویزیونی تولید شد
ضرغامی با بیان اینکه به طور متوسط در سال نیاز به پخش 600 فیلم سینمایی داریم، گفت: کل بضاعت سینمای ایران ماکزیمم 100 فیلم است که البته به دلایلی ما همه 100 فیلم را هم نمی‌توانیم نشان بدهیم و ان‌شاء‌الله همکاران ما در سینما به گونه‌ای عمل کنند به دلیل محدودیت‌ها، ملاحظات ملی و مسائل قومی و مذهبی که در تلویزیون وجود دارد،؛ بتوان تمام آثار را نمایش داد. چرا که بعضی از فیلم‌ را می‌توان در محدوده سینما نمایش داد ولی از رسانه‌ ملی نمی‌توان این کار را انجام دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: ما اگر فرض کنیم 100 فیلم سینمایی هم نشان داده شود، باز هم فیلم کافی نداریم و رویکرد ما در این موضوع، ساخت فیلم‌های تلویزیونی است. ما در سال گذشته توانستیم 187 فیلم تلویزیونی با حضور کارگردانان خوب سینما و تلویزیون تولید کنیم همچنین در زمینه نمایش آثار از صدا و سیما بعضی مواقع صحبت‌های بزرگان دین هم قابل نمایش نیست چرا که صحبت‌های بعضی از بزرگان برای تمام جامعه مفید نیست و ممکن است نتیجه منفی بدهد.

** دستگاه‌های مختلف دولتی و مردمی ظرفیت‌شان را بالا ببرند
سیدعزت‌الله ضرغامی با اشاره به مسابقه قرآن 1443 گفت: این برنامه امسال سوره اسراء را در دست کار دارد و از تمام شبکه‌های تلویزیونی، بخشی از شبکه‌های رادیویی و روزنامه جام جم پخش می‌شود و تا الان یک میلیون پاسخنامه برای ما ارسال شده که پیش‌بینی ما این است که این رقم تا روز 12 شهریور که اختتامیه این مسابقه در مصلی امام خمینی برگزار می‌شود؛ از عدد 1.5 میلیون سال گذشته بیشتر شود. با نوشتن این 1.5 میلیون نامه، خانواده‌های این افراد هم با این موضوع تعامل پیدا می‌کنند و در نتیجه میلیون‌ها نفر با این مسابقه ارتباط برقرار می‌کنند.

وی در خصوص برنامه‌های رادیو گفت: امسال برنامه‌های نمایشی رادیو خیلی بیشتر شده همچنین برنامه‌های ادعیه و سحر جدیدی تولید شده که طبق آمار حدود 80 درصد از این برنامه‌ها جدید هستند.
ضرغامی در خصوص برنامه‌های برون‌ مرزی افزود: در بخش برون مرزی، شبکه‌های عربی مانند الکوثر و العالم برنامه‌های متنوعی دارند همچنین طبق نظرسنجی‌‌ها شبکه الکوثر در حال حاضر جزو 4، 5 شبکه عرب‌زبان اصلی است. شبکه پرس‌تی‌وی هم برنامه‌های خوبی دارد همچنین شبکه سحر هم با هفت زبان دنیا برنامه‌های پربیننده‌ای ارائه کرده است.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌های حاکمیتی، دستگاه‌های غیردولتی و نهادهای مردمی باید ظرفیت‌شان را بالا ببرند. زمانی که می‌خواهیم برنامه طنزی پخش کنیم، اگر از لهجه شیرین و زییابی استفاده می‌شود، نباید این طور استنباط شود که به قومیت مورد نظر توهین شده در حالی که این طور نیست و ما باید در این زمینه ظرفیت‌های‌مان را بالا ببریم و البته ما هم در سازمان ملاحظاتی داریم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top