تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/05/30 - 11:54
کد خبر: 139624

یک موسس گروه جهادی در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»:

دولتمردان پرستیژ و کلاس را کنار بگذارند و جهادگونه همکاری کنند

دولتمردان پرستیژ و کلاس را کنار بگذارند و جهادگونه همکاری کنند

بهاء دادن به بچه های جهادی؛ بهاء دادن به بچه های جهادی به معنای پرداخت حق الزحمه به آنان نیست بلکه منظور استفاده حکیمانه و بجا از بچه های جهادی است ما حقوق نمی خواهیم بلکه جایگاه حقوقی می خواهیم به عنوان مشاور، ناظر پروژه های عمرانی، نماینده افتخاری و خادم مردم (دعوت از آنان در جلسات شورای اداری و استانداری و ....)، انعکاس فعّالیت های جهادی در فضای رسانه ای و صدا و سیما، استفاده از جهادگران در برنامه های صدا و سیما

خبرنامه دانشجویان ایران: اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم در کشور، یکی از بارز ترین نمادهای اهمیت اسلام و انقلاب اسلامی مبتنی بر دین پیامبر اکرم(ص) به فقرا و نیازمندان و به اصطلاح امام خمینی(ره)، «پابرهنه‌گان» است که بعد از گذشت بیش از سه دهه از شکل‌گیری نظام اسلامی، پرشور تر از همیشه و این بار به همت جوانان، در قالب گروهای اعزامی دانشجویی و بسیجی، درخشش آن را می‌بینیم.

برهمین اساس خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با محمدرضا فراهانی، یکی از اعضای فعال و مسبوق به سابقه در گروه‌های جهادی به گفتگو نشسته است تا از فضایی نزدیک تر به این مهم بپردازد.

* فضای اجمالی گروه‌های جهادی و نحوه فعالیت‌شان چگونه است؟

شاکریم از اینکه همنشینی ما با کپرنشینان و پابرهنگان بیشتر از همنشینی با اغنیاء و بی دردان بوده و هست. معکم المحیاء و معکم الممات «زندگانی در کنار شما پابرهنگان و مرگ در کنار شما پا برهنگان».

*انگیزه تشکیل گروه جهادی تبلیغی  فداییان عدالت چگونه برای شما ایجاد شد؟

درد سراسر وجودمان را آتش زد وقتی گزارشی دردناکی از برادران و خواهران کپرنشینمان در جنوب کرمان را خواندیم برای اولین بار بود که کلمه کپر را می شنیدیم نمی دانستیم چیست؟ اهل ملایر از استان همدان بودم هیچی نداشتیم نه ثروت، نه قدرت، نه منزلت، نه نفوذ، نه پول، نه پارتی فقط درد داشتیم در بین صلاتین در میان دوستان طلبه فریاد زدم تا مشمول ولایحض علی طعام المسکین نشوم کمکهای نقدی و غیر نقدی طلاب مدرسه علمیه معصومیه (سلام الله علیها ) قم سرازیر شد ما هم به اتفاق دوستان یا علی گویان راهی دیار کپرنشین و مستضعف عنبرآباد شدیم.

گروه جهادی ـ تبلیغی فدائیان عدالت در سال 1381 مناطقی از ایران اسلامی را شناسائی می نماید که همین شناسائی؛ رسالت قعود در حوزه های علمیه را تبدیل به قیام در حوزه های علمیه می نماید.

بعد از این شناسائی است که درد سراسر وجود آدمی را می گیرد دردی از کپرنشینان بسیار محروم جنوب کرمان؛ دردی از جنس فقر و محرومیّت شدید، درد گرسنگی، درد فقر فرهنگی و اقتصادی، درد دیده نشدن، درد کوخ و کاخ، درد سوخته شدن بچه های بی گناه در دل کپرها، درد زجر کشیدن از فرط بیماری، درد مردن نوزاد و مادر به دلیل صعب العبور بودن جاده و نبود درمانگاه، درد حمام و دستشوئی های کپری و صحرائی، درد مدارس کپری، درد خانه های کپری، درد مساجد کپری و هزاران درد دیگر.

* در مورد تاریخچه و نحوه تشکیل این گروه بفرمایید

کار جهادی ما با فریاد زدن بین صلاتین در بین طلاب مدرسه علمیه معصومیه (سلام الله علیها) قم آغاز شد؛ جمع آوری کمک برای فقرای طلبه و غیر طلبه تا جدا کردن غذای طلاب قبل از صرف غذا و رساندن به فقراء قم تا  گرفتن روزه استیجاری و دادن مبلغ آن به فقراء تا برداشتن ماهیانه از شهریه طلاب با اجازه از خودشان تا حمایت گروهی طلاب از ایتام کپرنشین عنبرآباد؛ مطلع عشقی بود که فراز شریف اللهم اجعل محیای محیا محمدٍ و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد را تفسیر نمود .

این گروه در سال 1381 با همّت جمعی از دوستان طلبه و دانشجو جهت دادرسی به کوخ نشینان و دادخواهی از کاخ نشینان تشکیل شده و دغدغه اسلام ناب و عدالت و گفتمان حضرت امام(ره) و حضرت آقا را داشته و دارد این گروه با شماره شناسائی 81802662015 زیر نظر بسیج سازندگی قم بوده و وابسته به هیچ حزب و جناحی نبوده و به شدت از سیاسی کاری متنفر است این گروه در خط علی و آل علی بودن را برای خود بزرگترین افتخار می داند و در عرصه های مختلف عدالت طلبی، فرهنگی، علمی، تبلیغی، اجتماعی، عمرانی، اقتصادی، قرض الحسنه ای، اشتغال زایی، خدماتی، رفاهی، درمانی، بهداشتی و .... با تمرکز ویژه در مناطق محروم و کپرنشین فعالیت می نماید .

* فعالیتهای گروه تان از بدو تشکیل تا کنون توضیح دهید

گروه ما از سال 81 تا سال 93؛ با عضویّت دهها برادر و خواهر دانشجو، طلبه، استاد دانشگاه، خیّرین و نیکوکاران، پرستاران و پزشکان، مهندسین و عموم مردم با انجام فعّالیّتهای ذیل ممهور نمودن مدال غلامی خود را به دستان مبارک حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) مسئلت می نماید و از خداوند منّان طول عمر پر برکت و عزّت دنیوی و اخروی همۀ نیکوکاران، خیرین و دوستان جهادگر را خواهان است .

این گروه  با راه اندازی 21  اردوی جهادی و 36 سفر جهادی جهت شناسائی و شناساندن مناطق محروم به خیرین گرامی؛ تا به امروز خدمات گسترده ای در زمینه های رفاهی، پوشاکی، خوراکی، بهداشتی، درمانی، فرهنگی، قرآنی، علمی، آموزشی، مالی، عمرانی، کشاورزی، اشتغال آفرینی، قرض الحسنه ای به مردم کپرنشین و مستحق در مناطق محروم و کپرنشین عنبرآباد و قلعه گنج و کهنوج و رودبارکرمان، نیک شهر سیستان و بلوچستان، دهستان زلزله زده حتکن زرند کرمان، بخش زاغه لرستان و..... ارائه نموده و حمایت های ویژه ای را نیز برای مستبصرین بهائی و ... (مشرَّف یافتگان به دین مبین اسلام و مذهب تشیّع)  لحاظ نموده است  که اجمالی از این فعّالیتها به صورت ذیل می باشد.

فعّالیّتهای پشتیبانی :

 هدایت گروه‌های جهادی به روستاهای محروم عنبرآباد (از جمله گروه جهادی ولی نعمتان دانشگاه امام صادق(ع) و گروه  جهادی موج به روستای حاجی آباد فلاح، گروه فاطمه الزهرای دانشگاه یزد به روستای امیر آباد نظریان، گروه جهادی فدائیان ولایت به روستاهای ترشاب، عبدالله آباد، گروه جهادی توار ولایت به روستاهای طراده و نهضت آباد رودبار ) راه اندازی گروه های جهادی مستقل در دانشگاه و محلات، همکاری و حمایت مالی از گروه های جهادی محمد رسول الله (ص)، گروه جهادی فدائیان ولایت، گروه فانوس جنوب، گروه جهادی ره پویان شهداء، گروه جهادی توار ولایت، گروه  جهادی موج، قرارگاه جهادی انصار الرسول، بنیاد نخبگان امام موسی صدر و....، تنظیم تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت مشارکت 50% در باب خدمات رسانی به مددجویان (اعم از عمرانی و ...)کمک هزینه به کمیته امداد عنبرآباد جهت فعّال نمودن سامانه ارسال پیامکی، برگزاری همایش تجلیل از حامیان ایتام.

 فعّالیّتهای فرهنگی:

 تامین لباس طلبگی برای 5 طلبه مستحق آفریقائی، برگزاری همایش تجلیل از نخبگان ایتام عنبرآباد، حمایت از دانش آموزان و دانشجویان محروم، حمایت از بهائیان مستبصر (مسلمان شده) اعزام دهها مبلغ و مبلغه در ایام تبلیغی به روستاهایی که تا به حال به خود روحانی ندیده اند، برگزاری چهار طرح فرهنگی مهم (طرح تربیت مربی احکام با تخصیص 800 جلد کتاب، طرح تربیت مربی قرآن، طرح منظومۀ معرفتی اسلام ناب و طرح تجهیز فرهنگی (تهیه دو کامپیوتر و دو لپ تاب برای چهار کانون فرهنگی) تاسیس دو کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوانان، برگزاری جشن تکلیف دختران، رهن خوابگاه دو طبقه برای35 دانش آموز تیزهوش دختر روستاهای کهنوج در شهرستان کهنوج و تجهیز آن، برگزاری نمایشگاه کوچه های بنی هاشم برای اولین بار در عنبرآباد، برگزاری مراسم تحویل سال در کنار  ایتام و کپرنشینان با دادن آش رشته.


فعّالیّتهای اجتماعی:

منتقل نمودن چند سرباز مستحق به نزدیک ترین محل سکونتشان، اعزام یک کودک بد سرپرست به بهزیستی استان کرمان، اعطای وام ازدواج، تهیه جهیزیه نوعروسان، برگرداندن یک زندانی مالی به کانون گرم خانواده اش با تسهیلات قرض الحسنه ای 35 میلیون تومانی

فعّالیّتهای عمرانی:

ارائۀ هزینه کامل یا کمک هزینۀ 76 پروژۀ عمرانی( شامل چهار مسجد (حاجی آباد فلاح ، طراده ، کوشکمور ، گزآباد علیا ) دو مهدیه (مهدیه ترشاب و پشت کوه دوساری )چهار حسینیه (عبدالله آباد ، حجت آباد ، مهتابی زیارت ، ریتک)دو خانه قرآنی (حاجی آباد فلاح و خضرآباد)ترمیم و ایزوگام دو مدرسه، 13 حمّام عمومی، حدود 40 سرویس بهداشتی، خرید زمین مسکونی برای استقرار 5 خانواده یتیم، تکمیل خانۀ نیمه کارۀ سه خانوادۀ یتیم و نیازمند، آب رسانی آب شرب به روستای عبدالله آباد و عنبرآباد با اعتباری بالغ بر 10 میلیون تومان، لوله کشی آب جهت آب رسانی به سه زمین کشاورزی روستای مهتابی زیارت عنبرآباد با اعتباری بالغ بر 9 میلیون تومان، تکمیل و ترمیم و ایزوگام منبع آب روستای تنگ شاه عنبرآباد، لایروبی قنات، درختکاری و ...

فعّالیّتهای اقتصادی کوتاه مدت (اقتصاد معیشتی):

رهن خانه برای چند خانواده مستحق، اعطای وام قرض الحسنه جهت خرید مسکن مهر، حامی یابی برای200 یتیم مناطق محروم ،تجهیز وسائل خانه مستحقین (کولر آبی ،کولر گازی و ... )؛ توزیع میلیونها تومان اقلام نقدی و غیر نقدی ( البسه، پتو، تشک، کفش، دمپائی، برنج، روغن، صدها کیسه آرد، گوشت دهها گوسفند قربانی، عیدی در عید نوروز و ... )، تقدیم میلیونها تومان سهم سادات به سادات محروم ، تقدیم میلیونها تومان سهم امام به مناطق محروم با اذن مراجع معظّم (حفظه الله تعالی )

فعّالیّتهای اقتصادی میان مدت (اقتصاد حمایتی):

منظور ما از اقتصاد حمایتی فعّالیّتهای قرض الحسنه ای می باشد که تا به حال میلیونها تومان تسهیلات قرض الحسنه ای بدون بروکراسی اداری نیز ارائه گردیده است .

فعّالیّتهای اقتصادی بلند مدت (اقتصاد تولیدی):

راه اندازی دامداری و گلخانه، دو باب مغازه، تجارت خرما، راه اندازی خیاطی از برنامه های انجام گرفته و همچنین ان شاء الله خریدگاو شیر ده برای یک خانواده و  یونجه کاری 40 هکتار زمین کشاورزی در قلعه گنج و راه اندازی دامداری متمرکز به زودی از برنامه های آتی گروه می باشد.

فعّالیّتهای بهداشتی - درمانی:

توزیع صدها هزار تومان اقلام بهداشتی ، ویزیت رایگان 800 نفر به همراه داروی رایگان، کمک هزینۀ درمانی دهها نفر و اعزام دهها بیمار به جیرفت و کرمان و یزد و تهران و زنجان و بندرعباس و هرمزگان و ...، کمک هزینۀ دهها عمل جراحی، راه اندازی آرایشگاه صلواتی و ....

فعّالیّتهای رسانه‌ای:

ارائۀ دهها مقاله علمی و پژوهشی در باب عدالت طلبی، اطّلاع رسانی درجراید و فضای مجازی، انعکاس دردهای محرومین به مسئولین و مراجع عظام، دعوت از موسسه روایت فتح جهت مستند سازی مناطق محروم، ارسال کلیپ محرومیت به صدا و سیما، راه اندازی وبلاگ و سامانه ارسال پیامک و .... از فعّالیتهای رسانه ای گروه می باشد.


* نحوه تامین هزینه ها و مناطقی که در حال فعالیت هسیتید

95% اعتبارات ما توسط خیرین گرامی تامین می گردد و 5% آن نیز توسط بسیج سازندگی در قالب نفر اردو، بنیاد خاتم الاوصیاء و بعضا سایر نهادهای دولتی تامین گردیده است.

*میزان استقبال مسئولین، دولتمردان، نهادها و مردم از فعالیت های شما چه طور بوده است؟

استقبال که خیلی خوب است امّا در مقام حمایت عملی متاسفانه خیلی ضعیف است چه از ناحیه نهادهای دولتی و چه مردم بومی البته بعضی ادارات و مردم  بومی هستند که با همت مضاعفشان کم کاری دیگران را جبران می نمایند.

* آیا از مساعدت ها و همکاری دولت راضی هستید؟

ضمن تشکر از همه نهادها و مسئولین ذی ربط اما این نکته را متذکر شوم که هر کاری را می شود به دو شکل انجام داد به صورت قانونی و به صورت انقلابی؛ انتظار ما از دولت خیلی بیشتر از اینهاست دولتی ها معمولا قانونی عمل می کنند در حالی که ما ضمن قانونمداری انتظارمان انجام فعّالیّتهای انقلابی است نگاه قانونی میگوید اداره 2 به بعد تعطیل است روزهای تعطیل هم تعطیل است اما نگاه انقلابی و جهادی می گوید خدمت به مردم شب و روز نمی شناسد تعطیل و غیر تعطیل نمی شناسد نگاه قانونی می گوید میزان همکاری من در حوزه استحفاظی خودم و با توجه به میزان امکانات اداره ام می باشد اما نگاه انقلابی و جهادی می گوید میزان همکاری نه بر اساس حوزه استحفاظی بلکه بر اساس حوزه انسان دوستی و نه بر اساس میزان امکانات بلکه بر اساس میزان اتصال با خداوند متعال تعریف می شود نگاه قانونی می گوید اگه اضافه کاری و حق ماموریت می دهید مخلصتونم اما نگاه انقلابی و جهادی می گوید جهت احتیاط شرعی در هر گونه قصور احتمالی در ساعات ادارای از گرفتن اضافه کاری خودداری می نمایم نگاه قانونی می گوید معیار آمار دهی است  اما نگاه انقلابی و جهادی می گوید معیار آرمان گرایی است نگاه قانونی نگاه معاملی است اما نگاه انقلابی نگاه معاشقانه است.


*ضرورت چنین فعالیتهایی را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ضرورت این فعالیتها برای پیشرفت و عدالت برای یک جامعه همچون ضرورت اکسیژن است برای زنده ماندن یک انسان؛ پتانسیل کشور ما بسیار بیشتر از این چیزی است که می بینیم اگر به کسی بگوید بدو چقدر می تواند بدود؟ اما اگر یه گرگ  دنبالت بذارد؟

ما گرگ تهاجم فرهنگی رو ندیدیم ما گرگ دشمن را ندیدم رسالت ما رسالت جهانی است نه منطقه ای پس برای انجام رسالت جهانی باید همت جهانی داشت.

*ارزیابی شما از میزان موفقیت گروه‌های جهادی چیست؟

به لطف الهی و عنایت حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) کارهای خیلی خوبی انجام شده ارتباطات خیلی خوبی گرفتیم قطار گروه روی ریل پیشرفت و سازندگی قرار گرفته و سرعت نسبتا خوبی دارد ولی انتظار از خودم و گروه خیلی بیشتر از اینهاست معتقدم ما باید نه قطار بلکه هلی کوپتر و نه هلی کوپتر که هواپیما  و نه هواپیما که موشک و نه موشک بلکه باید سفینه فضایی باشیم معتقدم که ضریب کاری ما می تواند 1000000 برابر شود به شرطی که بدانیم ضربه را چگونه، کجا، چه موقع و با چه حالتی بزنیم؟ اگه همت ما به اندازه 1/1000 رزمندگان جبهه و جنگ بود شاهد اینهمه فقر و فساد و تبعیض نبودیم . شهداء شرمنده ایم


* مسائل و مشکلات پیش روی شما چیست ؟

خداوند شکلات را در زرورق مشکلات می پیچد و به ما هدیه می فرماید اگه کمی حوصله کنیم با باز کردن زرورق مشکلات به شکلات می رسیم؛ ما از مشکلات ناراحت نیستیم چرا که امری طبیعی است و این هنر و همّت ما را می طلبد که به جای پاک کردن صورت مساله، پاسخش را پیدا نمائیم اما آنچه غیر طبیعی است عدم همّت و همکاری و بعضا خیانت بعضی از نهادهای خرد و کلان می باشد.


*چه انتظاراتی از مسئولین دارید؟

انتظارمان این است که دولتمردان پرستیژ و کلاس را کنار بگذارند و جهادی وار در صحنه حضوریابند و همکاری کنند، مثل حاج عبدالله والی حاضر بشنود خط اتوی شلوارشان بشکند اما حاضر نشوند خط مقدم انسانیت و اسلامیت شکسته شود. در ذیل به چند انتظار کلیدی اشاره می کنیم:

- تحویل گرفتن گروههای جهادی توسط دولت و مجلس ؛ (ایجاد جایگاه حقوقی در مجلس و دولت ) توجه به نامه ها، درخواستها و طرح های گروههای جهادی– اجازه طرح گزارش و درخواستها در کمیسیونهای تخصصی مجلس و هیات دولت، وزارتخانه ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب آنها

- بهاء دادن به بچه های جهادی؛ بهاء دادن به بچه های جهادی به معنای پرداخت حق الزحمه به آنان نیست بلکه منظور استفاده حکیمانه و بجا از بچه های جهادی است ما حقوق نمی خواهیم بلکه جایگاه حقوقی می خواهیم به عنوان مشاور، ناظر پروژه های عمرانی، نماینده افتخاری و  خادم مردم (دعوت از آنان در جلسات شورای اداری و استانداری و ....)، انعکاس فعّالیت های جهادی در فضای رسانه ای و صدا و سیما، استفاده از جهادگران در برنامه های صدا و سیما

- همکاری مسئولین بومی، استانی و کشوری و جهادی وار عمل کردن آنان سرعت کار را دوچندان می کند.

- فرهنگ جهادی باید در تمام عرصه ها ترویج شود از ازدواج و مهریه جهادی تا وصیتنامه تا فعّالیّت ادارات و نهادها تا فعالیتهای فرهنگی و اقتصادی و .... ؛

- تغییر تعریف دکتری: اخذ مدرک دکتری منوط به فعّالیتهای جهادی و یا طرح ابتکاری و جهادی گردد؛ دکتر کسی است که یا اختراع و اکتشاف و فکر ناب و جدید و راه گشائی را برای مردم به ارمغان بیآورد و فکر و وجودش ، وجودی ذینفع برای جامعه باشد.

- انتظار از دوستان طلبه و علمای عظام :  ما جهادیها دلهایمان خوش است که مسجد و حسینیه می سازیم اما متاسفانه بسیاری از سنگرهای مساجد و حسینیه ها خالی وبیشتر افسران جنگ نرم هم در قم مشرف هستند می طلبد در زمانی که وهابیت و رژیم ضاله صهیونیست ذهن و افکار بچه شیعه را پر پر می کند رزمندگان جنگ نرم صحنه را خالی نگذارند و دِین خودشان را به فرمانده اشان حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء )  ادا کنند.

- ارائه امکانات و تسهیلات به گروه های جهادی؛ خودروی شاسی بلند، راه اندازی دفتر نمایندگی در تهران و شهرستانهای محل فعّالیت، تجهیز امکانات اداری و دفتری «رایانه، دستگاه کپی، دوربین عکاسی و  ....»

- تاسیس قرارگاه در هر شهرستان: تاسیس قرارگاه در هر شهرستان تاثیر بسازی در هماهنگی و همکاری و تسریع در کارهای جهادی خواهد داشت.

- اعطای معادل زکات: متاسفانه در کرمان معادل زکات داده نمی‌شود.

*برنامه‌های آتی گروه شما چیست؟

 لبّیک گفتن به فرامین دیده بان نظام، مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی ) در عرصه های اقتصاد مقاومتی با مدیریت جهادی با حضور در عرصه کشاورزی و دامداری و احیای فرهنگ بومی مناطق محروم توسط خود بومیان منطقه در گام اول و ان شاء الله تشکیل گروههای جهادی از بومیان کشورهای خارجی همچون سومالی، میانمار، پاکستان، افغانستان و .... از گامهای بعدی گروه جهادی تبلیغی فدائیان عدالت خواهد بود.

شماره حساب 4420447442 نزد بانک ملت و  شماره کارت 6104337770108684  نزد بانک ملت؛ هر دو به نام گروه جهادی تبلیغی فدائیان عدالت آماده دریافت کمک‌های شما خیر اندیشان کوثری است. خواهشمند است بعد از واریز در ضمن پیامکی به شماره برادر فراهانی  09108051182 حتما مبلغ هدیه و علت واریز را ذکر بفرمائید. با تشکر فراوان .

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top