تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/06/05 - 12:33
کد خبر: 140222

نقش کشورهای آسیای شرقی در خرابکاری‌های هسته‌ای علیه ایران

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تعداد زیادی از خرابکاری‌ها علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران برای ما مسجل شد که متاسفانه برخی کشورهای آسیای شرقی هم وارد این عرصه شده بودند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ "علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی صبح امروز با حضور در برنامه صبح با خبر با تأکید بر اینکه وعده الهی محقق خواهد شد، گفت: آینده جهان آینده درخشان و تابناکی خواهدبود.

وی افزود: یکی از نشانه‌های تحقق وعده‌ الهی پیروزی غزه بود که بعد از 51 روز مقاومت در برابر رژیم کودک‌کش با کلمه لا اله الا الله محمد رسول الله موفق شدند پیروز خون بر شمشیر و ندای امام راحل را محقق کنند.

صالحی اظهار داشت: در عرصه‌ فناوری هسته‌ای امسال به‌ نسبت سال گذشته در ابعاد تحقیقاتی و گستردگی آن بسیار جلوتر هستیم، فقط یک مورد هست که متوقف کرده‌ایم و آن تولید اورانیوم 20درصد است.

وی با بیان اینکه برای چهار سال ذخیره 20 درصد داریم گفت: فعلا برای پیشروی مذاکرات تعلیق کرده‌ایم و این آمادگی هست که هرگاه نظام اراده کند ما در عرض چند ساعت به تولید 20 درصد باز گردیم و ماشین آلاتی که 20 درصد تولید می‌کرده‌اند الان در حال تولید 5 درصد هستند.

صالحی با اشاره به اینکه غیر از این تعلیق یک تعلیق دیگر در راکتور اراک داریم گفت: آن به مفهوم تعلیق نیست و بنا شده که برخی تجهیزات عمده مانند پمپ‌ها را در زمان مذاکرات نصب نکنیم و حالا که بحث خرابکاری صنعتی مطرح شده برای ما فرصت خوبی را فراهم کرده است.

وی افزود: قرار شده است که یک بازبینی جدیدی را در راکتور اراک انجام دهیم و نیروهای ما در طراحی راکتور اراک یک بازنگری تازه داشته باشند.

صالحی اظهارداشت: در امور اکتشاف و استخراج فعالیت‌ ما بیشتر شده است و توسعه بیشتری به کارها داده‌ایم و در بعد ژئوفیزیک و هوایی آن به سرعت در حال حرکت هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما انواع سوخت را در اختیار داریم تصریح کرد: در مورد سوخت هسته‌ای هم همینطور هست و اینگونه نیست که فقط یک نوع سوخت هسته‌ای داشته باشیم ودر این هفت ماه بر روی سوخت‌های هسته‌ای کار راشروع کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد:‌ با توصیه و تأکید دکتر روحانی مینی بر این که از این فناوری و تجربه‌های اندوخته شده‌ سازمان انرژی اتمی در عرصه‌های دیگر مثل کشاورزی و سلامت‌ هم استفاده کنیم این روند در حال انجام است.

صالحی گفت: در این هشت ماه که مجددا به سازمان انرژی اتمی آمدیم بحثی را درمورد ساخت بیمارستان تخصصی آغاز کردیم که بتواند از  مجموعه دستگاه‌هایی که با پرتو سر وکار دارند بهترین دستگاه‌ها را در آنجا قرار دهیم که این اقدامات شروع شده است.

وی خطاب به ملت ایران گفت: طبق همان وعده‌ای که دادیم قدم‌های اولیه را برداشته‌ایم و اگرچه هزینه‌ زیادی را می‌طلبد تا ما دستگاه‌ها را آورده و تهیه کنیم اما خوشبختانه اولین قدمی که برداشته‌‌ایم در راستای تولیدداروهای FDG برای تجهیزات تسهیل برداری PET هست و ما این مشکل را داشتیم که هر بیمارستانی که می‌خواست پت بخرد باید یک سیکلترون همراه آن بخرد و از نظر قیمت و حفظ استانداردهای تخصصی با مشکل مواجه می‌شویم و سازمان انرژی اتمی عهده دار این موضوع شد و امید داریم به لطف خدا تا دوسال و نیم دیگرشاهد تولیدات FDG به صورت GMP با استاندادرهای بین‌المللی باشیم.

صالحی در ادامه گفت: قدم دیگری که برداشتیم یک امکان سنجی خوب در مورد تجهیزات پرتویی بود که برای تشخیص درمان کاربرد دارد.

وی افزود: چاقوهای جراحی مجازی یک نمونه از آنها است که به جای اینکه با چاقوهای واقعی جراحی کند با پرتو جراحی می‌کنند پورتون فراپی نیز که برای درمان سرطان‌های سخت به کار می‌رود از همین دست است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه روز گذشته چندین قرارداد با وزارت بهداشت منعقد کرده‌ایم گفت: پیرو قراردادی که هشت ماه پیش با وزیر بهداشت امضاء شد تعهد کردیم که از یافته‌های خود در حوزه سلامت دفاع کنیم و اولین حوزه‌ای که توانستیم به صورت ناباورانه کمک کنیم بحث واکسن سازی بود زیرا در این مورد سانتریفیوژ به کار گرفته می‌شود و آنها به دلیل اینکه سانتریفیوژ‌های قدیمی و از کار افتاده داشتند قادر به تولید واکسن نبودند.

وی افزود: هنگامی که مطلع شدیم واکسن اهمیت ویژه‌ای دارد و سالانه میلیاردها دز واکسن دامی وارد می‌کنیم که رقم واردات آن سر به میلیاردها دلار می‌زند ما قدم جدی برداشتیم و اولین سانتیفیوژ را تحویل دادیم و سانتیفیوژ‌های دیگراشان را هم نوسازی و برای آنها تابلوی دیجیتال‌ نصب کردیم.

صالحی خاطر نشان کرد: اکنون سانتریفیوژ‌های40 هزاردور را برای وزارت بهداشت نصب کرده‌ایم وانشاء الله سانتریفیوژهای 80هزار دور را که کسی در بازار نمی‌فروشد تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.

وی تأکید کرد همانطور که در برنامه‌ اقدام ژنو آمده است تحقیق و توسعه هیچ قیدی ندارد و ما در چارچوب همان برنامه اقدام مشترک و در ادامه همان بحث تحقیق و توسعه، سانتریفیوژ نسل آخر خود را که به نام IR8 هست را معرفی کردیم که هر سانتریفیوژ 24سو هست و این نسل تست‌های مکانیکی خود را به خوبی پشت سر گذاشته است و در آینده اگر رئیس جمهور اجازه دهند به آن گاز تزریق خواهیم کرد تا مراحل بعدی تست را انجام دهد.

صالحی گفت: برای تجیهزات واکسن سازی نسل 80 هزار دور را برای وزارت بهداشت خواهیم ساخت تا واکسن‌های پیشرفته‌ی انسانی را بسازند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شهریور سال آینده سمینار بین‌المللی درامر واکسن‌سازی در ایران برگزار خواهدشد، اظهارداشت: نمایشگاهی ایجاد خواهیم کرد که تمامی دستاوردهای جمهوری اسلامی در امر واکسن‌سازی، فرایند و تجهیزات آن به نمایش گذاشته خواهد شد. کشورهای در حال توسعه با مشاهده‌ آن متوجه خواهند شد جمهوری اسلامی به چه دستاوردهایی رسیده است.

صالحی در خصوص خرابکاری‌های صنعتی در عرصه‌ هسته‌ای گفت: این موضوع تاریخچه‌ی طولانی دارد و به زمانی که در سال 88 بیدار باش فناوری هسته‌ای زده شد برمی‌گردد.

وی افزود: از زمانی که برای اولین بار بحث استاکس نت مطرح شد و وزیر اطلاعات وقت اعلام کرد که چنین ویروسی آمده و فعالین صنعت هسته‌ای این موضوع را بررسی کنند، متخصصین ما وارد عمل شدند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ویروس‌ها و بدافزارها در رشد دانش هسته‌ای ما مفید بودند گفت: بدافزارها ما را در جایگاه بالایی از حیث شناخت تجهیزات حساس هسته‌ای از قبیل شیرآلات و پمپ‌ها قراردادند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر یک آزمایشگاه بی‌نظیر در داخل کشور داریم که می‌تواند در ارتباط با خرابکاری صنعتی گام‌های بلندی برداشته و اقدامات خوبی را انجام دهد.

صالحی خاطر نشان کرد: ما دیگر به هیچ یک از تجیهزاتی که از خارج می‌خریم اعتماد نداریم و اصل بر عدم اعتماد است و پس از خرید تجهیزات ابتدا به صورت کامل بررسی می‌شوند و هنگامی که از سلامت تجهیزات اطمینان حاصل کردیم اجازه می‌دهیم تجهیزات وارد چرخه شوند.

وی با بیان اینکه دشمنی آمریکا برای ما محرز است از رفتارهای برخی کشورهای آسیایی ابراز تأسف کرد.

صالحی یادآور شد: یک روزنامه‌ آلمانی نوشته بود برخی شرکت‌های آلمانی تجهیزاتی را که می‌ساختند ابتدا به آمریکا و نیومکزیکو می‌فرستادند تا خرابکاری‌ها در آنجا صورت بگیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: تعداد زیادی از خرابکاری ها برای ما مسجل شد. متاسفانه برخی کشورهای آسیای شرقی هم وارد این عرصه شده بودند و خود روزنامه های غربی که گفتند ما آن را مطرح کردیم؛ در غیر این صورت خودداری کرده بودیم که موضوع را به جامعه نکشانیم.

وی گفت: اگر حادثه‌ای رخ می‌داد و ما هشیار نبودیم و جلوی آن را نمی‌گرفتیم در صورت بروز حادثه کشورهای همسایه هم تأثیرپذیر می‌شدند و در این حالت چه کسی پاسخگو بود و این نشان می‌دهد که حرف و عمل شما یکی نیست.

صالحی افزود : همین الان که مدعی هستند می‌خواهند با ما همکاری کنند پهپاد می‌فرستند و این نشانه عدم صداقت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: برخی خرابکاری‌های صنعت هسته‌ای که در حوزه‌ی شیرآلات و پمپ‌ها ایجاد شد منجر به انفجار و آتش سوزی شد که اگر عملیات خود را با موفقیت به اتمام می‌رساندند می‌توانستند فاجعه آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه اگر در صنایع دیگر حادثه‌ای رخ دهد محدود است، تأکید کرد: صنعت هسته‌ای تنها صنعتی است که حوادث رخ داده در آن مرز نمی‌شناسد و به خاطر همین است که در صنایع هسته‌ای انواع کنوانسیون‌ها را داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مثلا کنوانسیونی داریم که مشخص می‌کند مسئولیت حوادث هسته‌ای با چه کسی است و کنوانسیون‌های ایمنی و پسماند نیز مشغول فعالیت‌ هستند که اگر حادثه‌ای رخ داد بتوانند وارد شوند.

صالحی با ابراز خرسندی و قدردانی از عملکرد پدافند غیرعامل کشومان در برابر تجاوز آشکار پهباد اسرائیلی گفت: ما هشیاری لازم را داریم و تجاوز این پهباد نشان از نیت خصمانه و دشمنی غربی‌ها دارد.

وی تأکید کرد: اصل این موضوع که پهبادی وارد شده به خاطر توانایی پدافند غیرعامل ما است اهمیتی ندارد و این موضوع به همگان ثابت کرد که حرف و عمل آنها یکسان نیست زیرا درظاهر جلوی ما نرم و دوستانه صحبت می‌کنند ولی از پشت سر این کارها را می‌کنند و با تهدید شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ به خاطر همکاری با ایران، ایران هراسی راه می‌اندازند .

صالحی با لحنی کنایه آمیز گفت: برای اینکه تهدید کنند هر روز سخن از زیر میز، روی میز و درون میز می‌زنند.

وی افزود: آنها دانشمندان ما را ترور می‌کنند، ما را تحریم می‌کنند، در صنعت هسته‌ای ما خرابکاری می‌کنند اما آخرش هم می‌گویند ما میخواهیم با ایران تعامل و مسئله را حل کنیم و اگر با آنها تعامل سیاسی نداشته باشیم نمی‌توان فهمید که آنها چه موجودات پیچیده‌ای غامضی هستند.

صالحی خطاب به کسانی که از دشمن نامیدن غربی‌ها ایراد می‌گیرند، گفت: اگر شما با این‌ها سروکار داشته باشید می‌فهمید که اینها چه کسانی هستند و ما وقتی که می‌بینیم خرابکاری صنعتی را با چه روند طولانی و ارسال قطعات به شهرهای دوردست در آمریکا انجام می‌دهند تا تمام مردم منطقه را به خطر بیندازند این دشمنی برای ما به یقین تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با یادآوری دوران جنگ تحمیلی اظهارداشت: در آن زمان وقتی ما سلاح‌های شیمیایی را از عراقی‌ها به غنیمت گرفته بودیم براساس فتوای حضرت امام خمینی(ره) که استفاده از این سلاح‌ها را حرام اعلام کرده‌ بودند از این سلاح‌ها استفاده نکردیم اگرچه می‌توانستیم علیه خودشان استفاده کنیم و در آن زمان بود که انسانیت و تعهد خود را  نشان دادیم.

وی افزود: اما آنها در هیروشیما و ناکازاکی چندصد هزارنفر را در یک لحظه کشتند حالا چه کسی باید به چه کسی اعتماد کند؟ و این ما هستیم که نباید به آنها اعتماد کنیم.

وی گفت: ما ملتی هشیار و بیدار هستیم، اهل حکمت و عقلانیت سیاسی هستیم و منافع و حاکمیت ملی خود را با حفظ استقلال سیاسی ارج می‌نهیم و حاضریم که هزینه‌ آن را هم بدهیم اما همه‌ اینها را در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت نظام می‌بینیم و مسئله را بی‌پروا جلو نمی‌بریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اطمینان بخشی به ملت ایران گفت: انشاء الله از این گردنه‌ها عبور خواهیم کرد چانچه ما امروز هم عبور کرده‌ایم و ارزیابی ده سال گذشته با توجه به اندازه سانتریفیوژ‌ها مشخص می‌کند که چه کسی پیروز شده است.

صالحی اظهار داشت: امروز به اعتراف دشمن کلید طلایی خاورمیانه دردست جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد: ان‌شاءالله بوشهر تبدیل به قطب انرژی خواهد شد ضمن اینکه چند صد هزار مترمکعب آب شیرین تحویل خواهیم داد که با این اقدام بوشهر از آب هم برخوردار می‌شود و این استان دچار تحول عظمیی از حیث عمرانی، صنعتی و کشاورزی می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان اظهار داشت: بر فرض اگر قرارداد امروز بسته شود 8 سال طول می‌کشد تا واحد جدید تأسیس شود.

وی درباره سفر آمانو به ایران بیان داشت: آمانو خودش درخواست کرد که به ایران بیاید البته هر موقع که فکر کنند آمدنشان به ایران مفید و مؤثر است ما مشکلی با این امر نداریم.

صالحی ادامه داد: آمانو می‌خواست برخی مسائل را از نزدیک با مسئولان نظام در میان بگذارد چون بار اول که به ایران آمدند این توفیق را نداشتند به همین خاطر خیلی علاقه‌مند بودند با دکتر روحانی دیدار داشته باشند.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان اضافه کرد: دیدار وی با رییس جمهوری کشورمان بسیار مهم بود و دکتر روحانی خیلی از مسائل و چارچوب موردنظر را به عنوان مسئول اول اجرایی کشور روشن کردند چون مهم است که به عنوان مسئول اول اجرایی کشور مسائل را روشن کنند تا طرف مقابل بدانند در چه چارچوبی از ما انتظار داشته باشند.

وی افزود: به نظر من ارزش سفر ‌آمانو این بود که از زبان رییس جمهور کشورمان متوجه شدم چارچوبی که آژانس در تعامل با ایران باید رعایت کند، چیست.

صالحی اظهار داشت: آمانو با وزیر خارجه کشورمان هم دیدار داشت البته در دیدار من با وی مسائل کاری و فنی مطرح شد و این دیدار بر می‌گردد به دیدار اولی که به دعوت ما آمانو به ایران آمد و منجر به امضای تفاهم‌نامه شد. 

وزیر سابق امور خارجه کشورمان بیان کرد: آژانس همواره یکسری تقاضا از ما داشت که برخی از آن خارج از موافقت‌نامه‌های پادمانی بین ایران و آژانس بوده یعنی ضرورتی نداشت که ما به آن تقاضاها پاسخ دهیم مثلاً می‌گفتند ما می‌خواهیم از معادن اورانیوم شما بازدید کنیم در صورتی که در توافق‌نامه‌های پادمانی بازدید آژانس از معادن اورانیوم لحاظ نشده بود البته این امر اشکالی ندارد چون معادن اورانیوم سری و محرمانه نیست و می‌توانند ببینند که ما در بیابان داریم اورانیوم استخراج می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: ما به خاطر رویکرد جدیدی که دکتر روحانی در حل و فصل موضوع داشته‌‌اند اعلام کرده‌ایم خارج از قیدها و الزامات پادمانی اجازه می‌دهیم که شما از آن بازدید کنید.

وی افزود: به هر حال 13 سوال از ما داشتند که در مرحله اول شش سوال و تقاضا بود که آن را در فاصله سه ماه پاسخ دادیم و بعد هفت تقاضای دیگر داشتند که آنها را هم پاسخ دادیم و دوباره یک قرارداد دیگر بستیم و خواسته‌شان را تأمین کردیم.

صالحی ادامه داد: آخرین تقاضایشان مربوط به EBW بود که مربوط  به چاشنی‌های انفجاری است.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان اضافه کرد: چاشنی انفجاری یعنی اینکه شما می‌خواهید چیزی را منفجر کنید که در ابتدا به وسیله‌ای نیاز دارید که احتراق اولیه را ایجاد کند و آن ماده اصلی که قابلیت انفجار دارد را منفجر کند یعنی چیزی باید باشد تا آغاز کننده باشد.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان اظهار داشت: این چاشنی‌ها به قول معروف همان کبریت‌ها هستند و برای اینکه ماده انفجاری شما به صورت همگن منفجر شود باید مثالی بزنم بر فرض اینکه یک کیلو TNT داریم که می‌خواهید آن را منفجر کنید که اگر آن را بر روی زمین بریزید و پخش کنید اتفاقی نمی‌افتد بلکه فقط آتش می‌گیرد و انفجاری رخ نمی‌دهد اما اگر آن را جمع و فشرده کنید و کبریت بزنید منفجر می‌شود.

وی ادامه داد: قدم دوم این است که شما آن را با یک کبریت روشن نکنید و اطراف آن را کبریت گذاری کنید تا همه با هم روشن شوند و این حجم یک دفعه با هم اشتعال پیدا کند که باعث می‌شود قدرت انفجار بالا رود.

صالحی بیان داشت: چاشنی‌های انفجاری چاشنی‌های همزمان است و باید به صورت همزمان منفجر شود و بر فرض یک کره را در نظر بگیرید که می‌خواهید منفجر کنید که بر این اساس اگر یکی زود و دیگری دیر منفجر شود یک تو رفتگی در آن کره ایجاد می‌شود و دیگر آن راندمان را ندارد.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان اضافه کرد: اگر همزمان منفجر شوند باعث می‌شود که آن کره فشرده شود و قدرت انفجار شما بیشتر شود بر همین اساس هر چه چگالی ماده بالا رود قدرت و شدت انفجار بیشتر می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: ما از چاشنی‌های انفجاری برای معادن استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: آژانس از ما 18 سوال در طول 8 ماه گذشته مطرح کرده است. برای اینکه شفافیت خود را به اثبات برسانیم با مجوز شورای عالی امنیت ملی از خود انعطاف نشان داده‌ایم.

صالحی خاطرنشان کرد: نتیجه این انعطاف‌ها به وضوح دیده می‌شود به طور مثال تفاهم‌نامه‌ای که فی‌مابین ایران و آژانس امضا شد قبل از تفاهم نامه اقدام مشترک ژنو بوده است، قطعاً اقدام سلبی آژانس بر روی مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 5+1 تأثیرگذار است.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سوالات متعدد مطرح شده از سوی آژانس، نوعی بهانه‌گیری از سوی این نهاد است گفت: درست است که مسئله مذاکرات ایران با آژانس به ابعاد حقوقی، فنی و سیاسی دارد اما در نهایت وجه سیاسی بر این مذاکرات قالب می‌شود چون اگر وجوه فنی و حقوقی نقطه اشکال بود باید 10 سال پیش حل می‌شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تأکید کرد: گفتمان قالب در مذاکرات هسته‌ای با آژانس سیاسی است.

وی با اشاره به برخورد دوگانه آژانس درباره فعالیت هسته‌ای کشورهای مختلف گفت: سالها پیش کره جنوبی دست به غنی‌سازی بالای 70 درصد و تخلفاتی در زمینه‌های حقوقی زده بود. محمد البرادعی رییس وقت آژانس بین‌المللی اتمی در واکنش به این اقدام کره جنوبی از عبارت "نگرانی جدی در قبال فعالیت‌های هسته‌ای کره جنوبی داریم" استفاده کرد اما در همان زمان، شورای حکام قضیه را بدون توجه به قوانین موجود فیصله دارد.

صالحی در ادامه با اشاره به بازدیدهای مکرر آژانس از سایت پارچین افزود: زمانی که بنده در وین به عنوان نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حضور داشتم دو بار از پارچین بازدید شد و در هر دو مورد در نمونه‌های برداشت شده هیچ‌گونه‌ آلودگی دیده نشد.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان افزود: ما هیچ گونه مخالفت و مشکلی برای بازدید آژانس از پارچین نداریم اما این دلیل نمی‌شود که آژانس هر زمان که اراده کرد به بازدید از تأسیسات نظامی ما که هیچ ارتباطی به مسئله هسته‌ای ندارد، اقدام کند.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اینکه ایران سه سال به غنی سازی بالای 50 درصد متهم بود اظهار داشت: در همان زمان بارها تأکید کردیم که این آلودگی از خارج وارد شده است اما در نهایت و بعد از گذشت سه سال و با توجه به آزمایشات انجام شده معلوم شد که حق با ایران بوده و این آلودگی‌ها از خارج به ایران وارد شده است.

وی تأکید کرد: با وجود همه این تفاسیر ایران حاضر است تا آنجایی که نظام اجازه می‌دهد انعطاف نشان دهد و اجازه بازدید از تأسیاست هسته‌ای را به آژانس بدهد، هر چه که پیش می‌رود حقانیت جمهوری اسلامی و باطل بودن رفتار و گفتار غربی‌ها بیشتر نمود پیدا می‌کند.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزش تحمل و ایستادگی ایران بر سر موضوع هسته‌‌ای برای مردم چه می‌تواند باشد گفت: روز به روز تقاضا برای انرژی در جهان افزوده می‌شود و به همین نسبت از منابع فسیلی کاسته می‌شود. نفت و گاز باید در جهت تولیدات صنعتی برای نسل‌های بعد محفوظ بماند لذا نباید سوخت‌های فسیلی خود را به راحتی از دست بدهیم.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان با اشاره به دلایل حساسیت غربی‌ها نسبت به مسئله هسته‌ای ایران افزود: قدرتی که این صنعت به ایران داده است از جمله دلایل حساسیت کشورهای غربی نسبت به مسئله هسته‌ای ایران است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top