تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/06/10 - 09:38
کد خبر: 140658

علت از رونق افتادن «چادر» مشکی تولید داخل

خبرنامه دانشجویان ایران: کاهش ناگهانی تعرفه واردات، ضربه بزرگی به صنعت نوپای چادر در کشورمان وارد آورد چرا که تعرفه واردات پارچه چادرمشکی که تا آن زمان 66 درصد بود و موجبات توسعه و افزایش تولید داخلی را فراهم آورده بود، با کاهشی 54 درصدی به 12درصد رسید!

رصد نوشت: در حالی که ایران، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده چادر مشکی در دنیا است، جزو بزرگ‌ترین واردکنندگان این کالا نیز به شمار می‌رود. نکته قابل توجه این‌ است که کشورهای صادر کننده چادر مشکی به ایران کشورهایی هستند که اصلا پوشش چادر ندارند هم چون ژاپن، کره و چند کشور دیگر ولیکن توانسته‌اند بازار چادر مشکی ایران را در دست بگیرند.

گفته می شود بیش از 95 درصد از نیاز کشور از طریق کشورهاى دیگر تامین مى‌شود و نیاز سالانه کشور به پارچه چادر مشکی حدود 40 میلیون متر برآورد می‌شود که از این مقدار، تنها حدود دو میلیون متر آن از طریق تولید داخلی تامین می‌شود.

در واقع قیمت هر مترمربع پارچه چادر مشکی حداکثر یک دلار است که 5 متر آن یک چادر می‌شود. یعنی 5 دلار! حال قیمت چادرمشکی در بازار بدین گونه است که متوجه سود هنگفت آن می شویم. چراکه در بازار هر قواره چادر مشکی حدود 50 هزار تومان تا بیش از 600 هزار تومان قیمت دارد.

واردات چادر مشکی

واردات کنندگان عمده چادر مشکی به کشورمان کشورهایی هم چون کره جنوبی، ژاپن، اندونزی، چین، امارات و هند هستند که منصفانه باید گفت کیفیت چادرهای تولیدیشان بسیار بالاست.

مافیای بزرگ وارد کننده نیز مانع تولید داخلی می شوند چرا که خود از واردات آن سود کلانی به دست می آورند. طبق گزارش ها، آن ها این نوع پارچه را با متوسط قیمت متری سه هزار تومان از تولید کنندگان در شرق دور خریداری کرده و در اینجا با قیمت های بالایی می فروشند

طبق آمارها در سال گذشته نزدیک به 20 هزار تن پارچه چادر مشکی به ارزش 95 میلیون دلار به کشور وارد شده است! این اقلام در واقع با 6 برابر قیمت وارد شده در کشور به فروش می رسد! البته ذکر این نکته ضروری است که چادر مشکی وارد شده به صورت قاچاق و یا از طریق مسافران از کشورهای مختلف در این آمار نیامده است.

بنابر گزارش ها در سال 77 حدود 15 میلیون و 700 هزار دلار، در سال 75 بیش از 54 میلیون دلار و در سال 83 بیش از 40 میلیون دلار برای واردات پارچه چادر مشکی هزینه شده است! تنها در سال 88 امارات حدود هشت میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده است. این کشورها ترجیح می‌دهند به دلیل سودآوری بالا، نقش انبار کالا را برای کشورهایی چون ایران بازی کنند.

تولید چادر مشکی در کشور

در حال حاضر تولید پارچه چادر مشکی برای بخش خصوصی هیچ توجیهی ندارد، چرا که تولید پارچه چادر مشکی نیز مانند سایر کالاها نیازمند عواملی است که در فرآیند تولید تأثیرگذارند و تأمین مواد اولیه تولید پارچه چادر مشکی از جمله موانع پیش روی تولیدکنندگان است.

گفته می شود بیش از سه سال از دستیابی ایران به فناوری رنگ پایدار پارچه برای تولید چادر مشکی می‌‌گذرد. در همان اوایل، تولید کنندگان بی‌شماری به تولید پارچه چادر مشغول شدند. اما زمانی نگذشته بود که با کاهش ناگهانی تعرفه واردات این محصول، تمام تولیدی‌ها به تعطیلی کشانده شد، کاری که ضربه بزرگی به صنعت نوپای چادر در کشورمان وارد آورد چرا که تعرفه واردات پارچه چادرمشکی که تا آن زمان 66 درصد بود و موجبات توسعه و افزایش تولید داخلی را فراهم آورده بود، با کاهشی 54 درصدی به 12درصد رسید! حجم واردات با سرعتی سرسام‌آور روند صعودی به خود گرفت. از آن جا که قیمت محصولات خارجی نیز به مراتب از نمونه‌ داخلی آن ارزان‌تر بود، تولیدکنندگان با انباشت پارچه‌های تولیدی در انبارهای خود مواجه شدند و یکی پس از دیگری کارخانه‌‌های خود را تعطیل کردند.

همچنان نیز تولید چادر مشکی در کشور چندان از سوی دولت حمایت نمی شود. البته باید تأکید کرد که پاره‌ای از مشکلات هم چون تلاش ناموفق برای دستیابی به کیفیت مورد قبول بازار و همچنین وجود رقابت شدید در بازار به دلیل واردات این محصول‌، نیز تولید کنندگان داخلی را از تولید هراسانده است.

مافیای بزرگ وارد کننده نیز مانع تولید داخلی می شوند چرا که خود از واردات آن سود کلانی به دست می آورند. طبق گزارش ها، آن ها این نوع پارچه را با متوسط قیمت متری سه هزار تومان از تولید کنندگان در شرق دور خریداری کرده و در اینجا با قیمت های بالایی می فروشند و روشن است چرا مانع تولید داخل کشور در این حوزه هستند.

شاید بتوان گفت برخی موارد هم چون نبود برخورد و پیگیری دولت با مافیای واردات این کالا و واردات سهل وآسان آن توسط افراد با تعرفه های پایین از سوی دیگر، بی انگیزگی زیادی را برای تولید در کشور فراهم آورده است. همچنین باید اشاره کرد در کشور ما متاسفانه بخش اعظم سرمایه ها به سمت مسکن می رود و بخش تولید ما در زمینه های مختلف با مشکل مواجه است که البته دولت یازدهم وعده حمایت از تولید را با بسته حمایتی خروج از رکود داده است و کاش فکری هم برای این صنعت در کشورمان می شد.

در نهایت باید گفت هیچ کارخانه‌ای در داخل کشور با موفقیت و آینده ای روشن در این صنعت احداث نخواهد شد و نمی‌تواند با تولید مشابه خارجی رقابت کند، مگر این‌که دولت به طور جدی تسهیلات ویژه‌ای برای تولید این پارچه قایل شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top