تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/06/10 - 11:55
کد خبر: 140695

تعهدی که راه انحصاری «تخصص» در پزشکی است!/ دانشجویان این «تعهد» را ظالمانه می‌دانند

تعهدی که راه انحصاری «تخصص» در پزشکی است!/ دانشجویان این «تعهد» را ظالمانه می‌دانند

وزارت بهداشت اما با این توجیه که در این مدت دانشجو به ازای تحصیلش شهریه ای پرداخت نکرده و تحصیل رایگان انجام داده است، تعهد می گیرد که وی دو برابر دوره تخصص در خدمت این وزارت خانه باشد.دانشجویان این تعهد را ظالمانه می دانند.

خبرنامه دانشجویان ایران: «آینده شغلی دانشجویان پزشکی در ابهام» شاید این بهترین عنوان برای حال و روز این دانشجویان پس از گذراندن دوره عمومی و رفتن به دوره تخصص باشد و شاید آن روزی که نتیجه کنکور سراسری برای این دسته از دانشجویان اعلام شد و پدر و مادر آنان از اینکه فرزندشان «دکتر» خواهد شد، هیچ گاه فکر نمی کنند حداقل تا 40 سالگی باید صبر کنند تا برای خودشان «کسی» شوند.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در کنار سایر مسائلی که متوجه دانشجویان پزشکی است اما موردی که الان خیلی حساس شده و رزیدنت ها و متخصصین در دانشکده های پزشکی معترض آن هستند، مسئله مهم تعهدی است که وزارت بهداشت در بدو ورود به دوره رزیدنتی یعنی تحصیل دوره تخصص می گیرد و بدون آن ثبت نام، ممکن نیست و مسئله دیگر شرایط شغلی و کاری و درآمدی رزیدنت هاست.

ماجرا از این قرار است که به گفته دانشجویان پزشکی، بر خلاف همه جای دنیا، تحصیل دوره تخصص در کشور ما شغل محسوب نمی شود و دانشجو در این دوره، همچنان دانشجو است. این در حالی است که دوره تحصیلی تخصص رشته های غیر پزشکی، همان تحصیل در دانشکده و سر کلاس رفتن و درس خواندن است اما برای دانشجویان پزشکی دوره تخصص یعنی آن دانشجو با نظارت سیستمی بالاتر از خودش، چهار سال در بیمارستان کار کند و در این کار کم کم تجربه و معلومات کسب کند تا زیر نظر اساتید، خودش متخصص شود. یعنی شکل تحصیل به صورت کار کردن است.

یک دانشجوی پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» در این باره گفت: از این تحصیل، درآمدی عاید بیمارستان می شود. خب بیماران در بیمارستان چطور درمان می شوند؟ رزیدنت در بیمارستان حضور دارد و درمانشان می کند (مخصوصا کشیک ها که در ساعت شب و زمانی که اساتید حضور ندارند، رزیدنت ها ویزیت می کنند، آزمایش درخواست می کنند، خودشان اتاق عمل می برند، جراحی می کنند) و بابت این ویزیت بیمار، درآمدی عاید بیمارستان می شود.

وی ادامه می دهد: چیزی که به دانشجو در این مدت داده می شود، حقوق نیست و در قبال این خدمات رزیدنت، یک کمک هزینه عایدش می شود اما این دوره سابقه کار حساب نمی شود، سایر مزایای شغل بودن را ندارد.

وزارت بهداشت اما با این توجیه که در این مدت دانشجو به ازای تحصیلش شهریه ای پرداخت نکرده و تحصیل رایگان انجام داده است، تعهد می گیرد که وی دو برابر دوره تخصص در خدمت این وزارت خانه باشد.

یک دانشجوی دوره تخصص در این باره می گوید: این تعهد در حالی است که وزارت بهداشت این را نمی بیند که بابت این تحصیل و این درآمدی که برای بیمارستان حاصل شده، دانشجو چیزی دریافت نکرده است و فقط این را می بینند که به ازای تحصیل شهریه ای پرداخت نکرده و تحصیل رایگان انجام می دهد.

این تعهد به قانونی باز می گردد که مطابق آن (لایحه قانونی اصلاح مواد 7 و 8 قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی) دانشجویان و هنرجویانی که به خواهند از آموزش رایگان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخل کشور استفاده نمایند مکلفند برابر‌مدتی که از تحصیل رایگان استفاده کرده‌اند در ایران خدمت نمایند. در صورت استنکاف از انجام تمام یا قسمتی از خدمت مذکور باید هزینه تحصیلات‌رایگان را تمام یا به تناسب مدتی که خدمت نکرده‌اند به دولت به پردازند.

برداشت دانشجویان پزشکی از این قانون این است که «دانشجویی که تحصیل رایگان انجام داده باید در کشور کار کنند، چه برای دولت، چه برای خودشان، یا برای بخش خصوصی و از این تحصیلی که در کشور کرده استفاده ای بدهد  و اگر این کار را نکرد موظف است شهریه ای را پرداخت کند» و سپس با مقایسه ای با وزارت علوم مدعی می شوند «این کاری است که الان وزارت علوم انجام می دهد یعنی فارغ التحصیلی می آید و می گوید مدارکم را می خواهم. وزارت علوم مثلاً می گوید شما چقدر در کشور کار کرده اید؟ ( چه بخش خصوصی، چه برای دولت، چه برای خودش) یا حتی گواهی می آورد که این مدت  کار کرده ام و مدرکش را می دهند. یا حتی اگر بتوانند ثابت کنند که کار متناسب به آن ها در کشور وجود نداشته است باز هم مدرک وی را خواهند داد اما وزارت بهداشت در بدو ورود به تحصیل دانشجو، تعهدی می گیرند که دو برابر مدت تحصیل این افراد برای وزارت بهداشت کار کند و درهر جایی و هر شرایطی که وزارت بهداشت تعیین کرد»

پارادوکس وزارت بهداشت

آنچه در این بین قابل تامل است رفتار متناقض وزارت بهداشت در این خصوص است.

دانشجویان پزشکی با دو قانون مواجه اند: 1- قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان (که طبق آن دانشجویان پزشکی پس از گذراندن دوره عمومی مکلف‌اند حداکثر مدت24 ماه اول پس از فراغت از تحصیل خود را در داخل کشور و در مناطق مورد نیاز بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تشکیلات تابعه آن خدمت‌نمایند) 2- تعهدی که وزارت بهداشت با استناد به آن (لایحه قانونی اصلاح مواد 7 و 8 قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی) در دوره تخصص، دانشجویان را مکلف به خدمت دوبرابری می کند.

قانون اول (که همان خدمت سربازی دانشجویان پزشکی است) مورد اعتراض خیلی ها و حتی شخص وزیر بهداشت قرار گرفت. آقای دکتر هاشمی در مصاحبه ای تاکید کرد که "بله در مناطق محروم، نیاز هست ولی دلیل نمیشود که اجبار کنیم و این ظلم دارد اتفاق می افتد!" اما در خصوص قانون دوم که برداشت وزارت بهداشت است، اعتراضی از جانب مسئولان وزارت بهداشت انجام نمی شود!

لایحه قانونی اصلاح مواد 7 و 8 چه می گوید؟

‌ماده 7 - دانشجویان و هنرجویانی که به خواهند از آموزش رایگان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخل کشور استفاده نمایند مکلفند برابر‌مدتی که از تحصیل رایگان استفاده کرده‌اند در ایران خدمت نمایند. در صورت استنکاف از انجام تمام یا قسمتی از خدمت مذکور باید هزینه تحصیلات‌رایگان را تمام یا به تناسب مدتی که خدمت نکرده‌اند به دولت به پردازند.

‌ماده 8 - دانشجویان و هنرجویان دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارتخانه‌ها و مؤسسات عام‌المنفعه که برای خدمت در‌دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکتهای مذکور آموزش می‌بینند، مکلفند طبق تعهدنامه رسمی که در بدو ورود برابر مقررات مربوط از آنان اخذ‌می‌شود تعهدات خود را انجام دهند.

اصل اصل 30 قانون اساسی می گوید: دولت موظف است تحصیل رایگان را در حد دوره متوسطه و تحصیلات عالی رایگان را درحد خودکفایی کشور برای تمامی اقشار کشور فراهم کند.

برداشت دانشجویان از قوانین فوق به صورت ذیل است:

«ماده8  مربوط به همان بورس هایی است که اتفاق می افتد و ممکن است شرکتی و سازمانی و وزارت خانه ای برای تأمین پرسنل خودش بورس کند و هزینه تحصیل دانشجو را پرداخت می کند وکاملاً مشخص است که وزارت علوم و بهداشت و آموزش و پرورش موظف به آن اصل 30 هستند اما وزارت بهداشت دوره تحصیل تخصص را در همین ماده 8 می بیند در صورتی که هر فرد منصفی می داند که این اصل برای جایی است که کار اصلی اش آموزش است، یعنی وزارت علوم تحصیل رایگان فراهم می کند و مثلاً برای تأمین هیئت علمی هم اضافه بر آن که تحصیل رایگان را فراهم کرده است یک عده را بورس می کند اما وزارت بهداشت آموزش رایگان را فقط در دوره عمومی انجام می دهد و برای دوره تخصص به شکل ماده 8 است.»

این تعهد باعث شده است مثلا در تخصص دندان پزشکی که دانشگاه آزاد هم ارائه می کند و شهریه هم می گیرد، در یک آزمون مشترک با دانشگاه های وزارت بهداشت، نمرات قبولی این مورد بالاتر است یعنی مردم دوست دارند تحصیل شهریه دار دانشگاه آزاد بروند اما تحصیل رایگان در دانشگاه های معتبر وزارت بهداشت نکنند. این نشان می دهد که تحصیلی که وزارت بهداشت با تعهد اجازه می دهد مسلماً رایگان نیست چون قیمتش همان  دو برابر کار کردن برای وزارت خانه است.

متن این تعهد به شرح ذیل است: دانلود

"ضمن عقد خارج متعهد و الزام می گردم:

1- در رشته تحصیلی، تحصیل کنم و تحصیلم را به پایان برسانم و حق تغییر رشته را ندارم و صرفاً هم به امر تحصیل بپردازم.

2- بلافاصله بعد از دوره تحصیلی خود را به وزارت بهداشت و درمان معرفی می کنم و براساس قوانین مربوط و مصوبات شورای آموزش پزشکی و سایر ضوابط مصوب وزارت بهداشت به میزان حداقل نیم و حداکثر دو برابر مدت تحصیل با استفاده از ضروب مربوطه در هر محل که وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی تعیین کند خدمت نمایم."

دانشجویان معتقدند: این تعهد حتی خلاف آیین نامه اجرایی تحصیل جوانان ایرانی است، یعنی حتی اگر هم می خواهد براساس ماده 8 نیرو بگیرد. در همان قانون ماده 8گفته شده است "دانشجویان این ارگان ها مکلف هستند طبق تعهدنامه رسمی در بدو ورود برابر قانون و مقررات از آنها اخذ می شود، تعهدات خود را انجام دهند. در آگهی پذیرش دانشجو برای این نوع مؤسسات باید شرایط تحصیل و کیفیت و ضمانت اجرایی تعهدات قید شود" یعنی وقتی آگهی برای ثبت نام می کند باید مشخص باشد که چه تعهدی می دهی و باید کیفیت اجرای تعهدات پیدا شود اما این کیفیت مشخص نیست و هر چیزی باید الان مشخص باشد نه این که بعداً هر زمان خواست در آن تغییر دهد.

جالب اینکه اگر دانشجویی این تعهد را امضا نکند، اجازه تحصیل ندارد و نمی تواند تخصص بگیرد.

یک دانشجو در اعتراض به این مورد می گوید: واقعا چه فرقی هست بین فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی با غیر علوم پزشکی، که وزارت علوم می آید با یک گواهی از کاریابی که فرد کار پیدا نکرده، حالا این گواهی چه قدر صحت دارد؟ یا نه بماند، مدارکش را تقدیمش می کند اگر همان هم نباشد فرد فقط موظف است در کشور برای خودش کار کند،  اما برای تحصیل در دوره های تخصصی پزشکی، باید یک همچین تعهد یک طرفه و ظالمانه ای امضا بشود.

با این حساب اگر کسی 18 سالگی کنکور قبول شود و وارد رشته پزشکی شود تا اتمام تحصیل حداقل 40 ساله خواهد بود! (و احتمالا مجرد چرا که تا این سن عملا از انجام امور شغلی و کسب درآمد ناتوان است)

در دروه پزشکی ابتدا هفت سال تحصیل می کنند. دو سال بعد از هفت سال قانون خدمت پزشکان و پیرا پزشکان به نام طرح است. با این حساب 9سال می شود. اگر بلافاصله دوره رزیدنتی قبول شود، چهار سال هم دوره رزیدنتی می شود. دو برابر دوره رزیدنتی یعنی هشت سال دوره خدمت است. 21 سال بعد از ورود به دوره پزشکی یعنی در 39 سالگی درس تمام می شود و می تواند برای خودش کار کند. یعنی این دوره 21 سال طول می کشد.  تمام  مدت دوره رزیدنتی یک شخص متاهل که می خواهد تخصص بگیرد چهار سال با حقوق حدود 600 هزار تومان کار می کند!

دانشجوی دیگری در این خصوص می گوید: این فرد باید ارث پدری بزرگ داشته باشد که خرج زندگیش تامین شود چراکه دوره رزیدنتی به حدی سنگین است که کار اولا ممنوع است ثانیا اگر ممنوع نبود نمی شود کار انجام داد چون دوره بسیار پر حجم و سنگینی است. اگر این شخص کسی باشد که نخواهد بعد 39 سالگی جبران کند و به ازای این سال ها از مردم پول اضافه تر بگیرید، یک سرخوردگی در ذهنش برای همیشه باقی می ماند. تعداد ناچیز یزشکانی که زیر میزی می گیرند اگر علت را جویا شوید همین دلایل را می آورند. در صورتی که اگر دوره تحصیل هم یک در آمد مناسب داشت و زندگی اش تامین می شد بعد دوره تحصیل این طور طلبکار نمی شد. 

«خبرنامه دانشجویان ایران» آماده انعکاس نظرات مسئولین وزارت بهداشت در این خصوص است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1393/06/10 - 16:15

بله این مشکل دانشجویان دندانپزشکی هم هست
ناشناس
1393/06/10 - 16:58

واقعا اين تعهدات يكسوگرايانه و ظالمانه است. رزيدنت ها در اكثر نقاط دنيا بدون تعهد درس مي خوانند و چندين برابر (بيش از ٢٠ برابر) حقوق ميگيرند و كار و درآمد آينده شان تضمين شده است. كاملا بر خلاف ايران كه بدون حقوق و با تعهد سنگين و بدون هيچ تضميني درس ميخوانند و بيگاري از آنها كشيده ميشود.
مریم
1393/06/10 - 19:49

این واقعا جای تاسف است که در کشور ما پزشکانی که با تلاش فراوان موفق به قبولی در آزمون دستیاری میشوند از ابتدا با تعهدنامه ظالمانه ای مواجه میشوند که حتی در صورت فوت ایشان، دانشگاه را وصی میداند، و...تعهد به خدمت تا دو برابر مدت تحصیل در مناطق مورد نظر دانشگاه و...تعهدنامه به امضای دو ضامن برسد که. باید کارمند رسمی و شاغل دولت باشند. که خود مشکلات زیادی به دنبال دارد... از طرفی این دوره پر مسیولیت، پر کار ...جز سوابق کاری ایشان محاسبه نمیشود. ممنونم از توجهی که به این مسئله نشان دادید.. اینها صرفا بخش کوچکی از مشکلات این گروه فرهیخته است... این نوع برخورد متاسفانه باعث ايجاد بدگمانی و دلسردی نسبت بعضی مسیولین قانون گزار می شود.
احسان طوسی
1393/06/10 - 21:04

ای کاش خوانندگان متن تعهد را دانلود کنند و بخوانند تا آن واژه های ظالمانه و به خصوص یک طرفه تفسیر شود. فرد حق هیچ گونه اعتراضی ندارد و وزارت از طرف فرد وکیل و حتی پس از مرگش وصی است که با خودش (وزارت) در مورد مبلغ خسارت و نحوه پرداخت توافق کند. یعنی من از الآن تعهد می دهم و می گویم هر چی شما گفتی و شما از طرف من وکیلی که موافقت منو با چیزی که خودت تعیین می کنی اعلام کنی
s.k
1393/06/10 - 22:33

حقوق دوره رزیدنتی واقعا ناچیزه، کاش دولت برای سر و سامان دادن به اوضاع سلامت جامعه به جای اینکه بیشتر از پیش در حق رزیدنت ها و متخصصین جوان اجحاف کنه، از در آمدهای خودش مایه میذاشت، با این طرح افتضاح تحول نظام سلامتم واقعا تخصص خوندن اشتباهه، همون پزشک عمومی موندن بهتره
پزشک ایرانی
1393/06/10 - 22:50

با سپاس از پوشش خبری این موضوع. مطالب عنوان شده به واقع حرف دل تمامی همکاران پزشک است و وقت آن رسیده که نسبت به این رویه ی ناعادلانه تجدید نظر شود.
فرزانه
1393/06/11 - 15:53

با سلام و تشكر بخاطر انتشار اين خبر
واضح و مبرهن است كه در حق دستياران پزشكي بسيار اجحاف شده، از يك سو كار زياد و كشيك هاي شبانه روزي و در مقابل حقوقي بسيار ناچيز كه مطمئنا هيچ كسي در سن يك رزيدنت حتي با مدرك ديپلم هم حاضر به پذيرفتن اين همه كار با اين حقوق نيست، و از سوي ديگر تعهدي كه وزارت بهداشت دانشجويان را مجبور به دادن آن ميكند و تنها راه ثبت نام آنها داشتن اين تعهد نامه است، تعهد نامه اي كه در آن ما به دولت وكالت ميدهيم حتي در صورت مرگمان از سوي ما وصي باشد....
اين طريقه رفتار با فرهيختگان مملكت كه براي خدمت به مردم در كشور مانده اند نيست، اين كارها چيزي جز سرخوردگي براي اين قشر زحمت كش ندارد
و نتيجه چنين كارهايي براي مردم ما چه خواهد شد؟...........
فرزانه
1393/06/11 - 15:54

با سلام و تشكر بخاطر انتشار اين خبر
واضح و مبرهن است كه در حق دستياران پزشكي بسيار اجحاف شده، از يك سو كار زياد و كشيك هاي شبانه روزي و در مقابل حقوقي بسيار ناچيز كه مطمئنا هيچ كسي در سن يك رزيدنت حتي با مدرك ديپلم هم حاضر به پذيرفتن اين همه كار با اين حقوق نيست، و از سوي ديگر تعهدي كه وزارت بهداشت دانشجويان را مجبور به دادن آن ميكند و تنها راه ثبت نام آنها داشتن اين تعهد نامه است، تعهد نامه اي كه در آن ما به دولت وكالت مي دهيم حتي در صورت مرگمان از سوي ما وصي باشد....
اين طريقه رفتار با فرهيختگان مملكت كه براي خدمت به مردم در كشور مانده اند نيست، اين كارها چيزي جز سرخوردگي براي اين قشر زحمت كش ندارد
و نتيجه چنين كارهايي براي مردم ما چه خواهد شد؟...........
سهمیه زنان مناطق محروم!
1393/06/11 - 19:00

باتشکر از خبرنامه وزین دانشجویان:
تمامی این بازیهای طرح وسهمیه زنان وسهمیه مناطق محروم از عده ای انحصارطلب متخصص واساتیدباانفوذ ودارای درآمد نجومی در کلان شهرها منشا میگیرد!چراکه اگر پزشکان جوان وصادق (بدون علافی وبیکاری در شهرستانهای فاقد امکانات وتجهیزات تخصصی واتاق عمل بمدت 4 الی 12 سال) وارد رقابت با آنهاشوند این حضرات دچار کاهش درآمد وگاه لورفتن به خاطر سوء استفاده از ناآگاهی مردم برای اقدامات وجراحی های غیر ضروری خواهند شد.این مافیا بسیار قوی است وهرسال به بهانه های مختلف سهمیه تراشی میکند وبرای آنانکه مجبور میشوند سهمیه بزنندنمره سهمیه آزادشان را اعلام نمیکند تا قبولین از این سهمیه ها را با انگ نمره پائین مجاب به چند سال بیهوده زندگی کردن وهرز دادن استعدادهایشان کنند......امام زمان بزودی زود جوابشان را خواهد داد.
محمد
1393/06/15 - 00:56

واقعا این طرح برای پزشکانی که با این زحمت فراوان درس خوانده اند اجحاف و بسیار ظالمانه است...
دکتر محمد حسین
1393/07/02 - 20:16

به خدا ظلمه.. من بعد از 7 سال درس خوندن دوره عمومی و 2 سال طرح در زاهدان..! بعد از 3 سال پشت کنکور تخصص .. امسال ارتوپدی قبول شدم .. و 8 سال تعهد گرفتن..
الان من 32 سالمه..! پول تو جیبی هم ندارم و تازه 12 سال دیگه فارغ التحصیل می شم.. میشه 44 سالم. آخه این چه قوانینیه؟ من ک افسردگی گرفتم..
محتبی
1393/07/02 - 21:23

بعد انتظار دارن فرد نخبه ای که تا 40 سالگی مفت کار کرده، بعدا خواستار حقوق مناسب هم نباشه و قربون صدقه ملت هم بره.
محمد
1393/07/03 - 18:01

کسی میدونه مدت تعهد خدمت مناطق 2 و 3 چرا 2 برابر منطقه یکه؟ 14 سال برای مناطق 2 و 3 و 7 سال برای منطقه 1 ( ورودی 90 هستم و تعهدی که از ما گرفتن اینطوری بود)
تینا
1395/02/23 - 01:29

سلام آیا این تعهد برلی داروسازانم هست؟ اگه هست چند سال است؟
نسترنr
1395/04/04 - 21:01

اونایی که پزشکی(تعهد وزارت بهداشت)قبول میشن نمیتونن تخصص بگیرن؟
نرگس
1395/05/15 - 18:16

سلام
ببخشید کسی اگه قبلا کاردانی روزانه گرفته باه بدا دوباره کنکور بده وتعهد قبول بشه ایا باید شهریه بده؟
امیرحسین
1395/05/21 - 19:03

سلام. ببخشید حقوق داروسازان تعهد وزارت بهداشت چقدره؟
فاطمه فرخی
1396/05/16 - 18:23

سلام دوستان من ۱۵۰۰منطقه ۳ شدم بین پزشکی تهعدی یا پزشکی ازاد کدومو برم بهتره؟؟لطفا نظر بدید با دلیل
محمد
1397/06/28 - 12:13

با سلام آیا تعهد مناطق محروم مانع شرکت در آزمون دستیاری میشه؟توی متن تعهدمون چیزی در این مورد ننوشته
تورهای مسافرتی آفری
شیعه جعفری
مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف / اعتراض دانشجویان شریف / جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
مرکز تولید مشروبات الکلی در رژیم‌ صهیونیستی هک شد
لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد
طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده
شگفت‌زدگی فعال اقتصادی چینی از پیشرفت‌ دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی خورشیدی
بیش از ۴۰ درصد رای‌دهندگان آمریکایی جنگ داخلی را محتمل می‌دانند
شهادت ۳ شهروند ترکیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر
پیام اعتراض دانشجویان آمریکا، پایان دادن به جنایت در غزه است
تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
یورش اشغالگران به مناطق مختلف کرانه باختری/ شهادت ۱۸ فلسطینی
بمباران بامدادی رفح در جنوب نوار غزه/ شهادت شماری از فلسطینیان
دانشگاه «ساینس‌پو» فرانسه به دلیل اعتراضات تعطیل شد
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
آمریکا: ایران در حال دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت است
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top