تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/06/18 - 09:48
کد خبر: 141555

بازرس سابق آژانس: آژانس درباره مسائل انفجاری و نظامی تخصصی ندارد

خبرنامه دانشجویان ایران: یک بازرس پیشین آژانس گفت تمرکز روز موضوع ابعاد احتمالی نظامی (PMD) به معنای خروج آژانس از وضعیت حرفه ای و تخصصی است.

به گزارش ایران هسته ای، یک بازرس پیشین آژانس گفت تمرکز روز موضوع ابعاد احتمالی نظامی (PMD) به معنای خروج آژانس از وضعیت حرفه ای و تخصصی است.

تلویزیون بی بی سی روز 16 شهریور در  برنامه  «60 دقیقه» در گفت وگو با «رابرت کلی» مدیر پیشین تیم بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در عراق، به بررسی بهانه گیری‌های اخیر آژانس به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

این کارشناس مسائل هسته ای در پاسخ به این سوال که چرا آژانس اصرار دارد از سایت نظامی پارچین بازدید کند، گفت: «پارچین یک پایگاه نظامی نیست، یک کارخانه نظامی است که توسط دولت اداره می شود و پیمانکاران متعددی در آن فعالیت می کنند. موشک و مواد منفجره قوی می سازند و فعالیت های متعددی در آنجا دارند و احتمالا حدود 1000 ساختمان در آن هست، اما آژانس 10 ساختمان از کل مجموعه پارچین را در سال 2005 بازدید و بررسی کرد و چیزی که برایش جالب باشد پیدا نکرد».

مدیر سابق بازرسان آژانس در عراق در باره اصالت اطلاعاتی که در اختیار آژانس قرار دارد، افزود: «اما ظاهرا کسی به آژانس اطلاعاتی داده که مبنای این خواسته آژانس قرار گرفته و ما به آن اطلاعات دسترسی نداریم و به آن مشکوک هستیم که شاید اصلا اطلاعات بیخودی باشد».

رابرت کلی گفت: «حالا آژانس دوباره می خواهد از پارچین بازرسی کند تا اطمینان حاصل پیدا کنند که در آنجا چه می گذرد. این خواسته آژانس در حالی است که بیان نمی‌کند در پارچین به دنبال چه می گردد».

مسئول سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه بیان داشت: «من به عنوان یک کارشناس هسته ای باید بگویم که ادعاهای آژانس اصلا واضح نیست .آژانس از عکس‌های ماهواره‌ای تحلیل‌های ارائه می دهد که خیلی خنده‌دار است».

این عضو پیشین آژانس افزود: «اما با این حال باید بگویم آژانس یک سازمان حرفه‌ای است مادامی که درباره مسائل هسته‌ای بحث می‌کند. اما وقتی به تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای و یا آزمایش‌های انفجاری با مواد قوی اشاره می‌کند، الزما تخصص کافی را ندارد».

رابرت کلی در ادامه گفت وگوی خود با بی بی سی، در پاسخ به این سوال که آژانس گفته که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایران فعالیت‌های گسترده‌ای در سایت پارچین انجام داده، چرا ایران اجازه نمی دهد از پارچین بازدید شود، گفت: «این تصمیمی است که ایران می تواند بگیرد و اختیار دارد که چه چیزی را به بازرسان نشان دهند و چه چیزی را نشان ندهد.»

وی در ادامه پاسخ خود به بی بی سی افزود: «تاسیساتی را که آژانس می خواهد از آن بازدید کند به لحاظ قانونی در قرارداد نیست و این بازرسی‌ها بخشی از توافق ایران با آژانس نیستند».

مدیر سابق بازرسان آژانس در عراق بر این باور است که «در مورد خیلی از فعالیت‌های پارچین مشخص نیست چه نوع فعالیتی است. این عکس‌ها ساختمان‌های مربع و مستطیلی در وسط بیابان را نشان می‌دهد، اما بیانگر وجود سلاح هسته ای در پارچین نیست».

رابرت کلی در پایان این گفت وگو بیان داشت: «این ادعا که آیا در پارچین سلاح هسته‌ای ساخته می شود یا نه؟ تنها بر اساس اطلاعات امنیتی است که هیچ کدام از ما به آن دسترسی نداریم. یک عده‌ای از بیرون آژانس ادعا دارند که ایران سعی می کند تا رد پای فعالیت‌های هسته‌ای را از بین ببرد اما اگر قرار است که این کار را بکنند، چرا فقط در یک گوشه از پارچین؟! نه در همه آن و این مسائل با هم خیلی جور در نمی‌آید».

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top