تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/06/31 - 15:05
کد خبر: 142853

در نشست خبری محسنی اژه ای مطرح شد؛

توضیحات معاون قوه قضائیه پیرامون شبکه های اجتماعی، حکم «م.ر» و گشت انصارحزب الله

توضیحات معاون قوه قضائیه پیرامون شبکه های اجتماعی، حکم «م.ر» و گشت انصارحزب الله

معاون اول قوه قضاییه گفت: در اواخر سال گذشته و اوایل امسال به ما قول دادند ظرف سه ماه تلاش می‌کنیم تا محتوای مجرمانه تعدادی از شبکه‌های اجتماعی پالایش شود تا این شبکه‌ها مسدود نشوند و باشند و هم در عین حال محتوای مجرمانه توزیع نشود.

خبرنامه دانشجویان ایران: غلامحسین محسنی اژه‌ای در شصت و نهمین نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: درخصوص پرونده به اصطلاح نفتی دو اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وی افزود: مشخص شد متهم این پرونده در مقاطعی از ۳ شناسنامه استفاده می‌کرده و از این شناسنامه‌ها بهره‌برداری‌هایی می‌کرده است، داشتن ۳ شناسنامه در یک زمان خودش جرم است.

اژه‌ای گفت: او توانسته بود در مدتی با افرادی در داخل زندان استفاده کند و اطلاعاتی را به خارج زندان برساند که این واسطه‌ها پیدا شدند و افراد متخلف بازداشت شدند و همین امر باب جدیدی را در پرونده باز کرد.

معاون اول قوه قضاییه درباره سوابق قبلی متهم اظهارداشت: ۲ سال حبس و بیش از ۲۰ چک برگشتی از سوابق قبلی این متهم است البته غیر از شکایت شرکت نفت شکات دیگری هم برای ایشان بوجود آمده است، در حال حاضر ۱۰ نفر در بازداشت به سر می‌برند و همچنین از بعضی بانک‌ها و مدیرعاملشان تحقیق به عمل آمده است.

تسویه حساب با ۷۴۷۲ طلب‌کار پرونده نگین غرب/ بیش از ۸۰۰۰ شاکی برای پرونده کمپوست/ اجرای حکم ۵ مجرم در ملاء عام
 محسنی اژه‌ای درباره آخرین جزئیات پرونده نگین غرب هم گفت: در این پرونده حکم صادر شده است و توجه ویژه‌ای در این پرونده صورت گرفت تا بتوان اموال و طلب شکات را استیفا کرد و در این زمینه خیلی زحمت کشیده شد.

وی افزود: آخرین خبری که من تا پایان مرداد دارم ۷۴۷۲ نفر تسویه حساب شدند که از بین این تعداد ۱۱۷۰ نفر ظرف ۴۰ روز آخر حسابشان تسویه شد.

معاون اول قوه قضاییه اظهارداشت: کارفرمای دو پروژه این پرونده تغییر یافته است.

وی همچنین درباره پرونده کمپوست گفت: شکات این پرونده به بش از ۸۰۰۰ نفر رسیده است، همچنین ۱۲ نفر تحت تعقیب هستند و ۹ نفر در بازداشت به سر می‌برند.

وی بیان داشت: اموالی که تا الان شناسایی شده است تکاپوی طلب تمام طلبکاران نیست.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: ظرف روزهای گذشته چند حکم علنی در ملاء عام اجرا شد که طبق حکم آن ۳ نفر در استان فارس، ۲ نفر در استان همدان و یک نفر در استان قم اجرا شد.

وی درباره جرائم این مجرمین گفت: سرقت مسلحانه، سرقت همراه با آزار برای بعضی تجاوز به عنف همچنین یکی از آنها در خرید و فروش ۹۰۰ کیلو تریاک شرکت داشت که این شخص سالها تحت تعقیب بود حتی فردی را به نام خودش معرفی کرده بود که وی مدت‌ها به جای وی در بازداشت به سر می‌برد.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد بیشتر مراقب باشند و در دام شیطان و مواد مخدر نیفتند.

تلاش این است شبکه‌‌‌های اجتماعی مسدود نشود در عین حال محتوای مجرمانه نباید توزیع شود
محسنی اژه‌ای در ادامه شصت و نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت:‌ هفته گذشته فردی را با مدارک جعلی دستگیر کردند که به خانواده زندانیان مراجعه کرد و تحت عنوان کارمند، وکیل یا هر مقام دیگری از خانواده زندانیان پول می‌گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه این افراد هم خانواده زندانیان را به زحمت می‌اندازند و هم برای قوه قضاییه بدنامی دارند؛ پس باید خانواده زندانیان بدانند که قاضی در خیابان قرار نمی‌گذارد و این نحوه تماس گرفتند مخصوص افراد کلاهبردار و شیاد است چرا که افراد وابسته به دستگاه قضا نیز دم در خانه یا محل کار و اداره خانواده زندانی نمی‌روند.

معاون اول قوه قضاییه به شبکه‌های اجتماعی پرداخت و تصریح کرد: در مورد شبکه‌های اجتماعی چیزی که انتظار بوده و هست این است که دستگاه مسئول تلاش خود را انجام دهد تا شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشند و مردم هم استفاده ‌های خوب ببرند ولی در عین حال شرایطی فراهم شود که موارد مخالف عفت، اخلاق و امنیت در آنجا نباشد یا به حداقل برسد.

اژه‌ای ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم زیرساخت و ابزارهای مورد نیاز فراهم شود تا از این سیستم‌ها که هم قابل استفاده کارهای خوب و کارهای بد دارد در زمینه‌ کارهای خوب استفاده شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در اواخر سال گذشته و اوایل امسال به ما قول دادند ظرف سه ماه تلاش می‌کنیم تا محتوای مجرمانه تعدادی از شبکه‌های اجتماعی پالایش شود تا این شبکه‌ها مسدود نشوند و باشند و هم در عین حال محتوای مجرمانه توزیع نشود.

وی ادامه داد: چند ماه از این قضیه گذشته که این امر صورت نگرفت و به دستور آیت‌الله آملی لاریجانی خطاب به وزیر ارتباطات نامه‌ای نوشته تا سازوکار مورد نیاز فراهم شود تا مردم محروم از استفاده خوب شبکه‌های اجتماعی نشوند.

در قضیه روغن پالم دادسرا وارد شده و دادستان تهران به جد دنبال این قضیه است
محسنی اژه‌ای گفت:‌ بحث سلامت مردم بسیار مهم است و بحمدالله وزارت بهداشت و آقای هاشمی به جد در این زمینه وارد شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: حتماً قوه قضاییه با تمام توان کمک می‌کند تا چیزی که لازم است در اختیار مردم قرار گیرد اعم از غذا، دارو و... تا وزارت بهداشت در این زمینه موفق باشد و اگر کسی در این زمینه دچار جرمی شد در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد.

اژه‌‌ای تصریح کرد: در نشست قبلی گفتم که هنوز نامه‌ای در خصوص واصل نشده اما یکی ۲ روز بعد نامه واصل شد؛ دادسرا وارد شده و دولت‌آبادی گفته به جد دنبال مسئله هستیم و قوه قضاییه نیز در این قضیه پالم و سایر موارد بهداشت و سلامت کمک می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور در مورد بازنگردان اموال مسئولان دوره قبلی گفت: نامه و شماره نامه را بدهند.

حکم «م ر» صادر شده و اشکالات وارد نیست/ منتظر تعیین سازوکار برای پالایش شبکه‌های اجتماعی می‌مانیم
محسنی اژه‌ای در ادامه شصت و نهمین نشست خبری خود را اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی در مورد مکاتبه با وزیر ارتباطات و سازوکار پالایش محتوای مجرمانه از شبکه‌های اجتمای گفت:‌ با واسطه شنیده‌ام که وزارت مربوطه مشغول و در حال تلاش است تا کاری که برعهده دارد انجام دهد؛‌ ما منتظر می‌مانیم و امیدواریم تا آنجا که شدنی است انجام شود.

اژه‌ای در پاسخ به سؤالاتی در مورد اظهارات «م ر» معاون رئیس جمهور سابق اظهار داشت: ایشان با فرض اینکه حکم صادر نشده مطالبی مرقوم کردند؛ با توجه به اینکه حکم صادر شده اشکالات وارد نیست؛ به نظرم حداقل مطالبی را که گفتند وارد نیست.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی پیرامون گشت انصار حزب‌الله بیان داشت: اعلام کرده‌اند که ما خلاف قانون عمل نمی‌کنیم و ان‌شاءالله چیزی که شما می‌گویید پیش نمی‌آید.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد مکاتبه با وزیر ارتباطات و استقلال قوا تصریح کرد: به استناد قانون تعیین مصادیق مجرمانه که پیش‌بینی کرده محتوای مجرمانه پالایش شود، کارگروه مربوط به جلسات تشکیل شده و خود آقایان هم قائل به این مسئله هستند و امیدواریم کار صورت گیرد.

وکلا اگر جرمی مرتکب شوند تعقیب شده و با آنها برخورد می‌شود
در ادامه شصت و نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه خبرنگاری خطاب به محسنی اژه‌ای گفت: در ابتدای رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی در دو مرحله وکیل یکی از متهمین تغییر کرد ضمن اینکه شاهد این بودیم که وکیل برخی از متهمین هم مشترک بودند.

این خبرنگار ادامه داد: در همین زمان اخباری منتشر شد مبنی براینکه برخی از وکلا حق‌الوکاله میلیاردی دریافت می‌کنند، رسیدگی به پرونده فساد به اتمام رسید اما ما هنوز شاهد این هستیم که برخی از وکلا نه تنها حق‌الوکاله میلیاردی دریافت می‌کنند بلکه عده‌ای به واسطه اراده خود رسیدگی به پرونده‌ها را طولانی می‌کنند تا حق‌الوکاله خانواده موکل خود دریافت کنند که این موضوع باعث اطاله دادرسی می‌شود.

خبرنگار فارس تصریح کرد: همزمان با این موضوع برخی از وکلا خودشان به واسطه گرفتن پول زیاد اقدام به کار چاق کنی و دخالت در پرونده‌ها می‌کنند بماند که برخی از موارد دیده شده که برخی از وکلا همزمان وکیل متهم و شاکی بودند.

وی در طرح پرسش خود خطاب به اژه‌ای گفت: شما در جلسه پیش در خصوص لایحه جامع وکالت توضیحاتی را ارائه کردید اما واقعاً نظارت بر وکلا برعهده کیست و دستگاه قضایی برای مقابله با رفتارهای اینچینی وکلا چه برنامه‌ای دارد؟ اصلاً این موضوع در حوزه قوه قضاییه است یا خیر؟

اژه‌ای در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: لایحه جامع وکالت تبعاً یک لایحه قضایی است و از نظر شورای نگهبان چون این لایحه قضایی به شمار می‌رود دولت حق دخالت ندارد.

وی افزود: قوه قضاییه تنها زمانی که وکلا نامزد کانون وکلا می‌شوند نظارت خود را اعمال می‌کند اما پس از آن نظارت بر عهده کانون وکلا است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اگر جرمی مرتکب شوند قطعاً ما تعقیب و برخورد می‌کنیم همانگونه که پیش از این خبر دادیم که عده‌ای از وکلا تحت تعقیب قرار گرفتند برای آنها حکم صادر شده و حکم‌شان قطعی است.

درخواست فرصت ۳ ماهه متخصصین برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه در شبکه‌های اجتماعی
 محسنی اژه‌ای در ادامه درباره کیفرخواست و حکم فردی که در خارج از کشور بوده و در پرونده مه‌آفرید دستگیر شده است، گفت: حکم و کیفرخواست هنوز صادر نشده است.

وی درباره دستگیری چندباره معتادان، اظهارکرد: بعد از اصلاح قانون در سال ۸۹ معتاد را نمی‌شود تحت تعقیب قرارداد و مجازات کرد و حتی اگر دستگیر می‌شود نباید به دستگاه قضایی تحویل داده شود بلکه باید آنها را به مراکز درمانی و بازپروری تحویل داد و این وظیفه دولت است که مراکز بازپروری را تجهیز کند.

معاون اول قوه قضاییه درباره متفاوت بودن احکام حبس یا اعدام در شهرهای مختلف کشور به دلیل حمل مواد مخدر توسط افراد گفت: ما موادی داریم به عنوان مثال مانند هروئین و مشتقات آن و مواد روان‌گردان مانند شیشه که حکم آنها بستگی به میزان خاص آنها دارد. اگر به آن میزان برسد، حکم اعدام دارند اگر کمتر شود حبس ابد و کمتر از آن هم زندان دارد و اینگونه است که حمل ۵۰ گرم امکان دارد حبس ابد داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی افراد بعد از بازداشت و آزادشدن این عمل را تکرار می‌کنند. به عنوان مثال اگر حمل بالای ۱۰۰ گرم باید حکم اعدام دارد و زیر ۱۰۰ گرم اعدام ندارد اما اگر ۱۰۰ گرم باشد و تکرار شده باشد امکان دارد اعدام یا ابد داشته باشد.

محسنی اژه‌ای بیان داشت: قانون برای بعضی جزم‌ها حداقل و حداکثری تعیین می‌کند مانند ۲ تا مثلاً ۴ سال حبس که این به اختیار قاضی است که باید با رعایت شرایط مجرم حکم را صادر کند.

معاون اول قوه قضاییه درباره پایش محتوای سایت‌ها مانند فیسبوک توسط قوه قضاییه اعلام کرد: اگر بشود جلوی فسادی را گرفت ما مسئولیم جلوی آن فساد را بگیریم حتی اگر تا ۸۰ درصد بتوان جلوی فساد را گرفت باید به همان مقدار تلاش کنیم تا جلوی فساد گرفته شود.

وی تصریح کرد: متخصصین می‌گویند می‌توان امکاناتی را فراهم کنیم که مردم از این شبکه‌ها استفاده کنند و در عین حال از محتوای مجرمانه و مفسدانه آن هم جلوگیری کنیم و برای این منظور ۳ ماه فرصت خواسته‌اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم، تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم!
توصیه چند دانشگاه برتر جهان به دانشجویان جدید
بزرگترین «آی.سی.یو» کرمانشاه افتتاح شد
نتایج اولین عمل پیوند چشم دنیا منتشر شد
اعمال شب و روز ۱۷ ربیع‌الاول
کاراته قهرمانی آسیا؛ اباذری دومین فینالیست کاراته ایران
یامگا مقابل استقلال به فوتبال بازگشت!
جزئیات ارائه دروس عمومی به دانشجویان علوم پزشکی از مهر ۱۴۰۳
واکنش عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اظهاراتی درباره مصوبه کنکور
عراقچی راهی نیویورک شد
مشارکت مردم از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه افزایش می‌یابد
صعود ۳۱ دلاری اونس جهانی در معاملات امروز
اعلام فراخوان جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان در هفته آینده
بودجه سال ۱۴۰۴ در سه بخش به مجلس تقدیم می‌شود
اعلام ترکیب استقلال و نساجی
جایزه جهانی هم مخالفان زاکانی را راضی نکرد
افزایش خشونت در ایالات متحده
ارسال ۴۷ پرونده دارای احکام انضباطی اخراج از دانشگاه دانشجویان به وزارت علوم
معرفی ۶ کتاب تحسین شده ازجانب رهبر انقلاب در ویژه برنامه کتاب یک
هدایای عجیب شهردار و استاندار کرمانشاه به قهرمان المپیک/ شکلات خوری و زمینی که ۱۱ صاحب داشت!
تلاش برای تأمین اعتبار خرید گندم برای سال زراعی آتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top