تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/07/09 - 12:54
کد خبر: 143720

گزارشی از شکارهای غیر مجاز و راه حل قابل تامل رییس مجلس؛

خانـم ابـتـکار، فریدونکنار و ممنوعیت 5 ساله شکار

خانـم ابـتـکار، فریدونکنار و ممنوعیت 5 ساله شکار

خانم دکتر ابتکار! لطفا یک بار محض امتحان، پیش داوری و احساسات و مشاوره های نخ نمای همیشگی را کنار بگذارید و به حرف کسی که عمری را با آگاهی و مطالعه کامل در طبیعت گذرانده و براساس تجربه بسیار می داند که چه می گوید گوش کنید، ضرر نمی کنید؛

خبرنامه دانشجویان ایران: داستان شکارچیان و پرندگان فریدونکنار هر روز ابعاد جدیدتری پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدعلی اینانلو  پس از اتفاقات اخیر فریدونکنار و حوادث پیش آمده در پی تلاش سازمان حفاظت محیط زیست در جلوگیری از شکار پرندگان  در فریدونکنار، در نامه ای خطاب به معصومه ابتکار نوشت:

«سرکار خانم دکتر ابتکار! شما رییس انجمن حمایت از حیوانات نیستید، شما رییس دولتی طبیعت ایرانید. بنابراین برای تصمیم گیری های دشوار باید از جنس همین طبیعت باشید، به موقع مانند طبیعت نرم و مهربان و به موقع مثل ذات طبیعت خشن و بی رحم اما منطقی.

خانم دکتر ابتکار! لطفا یک بار محض امتحان، پیش داوری و احساسات و مشاوره های نخ نمای همیشگی را کنار بگذارید و به حرف کسی که عمری را با آگاهی و مطالعه کامل در طبیعت گذرانده و براساس تجربه بسیار می داند که چه می گوید گوش کنید، ضرر نمی کنید؛

شما حرکت صیادان فریدونکنار را نه تنها نباید سرکوب کنید، بلکه باید از آن حمایت کنید، الان به دلیل فوریت خلاصه می گویم. اگر نیاز باشد بیشتر خواهم گفت.»

شهرستان فریدونکنار که در نوار ساحلی دریای خزر قرار دارد در نیمه دوم هرسال تا اواخر اسفندماه میزبان پرندگان مهاجر از مناطق مختلف کشور و مناطق سرد سیبری است  که در میان آنها برخی گونه های کمیاب نیز وجود دارند که بعضا مورد صید صیادان غیر مجاز واقع می شوند.

در سفر اخیر معاون رئیس جمهور در سازمان محیط زیست به مازندران تصمیماتی برای ساماندهی وضعیت صید پرنده در برخی از مناطق مازندران از جمله فریدونکنار گرفته شد. نخستین اقدام این ساماندهی، جمع‌آوری دام‌های ‌هوایی است که در همان مرحله نخست با مقاومت صیادان فریدونکنار مواجه شد.

جمع‌آوری دام‌های ‌هوایی در همان مرحله نخست با مقاومت صیادان فریدونکنار مواجه شد

مقاومت در برابر محیط بان ها با چوب و تفنگ!

خانم ابتکار در صفحه شخصی خود در فیس بوک در این باره نوشت:

« موضوع شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار موضوعی است که با توجه به نزدیک شدن فصل آن از چندی پیش مورد پیگیری سازمان قرار داشت. مکاتبات و تمهیدات لازم صورت گرفت. به دنبال آن امروز آقای دکتر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران خبر داد که «روز چهارشنبه همراه حدود ۷۰ محیط بان و با کمک سازمان های مردم نهاد برای برچیدن دام های هوایی اقدام شده است. در این مورد با دادستان نیز هماهنگی های لازم به عمل آمد. اما در منطقه شاهد حضور حدود ۲۰۰ نفر از مردم محلی بودیم که با چوب و تفنگ آماده مقابله بودند. چون از قبل نسبت به این موضوع آگاه بودیم با آنها صحبت کردیم و خواستیم از این کار دست بردارند و تاکید کردیم که سازمان حفاظت محیط زیست در این مورد کوتاه نخواهد آمد. امروز هم نشستی با فرماندار و نیز امام جمعه فریدونکنار داشتیم. البته نیروی انتظامی دراین زمینه می بایست به یاری سازمان بیاید.»

فرمانده یگان محیط زیست مازندران: با توجه به این که ممکن بود درگیری شدیدی بین طرفین ایجاد و منجر به حوادث ناگوار شود، اجرای حکم را متوقف کردیم. 

وی با بیان این که هر ساله بالای هزاران پرنده به صورت غیرمجاز در این مناطق صید می‌شوند، خاطرنشان کرد: ما عزم خود را جزم کردیم تا از تخلفات جلوگیری کنیم، ولی با مقابله مردم مواجه شدیم.

فرمانده یگان محیط زیست مازندران از مردم، مسئولان و رسانه‌ها خواستار حمایت برای اجرای حکم شد.

دست نگه دارید!

اما محمدعلی اینانلو معتقد است که اجرای این حکم باید فورا متوقف شود . این فعال محیط زیست در نامه خود خطاب به ریاست سازمان محیط زیست متذکر شد:

«در مورد فریدونکنار بی تردید باید دست نگه دارید، شتابزده و احساسی عمل نکنید، شما به عنوان یک مدیر دولتی انسان اندیشمندی هستید و به تبعات هر عملی می اندیشید، شک نداشته باشید که اگر به هر صورت صیادان فریدونکنار را سرکوب کنید قضیه از جاهای دیگر سر برخواهد آورد.

اهالی شمال ایران طبیعت خاص خود را دارند و بر اساس همین طبیعت قرن هاست که معیشت خاص خود را برنامه ریزی کرده اند، خداوند از هزاران سال پیش بخشی از روزی آنها را در آسمان قرار داده است، پرندگان مهاجری که هر ساله از آسمان می آیند و طبق نص صریح خداوندی جزو روزی انسانند بخشی از رزق این مردم را تشکیل می دهند.

شما نمی توانید و نخواهید توانست که مانع بهره برداری از این رزق خدادادی شوید، این صیادان آنچنان که گفته می شود، عده ای سودجو، کلاش و قاتل نیستند، اینها روستاییانی هستند که قرن هاست بخشی از اقتصاد خانوادگی خود را از راه صید به دست می آورند.

من متاسفم که گاهی در فضای رسانه ای ناآگاهانه این روستاییان را افرادی غارتگر می نامند، اینها اگر مردمی غارتگر و قاتل بودند تنها درنای سفید شمال به نام «امید» سال ها با امنیت کامل و با آرامش در میان این مردم نمی زیست.»

نماینده دام‌گستران فریدونکنار نیز درباره علت این  تجمع به فارس گفت: «مدت 200 سال است که ما در این منطقه صید می‌کنیم و این شغل ما است، شغلی که از پدران خود به ارث بردیم، وقتی پرنده در زمین ما می‌نشیند پس حق قانونی ما است که آن را صید کنیم.»

احمد آقایی افزود: « اگر محیط زیست ادعا می‌کند پرندگان متعلق به آنها است، پس زمینی برای این پرندگان در نظر گیرد، چرا که با وجود این پرندگان قادر به کشاورزی و کشت نیستیم.

وی تصریح کرد: محیط زیست ادعا می‌کند که حفاظت از پرندگان را به عهده دارد در حالی که هیچ اقدامی برای فراهم کردن امکانات لازم انجام نمی‌دهد و تمام امکانات را ما خود به تنهایی برای پرندگان فراهم می‌کنیم و مخارج زیادی نیز متحمل می‌شویم.

نماینده دام‌گستران فریدونکنار تصریح کرد: برای فراهم کردن امکانات این پرندگان، بیش از 100 بار به دادگاه رفتیم، با اداره آب درگیر شدیم اما محیط زیست حتی یک بار نیز نه برای دفاع از ما بلکه برای دفاع از پرندگان هیچ گونه اقدامی انجام نداد.»

ممنوعیت 5 ساله هر گونه شکار !!؟؟

اما دامنه ی این حوادث به سخنرانی رئیس مجلس در مراسم بزرگداشت مقام محیط بان نیز کشیده شد . در این مراسم که دوشنبه گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد رییس مجلس شورای اسلامی خواستار این شد که برای دوره 5 ساله هرگونه شکار و صید ممنوع شود تا شرایط تنوع زیستی در کشور بهبود یابد.

وی عنوان کرد : « اغلب شکار ها تفننی است و کمتر کسی برای معاش شکار می کند و شکار تفننی از نظر اسلام اشکال شرعی دارد. »

اما اینانلو در نامه خود این تصمیم را اشتباه می داند:

«خانم ابتکار عزیز، شما نه تنها نباید کار صیادان فریدونکنار را سرکوب کنید، بلکه باید از آنها به عنوان الگو و نمونه اقتصاد روستایی حمایت کرده، آنها را تشویق کنید و جاهای دیگر را نیز با شرایط مشابه تشویق به این کار پر درآمد و اشتغال زا بکنید. به خصوص در این زمانی که بیکاری و عدم درآمد جوانان روستایی ما را با سرعتی وحشتناک به سوی اعتیاد می برد.

خانم دکتر ابتکار، امروزه زمان ارتباطات است، لطفا ساعتی در اتاقتان را ببندید و به سایت های گوناگون آلمان، فرانسه، لوکزامبورگ و سایر جاهایی که طبیعتشان به طبیعت شمال می خورد، سر بزنید.

دولت های آنان کشاورزان را تشویق می کنند که در وقت مقرر در زمین هایشان محصولاتی نظیر برنج بکارند و در پاییز و زمستان که وقت محصول نیست زمین هایشان را به صورت شکارگاه های اختصاصی درآورند، پرندگان مهاجر میلیونی می آیند چند هزارشان شکار می شوند و از این طریق به اقتصاد خانواده روستایی صاحب زمین کمک می کنند. باقی آنها به خاطر اقامت طولانی در زمین های کشاورزی از خود کودی مغذی برای محصولات به جای می گذارند که تا سال دیگر محصول بهتری بدهد، درآمد بیشتری داشته باشد و در پاییز پرندگان بیشتری برای استفاده از باقیمانده محصول به آنجا بیایند.

علی لاریجانی: اغلب شکارها تفننی است و کمتر کسی برای معاش شکار می کند و شکار تفننی از نظر اسلام اشکال شرعی دارد.

خانم دکتر ابتکار دست نگه دارید! صید صیادان فریدونکنار نه تنها سودجویی و غارتگری نیست بلکه نمونه ای است باستانی و هوشمندانه برای اقتصاد خانوار روستایی و بهره برداری مضاعف از یک قطعه محدود زمین کشاورزی، بنابراین لطفا به جای تهدید و سرکوب با آنها صحبت کنید شاید که راه روستایی آنها بهتر از راه علمی و آکادمیک مشاوران شما باشد.»

«بوی خون می آید»

به نظر می آید راه حل صحیح آن خواهد بود که با جامع نگری در تمام زوایای پیدا و پنهان، ضمن تلاش در راه حفظ و حمایت از محیط زیست، از برخورد سلبی صرف با پدیده ی شکار بپرهیزند. برخوردی که به عقیده اینانلو  نه تنها ناصواب است بلکه غیر ممکن و تلاش در راه انجام آن بسیار خطرناک نیز خواهد بود. وی در 31 شهریورماه به خبر آنلاین گفت:

«من در سال 71 مطلبی نوشتم با عنوان امکان اجرای قانون. آن موقع تازه زمانی بود که قوانین خلق الساعه برای ممنوعیت شکار و محدودیت در این باره که یکی از علت های همین معلول هاست توسط غیر متخصصین به صورت قانون در می آمد. این قانون شکارچی و محیط‌بان را مقابل هم قرار می داد. خلاصه مطلب من این بود، قانونی که نمی توانید اجرا کنید وضع نکنید. به دلیل اینکه اگر بنا به اجرا باشد نیرویش را ندارید و اگر نخواهید اجرا کنید قانون را بی اعتبار کرده اید. من در آن زمان اعلام کردم که شما با چه نیرویی اعلان جنگ می کنید. به پنج، شش میلیون آدمی اعلان جنگ می دهید که همه مسلح هستند، لباسشان، ماشینشان معلوم نیست و اکثرا تفنگ های غیرمجاز پنهان کرده در کوه دارند. من از همان زمان اعلام کردم که این اعلان جنگ تبعات دارد. این اعلان جنگ باعث زنده شدن فرهنگی می شود که سال هاست به فراموشی سپرده شده بود. این فرهنگ، فرهنگ شکارهای لجبازانه بود. در دهه 30 که سازمان شکاربانی و نظارت بر صید تاسیس شد یک عده آدم قلچماق از ژاندارمری آوردند به عنوان نیروهای سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، اینها با همان فرهنگ وکیل باشی خودشان شروع کردند به قلع و قمع و کتک زدن که نتیجه آن هم شکارهای لجبازانه شد. تقریبا شبی نبود که برای نشان دادن لجبازی شان سرو کله و دست و پای 10-20 آهو در گونی پر نشود و به داخل ساختمان های شکاربانی پرت نشود اتفاقا یکی از دلایلی که نسل آهو رو به انقراض رفت همین کارهای لجبازانه بود که دلیل آن هم مقررات و رفتارهای غلط بود. این حس لجبازی باعث تیراندازی به طرف محیط بان، حمله با کوکتل مولتوف و آتش زدن جنگل ها می شود.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
آرش
1393/07/10 - 20:58

اشکال شرعی؟؟؟؟
چه جالب ......خیلی چیزها هست که اشکال شرعی داره شما فقط اینو دیدید!!!!!
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top