تاریخ انتشار: جمعه 1393/07/25 - 14:08
کد خبر: 145070

رونمایی از نسل سوم ربات انسان نمای ایرانی

خبرنامه دانشجویان ایران: به گزارش ایرنا، دکتر 'عقیل یوسفی کما' روز چهارشنبه در افتتاحیه دومین کنفرانس بین المللی رباتیک و مکاترونیک گفت: بخش ربات های انسان نما یکی از جذاب ترین و پر چالش ترین حوزه های رباتیک است که محققان در آن سعی در تقلید جوانب ظاهری و رفتاری انسان دارند و با توسعه تکنولوژی، ربات های انسان نما به سمتی می روند که تمام توانایی ها و مشخصات رفتاری انسان را به دست آورند.

استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران افزود: بسیاری از دانشگاهیان و صنایع کشور در زمینه رباتیک کارهای زیادی انجام داده اند ولی متاسفانه تعداد معدودی از آنها در تولید ربات انسان نما به ویژه ربات هایی در ابعاد و اندازه انسان بزرگسال کار کرده اند.

مدیر طرح ملی ربات انسان نما به سابقه این طرح اشاره کرد و گفت: حدود پنج سال قبل (2008) انجمن توسعه و تحقیق صنایع و معادن به ما مراجعه کرده و سفارش ساخت یک ربات انسان نما دادند که نقش مجری در کنفرانس های آنها را اجرا کند.

وی ادامه داد: بعد از چند ماه نمونه اولیه را ساخته و به کارفرما تحویل دادیم که این ربات چرخدار بود اما قادر به گام برداشتن نبود و از آن زمان، پروژه 'سورنا' کلید خورد.

یوسفی کما خاطرنشان کرد: پروژه ربات انسان نما به دلیل مشکلات مالی حدود یک سال متوقف ماند و با تزریق منابع مالی جدید، ربات سورنا 2 ساخته و در سال 2010 رونمایی شد که این ربات با 145 سانتیمتر قد و 45 کیلوگرم وزن دارای 22 درجه آزادی بود.

به گفته وی، ربات سورنا 2 قادر به حرکت در سطوح شیب دار یا بالا و پایین رفتن از پله نبود، بازگشت به عقب نداشت و سرعت آن حدود 12 صدم کیلومتر بر ساعت بود.

معاون پژوهشی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع حدود سه سال قبل تصمیم به خریداری پروژه ربات انسان نما از کارفرمای قبلی گرفت که منجر به انعقاد تفاهم نامه مشترکی میان این سازمان و مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته دانشگاه تهران شد.

وی تصریح کرد: پروژه سورنا 3 یا نسل سوم ربات انسان نمای ایرانی از حدود دو سال قبل آغاز شده و همکاران جدیدی از دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس و شیراز به تیم قبلی اضافه شدند.

یوسفی کما درباره ویژگی های نسل سوم ربات انسان نمای ایرانی گفت: سرعت سورنا 3 تقریبا 10 برابر نسل دوم آن است و قابلیت های مختلفی همچون عبور از موانع، کنترل آنلاین، حرکت روی پله و سطوح شیب دار، دور زدن در جا، حرکت به عقب و تعامل با انسان را داراست.

وی زمان تحویل و رونمایی سورنا 3 را زمستان امسال اعلام کرد و گفت: تست های این ربات انسان نما در بهار امسال با موفقیت سپری شده است.

دومین کنفرانس بین المللی رباتیک و مکاترونیک با حضور صاحبنظران و استادان ایرانی و خارجی از امروز چهارشنبه 23 مهرماه به همت انجمن رباتیک ایران و به میزبانی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی آغاز به کار کرده و به مدت سه روز در محل دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه برگزار خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top