تاریخ انتشار: شنبه 1393/08/03 - 16:46
کد خبر: 145834

اشاره هاشمی برای یک عملیات سیاسی

خبرنامه دانشجویان ایران: چند روز قبل وقتی اعضای باقیمانده از حزب اعتماد ملی به دیدار آقای هاشمی رفتند وی در بخشی از سخنان خود مطلب مهمی را بیان کرد.

به گزارش جهان؛ به نظر می رسد این مطلب درباره بخشی از طراحی دلخواه سیاسی وی برای انتخابات مجلس باشد که بدین ترتیب راهبرد خود را علنی کرده است.
هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای حزب اعتماد ملی تاکید کرد: اگر شرایط برای تشکیل احزاب بزرگ فراهم نیست، احزاب کوچک همسو و هم‌فکر می‌توانند با تشکیل جبهه در جهت نهادینه شدن دموکراسی تلاش کنند.
در همین حال صادق زیبا کلام از نزدیکان آقای هاشمی رفسنجانی و از فعالان سیاسی اصلاح طلب در توضیح این اظهارات در گفتگو با یکی از پایگاه های اینترنتی اصلاح طلب اظهار داشت: هاشمی معتقد است که در این دوره تاریخی نمی شود احزاب بزرگ تشکیل داد و فعالیت حزبی در کشور را نهادینه کرد. پس بیایید کنار یکدیگر در قالب یک جبهه سیاسی فعالیت سیاسی مشخص داشته باشیم.
زیباکلام تاکید کرد: جبهه سیاسی می تواند به غیر از احزاب و گروه های اصلاح طلب و میانه روی اصولگرا که به تنهایی نمی توانند تاثیر چندانی داشته باشند، با حضور شخصیت های همچون آقایان سید محمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری، سید حسن خمینی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، محمدرضا عارف و سایر شخصیت های اصلاح طلب و اصولگرای میانه تشکیل شود.
وی ادامه داد: این جبهه می تواند خواست های کوتاه مدتی داشته باشد و برای آن احزاب و گروه هایی که گردهم آمده اند فعالیت کنند از جمله برای پیروزی در انتخابات، یا می خواهند در موضوع خاصی تاثیرگذاری داشته باشند.
در این باره اما نکات دیگری نیز قابل تامل است:
الف: تشکیل جبهه بیشتر، واکنشی به موضوع وحدت اصولگرایان که اخیرا با نشست هایی میان چهره های اصولگرا پر رنگ شده، تلقی می شود. هاشمی تنها راه مقابله با وحدت اصولگرایان حتی مقابله با بخش هایی از حاکمیت را، تشکیل یک جبهه می داند که همه طیف ها حتی بخش هایی از فعالان فتنه به راحتی در آن حضور داشته باشند. تلاش برای بکارگیری برخی عناصر هتاک به امام تا دیدار با باقیمانده های حزب فتنه گر اعتماد ملی در همین راستا صورت می پذیرد.
ب: طی چند ماه اخیر تلاش زیادی در برخی رسانه ها انجام شد تا منش سیاسی آقای هاشمی به عنوان فردی فراجناحی، مبدع اولیه جریان اعتدال در کشور و رهبر احزاب و جریانات سیاسی میانه رو، یکبار دیگر پر رنگ شود. این اقدام رسانه ای که با چشم انداز انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام می شود گرچه در کنار آقای هاشمی از آقایان خاتمی ،ناطق نوری، سید حسن خمینی و تحت شرایطی از عارف نیز به عنوان اضلاع اتحاد برای رسیدن به مجلس میانه رو نام می برند ولی بیشترین نقش را به هاشمی در این میان می دهند. به تعبیر دیگر هاشمی به عنوان تکیه همه این جریان ها مطرح می شود.
ج: آقای هاشمی با اشاره مستقیم به تشکیل یک جبهه عملا تلاش کرد یک بار دیگر به عنوان نخ تسبیح مدعیان اعتدال عمل کند. زیرا به اعتقاد اطرافیان آقای هاشمی، در این جبهه، آقای خاتمی تنها قسمتی از این جریان ـ بخشی از اصلاحات ـ و آقای ناطق نوری هم قسمت دیگری ـ بخشی از اصولگرایان ـ را می توانند هدایت کنند و آقای هاشمی تنها شخصیتی است که بر هر دو طیف میزانی از تاثیرگذاری را قائل هستند. تعدادی از نزدیکان هاشمی نیز تنها برای آقای سیدحسن خمینی نقش نمادین قائل هستند. نزدیکان آقای هاشمی معتقد هستند، او تنها شخصیتی است که می تواند با هزینه کمتر و مقاومت بیشتر در مقابل هجمه های احتمالی، جبهه رنگارنگی از جریانات و شخصیت های مختلف سیاسی شکل بدهد. بدین ترتیب هاشمی با اشاره علنی به تشکیل جبهه سیاسی عملا پاسخ مثبت به تلاش نزدیکانش برای محوریت بخشیدن به وی در انتخابات مجلس داده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top