تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/08/05 - 19:48
کد خبر: 146057

در گفتگو با حسین رویوران مطرح شد:

پیامدهای اعدام شیخ نمر برای عربستان؛ آل سعود شرق عربستان را از دست خواهد داد

پیامدهای اعدام شیخ نمر برای عربستان؛ آل سعود شرق عربستان را از دست خواهد داد

شیعیان در عربستان سعودی حدودا بین 10 تا 20 درصد از مجموع جمعیت این کشور را تشکیل می دهند که یکسری در شرق عربستان در استان الشرقیه، احسا و القطیف سکونت دارند و یکسری هم در جنوب عربستان در جیزان و نجران استقرار دارند

خبرنامه دانشجویان ایران: دادگاه عربستان اوایل هفته گذشته حکم اعدام شیخ نمر باقرالنمر،‌ روحانی شیعه را به دلیل اعتراض علیه رژیم آل سعود صادر کرده است. این روحانی شیعه در سال 2012 دستگیر  و زندانی شده بود. اکنون صدور این حکم علاوه بر عربستان اعتراضات زیادی را در سایر کشورها نیز به همراه داشته است ولی حکومت آل سعود تا به حال از تصمیم خود منصرف نشده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با دکتر حسین رویوران استاد دانشگاه و کارشناس مسایل بین الملل در خصوص چرایی صدور حکم اعدام شیخ نمر این روحانی شیعه و اهداف رژیم آل سعود از این اقدام به بحث و گفت و گو نشسته ایم.

آقای دکتر چرا عربستان حکم به اعدام شیخ نمر روحانی شیعه داده است؟
شیخ نمر یکی از روحانیون شهر عوامیه در منظقه القطیف در شرق عربستان است. ایشان بعد از ورود ارتش عربستان به بحرین و کشتار و سرکوب شیعیان بحرین، سخنرانی هایی علیه نظام آل سعود داشت و اعلام کرد این کاری که دارد در بحرین انجام می شود کار درستی نیست. پس از این اعتراضات و سخنرانی ها، دولت عربستان در شرق عربستان نیز سرکوب هایی را انجام داد و در نتیجه این سرکوب ها تعداد زیادی از جوانان و معترضین بازداشت شدند. از جمله کسانی که بعدها بازداشت شد نیز خود شیخ نمر بود که به ضرب گلوله ایشان را زخمی کردند و بعد بازداشت و به زندان بردند.

بعد از ربوده شدن شیخ نمر توسط رژیم آل سعود، مردم عربستان و بحرین دست به تظاهرات ‌های گسترده‌ ای علیه رژیم سعودی زدند و خواستار آزادی وی شدند ولی این اعتراضات فایده ای نداشت. در واقع شیخ نمر و یاران وی خواستار اصلاح ساختار سیاسی عربستان به نفع مردم بوده و هستند و این اصلاح را از طریق سیستم‌ های دموکراتیک و شناخته شده در دنیا دنبال می‌ کنند ولی دولت عربستان این اعتراضات را برنمی تابد و اکنون حکم اعدام شیخ نمر را صادر کرده تا شاید این درگیری ها بخوابد و معترضین بترسند در حالی که در اشتباه به سر می برد.

عربستان بر اساس چه اتهاماتی می خواهد شیخ نمر را اعدام کند؟
 آنچه که الان در محاکمه و اتهامات شیخ نمر توسط آل سعود مطرح شده، تحریک افکار عمومی و قیام علیه حکومت آل سعود است و بر همین اساس حکومت عربستان حکم تعزیری اعدام را در رابطه با شیخ نمر صادر کرده اند. در حکم تعزیری نظر شخصی قاضی مطرح می شود و حکمی که صادر می شود دقیقا بر اساس نظر شخص قاضی است؛ یعنی خودش هرچه خواسته را انجام داده نه اینکه بر اساس قانون این کار را انجام داده باشد و طبیعی است از زمان صدور این حکم اعتراضات در عربستان به خصوص در شرق این کشور بسیار بالاست و در بسیاری از کشورها همچون ایران، عراق، سوریه، لبنان و در اروپا نیز اعتراضات گسترده ای در رابطه با حکم اعدام شیخ نمر صورت گرفته است.

اجرای این حکم اعدام چه پیامدهایی برای عربستان سعودی دارد؟
شیعیان در عربستان سعودی حدودا بین 10 تا 20 درصد از مجموع جمعیت این کشور را تشکیل می دهند که یکسری در شرق عربستان در استان الشرقیه، احسا و القطیف سکونت دارند و یکسری هم در جنوب عربستان در جیزان و نجران استقرار دارند و عربستان سعودی تا الان حقوق شیعیان را کاملا نادیده گرفته و شاید بتوان گفت فقیرترین اقشار اجتماعی در عربستان شیعیان هستند، لذا تاکنون دولت عربستان دنبال تصحیح این وضعیت و دنبال آشتی با شیعیان نبوده و شیعه به همین دلیل همواره در جبهه معارضه علیه این نظام بوده است خب این تضاد قطعا اگر این اعدام صورت بگیرد تشدید پیدا می کند و اوضاع این کشور را با ناآرامی همراه می کند.

یعنی عربستان از اتفاقات پس از چنین اعدامی مطلع نیست؟
ببینید عربستان سعودی از اتفاقات پس از اعدام شیخ نمر مطلع هست و می داند که آقای باقر نمر یک آدم معمولی نیست؛ بلکه یک روحانی است و پایگاه اجتماعی دارد و قطعا اعدام ایشان می تواند با یک واکنش گسترده اجتماعی در منطقه روبرو شود؛ اما عربستان تا به حال حاضر نشده این ریسک را انجام دهد و علیرغم اینکه پادشاه عربستان می تواند نسبت به احکام تعزیری دستور عفو دهد و دل شیعیان را به دست بیاورد؛ اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

آقای دکتر سابقه دشمنی و معارضه آل سعود با شیعیان عربستان به چه زمانی برمی گردد؟
اوایلی که آل سعود در منطقه نجد سلطه پیدا کردند این حاکمیت را از نجد به اطراف گسترش دادند و منطقه شرق توسط این رژیم سقوط کرده و دراختیار آن ها قرار گرفت. همینطور مناطق شمالی، مناطق حجاز و مناطق جنوبی تحت تصرف رژیم آل سعود قرار گرفت. پس حدود یک قرن هست که آل سعود بر این مناطق سلطه پیدا کرده و حاکمیت خودشان را بر این مناطق تحمیل کرده اند و با تبعیض هایی که در رابطه با شیعیان اعمال کرده باعث شده تا این دشمنی ها به وجود آید.

از سوی دیگر اساسا شرق عربستان سعودی بخشی از بحرین بوده؛ یعنی بحرین و شرق عربستان یک منطقه شیعه نشین به هم پیوسته است. حتی بخش وسیعی از قبایل این کشور در بحرین هستند و یک بخش در عربستان استقرار دارد و این نشان می دهد تداخل در این منطقه تا چقدر بالاست و ناآرامی ها در بحرین باعث ایجاد دشمنی آل سعود با شیعیان این مناطق شده است.

عربستان این دشمنی را از چه طرقی نشان می دهد که باعث شده مردم این مناطق خواستار تغییر وضعیت شوند؟
ببنید شیعیان عربستان به ویژه در دو استان احسا و القطیف در حالی که در این منطقه عمده  زندگی می کنند که بیشترین ذخایر نفتی این کشور در این منطقه قرار دارد اما همانطور که اشاره کردم شیعیانی که در این مناطق ثروتمند زندگی می کنند بسیار فقیر هستند و فرصت های شغلی ندارند. دولت هم  تلاشی برای اشتغال این جمعیت نمی کند. همچنین  آنان در ادارات دولتی به کار گمارده نمی شوند. در این راستا باید گفت شیعیان در این کشور آزادی مذهبی ندارند و بسیاری از مراسم مذهبی خود را نمی توانند اجرا کنند. چنانچه در محرم و ماه های دیگر  بازداشت شده و زیر فشار هستند. حتی اذان شیعه در این مناطق پخش نمی شود، در دمام اجازه دفن شیعیان در قبرستان شهر داده نمی‌شود و مردگان شیعه باید در بیرون از شهر دفن شوند و بسیاری مسائل دیگر. همه اینها می‌تواند انگیزه مردم برای تغییر وضعیت موجود باشد که اعدام شیخ نمر بر افزایش آن بی تاثیر نخواهد بود.

ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

*گفتگو از زهرا کریمی
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظامیان آلمانی در عراق می‌مانند
واکنش انصارالله یمن به حملات سایبری اسرائیل
ساماندهی اتباع غیرمجاز نیازمند اقدام همه‌جانبه است
هشدار به معلم‌های دوربین به دست در شروع مدارس
بازداشت یک اسرائیلی به بهانه همکاری با ایران
ثبت رکورد دیگر طلای جهانی با پرواز دلار
ونزوئلا حکم بازداشت رئیس‌جمهور آرژانتین را صادر کرد
عارف: جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی راهبرد دولت چهاردهم است
پیام غافلگیرکننده سیدحسن نصرالله به اسرائیلی‌ها
حکم رهبر انقلاب برای نمایندگی ولی فقیه در یک استان
۶ دوپینگ جدید در ورزش ایران
حزب‌ الله شهادت ۱۶ رزمنده خود را تایید کرد
افشای پشت‌پرده هولناک انفجارها در بیروت
آغاز بارش برف در یک استان ایران
ایران به حزب‌الله برای پاسخ به اقدام تروریستی اسرائیل کمک می‌کند
مرگ اسرارآمیز یک دندانپزشک در ساری
نتانیاهو دنبال خریدن زمان برای آمدن ترامپ است
پس چی به شما مربوط است؟
اتهام جدید ترامپ علیه ایران
باورهای غلط درباره جراحی پروتز سینه
شناخت فرهنگ؛ کلیدی برای برنامه ریزی فرهنگی- اجتماعی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top