تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/08/14 - 17:32
کد خبر: 146787

تعزیه ایرانی در رسانه‌های جهان + عکس

خبرنامه دانشجویان ایران:  برنامه نقشه هنری جهان که هر ساله در مسکو برگزار می‌شود امسال با حضور گروه تعزیه خوانی ایرانی همراه بود که این تعزیه خوانی توجه رسانه‌ها خارجی و مردم را به خود جلب کرده است.

به گزارش تسنیم، یکی از بنیان‌گذاران تعزیه در ایران در ۵۰ سال اخیر و حتی در دوره قاجار تعزیه قزوین بوده است و به طور مثال در دوره قاجار در بزرگترین تعزیه‌خوانی‌ها که در تکیه دولت برگزار می‌شد برخی از تعزیه‌خوانان قزوینی از جمله ملا عبدالکریم جناب قزوینی که معروف به معین البکاء بوده‌اند، سلطان آواز سنتی ایران اقبال قزوینی معروف به اقبال السلطان حضور داشتند که این مهم خود نشانگر قدمت تعزیه در قزوین و نیز تاثیر آن بر تعزیه ایرانی است.

در دوره‌های اخیر قزوین از نعمت تعزیه‌خوانان مطرحی چون زنده یاد میرزامهدی بهتوئی، میرزا ادحم، پدر شهید بابایی، استاد رضا مشایخی، استاد احمد گیوه کش و اساتید بزرگ دیگری بهره برده است.

به تازگی یکی دیگر از شاهکارهای تعزیه خوانی قزوین در بسیاری از محافل دنیا نمایان پیدا کرده است و حضور تعزیه خوانان ایرانی در مسکو که بسیاری از اعضای گروه آن قزوینی بوده‌اند توانسته است توجه شبکه‌های فرهنگی رسانه‌های جهان را به خود متمرکز کند.

گزارش‌هایی که شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه فرهنگ روسیه، شبکه المنار لبنان، شبکه دولتی آذربایجان و گزارش‌هایی که شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران از این برنامه گرفته‌اند گویای این مطلب است.

نکته قابل توجه این است که رسانه‌های داخلی در حد انتظار بر سر این موضوع کار نکرده‌اند و این برنامه جهانی را به درستی نتوانسته‌اند پوشش دهند و شاید نیاز بود که مقداری بیش‌تر بر سر این موضوع مانور رسانه‌ای دهند تا بدین وسیله تاثیر تعزیه ایرانی در جهان مشخص شود.

در این میان رسانه‌های داخلی هم تنها به یک خبر کلی از این اتفاق مهم بسنده کرده‌اند در حالیکه این موضوع جایگاه بسیار برجسته‌ای دارد و لازم است که بیش از پیش به آن پرداخت.

شواهد نشان دهنده این است که برخی از رسانه‌های خارجی این موضوع را به کشورهای اسلامی مرتبط کرده‌اند و می‌خواهند این کار را به کشورهای اسلامی ربط دهند درحالیکه ایران شیعی بیرق دار تعزیه است.

خبرگزاری تسنیم با برخی از عوامل این تعزیه به گفت و گو نشسته است تا عمق تاثیر این تعزیه در جهان و چگونگی اجرای این برنامه برای مردم مشخص شود.

سیف الله شکری سرپرست گروه تعزیه خوانی حاضر در مسکو در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قزوین اظهار کرد: این گروه تعزیه‌خوانی متشکل از ۱۰ نفر بودندکه محمدبخشی نیا جزو پیشکسوتان نوازنده و استاد ترومپت، محمدرضایی در نقش امام حسین (ع)، بخشعلی ایوبی نقش حضرت عباس، محسن گیوه کش نقش حضرت حر، سیدمحمدامینی نقش شمر، خلیل پیرایه‌ای نقش ابن زیاد، محمدملاعلیا پسرحضرت حر، مجیدمعنوی زاده ترومپت، عباس سوفی طبل زن و حمید اسماعیلی طبل بزرگ اعضای این گروه هستند.

وی افزود: سرپرستی این گروه را برعهده گرفته‌ام چراکه زحمت و در حقیقت کار بزرگ این بزرگواران بیشتر از آن است که کسی مانند من سرپرست این گروه باشد و این تعزیه خوانان از بزرگان این عرصه در کشور هستند و تنها به عنوان هماهنگ کننده این گروه بوده‌ام.

سرپرست گروه تعزیه خوانی مسکو عنوان کرد: این اجرا به دعوت کنسرواتوار چایکوفسکی که متعلق به دولت روسیه است و در نشست بین المللی نقشه هنری جهان در یکی از قدیمی ترین و معتبرترین سالن‌های شهر مسکو با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و نمایندگان کشورهای مختلف برنامه‌های خود را اجرا می‌کردند.

وی افزود: مخاطبان این برنامه متخصصان موسیقی و تئاتر نقاط مختلف دنیا و روسیه و برخی از کشورهای دیگر، علاقه‌مندان ایرانی ساکن در مسکو، سفیر ایران در روسیه، رایزن فرهنگی و بسیاری از مقامات ایرانی حضور داشتند.

شکری عنوان کرد: استقبال بسیار خوبی از این برنامه شد و بسیاری از مردم حاضر در برنامه با حالت گریه تعزیه را مشاهده می‌کردند و درخواست داشتند که این برنامه مجددا برگزار شود.

سرپرست گروه تعزیه خوانی مسکو بیان کرد: روس‌ها به احترام تعزیه بدون اجبار حجاب خود را رعایت می‌کردند و با پوشش اسلامی وارد برنامه می‌شدند و برای تمامی روس‌ها و مهمانان برنامه جالب بود که ایران اسلامی دارای چنین برنامه‌ای است.

وی گفت: این نشست هر سال در مسکو برگزار می‌شود و از تمامی نقاط دنیا دانشمندان موسیقی و هنرهای مختلف دعوت و به نقد و بررسی موسیقی خاص و بررسی راهکارهای حفظ آن می‌پردازند.

شکری افزود: به تمامی مراجعه کنندگان دفترچه‌ای اهدا شده بود که در این دفترچه در مورد تعزیه حضرت حر و قدمت تعزیه در ایران توضیح داده شده بود و در این دفترچه توضیحاتی درباره تعزیه، رنگ شناسی و نماد شناسی در آن داده شده بود.

محمدبخشی نیا کارگردان و نوازنده گروه تعزیه خوانی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قزوین اظهار کرد: ۶۶ سال است که در عزای اباعبدالله الحسین در مراسم تعزیه‌خوانی شرکت داشته‌ام و برای اجرای تعزیه خوانی به کشورهای زیادی مانند پاریس، پارما ایتالیا، نیویورک آمریکا، کره جنوبی و در آخرین سفر هم به کشور روسیه رفته‌ام که مورد آخر مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و مردم مختلف شد.

وی افزود: هیئت اعزامی به مسکو متعلق از ۶ قزوینی، دو نفر تهرانی و یک نفر هم از ملایر بود که این تعزیه بسیار مورد تشویق قرار گرفت و روس‌ها مجددا ما را به یکی دیگر از جشنواره‌های خود دعوت کردند.

کارگردان گروه تعزیه خوانی مسکو عنوان کرد: این برنامه برای ایران و تعزیه خوانی برای مردم ایران است و عده‌ای درصدد هستند که این برنامه‌ها را تخریب و از آن سوء استفاده کنند که آن‌ها نوادگان یزید و شمر و ابن زیاد هستند.

خبرگزاری تسنیم درصدد مصاحبه با تمامی عوامل این تعزیه بود ولی به دلیل اینکه در ایام محرم بیشتر این تعزیه خوانان در برنامه‌های خود در سراسر ایران مشغول هستند این گفت‌و گو‌ها را به زمان دیگری موکول کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top