تاریخ انتشار: شنبه 1393/08/17 - 13:39
کد خبر: 146971

رئیس جدید سازمان صدا و سیما کیست؟ +عکس

رئیس جدید سازمان صدا و سیما کیست؟ +عکس

حضرت آیت الله خامنه ای طی حکمی با تقدیر از تلاشهای خستگی ناپذیر و دلسوزانه ی مهندس عزت الله ضرغامی، آقای محمّد سرافراز را برای یک دوره ی پنج ساله به ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: حضرت آیت الله خامنه ای طی حکمی با تقدیر از تلاشهای خستگی ناپذیر و دلسوزانه ی مهندس عزت الله ضرغامی، آقای محمّد سرافراز را برای یک دوره ی پنج ساله به ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حکم با اشاره به مسئولیت تاریخی رسانه ملی در حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی تاکید کردند: سازمان صدا و سیما با مأموریت خطیر «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به مثابه دانشگاه عمومی، وظیفه گسترش دین، اخلاق، امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت را بر عهده داشته و به عنوان موتور محرک و مشوق پیشرفت کشور، وظیفه پشتیبانی رسانه ای همه جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملّت و نیز کمک به مدیریت های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست های کلان نظام و تحقق سند چشم انداز کشور را بر دوش دارد.

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای محمّد سرافراز دام توفیقه
با پایان یافتن دوره ی مسئولیت جناب آقای مهندس سیّد عزت الله ضرغامی که با تلاش و کوششی خستگی ناپذیر و دلسوزانه و مبتکرانه همراه بود، جنابعالی را با توجه به صلاحیتهایی که بحمدالله از آن برخوردارید و با آگاهی از تجربه طولانی مدیریتی تان در رسانه ملّی و آشنایی های گسترده تان با این مجموعه ی بزرگ و مهمّ برای یک دوره ی پنج ساله به ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم.
سازمان صدا و سیما با مأموریت خطیر «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به مثابه دانشگاه عمومی، با تکیه بر فعالیت ها و برنامه های حرفه ئی پیشرفته و عمیق رسانه ای، وظیفه گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت را بر عهده دارد. مسئولیت تاریخی رسانه ملّی در مقطع کنونی، حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی است. «عزم ملّی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی» آحاد جامعه در مسیر اهداف بلند نظام اسلامی، در گرو آگاهی و معرفت عمیق و گسترده ی عمومی و نیازمند پیوند با سرچشمه های تولید فکر ناب دینی و خیل دلبستگان فرهیخته و پرانگیزه ی انقلاب اسلامی است. سازمان صدا و سیما همچنین به عنوان موتور محرک و مشوق پیشرفت کشور، وظیفه پشتیبانی رسانه ای همه جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملّت و نیز کمک به مدیریت های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست های کلان نظام و تحقق سند چشم انداز کشور را بر دوش دارد. اهمّ راهبردهائی که انشاء الله خواهد توانست رسانه ملّی را در اجرای این مسئولیت بزرگ یاری رساند، به پیوست ابلاغ می شود.
در پایان لازم می دانم از جناب آقای مهندس ضرغامی و همکاران ایشان که توانستند رسانه ی ملّی را در دوره ی مسئولیت خود به پیشرفتی چشمگیر برسانند که بتواند در عرصه های گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقشی مؤثر ایفاء کند، صمیمانه تشکر کنم.
از درگاه خداوند منان توفیق جناب عالی را که مفتخر به انتساب به خانواده ی شهیدان معزّز انقلاب اسلامی می باشید در انجام این مأموریت خطیر و حساس با تکیه بر عنایات الهی خواستارم و برای شما و همکاران محترمتان دعا می کنم.
سیّد علی خامنه ای
۱۵ آبان ۱۳۹۳

زندگینامه و سوابق کاری" محمد سرافراز" ریاست جدید سازمان صدا و سیما

سرافراز 54 ساله فرزند مرحوم "حجت‌الاسلام حاج شیخ ابوالفضل سرافراز"،یکی از وعاظ شهیر تهران و موسس مدرسه حضرت ولی عصر(عج) در قم و از شاگردان امام خمینی(ره) است.
وی برادر شهیدان "جواد سرافراز"(رئیس دفتر شهید بهشتی و عضو حزب جمهوری اسلامی که در حادثه هفتم تیر به شهادت رسید) و "علی سرافراز"(در سال 1365 در منطقه عمومی شلمچه به شهادت رسید) است.
سرافراز چند سالی است که در رشته علوم سیاسی از دانشگاه بیروت فارغ التحصیل شده و تالیفاتی در حوزه جهان اسلام داشته است.
کتاب "جنبش طالبان از ظهور تا افول" به تالیف سرافراز، اردیبهشت سال 90 توسط انتشارات سروش منتشر شد. وی در این کتاب به شکل‌گیری طالبان، گرفتاری آن در دام جغرافیای سیاسی کشورهای بزرگ و قدرتمند منطقه‌ای، ایدئولوژی سلفی- وهابی حاکم بر آن و گرفتاری این جنبش در چنگال کشمکش‌های نژادی و منطقه‌ای پرداخته است.

سرافراز فعالیت‌های رسانه‌ای خود را در تحریریه روزنامه رسالت آغاز کرد و یکی همکاران نزدیک محمدکاظم انبارلویی(سردبیر فعلی روزنامه رسالت) در این روزنامه بود. وی از دوران ریاست محمد هاشمی رفسنجانی بر رسانه ملی در این سازمان حضور  پیدا کرد و از سال 71 تاکنون به عنوان معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما مشغول به فعالیت است. وی همچنین طی مدتی مدیر  شبکه‌های هیسپان تی وی، پرس تی وی، کوثر و العالم بود که از این جهت یکی از مدیران با سابقه رسانه ملی محسوب می‌شود.
وی همچنین در حکم رهبر معظم انقلاب در سال 90 مبنی بر دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی، به عنوان عضو حقیقی این شورا انتخاب شد.
سرافراز به دلیل حضور طولانی مدت در معاونت برون مرزی و آشنایی به مباحث سیاست خارجی و دیپلماسی و همچنین دارا بودن مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه بیروت، تسلط به زبان عربی و انگلیسی و همچنین تالیفات در حوزه جهان اسلام؛ تاثیرات قابل توجهی در عملکرد حوزه برون مرزی صدا و سیما و اعلام مواضع در سیاست‌های خارجی و اصولی جمهوری اسلامی در فرای مرزها داشته است.

به عنوان نمونه سال 91 زمانی که شبکه‌های ماهواره ای جمهوری اسلامی از روی ماهواره "هاتبرد" قطع شدند، سرافراز در مصاحبه‌ای اعلام کرد:«شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه دیدگاه متفاوتی نسبت به شبکه‌های غربی در اطلاع‌رسانی "حوادث خاورمیانه، اروپا و آمریکا نظیر جنبش وال‌استریت، اعتراضات مردم به نظام سرمایه‌داری اروپا" دارد قطع شده‌اند».  
در واقع می‌توان گفت راه اندازی شبکه‌های برون مرزی از جمله رادیوی اینترنتی "اسلام" به زبان های انگلیسی ،‌آلمانی‌، روسی و ایتالیایی، شبکه‌های Press Tv، Ifilm، العالم و شبکه اسپانیایی هیسپان تی وی از جمله اقداماتی است که در زمان مدیریت سرافراز در معاونت برون مرزی صدا و سیما صورت گرفته است. 
برخی منابع غیر رسمی در خصوص معاونین وی در رسانه ملی نیز پیش‌بینی‌هایی کردند که از جمله آنها می‌توان به "محمدرضا جعفری جلوه(مدیر عامل بنیاد فارابی)، علی‌اصغر پورمحمدی(مدیر سابق شبکه سوم سیما)، حسین کرمی(قائم مقام سابق معاونت سیما) برای «معاونت سیما»، "غفور مدبر درجزی و مفتح(از مدیران اداره بازرگانی صدا و سیما) " برای «معاونت اداری مالی» و همچنین به "محسن مهاجرانی"(از مدیران سابق سازمان صداو سیما) برای «قائم مقام احتمالی صدا و سیما» اشاره کرد.  

از آنجایی که قاطبه گروه‌های سیاسی کشور رسانه ملی را یک رسانه فراجناحی می‌دانند و معتقدند ریاست این سازمان باید این خصوصیت را در نوع عملکرد مدیریتی خود بکار ببندد؛ برخی کارشناسان حوزه رسانه محمد سرافراز را از آن جهت برای تصدی سازمان صدا و سیما مناسب می‌دانند که وی علاوه بر سابقه طولانی مدت در مدیریت رسانه، فردی کمتر شناخته شده، بی حاشیه و بی طرف در عرصه سیاسی است و همین مولفه می‌تواند عامل جذب گروه‌ها و گرایش‌های مختلف سیاسی به رسانه ملی باشد.   
از سویی دیگر با توجه به عضویت رئیس سازمان صدا و سیما در هیأت دولت و نقش پر رنگ تعامل میان این سازمان و دستگاه اجرایی کشور به منظور تامین بودجه و پیشبرد اهداف رسانه‌ای رسانه ملی به عنوان بلندگوی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان، حضور فردی مدیر، قاطع و بی حاشیه و بی طرف در عرصه سیاسی که بتواند صدا و سیما را در رسیدن به اهدافش یاری دهد ضروری به نظر می‌رسد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بانک مرکزی فهرست کالاهای دریافت کننده ارز را منتشر کرد
صدور احکام سنگین برای تتلو + جزئیات
حماس اسرائیل را شکست داد
واکنش تاج به ادعای دست داشتن مدیران فدراسیون در فساد فوتبال +فیلم
رشوه اینبار در بسکتبال +جزئیات
عملیات زمینی تمام عیار در رفح ؛ آلمان هشدار داد
آقای گل رسما به استقلال برگشت
رئیسی: ارتباط ما با «جمهوری آذربایجان» فراتر از رابطۀ همسایگی است +فیلم
علی‌اف: امروز دنیا شاهد دوستیِ ایران و جمهوری آذربایجان است! +فیلم
حکم تتلو صادر شد
لحظه افتتاح سد قیز قعله‌سی باحضور رئیسی و علی‌اف +فیلم
پایان ماموریت سفیر ایران در آذربایجان
دیدار مهم رئیسی و علی اف روی تاج سد قیزقلعه‌سی
بازدید رئیس جمهور از پروژه کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس
تصاویری از خوشامدگویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیسی +فیلم
استقلال ۴۸۵میلیون تومان جریمه شد
VAR با ورود زنان به ورزشگاه در ارتباط است
نیما عالمیان با شکست نوشاد المپیکی شد
افشاگری رئیس پیشین موساد +جزئیات
جزئیات تازه از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا
محکومیت ۴میلیاردی استقلال ازسوی شهباززاده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top